• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۰-۰۷
  • شناسه خبر: 3011

بیش از ۶۵ درصد صنایع کوچک استان زنجان مشکل نقدینگی دارند

پیام ملّت ؛ مینا الماسی – معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان گفت: مشکل عمده واحدهای صنعتی، کمبود نقدینگی است به طوری که از ۸۰۰  واحد صنعتی شهرک های صنعتی، ۵۳۲ واحد با مشکل نقدینگی مواجه هستند و ۶۶.۵ د ...

پیام ملّت ؛ مینا الماسی – معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان گفت: مشکل عمده واحدهای صنعتی، کمبود نقدینگی است به طوری که از ۸۰۰  واحد صنعتی شهرک های صنعتی، ۵۳۲ واحد با مشکل نقدینگی مواجه هستند و ۶۶.۵ درصد صنایع استان زنجان با مشکل جدی نقدینگی مواجه بوده و به حمایت جدی نیاز دارند .

ایرج احمدی در گفت و گو با پیام ملّت، با بیان اینکه ۲۱۰ واحد صنعتی در استان زنجان مشکل تامین مواد اولیه را دارند، اظهار داشت: عدم وجود مشتری برای محصولات تولید شده، عدم تسهیل کسب و کار، عدم تامین مواد اولیه و مشکلات اداری و قانونی از جمله سایر مشکلات واحدهای صنعتی به شمار می آید.

وی ادامه داد: پایین بودن تکنولوژی ماشین آلات، عدم تاسیسات زیر بنایی، نبود سیبستم های اداری یکپارچه، عدم توانایی رقابت و وجود تحریم ها، پایین بودن کیفیت محصولات و ورود کالاهای مشابه خارجی، واحدهای تولیدی را با مشکلات مواجه کرده است.ahmadi1

احمدی با اشاره به اینکه، استان زنجان دارای ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی می باشد ، افزود: در شهرک صنعتی شماره یک زنجان ۴۳۰ واحد تولیدی وجود دارد که از این تعداد، ۱۲۵ واحد بصورت فعال، ۱۸۱ واحد نیمه فعال و فصلی و بقیه واحدها غیر فعال هستند.

احمدی، تعداد واحدهای صنعتی را ۹۳ واحد دانست و گفت: از این تعداد ۶۰ واحد صنعتی فعال، ۲۵ واحد نیمه فعال و ۹ واحد نیز بصورت رکود می باشند.

وی تأکید کرد: هدفمند کردن یارانه ها، عدم اختصاص یارانه تولید به واحدهای تولیدی، بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز، کاهش ارزش سرمایه در گردش واحدهای صنعتی، وجود تحریم، عدم توانایی مواد اولیه، موجب شده که امروزه شاهد وضعیت رکود و نیمه فعال حاکم بر شهرک های صنعتی باشیم.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکت های صنعتی استان زنجان ،با اشاره به اینکه از تعداد کل واحد بهره برداری صنعتی، ۲۰ واحد فعالیتشان را در راستای واحدهای دانش بنیان تعریف نموده اند، اظهار داشت: از این تعداد واحد، ۵ واحد شناسایی شده که ۳ واحد از جمله شرکت فیلترپرس، واحد تولید اسید هیان، واحد برق، موفق به ثبت برند دانش بنیان شدند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان به اقداماتی که در جهت عبور از رکود واحدهای صنعتی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: ارائه تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجب می شود که این واحدها بتوانند از حالت رکود خارج شده و تولیدات خود را به راحتی به فروش رسانند.

احمدی ادامه داد: در سال جاری، اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان برای واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده و هم اکنون نیز تسهیلات پرداختی برای واحدهای صنعتی ۲۳۹ فقره به میزان ۱۷۲ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۹ واحد و طرح تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی موفق به اخذ تسهیلات به میزان ۷۳ میلیارد تومان شده اند، یادآور شد: آموزش در زمینه های مهارتی و مدیریتی، برگزاری دوره های مدیریتی و کارآفرینی از طریق شرکت های مشاور مستقر در واحدهای شهرک های صنعتی و یا مؤسسه مطالعات راهبردی و برگزاری دوره های آماده سازی واحدهای صنعتی در زمینه صادرات محصولات و هم چنین دوره های غیرحضوری و مجازی از فعالیت های شهرک های صنعتی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی به شمار می آید.

معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی استان زنجان ادامه داد: در سال جاری ۱۲ تور داخلی و خارجی در قالب تورهای نمایشگاهی و صنعتی در جهت آشنایی واحدهای تولیدی با نحوه اداره کارخانجات برگزار شده است.

احمدی با تأکید بر اینکه صنایع کوچک شهرک های صنعتی ،متولی توسعه خوشه های کسب و کار است، گفت: خوشه های کسب و کار به واحدهای مستقر در منطقه جغرافیایی با تولید و تهدیدها و فرصت های مشترک تلقی می شود که در سطح استان ۹ خوشه صنعتی اعم از صنعت روی، فرش، کفش، چاقو، چاروق، ملیله، محصولات لبنی، مس و برق قابلیت توسعه را دارند.

وی تصریح کرد: در زمینه هدفمندسازی و تواناسازی واحدهای صنعتی و صادرات محور نمودن صنایع و تولیدات واحدها، اعتبارات ویژه ای در اختیار شرکت های شهرک های صنعتی قرار گرفته است.

معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی، به صنایعی که زیر ۵۰ نفر نیرو دارد، صنایع کوچک، صنایعی که بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیرو دارد صنایع میانی و صنایع بالای ۱۰۰ نفر را صنایع بزرگ دانست و افزود: در چند سال گذشته، صنایع بزرگ در زمینه رکود کمترین آسیب را بنا به دلایلی اعم از سیستم مدیریتی و استراتژیک کالا و حمایت در دوران رکود نسبت به صنایع کوچک در استان دیده اند.

وی یادآور شد: از طریق توانمندسازی صنایع کوچک می توان با کمترین هزینه و زمان به ایجاد اشتغال در جامعه کمک نمود، که در صورت فعال نمودن این صنایع تعداد نیروهای مستقر در شهرک های صنعتی از ۱۵ هزار به ۳۰ هزار خواهد رسید.

احمدی با اشاره به اینکه از مجموع واحدهای شهرک های صنعتی، ۱۲۸ واحد سابقه صادرات دارند، گفت: در حال حاضر متولی صنایع خانگی و کارگاهی، وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با بخشنامه ای که از سوی این سازمان به ما ابلاغ شده در تلاش هستیم نسبت به ساماندهی این صنایع تولیدی اقدام نماییم.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان ادامه داد: افزایش نرخ ارز و سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی منجر شد درصد اعتبار و نفوذ اثرگذاری پایین آید و واحدهای تولیدی را با مشکل کمبود نقدینگی مواجه سازد.

وی، خاطرنشان کرد: از ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای استان توانستیم تا کنون ۱۷۵ میلیارد تومان را جذب نموده و مابقی را بنا به دلایلی از جمله عدم همکاری بانک خصوصی نتوانستیم جذب کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه، امیدواریم در فرصت باقیمانده بانک های خصوصی نیز همانند بانک های دولتی واحدهای تولیدی را حمایت نمایند افزود: متأسفانه در سال جاری بانک های خصوصی انباشت پولی را که از سوی سپرده گذاری مردمی به دست آمد در اختیار واجدهای تولیدی قرار ندادند که امیدواریم پس از این با پایین آوردن سودهای بانکی و پیچیده نکردن روند اداری شاهد حمایت بانک های خصوصی نیز باشیم.

وی با اشاره به هزینه اشتغال پایدار برای هر متقاضی اظهار داشت: ایجاد شغل پایدار بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برای کشور هزینه دارد.

احمدی به عدم کاربردی بودن همکاری میان علم و صنعت اشاره کرد و افزود: ارتباط بین مراکز آموزش عالی و حوزه صنعت بسیار ضعیف بوده که امیدواریم با تفاهم نامه ای که میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم و تحقیقات در جهت حضور اساتید مستقر در حوزه صنعت، منعقد گردیده بتوانیم در زمینه پیوند این دو حوزه اقدامات اساسی را انجام دهیم.

وی توسعه صنعت چاقوسازی استان را امری مهم برشمرد و گفت: در زمینه توسعه صنعت چاقو به عنوان خوشه صادراتی مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک صورت گرفته است که امیدواریم این طرح با قانون ممنوعیت حمل سلاح سرد مغایرتی نداشته باشد.

احمدی در پایان خاطرنشان ساخت: با ساماندهی صنعت چاقوی استان در قالب خوشه صادراتی و شناسایی بازارهای صادراتی بر این گونه محصولات می توان تهدیدهای موجود این واحد صنعتی را به فرصت ها تبدیل نمود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست