• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۸-۲۰
  • شناسه خبر: 6453

حمایت دانشگاهیان از تغییرات دردانشگاه آزاد اسلامی

پیام ملّت ؛ صادق انصاری – علی اکبر ولایتی بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی سکاندار عالی ترین رکن دانشگاه آزاداسلامی شد تا ناخدای بزرگترین مجموعه آموزش عالی ایران گردد . علی محمد نو ...

پیام ملّت ؛ صادق انصاری – علی اکبر ولایتی بعد از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی سکاندار عالی ترین رکن دانشگاه آزاداسلامی شد تا ناخدای بزرگترین مجموعه آموزش عالی ایران گردد . علی محمد نوریان برای مدت کوتاهی جایگزین حمید میرزاده گردید ، چالش وزارت علوم ، همزمان با تغییرات در رکن این دانشگاه وارد مرحله جدیدی شد و علی اکبر ولایتی سفت و محکم از کیان و موجودیت آن دفاع کرد . بعد از کش و قوس های رسانه ای سرانجام فرهاد رهبر ، رئیس پیشین دانشگاه تهران با پیشنهاد رئیس هیات امنا و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، سکاندار مدیریت عالی دانشگاه آزاد اسلامی گردید .

فرهاد رهبر درابتدای ورود به بزرگترین مجموعه دانشگاهی کشور از مدیران گذشته این دانشگاه قدردانی کرد و البته به وجود مشکلات ساختاری و اجرایی نیز اذعان نمود . ساختار اجرایی دانشگاه طی سالهای گذشته به صورت گسترده و ناموزون رشد کرده است و گسترده کردن قاعده هرم اجرایی، مهمترین چالش دانشگاه آزاد اسلامی می باشد که هزینه های گزاف مادی و معنوی را بر تن نحیف آن تحمیل کرده است . برخی مدیران استانی این دانشگاه با تمسک به مصوبات هیات امنا ساختار مدیریتی را دچار تغییر کرده  و آنرا گسترش دادند . رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح ساختار نیاز به همت مضاعف دارد تا پیامدهای اقدامات غیرمسئولانه و کاسبکارانه !!! را بردوش بکشد.

Image result for ‫فرهاد رهبر‬‎

تغییرات دانشگاه آزاد اسلامی با شیب ملایم از سطح مرکز به استانها سوق پیدا کرد و برخی از روسای استانی این دانشگاه با صندلی صدارت و ریاست خداحافظی کردند . برخی از مدیران دانشگاه آزاد اسلامی در استانها به رسم معروف و مرسوم شان !!! با تکیه بر روابط برون سازمانی و برای مصون ماندن از تیغ تغییر دست به دامان رابط ها و رابطه ها شده اند تا بلکه چند صباحی بیشتر بر اریکه قدرت باقی بمانند . دیدارها و «ملاقات های یواشکی» و اظهار ارادت های متملقانه و چاپلوسانه سناریوی نوشته شده و آماده این قوم است . اما « فرهاد » برای رهایی از مشکلات این قوم ، عزم خود را جزم کرده است تا اهل علم و کار بر اهل رابطه چیره گردند . وی اولویت های تغییر را مشخص کرده است و آنچه هویداست این است «مدیران مادام العمردانشگاه آزاد اسلامی » عمرشان بر لب بام قرار گرفته است و «پاشنه لخ ها» جایی در آینده این دانشگاه ندارند.

صدای اعتراض اساتید و کارکنان از روزنه های مختلف به ولایتی و رهبر می رسد و پیام اکثریت اساتید و کارکنان بزرگترین مجموعه دانشگاهی کشور « تغییر » است. مطالبه تغییر از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب و مهم این است این مطالبه به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است . اما سخن این است آیا تخلفات ، متخلفان و جاعلان اسناد نیز مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت؟. یا به رسم معمول مدیران معزول ، تکریم !!! نیز خواهند شد.

تغییرات مدیران استانی با ابراز رضایت و حمایت دانشگاهیان و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی همراه بوده است و این را از پیام ها و اظهار نظرهای اساتید و کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می توان بخوبی دریافت . فشار بر نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی و تصمیم گیر در استانها و همچنین فشار بر علی اکبر ولایتی و فرهاد رهبر از سوی اساتید و کارکنان دانشگاه برای انجام تغییرات در استانها به صورت زائد الوصفی در جریان است .

یکی از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی به عصرملّت می گوید : بعد از تغییر و تحولات کلان دانشگاه آزاد اسلامی ، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی درخواست های مکرری برای تغییر داشته اند و حجم این درخواست ها و مراجعات حضوری و تماس های تلفنی نشان می دهد آقای رهبر باید به مسائل درون سازمانی باید بیشتر توجه نماید .

وی می گوید : میزان صدای نارضایتی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی از مدیران استانی بسیار زیاد است و قطعا با تغییرات بخشی از مشکلات فروکش خواهد کرد . نباید فراموش کنیم نیروی انسانی دانشگاه مهمترین سرمایه است .

تغییرات اخیر در منطقه ۲ سابق دانشگاه آزاد اسلامی – استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل و زنجان – بارقه های امید را در دانشگاهیان افزایش داده است . همای سعادت تغییر در منطقه شمالغرب ابتدا در شهر سوز و نوای حسینی اردبیل فرود آمد و علی شامل از اریکه قدرت رفت . دیار کهن و تاریخی تبریز و شهر استاد سخن شهریار و مهد مجاهدت و سخت کوشی دومین مقصد تغییر بود که انگجی پس از ۳۵ سال از صدارت پایین کشده شد و گمان می رود دیار مهد باکری و شهر ارومیه سومین مقصد تغییر و تحولات دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

جواد انگجی از تبریز خداحافظی کرد و جای خود را به عزیز جوانپور هروی داد . جوانپور چمدان خود را بست تا از ارومیه رهسپار تبریز زادگاهش شود و سکاندار بزرگترین دانشگاه آزاد اسلامی در شمالغرب گردد .

گمانه زنی ها برای جایگزین او در ارومیه و دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی بالا گرفته است و از افرادی مانند شهریار حسن زاده دبیر سابق منطقه ۲ دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف پور رئیس اسبق واحد ارومیه و اصغرپرتوی رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان سخن به میان می آید.

تغییرات و تحولات در عرصه آموزش عالی و افزایش دانشگاه های غیر انتفاعی مسائل مدیریتی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی را قدری دشوار کرده است و تنها در این عرصه می بایست کار را به کاردان سپرد و از آزمون و خطا پرهیز کرد . فرهاد رهبر و تیم مدیریتی او با نگرشی نو به سازمان دانشگاه آزاد اسلامی سودای رهایی از تصمیمات گذشته کسانی را دارند که عرصه را بر این دانشگاه تنگتر و تنگتر کرده بودند .

احیای مرکز آزمون و برگزاری آزمون مستقل توسط دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه های ولایتی و رهبر برای نیل به اهداف ترسیم شده این دانشگاه است .

اساتید و کارکنان واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی از استانهای کشور به تغییرات مدیریتی «فرهاد» چراغ سبز نشان داده و از آن حمایت می کنند. البته سرعت تغییر را کافی نمی دانند و به نظر می رسد فرهاد تحت فشار اساتید و کارکنان این مجموعه برای افزایش سرعت برای تغییر است .

استان زنجان و شهر زنجان نیز همچون سایر واحدها چشم انتظار تغییراتی هستند که آغاز شده است و دانشگاهیان استان زنجان حضور علی اکبر ولایتی و فرهاد رهبر را در شهر غواصان دریادل و شور و شعور حسینی به نظاره نشسته اند . دانشگاه آزاداسلامی استان زنجان این روزها حال و روز خوشی ندارد و نگرانی از آینده به دغدغه ای فراگیر برای دانشگاهیان این استان تبدیل شده است .

اصولگرایان زنجان با تغییرات ایجاد شده در راس هرم دانشگاه آزاد اسلامی گزینه های مطرح خویش را برای زنجان به بوته امتحان گذاشتند تابتوانند سکان این بخش از مدیریت استان زنجان را در سیطره خویش نگه دارند. دیدارها ، پیغام و پسغام ها برای علی اکبر ولایتی و فرهاد رهبر برای تغییر در مدیریت استان زنجان جدی به نظر می رسد اما تیم مدیریت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز با تمامی ابزارها و امکانات و با توسل به همه شیوه ها نوین و سنتی !!! سعی در حفظ قدرت دارد .

طی سالهای اخیر برخی از اساتید و کارکنان از برخی مشکلات این دانشگاه شاکی هستند و ابراز نارضایتی می کنند. گزارش هایی از برخوردهای تند و خارج از ضابطه برخی مسئولان دانشگاه آزاد استان  زنجان با کارکنان و اساتید دریافت شده است که چنین برخوردهایی در شان دانشگاه نیست . فضای دانشگاه فرهنگی و علمی است و بسیاری از مشکلات می تواند از همین منظر مورد توجه قرار گیرد .

یکی از اعضای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان درگفت و گو با خبرنگار عصرملّت گفت : از دکتر رهبر و دکتر ولایتی انتظار داریم به گزارش های مسئولان صرفا اکتفا نکنند و با رصد مشکلات استانی پای سخن دانشجویان ، اساتید و کارکنان بنشینند تا حقیقت مسائل برایشان مشخص گردد.

وی می گوید : طی سال های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی دچار مشکلات و تنگناهایی شده است و مدیران دانشگاه در سطح استان ها نتوانسته اند برای حل مشکلات اقدامی اساسی انجام دهند .با برگزاری همایش و جلسه و … نمی توان دانشگاه را اداره کرد .

این عضو دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است : بخشی از مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی در بعد کلان و استانی به میزان رضایت مندی اساتید و کارکنان برمیگردد .کارکنان و اساتید رکنِ حرکتی دانشگاه هستند کارمند و استاد ناراضی نمی تواند خدمت موثری به دانشجو ارائه دهد .

یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ابهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ما از اوضاع نابسامان این دانشگاه شکوه کرد و می گوید : اوضاع دانشگاه آزاد ابهر نگران کننده است و با توجه به کاهش تعداد دانشجو هزینه های سرسام آور جاری امکان بروز مشکلات جدی وجود دارد . طی سال جاری بیش از ۳۵ نفر از پرسنل این دانشگاه با سوابق ۵ تا ۱۵ سال از کار کنار گذاشته شدند . در گذشته برخی مسئولان این دانشگاه برای خوش آمد نمایندگان و عده ای به جذب نیرو بدون توجه به نیازهای واقعی دانشگاه و صرفا برای حفظ موقعیت خودشان پرداختند و اکنون رئیس واحد چاره ای جز اعمال سیاست های ریاضتی ندارد .

به هر حال موسم تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز گردیده است و گمان می رود کسانی که سالها با تکیه بر روابط و بده و بستان ها بر اریکه قدرت مانده اند شانس زیادی برای ماندن ندارند و رفتن این طیف از مدیران قطعا بر ماندشان برای دانشگاه مفیدتر خواهد بود . نکته اساسی در این تحولات این است فرهاد رهبر و علی اکبر ولایتی صدای اعتراض خاموش !!! اساتید ، کارکنان و دانشجویان را از استانها بشنوند و به آن پاسخ دهند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست