• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۶-۱۰
  • شناسه خبر: 5905

ابطال انتخابات شورای شهرزنجان یک شوخی بی مزه انتخاباتی بود/مدیریت استان زنجان نیاز به خانه تکانی دارد

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی–  ابطال انتخابات شورای شهر زنجان ، ثبت نام و تایید صلاحیت های گسترده نامزدها ، مردانه شدن ! شورای شهر زنجان و ناکامی بانوان در این انتخابات ، نامزدها با پوسترهای فتوشاپی و نامزدهای بدون تبلیغ ! ...

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی–  ابطال انتخابات شورای شهر زنجان ، ثبت نام و تایید صلاحیت های گسترده نامزدها ، مردانه شدن ! شورای شهر زنجان و ناکامی بانوان در این انتخابات ، نامزدها با پوسترهای فتوشاپی و نامزدهای بدون تبلیغ !!! ، پاشنه لخ های دولت در زنجان و حواشی انتخابات و همچنین برگزاری الکترونیکی پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر در شهر زنجان بهانه ای برای گفت وگو با رسول بیات فرماندار شهرستان زنجان شد تا بلکه به بخشی از فعالیت ها و ابهامات و همچنین پاسخی به نقدهای منتقدان و مخالفان داده باشد . مشروح این گفتگو را باهم مرور می کنیم .

  • از فرایند ثبت نام نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا شروع کنیم که شامل چه مراحلی بود ؟

فرایند انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان در سراسر ایران با دستوررسمی وزیر کشور از اول دی ماه ۱۳۹۵ شروع و بر مبنای اعلام جدول زمانی انتخابات از ۳۰ اسفندماه تا ۶فروردین ۹۶ ثبت نام از کاندیداهای شورای شهر و روستا در شهرستان زنجان آغاز شد .

درواقع فرمانداری زنجان دو ماه پیش از ثبت نام تمامی مقدمات انتخابات را فراهم کرده بود که بخشی از این فرآیند به کاربرانی که برای ثبت نام از کاندیداها در نظر گرفته شده بودند، اختصاص داده شد.Image result for ‫رسول بیات‬‎

  • ترکیب هیا اجرایی انتخابات چگونه صورت گرفت با تسامح بود یا کشمکش !

هیات اجرائی شهرستان متشکل از ۳۰ نفر از معتمدان توانمند و باتجربه شهرستان زنجان بود که تجربیات  وسوابق اعضای این هیات بیانگر یک نگاه ویژه به مسیر تعامل گونه انتخابات با هیات نظارت داشت و با همین نگرش ما با چالش و مشکل جدی مواجه نشدیم .

  • پیش بینی فرمانداری از تعدد و تکثر ثبت نام نامزدها چگونه بود ؟ این آمادگی را داشتید که با این حجم از ثبت نام مواجه شوید ؟

رصد ماههای منتهی به انتخابات نشان می داد افراد زیادی در خود این آمادگی را می بینند که وارد عرصه کارزار انتخابات شورا شوند که در فرآیند ثبت نام، با افزایش ۱۵ درصدی ثبت نام کنندگان مواجه شدیم و تا این دور از انتخابات بی نظیر بود . نکته مهم در هر انتخابات این است که اغلب ثبت نام کنندگان با هدف پیروزی می آیند!!! و در این انتخابات هم بیشتر ثبت نام کنندگان با هدف پیروزی در رقابت ها وارد عرصه شده بودند .

  • تعداد انصرافی ها چگونه بود ؟

تعداد انصراف ها قبل و بعد از اعلام تایید صلاحیت ها بسیار کمتر از انتظارات ما بود و تا پایان انتخابات تنها ۳۳ نفر انصراف دادند و مابقی ثبت نام کنندگان که برخی با سابقه پررنگ سیاسی و اجرایی  و عده ای با سابقه کمرنگ سیاسی و اجرایی بودند، در عرصه انتخابات ماندند. البته عده ای هم فعالیت سیاسی و اجرایی مشخص نداشتند !!! .

  • دلیل استقبال گسترده و پرتعداد برای نامزدی در این انتخابات را چگونه می شود تحلیل کرد ؟

استقبال کم نظیری را در امر ثبت نام از سوی نامزدها شاهد بودیم . به تبع این استقبال ، انتخابات بسیار پرجنب و جوشی در شهر زنجان رقم خورد . یکی از دلایل استقبال به مشارکت و ثبت نام نامزدها، تولد شبکه های مجازی و شبکه های اجتماعی به ویژه شبکه اجتماعی تلگرام بود . شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بستر سیاسی و اجتماعی گسترده ای را برای مردم و نامزدها ایجاد کرد .

  • فرآیند تعیین صلاحیت کاندیداها چگونه بود ؟

پس از مرحله ثبت نام و اتمام زمان قانونی ثبت نام از نامزدها ، فرآیند تعیین صلاحیت کاندیداها آغاز گردید و در ابتدای امر برای تمام کاندیداها از مراجع چهارگانه استعلام انجام گرفت . در این مرحله تعدادی از کاندیداها از مراجع چهارگانه نظرات منفی دریافت و برخی نظری دریافت  نکردند. البته اکثریت نامزدها توانستند از فیلتر مراجع چهار گانه به سلامت عبور کنند.

  • عده ای معتقد بودند در روند تعیین صلاحیت ها خیلی سهل گرفته شد؟

برای تعیین صلاحیت کاندیداها ملاک تائیدیه مراکز چهارگانه بود و هیچ گونه تحقیقات میدانی ومحلی صورت نگرفت ، وظیفه قانونی نداشتیم بیش از این وارد شویم و در قانون چیزی به اسم تحقیقات محلی وجود ندارد ، ملاک شایعات و شنیده ها نبود بلکه ملاک ما برای تعیین صلاحیت ها مدارک و مستنداتی بود که در هیات اجرائی مورد بررسی قرار می گرفت . زمانی که گزارش و نتایج استعلامات را گرفتیم برای ۳۰ الی ۴۰ نفر از مراکز چهارگانه نظر آمده بود و برای مابقی نظری داده نشده بود.

معیار ما در تشخیص تایید یا رد افراد قانون بود و قانون تصریح می کند اگر شخصی مدتی محکوم شود و به زندان برود وقتی که حکم برایش اجرا شده و آن محکومیت حق اجتماعی شخص را از او نگیرد نمیتوانیم او را از حقوق اجتماعی اش محروم سازیم و موظف هستیم او را وارد عرصه انتخابات کنیم.

  • با این تعریف ، معتقدید زیاد هم سهل گرفته نشده است !

اندکی سهل گیری در امر تائید صلاحیت ها به این معنا بود که مدارکی علیه کاندیداها برای رد آنها پیدا نکردیم و قانون تجسس بیش از مراجع چهارگانه را به هیچ کس نداده است، ضمن اینکه این نگاه شاید در سطح کلان وجود داشته باشد که انتخابات شورا به آن حساسیتی که در مجلس هست نباشد و این هم یک عامل دیگر در تصور سهل گرفتن تائید صلاحیت کاندیداها بود .

  • چند درصد نامزدها توانستند از فیلتر هیات های اجرایی به سلامت بگذرند ؟

توجه ویژه هیات اجرائی برای نظر گرفتن رعایت حقوق تک تک کاندیداها در مسیر تائید و رد صلاحیت ها یک اصل بود و شعار دولت آقای روحانی دفاع از حقوق قانونی افراد بود . هیات اجرائی بعد از دریافت نظرات مراجع چهارگانه به بررسی صلاحیت های کاندیداهای ثبت نام کننده پرداخت که در مرحله بررسی صلاحیت ها توسط هیات اجرایی ، حدود ۹۵ درصد از کاندیداها تائید صلاحیت شدند و در مقایسه با دوره قبل جای تحلیل است .

  • معیارها را چگونه برای تایید و رد مشخص کردید ؟

تائید و رد صلاحیت ها  بر اساس قانون و مستندات ارائه شده از سوی مراجع قانونی  بود که شخصی بی دلیل رد نشود وهیچ گونه نگاه سیاسی درتائید و رد صلاحیت وجود نداشته باشد . پنج درصد از کسانی که توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شدند کسانی بودند که مسائل کاملا غیرسیاسی داشتند  و دو نفر هم به دلیل نقص مدرک رد شدند و تا آخرین لحظات تشکیل جلسات هیات اجرائی نتوانستند مدرک قابل قبولی را ارائه دهند.

  • پرونده بعد از هیات اجرایی به هیات های نظارت سپرده شد ؟

بله ، طبق قانون ما موظف بودیم تمامی اسامی نامزدها ، اعم از تایید شده ها و رد شده ها را در اختیار هیات نظارت شهرستان قرار دهیم و پس از این مرحله، هیات نظارت شهرستان و سپس هیات نظارت استان ورود پیدا می کردند که در آن مرحله باز هم شاهد جابه جائی اندکی بودیم که برخی از رد صلاحیت شدگان به عرصه رقابت بازگشتند  و حتی برخی افراد که تائید شده بودند از هیات نظارت عدم صلاحیت گرفتند و به طور کل ۹۶ درصد از کاندیداهای ثبت نام در شورای شهر زنجان در این مرحله تائید صلاحیت شدند .

  • در برخی محافل سیاسی و برخی نهادها از جمله دبیر شورای نگهبان معتقد بود مکانیزم بررسی صلاحیت ها در شورا قابل قبول نیست .

دولت معتقد بود فصل انتخابات را باید به فصل شکوفایی فعالیت های سیاسی تبدیل کنیم ، بررسی قانونمند صلاحیت ها از لوازم و بسترهای این کار بود و البته نوع نگرش و مکانیزم شورای نگهبان به صلاحیت افراد در بررسی صلاحیت ها استصوابی است . قانونگذار برای بررسی صلاحیت نامزدهای شورا چنین حقی را به مجریان و ناظران نداده است و بررسی صلاحیت افراد صرفا براساس مدارک و مستندات قاونی و اعلام نظر مراجع چهارگانه می باشد .

  • در ایام منتهی به انتخابات و آغاز رقابت ها تخلفات تبلیغاتی مشهود بود تا چه حد توانستید با متخلفان برخورد کنید ؟

برای آگاهی بیشتر از موارد تخلف و جرائم تبلیغاتی و انتخاباتی جلسات متعددی برای کاندیداهای شورای شهر تشکیل شد در جلسه ای که با حضور تمامی کاندیداهای تائید صلاحیت شده شکل گرفت تمامی تخلفات به آنها تذکر داده شد و رسماً اعلام کردیم که چه چیزهائی نباید انجام بگیرد و کارهای مجاز برای فعالیت هایشان را توضیح دادیم.

در ایام تبلیغات رسمی، کاندیداها با طوفانی از تبلیغات که بخشی از آنها در قالب جنگ بنرها بود شکل گرفت . طبق قوانینی که پیش تر عنوان شده بود کاندیداهای تائید صلاحیت شده در خارج از ستاد خود، ستاد مرکزی و ستادهای سه گانه ای که می توانند داشته باشند حق نصب بنر را ندارند ولی متاسفانه در همان شب اول شاهد نصب صدها بنر در اماکن غیر قانونی از قبیل معابر، فضاهای عمومی و جاهائی که خطر سقوط بنرها وجود داشت، شدیم.

  • اقدام قانونی هم برای مهار متخلفان صورت گرفت ؟
  • Related image

کمیته  « امحاء و رصد »  برای جلوگیری از نصب بنرها در اماکن غیرقانونی تشکیل شد و این کمیته در شب اول حدود ۲۴۰ بنر که در اماکن غیرقانونی نصب شده بودند را جمع آوری کرد. هر اندازه که نیروهای ما در اکیپ های مختلف فعال بودند افراد کاندیداها مرتکب تخلفاتی می شدند. با اینکه تمامی چاپخانه ها و مراکزانتشاراتی، مراکز چاپ پوستر و خود کاندیداها ملزم به فعالیت و چاپ پوستر با هماهنگی و اخذ مجوز از هیات اجرائی بودند اما شاهد فعالیت برخی از مراکز بدون مجوز و یا چاپ پوستر کاندیداها در سایر استان ها بودیم.

  • برخی نامزدها تخلفات مکتوب و مشهودی داشتند مانند استاد دانشگاه و سوابق اجرایی ، برنامه های و وعده های انتخاباتی و … که اغلب جنبه تبلیغاتی داشت .

استفاده ازعناوین  و سوابق غیرواقعی، بیان حمایت های خارج از برنامه،  نصب پوسترهائی که مورد تائید هیات اجرائی نبود و راه اندازی کاروان ها از جمله تخلفات انتخاباتی برخی از کاندیداها بود که در معرض دید عموم وجود داشت. تامین احساس امنیت افراد امر مهم در زمان تبلیغات انتخاباتی بود به همین دلیل تمامی تخلفات رصد می شد و تمامی فعالیت ها زیر ذره بین بود، دوست نداشتیم فضای تلخی برای کاندیداها و طرفداران آنها ایجاد شود اما  با وجود تمام این شرایط شاهد یک سری تخلفات – البته بی اثر – بودیم.

  • تعدد کاندیداها ؛ یک حسن یا عیب بزرگ انتخاباتی بود، برخی به نامزدها ایراد گرفتند ، فکر نمی کنید در این خصوص خلاء قانونی برای ثبت نام وجود داشت ؟

جمعیت زیاد ثبت نام کنندگان شورای شهر، برای شهری همچون زنجان با توجه به وسعت جغرافیایی و جمعیت ، گمان می کنم وجود حداکثر ۶۰ کاندیدا هم کافی بود و حضور این تعداد کاندیدا فکر نمی کنم حُسنی به همراه داشت و دلیل مهم آن فقدان برنامه محوری از سوی این تعداد از افراد از معایب انتخابات این دوره بود و اغلب نامزدهای انتخابات فاقد برنامه برای دوران تبلیغات بودند . پیش از طرح و بیان برنامه از سوی برخی کاندیداها(آقا و خانم) شاهد عکس های فتوشاپی بودیم که این گونه اقدامات از نواقص انتخابات و کاندیداها بشمار می رفت چرا که هر کاندیدائی به پشتوانه عکس و بنر تمایل داشت که در اذهان مردم خودش را جای دهد و خبری از برنامه نبود.

  • روز انتخابات با توجه به اینکه با تعدد نامزدهای شورا از یک سو و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی از سوی دیگر بود چگونه آغاز شد ؟

روز انتخابات روز پر التهابی برای زنجان بود از یک جهت نگرانی برخی ازکاندیداها بابت هزینه های گزافی که کرده بودند و در کنار آن ورود چهره های جدید به عرصه انتخابات و از سوی دیگر برگزاری از طریق انتخابات الکترونیکی که ابتدا شروع فعالیت دستگاه های الکترونیکی صندوق ها کمی با کندی پیش می رفت که افراد تصور می کردند که ممکن است در ادامه روند انتخابات با مشکل مواجه شویم، از جمله دغدغه های کاندیداها در روز انتخابات بود که در این روز با مشکل خاصی مواجه نشدیم و تمامی دستگاه ها کارشان را به خوبی شروع کردند و فقط در برخی از شعبه ها با تاخیر ۴۵ دقیقه ای مواجه بودیم.

انتخابات الکترونیکی به عنوان تجربه اول انتخابات شهر زنجان بود و خوشبختانه بسیار موفق عمل کردیم و البته نقایصی هم در کار بود که در ادامه راه انتخابات، از تمامی فرآیندهای الکترونیکی بهره مند خواهیم شد زیرا در عین سرعت بخشی و افزایش دقت در روند انجام کار، سبب از بین رفتن تخلفی که در برخی از انتخابات در قالب دستی وجود دارد، می شود.

مراکز اخذ رای باید از تعداد دستگاه های احراز هویت بیشتری برخوردار می شدند آنچه که سرعت رای گیری را کند کرده بود کم بودن تعداد دستگاه های احراز هویت در شعب اخذ رای بود و  خود صندوق های اخذ رای در شعب هیچ مشکلی نداشتند و افزایش تعداد دستگاه های احراز هویت خارج از حیطه ما بود و طبق دستور وزارت کشور تصمیم گرفته شد ولی در عمل احساس کردیم که بجای یک دستگاه احراز هویت باید از دو یا سه دستگاه در شعب استفاده می شد تا از سرعت عمل بیشتری برخوردار شویم.

این دستگاه ها بصورت آنلاین با سامانه ثبت احوال، با بررسی شماره ملی شخص رای دهنده واجد شرایط بودن وی را برای اخذ رای بررسی می نمود. بسیاری از گلوگاه های تخلفات انتخاباتی با دستگاه های اخذ رای الکترونیکی گرفته شد به گونه ای که در انتخابات الکترونیکی اگرشخصی از یک شماره ملی دوبار استفاده می نمود با روشن شدن چراغ قرمز از رای مجدد منع می شد و حتی اگر از کارت ملی  یا شناسنامه ی مربوط به فرد فوت شده استفاده می نمود سامانه با اعلام این موضوع، مانع از رای دادن شخص می شد. در صندوق های اخذ رای الکترونیکی امکان کوچکترین اختلاف، جابه جائی و اشتباه وجود نداشت . در دوره های گذشته در انتخابات شورای شهر امکان اشتباه وارد نمودن کد و یا اسم کاندیدای مورد نظر وجود داشت اما با الکترونیکی برگزار شدن انتخابات تمامی دغدغه های این چنینی از بین رفت و همه چیز بر اساس انتخاب خود فرد بود.

  • نتایج را چگونه اعلام کردید ؟ نقدها و اعتراضاتی بود که نتایج با تاخیر به لحاظ زمانی اعلام شده است .

ساعت ۳ بعدازظهر مورخ ۳۰اردیبهشت – فردای انتخابات – سال۹۶ ، از نتایج انتخابات شورای شهرمطلع شدیم، اما طبق توافق با شورای نگهبان و هیات نظارت ، ابتدا باید انتخابات ریاست جمهوری تجمیع می گشت که تجمیع شدن آراء انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن به تائید رسیدن نتایج توسط هیات نظارت و هیات اجرائی استان، اعلام نتایج شورای شهر را نیز به تعویق انداخت وعلت تاخیر اندک در شورای شهر هم همین مسئله بود. بعد از اتمام کار تجمیع نتایج انتخابات ریاست جمهوری ،  نتیجه انتخابات شورا را اعلام و آگهی رسمی نتایج انتخابات منتشر شد و طبق قانون کاندیداهای معترض دو روز مهلت داشتند اعتراض خود را به هیات اجرائی اعلام کنند که در طول آن دو روز ۳۴ نفر اعتراض خود را اعلام نمودند.

  • انتخابات به صورت الکترونیکی در چند شهر کشور و استان زنجان برگزار گردید ، در استان تجربه قبلی هم وجود داشت ؟

شهر زنجان جزو ۱۴۵ شهر الکترونیکی در بحث انتخابات شوراهای شهر بود و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر زنجان برای نخستین بار بصورت ا الکترونیکی برگزار شد و دو شهر ابهر و خرمدره در استان زنجان هم انتخابات شورای شهر را بصورت الکترونیکی برگزار کردند البته این دوشهرتجربه  پیشین در انتخابات الکترونیکی را داشتند و یک گام در این عرصه از مرکز استان جلو بودند ولی شهر زنجان برای اولین بار این نوع انتخابات را تجربه کرد که به دلیل اینکه برای اولین در حال برگزاری بود دغدغه هایی را به وجود آورده بود.

  • رای گیری به صورت دستی هم وجود داشت ؟ اگر پاسختان مثبت است این آرا چگونه و در چه شرایطی و با چه مکانیزمی اخذ شد ؟

پیش تر اعلام کرده بودیم که چون انتخابات شورای شهر زنجان کاملا الکترونیکی است، آرای دستی ملاک نخواهد بود و در شمارش آرا لحاظ نخواهد شد البته این بدین معنا نبود که رای دستی را انکار کنیم فقط  به این علت که انتخابات الکترونیکی بود آرای دستی را ملاک قرار ندادیم که در نظر نگرفتن آرای دستی به میزان کمی شبهه ایجاد کرده بود که چرا انتخابات دستی را انکار می کنید! البته این مسئله نظر هیات اجرائی بود و طبق اعلامی که به ما در خصوص انتخابات الکترونیکی شده بود آرای دستی نباید مورد ملاک قرار می گرفتند ولی ما از تعداد شعب و صندوق های مربوط به رای دستی مطلع بودیم.

  • مجوز قانونی برای اخذ رای دستی را چه مرجعی صادر می کرد ؟

به دلیل برگزاری انتخابات الکترونیکی برای نخستین بار در شهر زنجان، تمامی شعبات الکترونیکی به طور آنلاین به تهران متصل بودند که در صورت بروز هرگونه مشکل در شعب اخذ رای از آن مطلع شوند و وزارت کشور با صدور مجوزی به فرمانداری شهرستان اعلام کنند که در شعبه اخذ رای مربوطه از آرای دستی استفاده نمایند اما به دلیل اینکه هیچ گونه مشکلی رخ نداد هیچ مجوزی از وزارت کشور و فرمانداری اعلام نشد.

  • بنابر اطلاع ، در برخی شعب رای دستی هم اخذ شده بود .

برخی از اعضای هیات اجرائی و اعضای صندوق  برای کسب اطمینان بیشتر ، همزمان با انتخابات الکترونیکی ، انتخابات دستی را هم برگزار کردند یعنی شخصی در عین رای دادن در صندوق الکترونیکی، رای دستی را نیز انجام میداد که تاثیری در فرایند انتخابات نداشت و البته تعداد این آرا بسیار محدود بود .

بسیاری از شعب اخذ رای بدون مشاهده مشکل در فرایند رای گیری به صورت الکترونیکی بود ازمجموع ۱۷۵ شعبه  اخذ رای در شهر زنجان ۱۴۳ شعبه هیچ رای دستی نداشت و این امر ، نشان از عدم بروز مشکل در آن شعب بود و آرای دستی گرفته شده در برخی شعب در مقطع کوتاهی از زمان برای اطمینان عوامل اجرایی و نظارت شعب بوده ونه بروز مشکل در صندوق های اخذ رای الکترونیکی.

در مجموع در ۱۴ شعبه که در ابتدای شروع کار به دلیل ازدحام جمعیت و دیر به کار افتادن دستگاه ها، نهایت تعدادی رای دستی گرفته شده بود که چندبار بازشماری شد و ۵۸۵ رای دستی شد که تاثیری در نتیجه انتخابات نداشت و فقط عده ای با بیان آمار بالا اذهان عمومی را تخریب و آنها را دچار سوء برداشت کردند. البته با حضور هیات نظارت، کل عوامل اجرائی و نمایندگان کاندیدای معترض هم همان تعداد اندک رای دستی در تجمیع نهایی ملاحظه گردید .

  • معترضین به نتایج انتخابات ، چه چیزی را مطالبه می کردند ؟

در روند بررسی اعتراضات بعد از اعلام نتایج با سه گروه مواجه بودیم؛ گروه اول کاندیداهایی بودند که هیچ گونه اعتراضی نداشتند که تقریبا اکثریت کاندیداها بودند و با توجه به اعتمادی که به مجریان و ناظران انتخابات داشتند نتیجه را پذیرفتند و حتی بیش از ۵۰ نفر از آنان از برگزاری این انتخابات تقدیر و تشکر کردند.

گروه دوم از معترضین، کاندیداهایی  بودند که در قالب شکایت به هیات اجرایی اعتراض خود را پیگیری کردند که این ها به دو دسته تقسیم می شدند یک گروه فقط خواستار تعداد آرایشان در صندوق های رای بودند که تقدیم شان شد و دسته دوم که بحث آرای دستی را مطرح کردند که در فرایند بررسی، اعتراضاتشان را از طریق هیات اجرائی بررسی نمودیم و به برخی پاسخ دادیم وسپس به هیات نظارت ارجاع داده شد.

گروه سوم معترضین خارج از فرایند قانونی به دنبال کمپین زدن وایجاد هیاهو بودند ، در سخنرانی ها و صحبت ها این دسته از معترضین را جزو کسانی که خارج از مدار قانون حرکت می کنند خطاب کردیم که برای بررسی شکایت بجای مراجعه به فرمانداری، از کمیسیون اصل ۹۰ سر در می آوردند و خواستار رسیدگی اعتراض به طور مستقیم از رئیس هیات نظارت مرکزی شدند که این مسیر، مسیر خارج از قانون بود.

کاندیدای معترض طبق قانون می توانست در مسیر قانونی دست به اعتراض زنند و با توجه به اینکه این کاندیداهابراساس همان فرآیندی که در ابتدا هیات اجرایی و هیات نظارت را پذیرفته بودند وارد عرصه انتخابات شدند، محل شکایت و رسیدگی به اعتراض هم همان جا خواهد بود و باید از طریق این هیات ها شکایت خود را پیگیری می کردند نه اینکه در مراحل رسیدگی با برگزاری جلسات خانگی و برخی مصاحبه ها از مسیر قانون خارج شوند.

متاسفانه طی همان ایام ، شاهد بیان تهمت ها، تخریب ها و دروغ های بسیاری بودیم و این توانایی را داشتیم که علیه این دروغ ها و تهمت ها مانند خودشان عمل کنیم ولی این کار را نکردیم زیرا اعتقادی به این کار نداشتیم و کسی که اشتباه کرده باید با منطق با او برخورد شود.

  • یکی از مطالبات معترضین ، مسئله ابطال انتخابات بود .

درخواست ابطال انتخابات یکی از شوخی های بی مزه انتخاباتی در سال ۱۳۹۶ بود که بعد از اعلام نتایج انتخابات عده ای بحث ابطال انتخابات را مطرح کردند .برخی از معترضین برای اولین بار در انتخابات شرکت کرده بودند و از مسیر انتخابات و اینکه امکان ابطال انتخابات به این سادگی ها نیست، مطلع نبودند. انتخابات فرایند بسیار پیچیده دارد و برای ابطال انتخابات باید دلایل محکمی وجود داشته باشد که در این خصوص هیچ کدام از آن دلایل لازم وجود نداشت بنابر این برخی شعارها و کمپین ابطال انتخابات یک نوع کم تجربگی در سیاست، بی صداقتی دراخلاق و یک نوع شیطنت بود که باعث نشد حتی لحظه ای به مسیرابطال انتخابات فکر کنیم، زیرا تمام فرایند انتخابات به درستی انجام گرفته بود.

اگر اندک تخلفی هم بخواهد در انتخابات رخ دهد بی شک در خارج از شعب اخذ رای خواهد بود زیرا وجود بازرسین شعب که همواره نظاره گر هستند امکان تخلف را از بین می برد به همین علت از همان ابتدای طرح ابطال انتخابات محکم بر سر این قضیه ایستادیم که  طرح این قضیه یک نوع بی نزاکتی سیاسی است ، البته اعتراض حق طبیعی نامزدهای انتخاباتی بود، اما برخی که این حرف ها را زدند و اینگونه مسائل را مطرح کردند متاسفانه حتی یک روز هم فعالیت سیاسی و اجرائی  نداشتند.

  • این شایعه جابه جائی در انتخابات شورای شهر زنجان از کجا شروع شد ؟

با توجه به اینکه شایعه جابه جائی افراد در انتخابات امری شایع است عده ای بصورت انفرادی مراجعاتی داشتند که حتی خواستار جابه جائی یک رای بودند . انتخابات الکترونیکی این حسن را داشت که  امکان جابه جائی آرا به طور کامل از بین می رفت و علاوه بر آن ما جزو کسانی هستیم که آبرو، حیثیت، گذشته، حال و اینده خود را به هیچ کس و چیزی نمی فروشیم ولی در قالب برخی از نگاه ها تعدادی از افراد از ما گله مند هستند که چرا فلان شخص خوب مدیریت نکرد تا فلان اتفاق بیافتد.

بر اساس منشوری که مقام معظم رهبری هم اعلام کرده بود سلامت و امنیت دو مقوله بسیار مهم در امر انتخابات بشمار می رفت. در جهت امنیت در پشت پرده بسیار تلاش شد که افراد بتوانند حرف هایشان را بزنند و میزگردها و سخنرانی هائی شکل گرفت که برنامه ای بهم نخورد ولی در خصوص سلامت دنبال این بودیم که هیچ کسی احساس نکند که مجریان انتخابات طرفدار کسی هستند و بر این اساس ما ضمن اینکه از یک سلیقه سیاسی خاصی برخوردار هستیم برای ما این مهم بود که اعتماد عموم مردم را جلب کنیم و این شائبه به وجود نیاید که چون فلانی در آنجا هست این اتفاق برای آن شخص نیافتاد ویک بخشی از عزیزان بخاطر این مسائل از ما گله مند بودند و هستند ولی خدا را شاهد میگیرم که اصلا برای ما امکان  جابه جائی وجود نداشت و جزو باورهای سیاسی و دینی ما این بود که بی غرض و بی نظر وارد عرصه انتخابات شویم که این مورد برای ما مقداری هزینه  داشت که در حال پس دادن هزینه اش هستیم.

  • شورای شهر زنجان مردانه شد ، چرا چنین شد ؟

حیف شد که شورای شهر از وجود بانوان محروم شد. در طول فعالیت سیاسی شخصا به توان و توانمندی بانوان اعتماد دارم و یکی از خواستگاه های اصلی من توجه به این حوزه است. اما اینکه چرا بانوان موفق به کسب رای نشدند باید در یک تحلیل جامعه شناسی، روانشناختی و در یک تحلیل اساسی چرائی عدم راهیابی بانوان به انتخابات شورای شهر زنجان بررسی شود . علی رغم اینکه تعداد خانم های کاندیدا در این دوره نسبت به دوره های قبل چندبرابر شده بود و حتی از نظر میزان تبلیغات بسیار بالاتر و بیشتر از برخی آقایان فعالیت کردند، بطوری که شاهد فعالیت بسیار گسترده بسیاری از بانوان بودیم اما متاسفانه از نظر تعداد نتوانستند حائز اکثریت شوند.

یک بخش از این عدم راهیابی را می توان در بخشی از عملکرد ضعیف برخی از نمایندگان خانم در دوره های قبل شورای شهر دانست که غیر از یکی دونفر بقیه خانم ها در حاشیه بودند ونتوانستند مطالبات بخش اعظمی از جامعه را در شورا نمایندگی کنند و یک بخش دیگر خانم ها به جای پرداختن به برنامه و تکیه بر توانمندی های تجربی و علمی خود، راه های دیگر را انتخاب کردند که از این راه ها نتیجه ای برای شان حاصل نشد.

  • فکر نمی کنید دوران تبلیغات انفرادی در سامان سیاسی ایران به خط پایان می رسد و دوران نوینی به نام لیست و سازمان سیاسی آغاز شده است .

لیست گرائی در زنجان نهادینه می شود به طوری که در پنجمین انتخابات شورای شهر زنجان شاهد موفقیت افراد شاخص از لیست های هر دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب بودیم . مابقی راه یافتگان به شورا نیز در لیست حضور داشتند، تنها یکی دونفر به صورت فردی فعالیت انتخاباتی داشتند که آن هم همیشه در انتخابات یک پدیده ای هست که در این انتخابات هم بود اما مسیر لیست ها موفقیت آمیز طی شد به طوری که در لیست نیم بند شورای هماهنگی اصلاح طلبان، شاهد این موضوع بودیم . اگر شخصی بصورت انفرادی شرکت میکرد از آرای کمی برخوردار می شد ولی به نام لیست موفق به اخذ ۷هزار رأی شد یا خانمی که در لیست شورای هماهنگی اصلاح طلبان، موفق به اخذ ده هزار رأی شد.

  • در واقع دوره بعد ، دوره لیسها خواهد بود .

دوره های بعد! هرکسی می خواهد کاندیدا شود چاره ای ندارد جز اینکه در لیست ها قرار بگیرد . گمان می کنم  دوران فعالیت انفرادی روبه پایان است و لیست ها در زنجان برای دوره های بعد قطعا برنده خواهد شد.

  •  برگردیم به مدیریت شهر زنجان از نگاه فرماندار شهرستان زنجان ، از زنجان بگویید از گذشته این شهر که چه بود و چه شد ؟

شهرزنجان در طول تاریخ،  از زمان مشروطه تا بعد از انقلاب وچند سال اخیر شهر پیشرو بوده است به طوری که طی چندسال گذشته از نظر فقه سیاسی  رشد بسیار خوبی داشته است که آقای عمید زنجانی ،آقای شکوری، آقای داوود فیرحی و آقای بیات از پیش گامان زنجانی در فقه سیاسی هستند  . برخی نظریه پردازان در حوزه فقه سیاست از نظریه پردازان زنجانی هستند.

در بعد سیاسی استان زنجان همیشه جزو شهرهای پیشرو در خط امام بوده است و تا ۲۰ سال قبل همین اتفاق بود و حتی در سال ۷۶ در اوج فعالیت سیاسی دوم خردادی ها، زنجان زبانزد بود.

شهرزنجان با پیشینه بسیار قوی همانند شیر ژیان در حال حاضر زخم های زیادی خورده است و این زخم ها قابل التیام است و مهم این است که خردجمعی دلسوزان شهر آغاز به حرکت کند و همه برای مرهم بودن به این زخم ها در وادی یکدیگر قرار بگیرند نه اینکه نمک بر این زخم ها بپاشند !.

  •  عده ای گمان دارند طنجان در یک سیر قهقرائی قرار می گیرد  !

سئوال اساسی این است ، چرا طی ۱۵ سال گذشته زنجان به این سمت حرکت کرده است؟چرا به جای زبانزد شدن شهر و استان در مقوله توسعه ، به سمت انزوا حرکت می کنیم ؟ چه عواملی باعث شده که ما نه تنها در جا نمیزنیم بلکه به عقب حرکت می کنیم؟ . زنجان و زنجانی ها استعداد رشد و توسعه را دارند و با تکیه بر استعدادهای فکری و مادی می توانیم به آرمان های پیش بینی شده و افق های روشن توسعه دست پیدا کنیم و زنجانی ها به یک حرکت مبتنی بر وحدت و همفکری نیاز دارند .

  • آقای روحانی در انتخابات تنها بود ! می توان ادعا کرد رئیس دولت یازدهم تنهاترین رئیس دولت در ایران بود به قول خودش عده ای پاشنه لخ ! بودند و دولت را تنها گذاشتند و گمان می رود تغییراتی صورت بگیرد ، در استان زنجان هم وضعیت رضایتی بخشی برای دولت نیست .

دولت یازدهم به عنوان دولت تدبیر و امید ، تنهاترین دولت! بود ، شخص آقای روحانی در این سنگر به تنهائی در معرض آماج حملات و تهاجمات و هم در دفاع اولین شخص بود. مردم علی رغم سوء تبلیغات، تمام تخریب ها، تضعیف ها و تمام تهاجمات فکری و عملی، به این دولت رای بالائی دادند تا مشکلاتشان را حل کنند برای حل مشکلات باید مدیران همفکر و همسوئی در دولت خدمت کنند پس این خانه تکانی خواسته مردم نیز می باشد . در زمان بروز یک اتفاق شخص آقای روحانی ورود پیدا می کرد که این امر نشان از هیات دولتی که از یک باور مشترک برخوردار نیستند داشت.

شاهد بودیم برخی از وزرا  و به طبع آن برخی از مدیران میانی حتی کارهای انجام شده را یا جرات بیان نداشتند و یا علاقه ای به بیان کارهای انجام گرفته نشان نمی دادند و این مسئله باعث شد آقای روحانی به صراحت ناهمسو بودن برخی از افراد را بیان کند در سطح ملی قطعا اتفاقی خواهد افتاد.

  • خانه تکانی دولت دوازدهم؛

دولت برای پیش برد برنامه های خود نیازمند مدیران همسو و همفکر است ، آنچه که برای این دولت مهم بود و هست؛ کارآمدی وزیران و مدیران دولتی است. کارآمدی به این معنا که وزیری و یا رئیس سازمانی که مسئولیتی را قبول کرده باید متناسب با آن مسئولیت در تحقق اهداف دولت تلاش و تبیین کند.

وقتی که کسی برنامه های دولت را باور ندارد از نظر اخلاقی درست نیست در آن مسئولیت بماند . بخشی از بداخلاقی ها به اشخاصی برمیگردد که چهاردست و پا یک مسئولیتی را میخواهند نگه دارند در عین حال هیچ باوری به آن دولت و برنامه هایش ندارند و این بزرگترین بداخلاقی به دولت بود.

وقتی مدیری مسئولیتی را می پذیرد باید جانانه از آن دفاع کند ، جایگاه این افراد باید تعریف شده باشد نه بخاطر اینکه بگوئیم دولت دنبال تصفیه حساب است که همه باید بدانند که در سطح ملی و استانی و حتی در شهرستان ها این اتفاق نخواهد افتاد اما دولت برای تحقق برنامه ها نیازمند مدیران همسو است مدیران دلسوزی که پای کار باشند، مدیرانی که انگیزه و توان ندارند طبیعی است باید باید جایشان را به یک مدیر جدید و با برنامه بدهد.

دولت هم در گستره ملی و کلان و هم در استانها و شهرستانها به خانه تکانی نیاز دارد . این خانه تکانی در استان زنجان نیز قطعا باید اتفاق بیفتد ولی نه اینکه نگاه سیاسی باشد بلکه بر اساس کارامدی و ناکارآمدی مدیران خواهد بود.

شاهد بودیم آقای استاندار بسیاری از کارها را یک تنه انجام داد ولی در استان زنجان  مدیرانی داشتیم که حتی کارکرد حوزه خود را بیان نکردند و ارتباطشان با مردم در حد صفر بود؛ دفتر مدیری که درش بسته باشد و با مردم ارتباط نداشته باشد آن مدیر، مدیر کارآمدی نخواهد بود و به درد این دولت و مردم نمی خورد.

برخی معتقدند که تغییر مدیران، حاصل دلال بازی های سیاسی است با توجه به صحبت های اخیر رئیس جمهور آیا این روند در استان ادامه پیدا خواهد کرد؟

در سطح ملی و استانی عده ای متخصص مافیای اداری هستند و کارشان لابی گری است که متاسفانه در استان هم این اتفاق افتاده است که امیدواریم به سمت شفاف سازی حرکت شود و انتخاب مدیران و مسئولان بر اساس لیاقت ها باشد نه لابی گری های پشت پرده.

  • ناگفته های انتخابات از زبان فرماندار شهرستان زنجان

برخی از ناگفته ها را نباید گفت، ولی مقداری دلخوری از بعضی دوستان دارم؛ در فضای مجازی شاهد چندین گروه بودم که یک تعداد از این افراد مخالفین سیاسی ما بودند و به نوعی شاید ازآن منظر ما را نوازش می کردند که برخی از این نوازش ها به دلیل بی تجربگی آنها بود و عده ای دیگر که مدعی همفکری با ما بودند و ما همیشه در دسترس آنها بوده و هستیم با طرح برخی مباحث از طرف آنها ، برای من قابل فهم نبود و این مسئله مهمی بود که در این دوره از آن رنج بردم!

من از یک جریان سیاسی وارد کار اجرائی شدم و در زمان ورود به فرمانداری اعلام کردم که عقاید سیاسی ام را پشت دیوارهای فرمانداری گذاشتم و این بدین معنا است که من فرماندار ۵۳۰ هزار نفر هستم و نظر شخصی ام این بود که از نظر اجرائی برای همه باید کار کنم ولی نماینده و فرماندار دولتی بودم که تا چند صباح قبل با همان جمع بودم چگونه برخی از آن افراد که مدعی هستند با ما همفکر هستند به طور ناجوانمردانه مارا نوازش کردند . من صبورانه از کنار آنها گذشتم و فکر میکنم که کار دوستانه ای انجام ندادند این چیزی است که در این دوره دلخور بودم. عقلانیت جمعی ما اقتضا می کرد که نسبت به هم اینگونه نامهربان نباشیم. من در جاهائی نامهربانی ها و ناجوانمردانگی هائی را می بینم که همین اقدامات در دراز مدت و میان مدت به ضرر همه خواهد شد.

با شنیدن نام سبزه میدان چه حسی به شما دست می دهد؟

در حال حاضر با شنیدن نام سبزه میدان حس خوبی ندارم ، اما به فکرش هستیم .

  • گنبدسلطانیه؟

گنبدسلطانیه نماد پیروزی عقلانیت دینی و سیاسی شیعه بر مغول خون آشام

  • شیخ اشراق؟

نماد شهامت و شجاعت دینی و شهید دگراندیشی

  • غواصان دریادل؟

خاطرات فراموش نشدنی زنجانی ها از جوانمردی جوانان نازین خود .

  • فضای مجازی؟

تیغ دو دم

  • اسداله بیات؟

دلسوز مردم و نظام

  • پل سیدالشهداء؟

نماد بی تدبیری

  • محمدرضاعارف؟

یکی از شخصیت های دوست داشتنی من

  • مهدی کوچک زاده؟

کف روی آب

  • داعش؟

محصول بی توجهی به اسلام اصیل

  • محموداحمدی نژاد؟

سکوت و خنده فرماندار شهرستان زنجان !!!

  • و در نهایت حسن روحانی؟

ناخدای عقلانیت و اعتدال

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست