• تاریخ: ۱۳۹۵-۱۱-۰۵
  • شناسه خبر: 3668

بیش از ۴۰ درصد از سرطان ها قابل پیشگیری است

پیام ملت– معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر۱۳.۸ درصد مرگ و میرهای استان به علت بیماری سرطان رخ می دهد که بیش از ۴۰ درصد از موارد سرطان قابل پیشگیری است. محمدرضا صائینی در نشست خبری با خب ...

پیام ملت معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: در حال حاضر۱۳.۸ درصد مرگ و میرهای استان به علت بیماری سرطان رخ می دهد که بیش از ۴۰ درصد از موارد سرطان قابل پیشگیری است.

محمدرضا صائینی در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان، با اشاره به شعار هفته پویش ملی مبارزه با سرطان اظهار کرد: طرح نظام نوین مراقبت بیماری های غیرواگیردار  در زنجان اجرا می شود.

وی با بیان اینکه این طرح در سطح کشور جزو اولین استان اجرا کننده خواهد بود، ادامه داد: این طرح در برخی از شهرستان های استان آغاز شده است و به زودی در شهرستان زنجان نیز عملیاتی می شود.

رئیس شبکه بهداشت استان زنجان خاطر نشان کرد: طرح “نظام نوین مراقبت بیماری های غیرواگیردار” با هدف پیشگیری، تشخیص به موقع و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان ها در سطح استان زنجان اجرا می شود.

صائینی به پویش سرطان و مبارزه با آن و نقش رسانه ها در زمینه افزایش آگاهی مردم اشاره کرد و گفت: به جهت سونامی سرطان لازم است فعالیت های ویژه ای در حوزه رسانه انجام شود تا اطلاعات مردم در این عرصه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروزه بیماری های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میر ها هستند خاطر نشان کرد: بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری های تنفسی مزمن و سرطان از جمله این بیماری ها می باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزایش امید به زندگی، افزایش وزن، مصرف بی رویه دخانیات و تغذیه نامناسب را زمینه ساز ایجاد بیماری سرطان برشمرد.

صائینی ادامه داد: پس از بیماری قلبی و عروقی در استان زنجان، سرطان بیشترین عامل مرگ و میر شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور صرف دخانیات می شود، گفت: فرهنگ سازی و ایجاد کمپین می تواند یکی از راهکارهای مقابله با مصرف دخانیات می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، تاکید کرد: استان زنجان در رتبه های بعد از پانزدهم در زمینه سرطان قراردارد ولی در سرطان معده جزو ۱۰ استان اول قرار دارد که علت اصلی آن مصرف نمک، چای و غذای داغ و فرهنگ این مرزو بوم است.

صائینی افزود: با اقدامات انجام شده در زمان حاضر امید به زندگی در زنان ۸۰ سال و نیم و در مردان به ۷۹ سال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور ۳۰۰ هزار بیمار در مدت پنج سال گذشته بهبود یافته اند، ابراز کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سرطان هزینه می‌شود که این مبلغ باری بر روی دوش هزینه‌های سلامت تحمیل می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان سرطان‌های معده، پوست، روده بزرگ و پروستات را بیماری‌های شایع در آقایان عنوان کرد و گفت: سرطان پستان، معده، پوست و روده بزرگ نیز بین بانوان شایع است.

 

انتهای پیام/ع

 

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست