• تاریخ: ۱۳۹۵-۰۹-۰۴
  • شناسه خبر: 2684

خروج ۱۸ درصدی بازارمسکن از رکود

پیام ملت–مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت:بازار مسکن استان زنجان هنوز هم دوران رکود را طی می کند ولی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ تا ۱۸ درصد از رکود خارج شده است. محسن محرمی یگانه در گفت ...

پیام ملتمدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت:بازار مسکن استان زنجان هنوز هم دوران رکود را pic-22365-1442560729طی می کند ولی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ تا ۱۸ درصد از رکود خارج شده است.

محسن محرمی یگانه در گفت و گو با خبرنگار پیام ملت با اشاره به تغییر وضعیت بازار مسکن پس از کاهش نرخ تورم، افزود:در طی سال های اخیرشاهد رکود در بازار مسکن بودیم که این میزان در بسیاری از شهرهای استان ۷۵ درصد گزارش شده اما میانگین آن ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

وی، خرید مسکن را امری ضروری و مهم دانست و عنوان کرد:مسکن به عنوان نیاز اصلی خانواده ،دراولویت کاری دولت است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان،یاد آور شد: در طی سال های اخیر دولت برای بالابردن توان خرید مردم در خصوص مسکن، افزایش تسهیلات وام مسکن را پیش روی متقاضیان خرید مسکن قرار داد.

یگانه با اشاره به شروع رکود از سال ۹۲، ابراز داشت:دوران رکود همیشه حالت سینوسی دارد و بعد از هر دوره رونق، وارد شرایط رکود میشویم ولی در این دوره رکود کمی طولانی تر شده و هنوز هم به طور کامل از بین نرفته است.

وی ،خاطر نشان ساخت: با برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی میشود در سال ۹۶ به طور کامل از رکود خارج شویم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کل اقتصاد کشور در امر مسکن دخیل هستند، تصریح کرد:رکود اول از شهرهای بزرگ و به مراتب در شهرهای کوچک آثارش از بین میرود و در استان زنجان هم نیازمند برنامه ریزی های دقیق هستیم.

وی به قدرت خرید مسکن در ایران اشاره کرد و یاد آور شد:امروزه شاهد کاهش قدرت خرید مسکن در ایران هستیم و دلیل آن این است که قیمت تمام شده مسکن با قدرت خرید متقاضی برابری نمی کند.

مدیر راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه قدرت خرید مسکن در هر کشوری بسته به سرانه درآمد آن کشور دارد ،ادامه داد: سرانه در آمد ایرانیان نسبت به کشورهای دیگر پایین تربوده و همین امر باعث شده توان مالی مردم در خرید مسکن کاهش یابد.

یگانه در خصوص افزایش قیمت های مسکن افزود: در سال های گذشته قیمت تمام شده مسکن بالاتر از حد توان خرید مشتریان بوده اما قیمت مسکن از سال ۹۲ و ۹۱ به طور ثابت مانده و افزایشی نداشته است.

وی در خصوص سیاست های دولت در قالب حمایت از متقاضیان خرید مسکن گفت:اولین سیاست دولت افزایش تسهیلات وام های مسکن بوده که این امر سبب شده تفاوت بین قیمت تمام شده مسکن و توان خرید مشتری کمتر شود.

مدیر راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در بیشتر کشورها مسکن به عنوان کالای مصرفی تلقی میشود،عنوان کرد: امروزه در ایران مسکن به عنوان کالایی برای سرمایه گذاری تبدیل شده ،که این علاوه براینکه زمینه را برای فعالیت دلالان مسکن فراهم میسازد باعث افزایش قیمت در بازار مسکن نیز شده است.

یگانه با اشاره به اینکه بازار مسکن با بسیاری از پارامترهای اجتماعی در ارتباط است خاطر نشان ساخت: با افزایش شرایط ساخت و ساز مسکن فرصت های شغلی بیشتری هم برای جوانان در این بخش ایجاد میشود.

وی با بیان اینکه در طی چند سال اخیر با کاهش ساخت و ساز در بخش مسکن مواجه بودیم تصریح کرد:به دلیل شرایط سختی که در پیش روی انبوه سازان قرار دارد سود بانکی بیشتر از سود ساخت و ساز برای آنها است.

مدیر راه و شهرسازی استان زنجان حمایت های دولت از انبوه سازان را یاد آور شد و عنوان کرد:بانک ها برای تشویق سرمایه داران تسهیلاتی را در اختیار آنها قرا میدهند تا آنها بجای سرمایه خود،سرمایه بانک را وارد کار کنند.

یگانه، یاد آور شد: در کنار تسهیلات بانک ها، شهرداری نیز با تخفیف و اقساط بندی در هزینه پروانه ساخت شرایط را برای انبوه سازان تسهیل کرده است.

وی با اشاره به استقبال کم شهرهای طارم و صائین قلعه از تسهیلات وام بانک مسکن خاطر تشان ساخت : رونق اقتصادی بالاتر،وضعیت بهتر بازار و اطلاع رسانی موثرتر در شهرهای بزرگ میتواند در رونق بازار مسکن تاثیر گذار باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه استان زنجان از نظر موقعیت جغرافیایی در مرکز واقع شده است ،اضافه کرد: این امر سبب شده شاهد قیمت های مناسبی در بازار مسکن استان باشیم.

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست