• تاریخ: ۱۳۹۴-۱۰-۱۷
  • شناسه خبر: 506

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان : کارکنان رکن اساسی و اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی هستند

پیام ملت ؛  صادق انصاری –  نشست صمیمی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با رئیس این دانشگاه در فضایی آزاد و صمیمی برگزار شد ، این بار کارکنان دانشگاه بدون واسطه و در فضایی دوستانه اوضاع دانشگاه را مورد کنکاش ق ...

پیام ملت ؛  صادق انصاری –  نشست صمیمی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با رئیس این دانشگاه در فضایی آزاد و صمیمی برگزار شد ، این بار کارکنان دانشگاه بدون واسطه و در فضایی دوستانه اوضاع دانشگاه را مورد کنکاش قرار دادند تا به تعبیری مسیر درست را باز شناسی نمایند و آنچه مطلوب سیستم است به آن دست پیداکنند .
به گزارش خبر نگار پیام ملت ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در ابتدای این نشست صمیمی با کارکنان واحد زنجان با بیان تحولات مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در بعد کلان گفت : دانشگاه آزاد اسلامی مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است و به تلخی ها و شیرینی ها عادت کرده و با آنها عجین شده است ، لذا با همین معیار مدیران ، اساتید و کارکنان دانشگاه نیز با همه عشق و علاقه در کنار این دانشگاه بوده اند و در با فراز و فرودهای آن هموره بوده اند .
تشریک مساعی با کارکنان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه به موضوع مشورت و استفاده از نظرات کارکنان در امورمدیریتی معتقد است گفت : اقتضای مدیریت یک سیستم اداری این است که از نظرات افراد خبره و فعال در آن مجموعه به فراخور نیاز استفاده شده و بکارگیری گردد .7
وی گفت : کارمندان دانشگاه یکی از مهمترین بخش های سیستم دانشگاه تلقی می شوند و امورات اجرایی دانشگاه بر عهده کارکنان می باشد .
رجائی افزود : بر همین مبنا مشورت کردن با کارکنان به دلیل اینکه به تمام امورات جاری دانشگاه واقف هستند امری مهم و اجتناب ناپذیر می باشد .
چشم انداز دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
دکتر رجائی به تغییر و تحولات سالهای اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود : دانشگاه با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود . سالهای اخیر ، دوران سختی برای این دانشگاه بوجود آمد که دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز از این قاعده کلی مستثنی نبود و برخی مشکلات دامنگیر این واحد گردید به گونه ای که در برخی مقاطع واحد برای پرداخت حقوق کارکنان و هیات علمی با مشکل و تنگناهایی مواجه بودیم .
وی گفت : اگر یک ارزیابی علمی و منصفانه از وضعیت واحد زنجان داشته باشیم افق روشنی پیش روی مجموعه قرار دارد و بهبود و رشد شاخص ها بیانگر فعالیت و تلاش جدی در این واحد است .
وی اضافه کرد : مقایسه روند توسعه و استمرار فعالیت واحد زنجان با سایر واحد های دانشگاهی و همچنین مقایسه دوران فعلی با گذشته این دانشگاه نشان می دهد این واحد دانشگاهی روند روبه توسعه با آهنگ ملایم دارد و درمقایسه با گذشته و نسبت به سایر واحد های دانشگاهی وضعیت بهتر و قابل قبول تری دارد .
وی ادامه داد : شاخص توسعه رشته های تحصیلی و پذیرش دانشجو از مهمترین و حیاتی ترین شاخص های برای استمرار فعالیت دانشگاه است و این دو شاخص برای بقای واحد جنبه حیاتی دارد .
رجائی گفت : شهریه های اخذ شده از دانشجویان مهمترین منبع مالی این دانشگاه بوده و پذیرش دانشجو برای دانشگاه آزاد اسلامی یک معیار است .
وی تصریح کرد : هزینه های حقوق و دستمزد بخش اعظم هزینه های دانشگاه را تشکیل می دهند لذا با تغییر در الگوها و رویکردها در پذیرش دانشجو بیشترین تاثیر بر منابع درآمدی دانشگاه ایجاد خواهد شد .
کاهش دانشجو ، مشکلات پیش روی دانشگاهها
وی در بیان وضعیت پیش روی دانشگاهها گفت : موضوع تغییرات جمعیت طی سالهای گذشته در مدیریت کلان و خرد جامعه به خوبی نمایان شده است و اثرکاهش جمعیت در حال حاضر در سیستم دانشگاهی نیز به خوبی مشاهده می شود .
دکتر رجائی گفت : کاهش پذیرش دانشجو در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی طی سالهای اخیر سبب بوجود آمدن مشکلاتی در این عرصه شده است و برخی واحد ها را با کمبود منابع مالی مواجه کرده ، که خوشبختانه واحد زنجان تا کنون چندان به این مشکل دچار نشده است .
وی با مقایسه میزان پذیرش دانشجو و منابع درآمدی واحد زنجان در سال ۹۲ و مقایسه آن با سال ۱۳۹۳ گفت : در سال۹۳ به دلیل تاسیس رشته های جدید و رغبت دانشجویان به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان موجب افزایش چشمگیر در ورودی های جدید شده و این مسئله سبب تقویت بنیه آموزش و پژوهش و همچنین مالی دانشگاه گردید.
ترکیب پذیرش دانشجو و گرایش به تحصیلات تکمیلی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در بخش دیگری از سخنانش به تغییرات در حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت : روند تغییرات در پذیرش دانشجو از مقاطع کاردانی و کارشناسی به سمت مقاطع تحصیلات تکمیلی سوق داده شده است .
رجائی افزود : با توجه به تغییرات در حوزه آموزش عالی و گرایش جامعه به سمت تحصیلات تکمیلی ضرورت براین بودتا دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس این رهیافت به تنظیم سیاست های خود در این زمینه روی بیاورد .
وی اضافه کرد : توسعه تحصیلات تکمیلی در شرایط تغییر در رویکردها و سیاست ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر بود که این واحد برای رسیدن به شاخص های توسعه همت مضاعفی را برای تاسیس رشته های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی به کار برد و طی ۱۸ ماه گذشته تعداد رشته های کارشناسی ارشد از ۳۴ رشته به ۸۱ رشته و تعداد رشته های دکترای تخصصی از ۲ رشته مصوب به ۲۶ رشته افزایش پیدا کرد .
وی تصریح کرد : توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش رشته های تحصیلی ، دانشگاه را از برخی تهدیدات و تنگناها خارج کرد و اگر این اتفاقات رخ نمی داد به گونه ای که در مرداد سال ۱۳۹۳ با ادامه وضع حاکم امکان اداره واحد به لحاظ مالی وجود نداشت که ادغام واحد های علوم و تحقیقات و افزایش رشته ها گره گشای مشکلات گردید .
دانشگاه متعلق به تک تک اعضای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت : دانشگاه آزاد اسلامی یک موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی عام المنفعه است و همه کسانی که در جریان امور قرار دارند می دانند که برای پویایی و زنده بودن این دانشگاه باید تک تک افراد و همکاران و اعضای هیات علمی تلاش کنند و این دانشگاه به معنای حقیقی کلمه متعلق به تمامی مردم است ، فراز و فرودهای مدیریتی نشان داد کسانی می توانند با این دانشگاه کار کنند که از داخل خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بوده و برای این مجموعه فردی دلسوز باشند .
دکتر یداله رجائی افزود : رؤسای واحد ها ، معاونان و اعضای هیات رئیسه همچون سایر اعضای این دانشگاه عضو این مجموعه هستند و باید برای پیشرفت و توسعه دانشگاه در کنار اعضای هیات علمی و کارکنان تلاش کنند .
وی افزود : وظیفه همه ما به عنوان عضو خانواده بزرگ دانشگاه صیانت از حقوق این دانشگاه و اعتلای نام آن است و در برابر سرنوشت دانشگاه مسئولیت داریم و نباید بی تفاوت باشیم .
وی نقد سازنده را لازمه یک سیستم پویا دانست و گفت : انتقاد و نقد کردن لازمه پویایی سیستم دانشگاه است و باید بیاموزیم که انتقاد به معنای خصومت و دشمنی نیست و اگر در درون خانواده و سیستم ایراد و مشکلی وجود دارد باید داخل همان مجموعه مورد توجه قرار گیرد .
وی اضافه کرد : ایجاد فضای تخریب و سیاه نمایی در محیط های علمی و دانشگاهی فرجام خوبی ندارد ، به هر حال در مجموعه دانشگاه افراد آگاه ، با دانش و بینش علمی وجود دارند و خودشان بسیاری از مسائل را تشخیص می دهند .
در ادامه وی اعلام کرد : اعمال بخشنامه ها ، دستور العمل ها و مقررات در راستای حفظ منافع دانشگاه (شامل اساتید ، کارکنان و دانشجویان) جزء وظایف مسئولین می باشد .
جابجایی مناصب یک امر طبیعی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان گفت : دوران تصدی مسئولیت ها در طول خدمت دارای فراز و فرودها است و جابجایی افراد و همکاران در درون سیستم امری طبیعی قلمداد میگردد .
رجائی افزود : در جابجایی تک تک کارکنان در درون سیستم ،بخش های مختلف مخصوصا معاونین و روسای دانشکده ها درگیر قضیه هستند و تغییرات با خرد جمعی صورت می گیرد ، سفارش بنده به معاونان و روسای دانشکده ها این بوده است که عدالت و انصاف در خصوص جابجائی و عزل و نصب همکاران در پست های مختلف مراعات گردد .
وی به بخشنامه حق تخصص اشاره کرد و گفت : با توجه به هزینه های زیاد دانشگاه به خصوص در بخش جاری ، لازمه استمرار کار دانشگاه ، برداشتن گام های محتاطانه در مسائل مالی است ، مسلما دانشگاهی که از توان مالی بالاتری بر خوردار باشد ، این توانایی در راستای استمرار فعالیتها و بخصوص در جهت ارائه خدمت بهتر به اساتید ، کارکنان و دانشجویان خواهد بود.
وی درپایان به معاون اداری و مالی و مدیر گزینش واحد دستور داد موضوع تغییر وضعیت کارکنان قرارداد کارمعین و رسمی آزمایشی به رسمی قطعی را از سازمان مرکزی پیگیری نمایند .
در این نشست دکتر علی محمدی ، معاون اداری و مالی واحد زنجان در خصوص میزان وام های اعطائی به دانشجویان ، کارکنان و اساتید گفت: وام صندوق اساتید و کارکنان به روز شده و هیچ گونه نوبت بندی برای پرداخت این وام وجود ندارد.
وی افزود : وام ضروری نیز با حداکثر سقف در طول سال برای پرداخت به همکاران صورت می گیرد .
وی در نهایت از میزان بالای تقسیط شهریه صورت گرفته در مقایسه با سالهای قبل بمنظور مساعدت به دانشجویان خبر داد .
در پایان این نشست ۳ ساعته ، کارکنان واحد زنجان به طرح پرسش ها و انتقادهای خود بدون واسطه با رئیس و معاون اداری و مالی واحد پرداختند و جلسه در فضایی آرام ، دوستانه و صمیمانه به پایان رسید .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست