• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۰-۳۰
  • شناسه خبر: 3595

دست ما از «مفسران صادق ِامام» کوتاه می‌شود

پیام ملت– آیت الله سید حسن خمینی گفت: باید امامی را مطرح کنیم که پاسخ‌گوی نیاز جامعه باشد؛ در غیر این صورت باید تبلیغات را بیشتر کنیم و کمتر اثر بگیریم. باید امام مشکل‌شناس و مشکل‌گشا معرفی کنیم و به جامعه بباورانی ...

پیام ملت آیت الله سید حسن خمینی گفت: باید امامی را مطرح کنیم که پاسخ‌گوی نیاز جامعه باشد؛ در غیر این صورت باید تبلیغات را بیشتر کنیم و کمتر اثر بگیریم. باید امام مشکل‌شناس و مشکل‌گشا معرفی کنیم و به جامعه بباورانیم که این اندیشه، درمان دردهاست.

یادگار امام در همایش “جایگاه اخلاق در ساحت تربیت دانش‌آموزی با نگاهی به اندیشه تربیتی امام خمینی (س)” که در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و مسئولان این وزارتخانه برگزار شد، اضهار کرد: مشکلی که بعضا وجود دارد این است که ما فکر می‌کنیم از مشکلات شناخت کافی داریم بعضا من می‌بینم افرادی داعیه‌دار شناساندن می‌شوند که نمی‌دانند امام چند کتاب فقهی دارد. اگر قرار است امام را ترویج کنیم اول باید امام را بشناسیم. اگر شما نتوانید تمایز بین سخنانی که امام در جایگاه‌های مختلف گفتند را بدانید نمی‌توانید امام را معرفی کنید.

سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه کسی می‌تواند بگوید امام چه می‌گوید که در بازشناسی و تبیین اندیشه امام تلاش کرده باشد، افزود: امام دو حیثیت متفاوت دارد که هم پایه‌گذار و هم مجری یک مکتب است که ریشه‌های فکری و فلسفی دارد. تمایز بین مقام اجرا با قضایایی که در تبیین نظریه مطرح می‌شود، بحثی مهم است که معمولا با هم تنیده می‌شود.

وی ادامه داد: مثلا امام سال ٦٦ فرمود اگر از صدام بگذریم از آل ‌سعود نمی‌گذریم؛ این‌طور نیست که قطع ارتباط در آن مقطع یک قضیه حقیقیه باشد اما بحثی که درباره حضور زنان، مردم و دین در جامعه دارند، مربوط به زمان خاصی نمی‌شود. مشکل این است که کسی جمله را بگیرد و بدون توجه به قبل و بعد آن را مطرح کند.

یادگار امام تصریح کرد: هرچه از افراد نسل اول انقلاب از میان ما می‌روند، دست ما از کسانی که می‌توانند مفسران صادق امام باشند، کوتاه می‌شود؛ چون کسانی که زندگی و حضور ایشان را درک کرده‌اند، بهتر می‌توانند بگویند در فضای فکری ایشان چه می‌گذشته است. بهترین کسانی که می‌توانند در این راه کمک کنند، کسانی هستند که در حلقه اولیه اطراف امام بودند؛ گروه دوم هم کسانی هستند که در این عرصه تلاش می‌کنند. بنابراین، ما احتیاج به امام‌شناسانی داریم که به صورت پایه‌ای در اندیشه ایشان تحقیق و تحصیل می‌کنند.

وی سؤال بعدی را «آفات مطرح‌کردن امام» عنوان کرد و گفت: هیچ‌وقت در این جامعه کسی به جنگ امام نمی‌رود؛ به خاطر اینکه ریشه در قلوب اکثریت جامعه دارد اما امام را تحریف می‌کنند. تحریف امام نگاه کاریکاتوری است. در کاریکاتور تناسب‌ها بر هم می‌ریزد. ما متأسفانه در اسلام هم همین‌طور هستیم؛ نگاه امام به اسلام کاریکاتوری نبود، اما ما بعضا به امام نگاه کاریکاتوری داریم که تصویر به‌دست‌آمده، ظاهرش امام است اما باطنش امام نیست.

سیدحسن خمینی گفت: اگر روی ولایت فقیه که از ارکان اندیشه امام است، تأکید می‌کنیم، باید روی حقوق مردم هم تأکید کنیم، اگر روی حقوق مردم تأکید می‌کنیم، باید در چارچوب دین باشد، اگر به ارزش‌های ظاهری توجه می‌کنیم، باید به درون هم توجه کنیم، اگر روی مبانی اخلاقی تأکید می‌کنیم، باید به ارزش‌های ظاهری هم توجه کنیم.

وی تأکید کرد: جریان متحجر به همان اندازه منفور است که استکبار منفور است. اگر به حقوق الهی توجه ویژه می‌کنیم، باید به حقوق مردم هم توجه کنیم؛ همان وقت قانون اساسی امام به فرمان هشت‌ماده‌ای هم توجه دارد. مبارزه با مقدس‌مآبی، مبارزه با ولنگاری هم هست. اگر امام به حقوق زنان توجه دارد باید حواسمان باشد که نباید با عفاف و حجاب و حقوق الهی در تضاد باشد. امام می‌گوید نباید دور کشور حصار بکشیم و درعین‌حال می‌گفت نباید در جهان ذوب شویم.  یادگار امام گفت: امنیت بدون عدالت، یک جریان ازدست‌رفته است و عدالت هم بدون امنیت محقق نمی‌شود. مراقب باشیم امامی که معرفی می‌کنیم خدای‌ناکرده “کاریکاتوری از امام ” نباشد و نسبت‌های اجزای این اندیشه بر هم نریزد.

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست