• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۵-۲۳
  • شناسه خبر: 5792

تدبیر روحانی برای امید به آموزش عالی

پیام ملّت – معرفی وزیر علوم از مهمترین چالش های پیش روی دولت دوازدهم است که فرصت آزمون و خطا در انتخاب گزینه مناسب این وزارت وجود ندارد. به گزارش پیام ملّت،  دکتر روحانی ۱۷ وزیر پیشنهادی را طی نامه ای به مجلس معرفی و احک ...

پیام ملّت معرفی وزیر علوم از مهمترین چالش های پیش روی دولت دوازدهم است که فرصت آزمون و خطا در انتخاب گزینه مناسب این وزارت وجود ندارد.

به گزارش پیام ملّت،  دکتر روحانی ۱۷ وزیر پیشنهادی را طی نامه ای به مجلس معرفی و احکام معاونان رئیس جمهوری را نیز صادر نمود و برای وزارت علوم نیز گزینه های متعددی در دولت دوازدهم مطرح شده است.

دولت یازدهم در ابتدا برای وزارت علوم جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست معرفی کرد ولی کار به جایی رسید که نتوانست وی را به مجلس معرفی نماید، در نتیجه دولت گزینه هایی مانند جعفر میلی منفرد و نیلی احمدآبادی را نیز معرفی کرد اما مجلس اصولگرایان به گزینه های پیشنهادی روی خوش نشان ندادند .

روحانی مسیر پرسنگ و لاخ را برای معرفی وزیر علوم دلخواه خود ادامه داد و این بار رضافرجی دانا با پیشینه انقلابی معرفی کرد . فرجی دانا توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند اما ردای وزارت برتن او چندان دوام نیاورد و با استیضاح مجلس از طبقه ۱۱ ساختمان شهرک غرب خداحافظی کرد .

مجلس و دولت این بار بر وزارت محمد فرهادی پزشک کهنه کار و محافظه کار توافق کردند تا در پرتو سکوت وی بتوانند سیاست های دولت را پیش ببرند . وزارت محمدفرهادی به ذائقه حامیان دولت خوش نیامد و دانشگاهیان از عملکرد دولت در این بخش رضایت نداشتند.

حامیان دولت که در سمت های معاونت مشغول شده بودند در این وزارت یکی پس از دیگری از پست های مهم و اثرگذار حذف شدند؛ میلی منفرد از معاونت آموزشی و نصیری قیداری هم از معاونت حقوقی و امور مجلس رفت!

گزینه های متعددی برای وزارت علوم در دولت دوازدهم مطرح شد ودر نهایت روی علی خاکی صدیق توافق حاصل شد اما وی در اقدامی غیرمنتظره یک شب قبل از معرفی به مجلس از نامزدی تصدی وزارت علوم انصراف داد . گویا وی یک روز بعد به روحانی پیغام می فرستد آماده پذیرش مسئولیت است!!! اما روحانی از تصمیم اش مبنی بر عدم معرفی منصرف نشد و فرجام کار عدم معرفی وزیر پیشنهادی به مجلس بود!

بعد از آن برای این وزارت در رسانه ها و محافل سیاسی و دانشگاهی گزینه های متعددی مطرح گردید؛ جعفر سبحان الهی استاندار اسبق آذربایجان شرقی ، محمدرضا  پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز و باقری رئیس دانشگاه یزد و درنهایت سعدالله نصیری قیداری معاون سابق پارلمانی وزیرعلوم از مهمترین شخصیت های علمی و سیاسی بودند که درمحافل علمی مورد توجه قرار گرفتند .

از آنجایی که دانشگاهیان بیشترین طیف حامیان روحانی را در انتخابات دوازدهم تشکیل می دادند، بر همین مبنا رئیس جمهور دوست ندارد وسیع ترین شبکه حامیانش را با انتخاب اشتباه ویا ضعیف از دست بدهد .

وی فرصت آزمون و خطا در انتخاب گزینه وزارت علوم در اختیار ندارد ، معرفی وزیر علوم از مهمترین چالش های پیش روی دولت دوازدهم است .

بامطرح شدن دکتر سعدالله نصیری قیداری استاد تمام فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و معاون سابق وزارت علوم و آمادگی وی برای پذیرش مسئولیت ، طیف وسیعی از نیروهای اجتماعی و سیاسی ، دانشگاهی و علمی ، نمایندگان ادوار مجلس ، حامیان دولت ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اکثریت اعضای کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، برخی از شخصیت های سیاسی و علمی و برخی از اعضای دولت گزینه های دیگر به حاشیه رفتند و مسیر جدیدی پیش پای دولت باز شد .

نصیری قیداری به عنوان نزدیک ترین گزینه به دولت و عضوی از ستاد انتخاباتی روحانی و سابقه نمایندگی در مجلس توان کسب رای اعتماد از مجلس را بدون تحمیل هزینه های اضافی بر دولت را داراست .

اکنون سوابق و برنامه کاری وی روی میز رئیس جمهوری قرار گرفته است تا بتواند مهمترین تصمیم را برای وزارت علوم دولت دوازدهم بگیرد . باید منتظرماند و دید که حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای وزارت علوم چه تدبیری خواهد اندیشید و این تدبیر امید را برای دانشگاهیان به همراه خواهد داشت .

دکتر سعدالله نصیری قیداری متولد سال ۱۳۳۸، استاد تمام فیزیک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ، معاون آموزشی اسبق دانشگاه زنجان ، نماینده سابق مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ،رئیس انجمن نجوم ایران، سخنگوی اسبق کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، نماینده وزیر علوم درهیات امنای دانشگاه آزاداسلامی ، معاون حقوقی و امور مجلس رضافرجی دانادر وزارت علوم ،عضوشورای مشورتی ستادانتخاباتی روحانی در انتخابات دوازدهم در سوابق علمی و اجرایی وی دیده می شود .وی دبیرکل فعلی کمیسیون ملی یونسکو در ایران می باشد .

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست