• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۷-۲۷
  • شناسه خبر: 2156

۲۵ درصد بوفه های مدارس استان، استاندارد می باشد

رئیس اداره سلامت وتندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت:مواد غذایی که در بوفه های مدارس عرضه می شود، نقش مهمی در حفظ سلامت دانش آموزان داشته،که این در حالی است که تنها 25 درصدبو فه های مدارس ما استاندارد می باشن ...

پیام ملترئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت : موادی که ارزش غذایی پایین داشته باشند ،افزودنی اش غیر مجاز و غیر بهداشتی تهیه شود و فاقد استانداردهای بهداشتی لازم باشد،مواد غذایی ناسالم به شمار می آید.

ایرج مقدمی در گفتگو با خبرنگار پیام ملّت با اشاره به اینکه ، مسئولین مدرسه ،مربیان بهداشت ،معلمان و اولیای دانش آموزان باید به فضای فیزیکی و تجهیزات بوفه های مدارس، دقت بیشتری نمایند،اظهار داشت: این پایگاه های تغذیه سالم،باید دارای فضایی مناسب از لحاظ فیزیکی باشند به طوری که،داشتن نور کافی و مناسب ،مجهز بودن به امکاناتی مانند:یخچال،سینگ ظرفشویی،هواکش و تهویه وداشتن کارت معاینه پزشکی در محل کار، از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تصریح کرد:رعایت کامل اصول بهداشتی در بوفه های مدارس امری ضروری بوده ،به طوری که،عرضه کننده مواد خوراکی باید،از روپوش و دستکش یک بار مصرف استفاده نمایند،و فروش موادغذایی پخته شده و گرم ، از قبیل :عدسی،لوبیاو آش در ظروف یک بار مصرف ممنوع است ، و به جای آن باید از ظروف پلاستیگی مناسبی که حساسیت کمتری به گرما داشته باشند،استفاده نمود.

مقدمی ،با بیان اینکه دانش آموزان،به جای مصرف تنقلات با ارزش غذایی کم ،می توانند از موا غذایی مفید استفاده کنند،گفت:عرضه پفک ،چیپس،نوشابه های گاز دار،بستنی یخی ،آدامس ،شکلات غیر استاندارد ،پاستیل ،سوسیس ،کالباس،سالاد اولویه،ماکارونی ، و آب میوه هایی که از قندو اسانس میوه تهیه شده در بوفه های مدارس غیر مجاز است.

وی به انواع مواد خوراکی بسته بندی شده در پایگه های تغذیه سالم اشاره کرد و ابراز داشت : عرضه مواد خوراکی بسته بندی شده ،شامل:خشکبار و خرما ،انواع میوه های خشک و مغز ها،ماست و شیر ،بستنی های پاستوریزه ،انواع میوه های سالم شسته و ضد عفونی شده در بسته بندی های یک نفره ،انواع بیسکوییت های ساده و سبوس دارو کلوچه های سنتی ،در بوفه های مدارس مجاز می باشد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ،تاکید کرد:دستور العمل پایگاه تغذیه سالم را به همه مدارس ارسال نمودیم و مدیران ملزم به رعایت مواد مطرح شده در این دستورالعمل می باشند ،همچنین  این دستورالعمل باید در معرض دید اولیا ء قرارگیرد.

مقدمی، بابیان اینکه ،بحث استاندارد بودن بو فه های مدارس در ارزیابی مدیران حائز اهمیت خواهد بود ،گفت: بحث فرهنگ سازی خانواده هاو نظارت آنان نسبت به تغذیه سالم فرزندانشان امری مهم تلقی می شود که این امر می تواند تاثیر بسزایی در استاندارد بودن بوفه های مدارس داشته باشد،که اگر این مسئله لحاظ نشود ،نمی توان به نتیجه مطلوبی رسید.

وی به اجرای طرح سفیران سلامت در راستای استفاده از پتانسیل های دانش آموزان در زمینه تشکیل پایگاه های تغذیه سالم در مدارس اشاره کرد و خاطر نشان ساخت:سال گذشته توانستیم به بیش از ۷۰ در صد از پایگاه های تغذیه سالم (بوفه های مدارس) نظارت داشته باشیم که در این راستا به برخی از مدارس که فاقد استاندارد های لازم بودند تذکراتی داده شد و در این راستا نیز ،پیگیریها و بررسی های مستمر ادامه یافت.

انتهای پیام/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست