• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۳-۱۷
  • شناسه خبر: 5018

نقش آشتی ساز ایران، در بحران قطر

پیام ملت– عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به قطع ارتباط برخي از كشورهاي عربي منطقه با قطر گفت: مردم قطر باید بدانند در شرايط سخت ايراني ها در كنار آنها خواهند بود. حشمت اله فلاحت پيشه ...

پیام ملت عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به قطع ارتباط برخي از كشورهاي عربي منطقه با قطر گفت: مردم قطر باید بدانند در شرايط سخت ايراني ها در كنار آنها خواهند بود.

حشمت اله فلاحت پيشه  با بیان اینکه عربستان و قطر دو رقيب در حوزه سرمايه گذاري خارجي و صنعت نفت و ترانزيت هستند، اظهار کرد: ضمن اينكه قطري ها با مجتمع عظيم دانشگاهي كه درست كرده‌اند خودشان را نماينده علوم نوين در دنياي عرب مي دانند و جوانان عرب را در آنجا جذب مي كنند و مدارك دانشگاه‌هاي برتر دنيا را به آنها مي دهند و اين در مقابل مدارس علوم ديني است كه عربستاني‌ها در دانشگاه‌های خود تعاليم علوم سلفي مي دهند قرار دارد.

این نماینده اصول‌گرای مجلس خاطر نشان کرد: در حوزه رسانه اي نيز قطري ها موفق تر از عربستان عمل كردند و هرچند انتقاداتي به عملكرد الجزيره وارد است ولي اين رسانه سعي كرد از جرياناتي كه جريانات دموكراسي خواهانه در منطقه است حمايت كند و به همان ميزان نيز بِه جرياناتي كه در درون قلمرو استراتژيك ارتجاعي نقش مخالف را بازي مي كردند نزديك شد.

وی در مورد رفتار ايران در شرايط فعلي گفت: شكل گيري هرگونه خطوط گسل در منطقه بحراني خاورميانه به ضرر كشورهاي اين حوزه تمام مي شود و ايران نيز بايد نقش ثابت ساز و آشتي ساز را داشته باشد و در عين حال بايد از هرگونه سياست محاصره اي زميني ،دريائي و…مقابله كند و مناسباتي را در زمينه ترانزيتي و اقتصادي و حمل و نقل با كشور قطر ايجاد كند تا مردم قطر بدانند در شرايط سخت ايراني ها در كنار آنها خواهند بود.

اين عضو كميسيون امنيت ملي در مورد اينكه اين شرايط تا چه زماني ادامه دارد بيان كرد: معمولا دو مكانيزم براي رفع اختلافات بين قطر و عربستان وجود داشته است و از سال ٩٢ميلادي كه اين اختلافات عمده شد اين مكانيزم ها نيز مطرح بود كه يكي مكانيزم درون خود دنياي عرب است كه معمولا اينها براي حل اختلاف به ميدان مي آيند ونقش ميانجي گرايانه را إيفا مي كنند و ديگر مكانيزم فراتر از راهبردهلي منطقه همانند آمريكاست.

 

انتهای پیام/ع

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست