• تاریخ: ۱۳۹۶-۱۱-۰۱
  • شناسه خبر: 6704

زنجان بهشت متکدیان وارداتی

پیام ملّت – زنجان، این روزها تبدیل به بهشتی برای متکدیان غیر بومی شده است گداهایی که از خارج از استان وارد و به دلیل حس دلسوزی و سوء استفاده از اعتقادات دینی درآمدهایی میلیونی به دست می‌آورند. دو موضوع این روزها مو ...

پیام ملّت – زنجان، این روزها تبدیل به بهشتی برای متکدیان غیر بومی شده است گداهایی که از خارج از استان وارد و به دلیل حس دلسوزی و سوء استفاده از اعتقادات دینی درآمدهایی میلیونی به دست می‌آورند.

دو موضوع این روزها مورد تاکید مسؤولان و مردم در شهر زنجان قرار دارد که هر دو موضوع کماکان به شهرداری زنجان مربوط است.

یکی از این موضوعات وضعیت فعالیت گرمخانه زنجان است محلی که قرار بود سرپناهی برای افراد بدون مأمن باشد مکانی که برخی مسؤولان انتظار دارند شهرداری در آن حتی معتادان را نیز راه دهد، اما در تعریف این مرکز حضور افراد معتاد و افرادی که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و جسمی به دیگران وارد کنند در آن ممنوع است.

دیگر موضوع مورد تاکید این روزهای مسؤولان به شهرداری جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر بوده چرا که محال است این روزها به مرکز شهر سری بزنی و شاهد باز شدن دست گدا یا گدایان در مقابل خود نباشیم، گدایانی که برخی از آنها چهره بومی نداشته و از ظاهر آنها می‌توان تشخیص داد که ساکن اهالی دیگر استان‌ها و جتی خارجی هستند.

در این زمینه گفتگویی با معاون خدمات شهری شهردار زنجان داریم تا در مورد علت این دو موضوع و حواشی آن و کم و کیف ایرادات وارده به این سازمان در حوزه فعالیت گرمخانه و ساماندهی متکدیان مطلع شویم.

فارس: در مورد نوع فعالیت گرمخانه‌ها و افرادی که این مکان می‌تواند پوشش دهد توضیح دهید؟

احمدی: گرمخانه محلی برای اسکان کسانی است که شبها جایی برای ماندن ندارند تا در این محل  استراحت کنند و صبح به کار و زندگی خود برسند. این در حالی است که متکدیان جزو این گروه محسوب نمی‌شوند، چرا که این افراد دارای شرایط مالی مناسب بوده و بسیاری از آنها دارای منزل، ماشین و … هستند.

وظایف دستگاه‌های مختلف در قانون مشخص شده و هر یک از دستگاه‌ها در زمینه ساماندهی افراد بی‌سرپناه و متکدیان وظیفه خاص به خود را دارند.

فارس: وظیفه شهرداری در حوزه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در گرمخانه دقیقا به چه شکلی است؟

احمدی: مسؤولیت جمع‌آوری متکدیان و اسکان آنها در گرمخانه بر عهده شهرداری است و هم‌اکنون در حال انجام این وظیفه است. باید از سایر دستگاهها نیز پرسید در این حوزه‌ها چه وظایفی دارند و چه کارهایی انجام می‌دهند؟

فارس: اسکان در گرمخانه به چه شرایطی بستگی دارد و برای اینکه فردی بتواند از گرمخانه استفاده کند باید دارای چه شرایطی باشد؟

احمدی: افرادی می‌توانند در گرمخانه ساماندهی شوند که فاقد سرپناه بوده و دارای سلامت لازم باشند مثلا نمی‌توان یک فرد معتاد متجاهر را در کنار افراد سالم در یک جمع نگه‌داشت، چرا که رفتارهای پرخطر این افراد می‌تواند به افراد سالم نیز آسیب وارد کند.

فارس: پس با این شرایط چه کسانی حق بهره‌مندی از گرمخانه را دارند؟

مسافران بی خانمان، افرادی که به دلیل اختلاف‌های خانوادگی خارج از خانه حضور دارند و افرادی که بنا به مشکلاتی نمی‌توانند به منزل خود رجوع کنند، افرادی هستند که توسط شهرداری شناسایی شده و در گرمخانه و مسافرخانه‌هایی که شهرداری برای این موضوع پیش‌بینی کرده است، ساماندهی می‌شوند.

برای معتادان متجاهر تکلیف‌هایی وجود دارد که بر عهده سایر دستگاه‌ها است که باید مشکل ساماندهی و اسکان آنها را رفع کنند.

فارس: در مورد وضعیت متکدیان زنجان توضیح دهید افرادی که این روزها حضورشان در سطح شهر خیلی به چشم می‌خورد، وظیفه شهرداری در قبال این افراد چیست؟

احمدی: تقریبا متکدیان زنجان شناخته شده هستند و اصولاً افرادی هستند که نیازمند نان شب خود نبوده و برای تامین معاش خود دست به تکدی‌گری نمی‌زنند.

این افراد یا تکدی‌گری را به عنوان یک حرفه انجام می‌دهند و یا افراد معتادی هستند که در تلاش برای تامین هزینه مواد مخدر خود هستند، چنانچه بسیاری از این افراد دارای شرایط خانوادگی مناسب هستند و با این وجود برای گدایی در سطح شهر حضور می‌یابند و خیلی‌ها از این افراد زنجانی نیستند.

باید برای این افراد برنامه داشت، چرا که نمی‌شود، آنها را دستگیر و جمع‌آوری و ازطرف دیگر آنها را آزاد کرد تا به کار خود بازگرداند، شهرداری وظیفه‌ شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر را بر عهده دارد.

فارس: آماری در مورد جمع‌آوری متکدیان زنجان وجود دارد؟

احمدی: میانگین روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ نفر و ماهانه بین ۷۰ تا ۱۳۰ متکدی توسط شهرداری زنجان جمع‌آوری می‌شود، اما در این زمینه سایر دستگاه‌ها وظایفی دارند که عدم همکاری آنها یا عدم ایفای نقش خود در بخش متکدیان، می‌تواند آسیب‌های زیادی به این حوزه وارد کند.

فارس: تکدی‌گری به عنوان یک شغل خانوادگی صحتی دارید؟

احمدی: بله، قریب به هشت نفر از متکدیان زنجان به صورت خانوادگی در حال فعالیت هستند، یعنی گروه‌های سه چهار نفره متشکل از مادر، همسر و فرزندان هستند.

تقریباً ۲۰ تا ۳۰ نفر از متکدیان در سطح شهر زنجان ثابت بوده و باید بر روی اینها مدیریت شود تا اگر متکدی از شهر دیگری به زنجان آمد با مشاهده عدم حضور متکدی از سطح شهر از تکدی‌گری در سطح شهر خودداری کنند.

فارس: چرا تکدی‌گری برای برخی جذاب بوده و به این کار مبادرت می‌کنند؟

تکدی‌گری می‌تواند محل کسب درآمد بالا برای برخی از افراد باشد چنانچه بین ۳ تا ۴ میلیون تومان پول در هر ماه کسب کنند و همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای افراد باشد، درآمدهای این قشر از جامعه از بسیاری از کارکنان نیز بالاتر است.

گفت‌و‌گو: سمیه محرمی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست