• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۷-۱۹
  • شناسه خبر: 6235

سپاه پاسداران اِبایی از تهدید و تخریب دشمنان ندارد

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی – تغییرات ایجاد شده در دنیای سیاسی بلوک شرق و بلوک غرب با انقلاب مردم ایران ، علیه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بخشی مهم از تاریخ ملّت ایران است . شکل گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ...

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی – تغییرات ایجاد شده در دنیای سیاسی بلوک شرق و بلوک غرب با انقلاب مردم ایران ، علیه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بخشی مهم از تاریخ ملّت ایران است . شکل گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و سقوط رژیم پهلوی تقسیم کار ابرقدرتها را به چالش جدی مواجه کرد . صدام حسین همسایه دیوار به دیوار ایرانی ها بود و از همین رو وی گزینه مناسبی برای اجرای سیاست های سلطه بود . صدامِ بلند پرواز با طمع کشور گشایی به ایران تازه به استقلال رسیده حمله ور شد امّا ورق برگشت و با توده های مردمی مواجه شد که در برابر سخت افزاری های جنگی ایستادند تا مرز شهادت و ایثار و جانبازی . سردار پاسدار جهانبخش کرمی در زمره بسیجیانی بود که لباس رزم را پوشید تا همچون هزاران ایرانی از دین و میهن دفاع نماید . اکنون وی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است . ساده و صمیمی و در یک گفت و گوی نسبتا طولانی به سئوالات «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» پاسخ داد . متن این گفت و شنود را دنبال می کنیم .

*جنگ هشت سال دفاع مقدس جنگ جهانی در جعرافیای کوچک بود/ ایران از لحاظ نظامی محکوم به شکست بود .

  • به عنوان رزمنده ای که در جنگ حضور داشتید چه تصوری از این جنگ دارید . تصور شما با تصوری که دیگران از جنگ ترسیم می کنند قطعا متفاوت خواهد بود .

جنگ هشت ساله تحمیلی عراق علیه ایران را میتوان به «جنگی جهانی در جغرافیای کوچک» تشبیه کرد که بین نظام جمهوری اسلامی ایران – که هنوز دچار هجمه ها و بحران سیاسی پس از انقلاب بود – و عراقی که ابرقدرت ها با پیشرفته ترین تسلیحات تمام قد به حمایت و پشتیبانی از آن پرداخته بودند صورت گرفت . این جنگ به لحاظ برآورد نظامی ، ایران محکوم به شکست بود .

جایگاه ولی فقیه، نقش رهبری و حضور مردم در صحنه با روحیه عاشورایی و توکل به خداوند متعال درمحاسبات صدام و حامیانش گنجانده نشده بود . حضرت امام در همان ابتدا با بسیج عمومی و وارد کردن مردم به صحنه دفاع مقدس تمام معادلات جهانی و معادلات نظامی دنیا را به هم زدند .

درجنگ تحمیلی« ایران» به تمام معنا «یک کشور رزمنده» بود ، کشوری که حتی  دانش آموزانش با قلک هایشان در مدارس از رزمندگان اسلام پشتیبانی و حمایت می کردند.

بنابر این ؛ مقیاس جنگ ، جنگ بین ایران و عراق نبود جنگ یک «جنگِ جهانی» در جغرافیای کوچک بود . طبق مستندات بیش از ۵۰ کشور از صدام به لحظ سیاسی، تبلیغاتی، اقتصادی، مالی و تسلیحاتی حمایت کردند و پیشرفته ترین سلاح ها را در اختیارش گذاشتند . صدام در مصاحبه با خبرنگاران زمانی که در پایان مصاحبه از جنگ سوال میکنند ، می گوید : تا ده روز دیگر در میدان آزادی تهران جواب شما را می دهم . این صرفا اعتقاد صدام نبود بلکه استراتژیست های آمریکایی مثل کیسینجر و امثال آن نیز میگویند «عراق تا ده روز دیگر ایران را شکست خواهد داد» بعد در جای دیگر می گویند که اگرعراق نتواند به موقع ایران را شکست دهد ایالات متحده آمریکا وارد جنگ خواهد شد تمامی این موارد نشانگر این است که جنگ جنگ جهانی بود اما در جغرافیای کوچک در سرزمین ایران و عراق.

Image result for ‫سردار جهانبخش کرمی‬‎

 در مناطق مرزی ، صدام با اطمینان از پشتیبانی و حمایت های تبلیغاتی و لجستیکی جنگ را آغاز کرد و در چنین شرایطی هر کشوری اگر بجای جمهوری اسلامی ایران بود جز تسلیم و شکست چاره ی دیگری نداشت و محکوم به شکست بود.

ارتش بعث عراق از سراسر مرزها به عمق کشور ما پیشروی می کرد و بخش هایی ازایران را به اشغال خود درآورد ولی در نهایت نتوانست و شکست خورد باید ببینیم رمز پیروزی ما چه بود؟ از لحاظ نظامی و برآورد نظامی ما محکوم به شکست بودیم اما خیلی مسائل با برآورد نظامی محاسبه نمی گردد .

  • تحلیلگران نظامی عمدتا جنگ را با ابزار جنگی در میدان جنگ مورد تحلیل قرار می دهند . یعنی درونی شدن ایمان درمیدان جنگ کارساز شد ؟

در دفاع مقدس، ملّت ایران یک الگوی عاشورایی در میدان نبرد ارائه کردند . وقتی که ما می بینیم مادر سه شهید مصاحبه می کنند و میگویند اگرمن به اندازه موی سرم فرزند داشتم به دفاع مقدس می فرستادم تا همه آنها در راه اسلام، انقلاب، ولایت، اطاعت از امام شهید شوند این الگو ، یک الگوی عاشورایی و تا آخرین نفس جنگیدن است.

این نکته بسیار مهمی است که ما در جبهه ها و میادین جنگ و رزم عملا می دیدیم که رزمندگان اسلام در مقابل جبهه کفر و استکبار مردانه جنگیدند و ایستادگی کردند تا جایی که امام راحل فرمودند: من دست بازوی قدرتمند شما را می بوسم و برای این بوسه افتخار میکنم.

در دوران ائمه یک گلایه داریم که حضرت علی (ع) نفرین میکند که می فرمایند:” من فرمان دادم اطاعت نکردید گاهی گفتید هوا سرد است گاهی گفتید هوا گرم است و گاهی گفتید کار داریم و مرگ بر شما” ، اما اینجا امام می گوید دست رزمندگان را می بوسم و به این بوسه افتخار میکنم . لذا با جرات میگویم در عصر رسول الله هم از ملّت ایران نبود به طور کلی باید گفت مردم ولایتمداری خود را در دفاع مقدس نشان دادند.

  • ریشه های اصلی وقوع تهاجم نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران و علت وقوع جنگ را چگونه می بینید؟

نکته بسیار کلیدی در رابطه با جنگ هشت ساله و دفاع مقدس و چرایی تحمیل شدن جنگ بر ما بودکه در پاسخ می توان گفت ؛ در شرایطی که نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به رهبری حضرت امام ( ره) انقلاب کرده و رژیم شاهنشاهی را سرنگون و حکومت اسلامی را تشکیل داده بودند . ما با کسی سرِ جنگ و دعوا نداشتیم، اما علت وقوع جنگ یعنی علت اینکه رژیم بعث عراق وارد جنگ با جمهوری اسلامی ایران شد بحث اختلافات مرزی نبود بلکه نکته کلیدی این بود وقوع جنگ ارتباط تنگاتنگ با انقلاب اسلامی داشت. در شرایطی که دو ابرقدرت در دنیا حکم فرما بودند با دیدن انقلابی به نام انقلاب اسلامی و حکومتی به نام حکومت جمهوری اسلامی ایران به رهبری یک مرجع تقلید و ولی فقیه، منافع نامشروع خودشان را در منطقه و جهان در خطر دیدند و تصور چنین انقلابی برای آنها غیرقابل هضم بود. لذا برای از بین بردن انقلاب اسلامی و ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صدام را وادار به جنگ با جمهوری اسلامی ایران کردند، پس اصل اهداف خودشان بحث انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

درجنگ ۸ ساله ، فقط صحبت از صدام نبود بلکه صدام به نیابت از سایر ابرقدرت ها جنگ را برما تحمیل کرد و آنها صدام را حمایت، تشویق و تحریک کردند . رامسفلد ، نماینده ویژه رئیس جمهوری وقت آمریکا ، با صدام ملاقات کرد و پیام رئیس جمهوری آمریکا در خصوص حمایت از صدام برای ورود به جنگ با جمهوری اسلامی ایران را به او ابلاغ کرد.

اگر مطالعه دقیقی درخصوص چرایی روی کار آمدن صدام و سقوط حسن البکر در عراق صورت بگیرد بخش مهمی از ماجرای توطئه علیه جمهوری اسلامی فاش می شود. صدام را ابرقدرت ها برای ساقط کردن جمهوری اسلامی سرِکار آوردند . صدام از حمایت های ابرقدرت ها و حمایت های منطقه ای کشورهایی که می ترسیدند آنجا هم انقلاب صورت بگیرد برخوردار بود ، بسیاری از سازمان های بین المللی ابزار دست ابرقدرت ها و آمریکایی ها بود .

  • وجود هجمه های سیاسی پس از انقلاب چه تاثیری بر روند جنگ و دفاع مقدس داشت؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، وضعیت خاصی در جمهوری اسلامی ایران حاکم بود از لحاظ سیاسی انقلاب و نظام ثبیت نشده بود و هجمه های سنگینی علیه جمهوری اسلامی وجود داشت . انقلاب ، در داخل با یک بحران همه گیر مواجه بود یعنی در نقاط مختلف کشور ، منافقین و باقی ماندگان نظام طاغوت با نیروهای انقلابی درگیر بودند . بعضی استان ها نظیر کردستان از کنترل نظام خارج شده بود و فشارهای خارجی نیز براین مشکلات مضاعف شده بود و کشور را با یک بحران جدی روبه رو کرده بود .

قبل از شروع جنگ ، یعنی پیش از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تجاوز مرزی از قبیل هوایی، زمینی و درگیری های مختلف علیه ایران صورت گرفته بود وبر اثر این تجاوزات بیش از ۵ هزارنفر شهید و مجروح شده بودند . مستند داریم که دو روز بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ درگیری، ترور، تخریب و انفجار در کشور شروع شد و هشت روز بعد از ۲۲بهمن۵۷ در مرز تجاوز آغاز شد و این نشانگر این است که آنها با تمام توان وارد جنگ شدند و هدفی به جز ساقط کردن جمهوری اسلامی و از بین بردن انقلاب اسلامی را نداشتند. پس هدف و فلسفه جنگ اختلافات مرزی نبود و کسانی که دائما بحث مسائل مرزی را مطرح می کنند مسیر غلط را به مردم نشان می دهند .

  • صدام در بخش های تاریخ جنگ در تنگنا قرار گرفت و برای رهایی از پیامدهای شکست به حملات موشکی به شهرها و حملات شیمیایی دست زد . ابزار های شیمایی غالبا توسط مجامع بین المللی توسط طرفین منع شده بود اما صدام در جنگ خط قرمزی برای خود ترسیم نکرده بود ، واکنش جوامع بین المللی به استفاده از سلاح های شیمیایی عراق چه بود؟

زمانی که مردم ایران در شهر مرزی سردشت و نقاط مختلف کشور بمباران شیمیایی شدند همین ابرقدرت ها لال شدند و سازمان های بین المللی سکوت کردند. سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای ابر قدرت می‌توانستند در همان ابتدااز وقوع جنگ جلوگیری کنند اما با این وجود همه آنها سکوت اختیار کرده و هیچ اقدامی نکردند و هیچ کس آغازگر جنگ و متوسل شدن صدام به سلاح های شیمیایی و میکروبی را محکوم نکرد چون خودشان این سلاح های ویرانگر را در اختیار عراق گذاشته بودند. با وجود تمام بی مهری ها رزمندگان اسلام و فرزندان ملّت ایران به ندای امام لبیک گفتند و عاشورایی جنگیدند.

جنگ تا بعد از کربلای ۵ – یعنی از ۳۰ شهریور سال ۱۳۶۶- رسما آمریکایی ها در خلیج فارس وارد درگیری با ایران شدند و حامیان صدام به یقین رسیده بودند که صدام بازنده اصلی جنگ است و برای رهایی صدام از شکست با تمام توان از ارتش تادندان مسلح حزب بعث حمایت کردند .

حملات شیمیایی صدام به حلبچه بخشی از سناریوی ابرقدرتها برای رهایی وی از شکست در مقابل رزمندگان ایرانی بود. دراین حمله ناجوانمردانه و دیوانه وار بسیاری از مردم مظلوم و بی گناه حلبچه کشته شدند و مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر بی شرمانه سکوت کردند .

  • بحث های زیادی درخصوص پایان جنگ مطرح است عده ای آن را ترس از دیوانگی صدام و حملات شیمیایی و برخی نیز آن را ضعف بنیه نظامی ایران مطرح می کنند . برخی نیز معتقدند ایرانی ها در اوج قدرت نظامی در میدان جنگ و دیپلماسی سیاسی در مجامع بین المللی سرنوشت جنگ را ترسیم کردند .

 منافقین و ستون پنجم در داخل دچار خیانت های بزرگی علیه ملّت ایران شدند و بخش بزرگی از توان کشور را به خود مشغول کردند و ابرقدرت ها از خارج نیز برای رویارویی با نظام جمهوری اسلامی از همه توان تبلیغاتی و لجستیکی خویش استفاده کردند . درواقع ملّت ایران با دو گزاره داخلی و خارجی مواجه بودند و کشوری که تازه از انقلاب رهایی پیدا کرده سخت بود در دو جبهه همزمان مبارزه کند اما با لطف و یاری خدا ، رهبری حضرت امام خمینی(ره) و مجاهدت های مردم توانست بر دشمنانش غلبه نماید و بخش های وسیعی از خاک اشغال شده را آزاد نماید و بخش هایی از خاک دشمن را نیز تصرف کند .

قطعنامه ۵۹۸ و پذیرش آن زیر ضربات خرد کننده رزمندگان اسلام تدوین شد . بعد از کربلای ۵  آنهایی که می گفتند تا ده روز دیگر عراق ایران را شکست خواهد داد و با تمام قدرت از صدام حمایت کردند قادر نبودند صدام را حفظ کنند و بعد از والفجر ۸ و کربلای ۵ گفتند باید این جنگ تمام شود و گرنه نمی شود جلوی پیروزی ایران را گرفت  و قطعنامه ۵۹۸ بعد از پیروزی رزمندگان اسلام در کربلای ۵ تدوین گردید.

  • به بحث ولایت مداری و روحیه رزمندگان اسلام در جبهه های نبرد اشاره کردید . تصوراتی در خصوص میدان جنگ مطرح است و اینکه جبهه ها خیلی رسمی و پادگانی برای نسل بعد از جنگ معرفی می شود . چقدر این تصورات با واقعیت های جبهه سازگار هستند .

جبهه فقط جای جنگ و آموزش رزم نبود . جبهه فقط محل دعا و گریه نبود .جبهه و میادین جنگ و رزم زندگیِ در جریانِ جوانان مردم ایران بود . نشاط و شادی و تفریح بخشی از زندگی جبهه های جنگ بود و فقط اینگونه نبود که رزمندگان به آموزش دیدن مشغول باشند و یا هروقت هم فرصتی یافتند مشغول دعا و گریه شوند، بلکه در بین بچه ها و  رزمنده ها نشاط حاکم بود و همگی از روحیه ی با نشاط و شور جوانی برخوردار بودند. صحنه های زیبایی از قبیل حنابندان ، آرایشگاه دامادی  و شوخی های رزمندگان وجود داشت. فکر نمی کنم جمعیت جوان این همه نشاط و شادی داشته باشند و جلوه هایی در آنجا موجود بود که در عقبه جبهه ها نمی توان پیدا کرد. نکته خیلی  مهم ارتباط قلبی جوانان با امام راحل بود وقتی که امام(ره) یک مطلبی را می فرمودند تا پای جان برای تحقق آن تلاش می نمودند و ولایت مداری یعنی این!

  • فکر می کنید روحیه روزهای دفاع مقدس همچنان جاری و ساری است ؟

درشرایط امروز کشور و منطقه نیز اگر ولی امر و رهبرعزیزمان هرمنویاتی داشته باشند فرزندان بسیجی شان مانند آن رزمندگانِ شلمچه ای و خرمشهری که چندیدن ماه در زیر پاتک ها می جنگیدند به مانند آنها عمل کنند. اینها صحنه های بسیار زیبا و ارتباط قلبی حضرت امام راحل با جوانان بود و اگر تقدیر امام (ره) در بسیج عمومی و ورود مردم به دفاع مقدس نبود ما همان ابتدا محکوم به شکست بودیم اما حضرت امام در همان ابتدا با بسیج عمومی و وارد کردن مردم به صحنه دفاع مقدس تمام معادلات جهانی و معادلات نظامی دنیا را بهم زدند اینجا یک کشور رزمنده است حتی  دانش آموزانی که با قلک هایشان در مدارس از رزمندگان اسلام پشتیبانی می کردند و دعا میکردند و در آنسو تمام ابرقدرت ها از صدام حمایت میکردند و خطرناکترین سلاح های شیمیای را در اختیارش می گذاشتند هواپیماها و تانک ها و موشک هایشان را مامور میکردند و در اختیارش گذاشته بودند .

ارتباط رهبر معظم انقلاب با جوانان مومن و انقلابی در وصف جملات و سخرانی ها و نوشتارها نمی گنجد و همین ارتباط های عظیم مردم و جوانان با رهبر معظم انقلاب است که دشمنا ن را در طراحی توطئه ها ناکام و مایوس کرده است .

  • جنگ تمام شد ! درخشش قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه پس از جنگ هشت ساله چگونه بود؟

 حضرت امام(ره) یک جمله خوبی از دفاع مقدس دارد که می فرمایند: ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم. قبل از انقلاب هیچ کشوری جرات نداشت علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی حرفی بزند یعنی در یک مقطع زمانی اگر این ابرقدرت شرق با محوریت شوروی سابق وابرقدرت غرب با محوریت آمریکا به یک کشوری  تشر می زدند یا اعلام میکردند که یک ناو از بندر آمریکایی می خواهد به یک کشوری حرکت کند حکومت در آن کشور عوض می شد اما اینجا  رزمندگان با پشتیبانی حضرت امام هشت سال در مقابل دنیای آنها ایستادند.

زمانی که آمریکایی ها گفتند که ۵ لشکرچترباز می فرستیم ایران امام فرمودند:” ما چتربازن آمریکا را در هوا نابود می کنیم”. حضرت امام  فرمودند: « ما در جنگ  ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم، ما در جنگ دوست و دشمن را شناختیم، ما در جنگ ثابت کردیم که سال ها می شود در مقابل ابر قدرت ها ایستاد و مبارزه کرد.»

دفاع مقدس در کلام حضرت امام است، دفاع مقدس ما پیروزی ملت های مسلمان و کشورهای اسلامی را به دنبال خواهد داشت که امروز ما این ها را مشاهده میکنیم دفاع مقدس دستاورد عظیم داخلی، منطقه ای و هم بین المللی داشت که یکی از آن دستاوردها امروز استقلال و قدرت سیاسی کشور ایران در دنیا و قدرت دفاعی کشورمان به برکت دفاع مقدس است که حتی هیچ کشوری قدرت تعرض به خاک آن را ندارد که در صورت  تعرض همانگونه که در خاطرتان هست؛ در خلیج فارس که  نیروهای ویژه آمریکایی لباس هایشان را در آورده بودند و دستشان را بر روی سر گذاشته و التماس می کردند.

Image result for ‫سردار جهانبخش کرمی‬‎
  • ارزیابی تان از دستاورد های هشت سال دفاع مقدس در منطقه ؟

مبارزاتی که در منطقه خاورمیانه و کشورهای مختلف جهان به راه افتاده است به برکت مجاهدت و مبارزات ملت ایران و حماسه هشت سال دفاع مقدس است. بسیج جهان اسلام در لبنان، سوریه، عراق، یمن و غزه شکل گرفته و با استکبار می جنگند و جایی برای آمریکا در منطقه وجود ندارد. ملتهای منطقه بیدار شده و سازمان یافته اند و بسیج شکل داده اند و در مقابل استکبار ایستادگی و مقاومت می کنند. جبهه مقاومت با قدرت در مقابل جبهه استکبار می جنگد و مجاهدت و مبارزه می کنند و این ها به برکت مبارزات ملت ایران و دفاع مقدس است.۳۹سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد اوج نبرد انقلاب با استکبار هستیم . استکبار در هر زمینه ای با انقلاب  و رهبر و ملت ایران روبه رو شده ، شکست خورده و از صحنه خارج شده است . منزوی شدن امریکا و استکبار در منطقه و جهان بیانگرِعظمت انقلاب ، ملت ایران و جایگاه ویژه رهبری و نقش رهبرمعظم انقلاب اسلامی است.

  • موضوعی که بعد از دوران دفاع مقدس مطرح می شود ، بحث استمرار انقلاب اسلامی با توجه به نیازها و مولفه های دوران جدید مانند اقتصاد ، فرهنگ و مسائلی از این قبیل است. تاچه حد موفق بوده ایم.

معتقدم ملت ایران می بایست مانند دفاع مقدس در تمام صحنه ها مجاهدت کنند ممکن است این عرصه ، عرصه ی اقتصادی باشد یا فرهنگی و یاهرعرصه ای که بتواند در پیشبرد اهداف کشور و نظام موثر واقع شود .

نباید فراموش کرد حضور و پشتیبانی مردم ایران  عامل پیروزی در میدان های سخت و نابرابر جنگ به لحاظ سخت افزاری بود . حضرت آقا چندسال قبل برای سال نامگذاری داشتند و فرمودند: «عزم ملی، مدیریت جهادی» . در دفاع مقدس هم عزم ملی و هم مدیریت جهادی حاکم بود یکی از ویژگی های دفاع مقدس قدرت فرماندهی بود. فرماندهانی که جوان بودند و در بهترین آموزشگاه های نظامی دوره ندیده بودند. فرماندهانی که به سلاح و تجهیزات  اتکا نداشتند و توکلشان به خداوند بود و در مقابل قویترین دشمن پیروز می شدند و شکست ناپذیرترین خطوط دشمن را می شکستند.

مردم در مقابل تحریم های گسترده دشمن ، دفاع مقدس را با تمام وجود همراهی کردند . مردم فرزندانشان را در جبهه ها تنها نگذاشتند .

اعتقاد دارم امروز ، مدیریت جهادی و عزم ملی نیاز مبرم کشور است و اگر امروز هم این امر تحقق پیدا کند ما در زمینه  اقتصادی هم روی پای خود می ایستیم و تمام مشکلات را  در داخل حل خواهیم کرد در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی باید در مقابل مشکلات ایستاد. ترس از تهدید دشمن خطرناک تر از خود تهدید است اگر هر شخص و مسئولی از تهدید دشمن بترسد این خطرناک تر از خود تهدید است  بلکه ایستادگی در مقابل این تهدیدها پیروز را به دنبال خواهد داشت.

نکته قابل ذکر دیگر این است ؛ که خطرناکتر از همه مسائلی که گفته شد و یا گفته می شود «خطر نفوذ» است . نفوذ به مراکز تصمیم گیری و مراکز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بسیارخطرناک است . مقام معظم رهبری بارها در این زمینه تذکر داده اند و خطر نفوذ دشمن را گوشزد کرده اند . لازمه دفع خطر نفوذ بصیرت ، هوشیاری و آگاهی مردم و مسئولان در مقابل دشمن و توطئه ها و نیرنگ های دشمن است.

دفاع مقدس یک تاریخ درخشان و افتخارآمیز برای ملت ایران است که باید همیشه این روحیه را در جامعه حفظ کرد. باید جوانان را با روحیه جهادی و ولایی در جامعه حفظ کرد. جوانان سرمایه عظیم نیروی انسانی کشور هستند و با تکیه بر جوانان و روحیه ایثار و شهادت طلبی آنها تهدیدها و توطئه های دشمنان خنثی خواهد شد. نباید حماسه هشت سال دفاع مقدس را فراموش کرد. حماسه هشت سال دفاع مقدس و حماسه ای که شهدا و رزمندگان اسلام و ملت ایران در مقابل دنیا ایستادند و خلق کردند افتخاری تاریخی برای ملت ایران رقم زد. روحیه شهادت طلبی دوران دفاع مقدس در جامعه و در بین جوانان کشور جریان دارد ما دیروز شهید فهمیده و هزاران شهید دیگر را داشتیم و امروز روحیه شهادت طلبی آقامحسن حججی و امثال اینها را داریم . وظیفه داریم این روحیات ایثارگرانه را به جوانان مومن و انقلابی منتقل کنیم.

  • نقش رسانه‌ها در جنگ جبهه نرم را چگونه ارزیابی میکنید .

اگر بخواهیم منصفانه تحلیل کنیم باید اعتراف کنیم نتوانسته ایم ارزش ها و زیبایی های دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کنیم . لذا هرچه بتوانیم امروز هنرمندان و اصحاب رسانه که واقعا فرماندهان و رزمندگان خاکریز جنگیدن هستند هرچه تلاش کنند باز هم کم است این ها را منتقل کنند به نسل جوان جامعه که انصافا نسل جوان ما امروز مثل نسل انقلاب و مثل نسل خرمشهر ولایی، شجاع و دوستدار کشور هستند در این راستا هفته دفاع مقدس بهترین زمان برای  انتقال این حماسه ها در مدارس، دانشگاه ها، مساجد، حوزه های علمیه و در همه جای این کشور است که میشود تلاش کرد و گوشه ای از حماسه هشت سال دفاع مقدس را تقدیر کرد.

  • تخریب سپاه پاسداران بخش از سناریوی همیشگی دشمنان و مخالفان این نهاد انقلابی است چرا مدام تخریب سپاه در اشکال مختلف وجود دارد ؟

یکی از تدابیراساسی و راهبردی حضرت امام(ره) تشکیل سپاه بود و تعبیر حکیمانه داشتند و فرمودند «اگرسپاه نبود کشور هم نبود » . زرفای فرمایش امام (ره) را در دوران دفاع مقدس و بعد از آن قابل درک و تحلیل است . تصور بفرمایید اگر سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس وجود نداشت چه اتفاقاتی در جبهه های داخلی و خارجی رخ می داد ؟.

مقام معظم رهبری نیز در حمایت ، پشتیبانی و فرماندهی سپاه مدبرانه و هوشمندانه عمل کردند و هدایت و فرماندهی کردند. سپاه ، پاسدار نقلاب و ارزش های آن است و به موجب همین نقش و جایگاه سپاه پاسداران وظیفه دارد از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن دفاع کند. وقتی دشمنان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران یک نیروی قدرتمندی را در مقابل خود می بینند که از هر جهت از انقلاب دفاع و پاسداری می کند طبیعتا تخریب جزو برنامه ی اصلی آنها خواهد بود . سپاه پاسداران نگران تبلیغات مسموم دشمنان نیست و ابایی از تخریب و تبلیغات سوء آنها نیز نداریم .

با تمام وجود گوش به فرمان ولایت از انقلاب و کشور دفاع می کنیم وقتی که آمریکایی ها و انگلیسی ها با آن ذلت و خواری نیروهایشان را در دست سپاه اسیر می بینند می خواستند نفوذ کنند حضرت آقا فرمودند که جلوی نفوذ را باید اینگونه گرفت وقتی که دشمنان با این قدرت سپاه مواجه میشوند که قدرت شهدا و ملت و رهبری است طبیعتا ناراحت می شوند و دست به تخریب و تبلیغات علیه سپاه می زنند که تمام آن مکرها به خودشان برمیگردد.

  • جناب سردار بفرمایید که چگونه وارد سپاه شدید؟

ما که بعد از پیروزی انقلاب می دیدیم حضرت امام فرمان تشکیل سپاه را صادر کردند سپاه با این رسالت الهی برای پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن شکل گرفت . حسرت می کشیدم که به سپاه ملحق شوم و در این نهاد مقدس قرار بگیرم . ابتدا به صورت بسیجی در سال ۱۳۶۰ به جبهه اعزام شدم و در تاریخ ۲۵/۰۳/۱۳۶۲ به عضویت رسمی سپاه درآمدم از سال ۱۳۶۰ تا به کنون در خدمت سپاه هستم و خوشحال هستم  و هر روز هم شکرگزار این نعمت هستم و باید همیشه شکرگزار نعمت اسلام و قرآن و ائمه و ولایت فقیه و ورهبری باشیم.

  • دوران جنگ و دفاع مقدس ، پراز فراز و نشیب ها بود و خاطرات بسیاری برای رزمندگان و فرماندهان شکل گرفت . ماناترین خاطره ای که بخواهید ذکر کنید چه خاطه ای خواهد بود .

در عملیات خیبر زمانی که صدام تمامی نیروهای هوایی، زمینی، پیاده، زرهی خود را وارد جزیره مجنون کرده و به قرارگاه تاکتیکی آمده بود در این جزیره نبرد سنگین شکل گرفت در این شرایط حضرت امام(ره) فرموده بود، به آقای محسن رضایی و صیادشیرازی بگویید که جزیره باید حفظ شود. فرمان امام(ره) چنان اثری بر روحیه رزمندگان اسلام گذاشته بود که گردان – گردان میرفتند و می جنگیدند و بازگشت و عقب نشینی در کار نبود . رزمندگان تا آخرین نفس می جنگیدند که یا شهید می شدند و یا مجروح می شدند و با برانکارد به عقب منتقل میکردند . رزمندگان ما حسینی و عاشورایی در صحنه هایی که همه جا پر از آتش و خون بود می جنگیدند. مقاومت و ایثار رزمندگان را جز با ایمان ، اخلاص و توکل بر خدا نمی توان معنا کرد .

دفاع مقدس در کنار عاشورایی جنگیدنِ رزمندگان، مملو از صحنه های زیبایی بود. در کنار غرب رودخانه دجله ، تنها لشکری که از رودخانه عبور کرد لشکرِ ۳۱ عاشورا – رزمندگان زنجان، تبریز و اردبیل- با عده ای اندک به فرماندهی آقامهدی باکری و شهید رستمخانی فرمانده تیپ بود . فراموش نمی کنم رزمندگان لشکر عاشورا درغرب رودخانه دجله بافرماندهی آقا مهدی باکری در آخرین روزهای عملیات چگونه تا آخرین نفر و نفس حسین وار جنگیدند و حسین وار به شهادت رسیدند.

یک بحث؛ زیبایی ها ، شجاعت ها ، ایثار و فداکاری و تا آخرین نفس جنگیدن رزمندگان بود که صحنه های بسیاری از عظمت و بزرگی جوانان به دنیا منتقل شده است .

زوایایی از عظمت و بزرگی دوران دفاع مقدس به خوبی معرفی نشده و به نسل حاضر منتقل نشده است . معتقدم صحنه های بسیار زیبا و کم نظیرتاریخی در دفاع مقدس وجود دارد که از آنها غفلت شده است صحنه هایی که سر منشا ایستادگی و مقاومت و فداکاری رزمندگان در جبهه ها و میادین رزم بود. وقتی نیروها از شهرها و شهرستان های مختلف در کشور و در شهرهای مختلف استان زنجان به جبهه ها اعزام می شدند مربوط به مادرانی است که  می آمدند و دستشان را دور گردن پسرانشان می انداختند و با چهره بشاش و با خوشحالی فرزندانشان را به جبهه ها بدرقه  میکردند.

تحلیل و تبیین این مسائل برای نسل امروز و نسل بعد از جنگ یک ضرورت است ، نسل بعد از جنگ بهتراست بداند که یک مادر سه فرزند و همسرش را همزمان با هم به جبهه بدرقه میکرد . در همین شهر زنجان خانواده ای مانند شهیدان خالقی پور جنازه دو فرزند شان همزمان به در خانه می آمد آن وقت والدین همین شهدا خدا را شکر می کردند و خوشحال می شدند که پیش خدا روسفید شده اند و می توانند به حضرت زهرا(س) سلام بدهند .گاهی دختران و یا پسران کوچکی می آمدند و پدراشان را بدرقه می کردند و یا خواهری ، برادر و یا خانمی ، همسرش را بدرقه می کرد و این ها صحنه ماندگار دوران دفاع مقدس بود. وقتی اتوبوس ها حرکت میکردند گاهِ خداحافظی بود چون مشخص نبود کسی برمی گردد یا نه!.

وقایع دوران دفاع مقدس برگرفته از نهضت عاشورای حسینی بود . در عاشورا می بینیم که حضرت زینب (س) دو پسرش را به صحنه ی نبرد و صحنه قتال اعزام کرد .هنرمندان و اصحاب رسانه و قلم در ترسیم فضای دوران دفاع مقدس وظیفه سنگینی برعهده دارند و با هنرمندی و تعهد چنین زیبایی های به نسل های بعد منتقل میگردد .

رزمندگان اسلام  برنامه های فرهنگی و معنوی، زیارت عاشورا و دعای کمیل داشتند و به قدری این برنامه های معنوی  بود  که انسان را به یاد شب عاشورا می انداخت و همین معنویت ها باعث می شد روحیه رزمندگان تقویت شود و از شلمچه و اروند رود عبور کنند و خط شلمچه را بشکنند و موانع طبیعی و مصنوعی اروند را پشت سر بگذارند و هفتاد روز در صحنه زیر پاتک و گلوله های سربی و آتش توپخانه دشمن بجنگند ، وصف چنین صحنه هایی نیاز به قلم رسا ، بیان زیبا و هنر متعالی و متعهدانه دارد .

من یادم هست ۲۴ ساعت قبل از عملیات والفجر ۸ داخل نخلستان های کنار رودخانه بهمن شیر منطقه آبادان شب جمعه دعای کمیل داشتیم گرچه رزمنده ها به علت عملیات روز بعد از آن ، نیاز به استراحت داشتند، اما همگی آن شب ، بیدار بودند و بعد از پایان یافتن دعا به عزاداری و متوسل شدن به حضرت زهرا(س) مشغول شدند و آن چیزی که تمام نم یشد یا حسین و یا زهرا یا الهی العفو بود که به آسمان بلند می شد. این روحیه بود، که هشت سال در مقابل تمام دنیا ایستاد به طوری که حتی با توپ و تانک هم نمیشود این روحیه را از بین برد و شکست داد آن چیزی که در شلمچه سرنوشت جنگ را مشخص کرد روحیه انقلابی، ولایی و عاشورایی جنگیدن رزمندگان اسلام بود نه سلاح و بمب های شیمیایی!

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست