• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۲-۱۵
  • شناسه خبر: 6844

بهار سیاست زده زنجان

پیام ملّت – شکست اصلاح‌طلبان در زنجان علاوه بر حواشی که به همراه داشت برای آنها گران تمام شد و همین امر موجب تنش‌های لفظی و کنایه‌های خاص سیاسی بین حامیان دولت و اصلاح‌طلبان ایجاد کرد، تا جایی که این موضوعات به رسا ...

پیام ملّت – شکست اصلاح‌طلبان در زنجان علاوه بر حواشی که به همراه داشت برای آنها گران تمام شد و همین امر موجب تنش‌های لفظی و کنایه‌های خاص سیاسی بین حامیان دولت و اصلاح‌طلبان ایجاد کرد، تا جایی که این موضوعات به رسانه‌ها نیز کشیده شد، اما با این حال برخی از گروه‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم در شکست حسن روحانی در زنجان نقش داشتند، دست از سهم خواهی برنداشته و از هر فرصتی برای ورود به بدنه دولت استفاده کرده و می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته که منتج به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در کشور و البته شکست اصلاح‌طلبان در زنجان شد، نشان داد که جریان اصلاحات و  اعتدال با وجود فعالیت چهار ساله به اندازه جریان اصولگرایی در زنجان طرفدار ندارد.

شکست اصلاح‌طلبان در زنجان علاوه بر حواشی که به همراه داشت برای آنها گران تمام شد و همین امر موجب تنش‌های لفظی و کنایه‌های خاص سیاسی بین حامیان دولت و اصلاح‌طلبان ایجاد کرد، تا جایی که این موضوعات به رسانه‌ها نیز کشیده شد، اما با این حال برخی از گروه‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم در شکست حسن روحانی در زنجان نقش داشتند، دست از سهم خواهی برنداشته و از هر فرصتی برای ورود به بدنه دولت استفاده کرده و می‌کنند.

گروه‌های مختلف اصلاح طلبان در مدتی که دولت دوازدهم آغاز به کار کرد از هر فرصتی برای تحقق سهم خود استفاده کرده‌اند و به هر نوعی یا از در دوستی وارد شده و یا راه‌های دیگر برای رسیدن به اهداف خود تلاش کرد‌ه‌اند و البته تا حدودی نیز در رسیدن به خواسته خود موفق شدند، اما در این میان هیچکدام نتوانستند خویشتنداری کرده و یا از شاخ و شانه کشیدن پرهیز کنند و آنچه که میان حضرات رد و بدل شد آنچنان در لفافه نبود.

همین امر موجب شد که برخلاف ادعای برخی چهره‌های اطلاح طلب مبنی بر وجود هماهنگی و انسجام میان جریان اصلاحات و اعتدال آشفتگی و دست پاچگی عمیق در اردوگاه اصلاح طلبان و حامیان دولت و اعتدال در همان ماه‌های نخست آغاز به کار دولت نمایان شود.

اما گروهی که از این کاروان جا ماندند و به نوعی انتظارات آنها از سوی دولت دوازدهم برآورده نشد، حتی در برهه‌ای از زمان شایعه تغییر استاندار را مطرح کردند تا شاید از این طریق به هدف خود برسند، هر چند که پس از اعلام قطعیت اثبات استاندار زنجان در سمت خود، رویکردها تا حدی تغییر کرده و سهم‌خواهی‌ها نیز شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

با این شرایط امروز در حالی به سالگرد انتخابات سال ۱۳۹۶ نزدیک می‌شویم، که هنوز هم اردوگاه اصلاح طلبان در آشفتگی به سر می‌برد و به انسجام لازم نرسیده است، سال گذشته فرماندار سابق زنجان با دستاویزی برکنار شد همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان ناگهان از سمت خود برکنار و بلافاصله مراسم تودیع و معارفه برگزار شد.

از طرفی طی هفته‌های گذشته شاهد استعفا و کنار رفتن معاون سیاسی استاندار بودیم، سید بیوک موسوی اصلاح طلب برجسته زنجانی، شخصی که هر چند در مصاحبه‌های خود اعلام کرد به دلیل مشکلات کاری از زنجان رفته و پس از نیز یک به عنوان معاون یک بانک در سطح کشوری انتخاب شد، اما برخی معتقدند، همین فشارهای سیاسی موجب شد که وی عطای این سمت را به لقایش ببخشد!

انتخاب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز از دیگر دستگاه‌های حاشیه‌دار در امر انتصابات بود، چرا که وقتی انتصاب “فاطمه کرباسی” به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مطرح شد، استاندار زنجان در جلسه پرسمان دانشجویی اعلام کرد که وقتی تلاش شد تا یک بانو در استان زنجان، مدیرکل شود، مقاومت‌های بسیاری برای جلوگیری از این مهم صورت گرفت.

درویش امیری در همین جلسه به خارج شدن انتصابات از مسیر صحیح آن اعتراف کرد و گفت: “برای انتصابات متولیان مختلفی پیدا شده که تصمیم‌گیری را سخت کرده است”، موضوعی که نشان می‌داد استاندار زنجان بر انتصابات مدیران خود از سوی گروه و یا گروه‌هایی تحت فشار است.

 آموزش و پرورش استان زنجان از دیگر دستگاه‌هایی بود که با وجود گستردگی بسیار از سال گذشته و از زمانی که مدیرکل سابق آن بازنشسته شد، همچنان بدون تکلیف ماند و با وجود مطرح شدن گزینه‌های بسیار از جمله اکثر معاونان اداره کل برای تصدی مدیرکلی و البته صدور حکم و سپس لغو آن تا ۱۰ روز گذشته بالاخره یک بانوی دیگر برای این سمت انتخاب شد، اداره کلی که از همان ابتدا انتخاب مدیرکل برای آن با حواشی بسیاری همراه بود و پس از انتخاب نیز ادامه داشت، چرا که درست یک هفته پس از انتصاب وی در حالی که هنوز امضای حکمش خشک نشده بود، در اقدامی غیر منتظره و ناگهانی مدیر آموزش و پروش ناحیه ۲ را عزل کرده و فردای همان روز اعلام شد که حکم عزل لغو شده است، اما خانم مدیر در اقدام عجیب دیگر، دوباره وی را برکنار کرد! حسن مظفری مدیر برکنار شده رزمنده دوران دفاع مقدس و یکی از اصلاح‌طلبان برجسته استان است، شخصی که پیش از انتخاب رشتچی، انتصاب وی به سمت مدیرکلی بسیار محتمل بود، اما ناگهان از گزینه‌ها حذف شد!

حواشی آموزش و پرورش استان تنها محدود به این انتصاب نیست، چرا که مریم رشتچی، مدیر کل جدید در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگار فارس درباره لیست ارائه شده به وی درباره انتصاباتش در آموزش و پرورش می‌گوید: “هیچ لیستی در اختیارش گذاشته نشده است و با توجه به خصوصیات اخلاقی بنده همه می‌دانند که من فردی نیستم که لیستی به من داده شده و تهدیدی علیه من شده باشد، هرچند که بنده اعتقاد دارم باید تعاملات سازنده‌ای بین استاندار، فرماندار و نمایندگان در راستای حل مشکلات استان به ویژه آموزش و پرورش باشد.” سخنانی که شاید نشان دهنده این باشد که وی از همان زمان بازنشستگی تمجیدی مدیرکل سابق از انتصاب خود آگاهی داشته است!

انتصاب معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و البته فرماندار سلطانیه نیز از دیگر انتصابات حاشیه‌دار بود، چرا که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت، چرا که گروهی از اصلاح طلبان معتقدند، اگر دولت اصلاح طلب است، پس مدیران آنها نیز از آبدارچی گرفته تا خود شخص رئیس جمهور دست به سینه اصلاحات باشند و حتی نام کلمه اصولگرایی را هم به زبان نیاوردند.

هر چند که برخی از سیاسیون معقدند، انتصاب‌ها ربطی به مشی سیاسی افراد نداشته و حتی بی‌تفاوت ترین شهروندان می دانند که در بعضی از عزل و نصب ها، نه نماینده مردم  در مجلس شورای اسلامی، بلکه نماینده اسبق السابقین که هیچ، بلکه نفرات دوم و سوم آنها هم، سهم و نقش آفرینی می‌کنند و این یعنی سر رشته امور از دست رفته و هرکسی آگاه و ناآگاه به خود اجازه می‌دهت که در امور استان دخالت کند و حرف خود را به کرسی بنشاند.

این روزها اما شایعات دوباره جان گرفته و خبر از تغییرات مدیریتی در سطح کلان استانی می‌دهد، هر چند که این شایعات هر از چندگاهی از سوی خود استاندار و مجموعه همکاران وی تکذیب می‌شود، اما اگر این شایعات که گاها هم آنچنان بی‌ربط نیست و دیر یا زود به تحقق می‌پیوند، در صورت رخداد موجی از تغییرات را در استان ایجاد خواهد کرد.

شایعات تا جایی پیش رفته که یکی از گزینه‌های تصدی مدیریت در سطوح بالای استانی به خبرنگار فارس می‌گوید: بنده بارها برای فعالیت و مدیریت در استان زنجان انتخاب شده‌ام، ولی این موضوع را قبول نمی‌کنم، چرا که زنجان شهری سیاست زده است و نمی‌توان در آن فعالیت کرد.

همین سیاست زدگی و فشارهای سیاسی تا حدی است که خود استاندار زنجان نیز به آن معترف شده و در همایش شوراها به دوری شوراها از سیاست‌زدگی و جناحی عمل کردن تاکید می‌کند و می‌گوید، نباید عجولانه تصمیم بگیرید که مجبور شوید، ۶ ماهه شهردار را تغییر دهید!

با این اوصاف حال باید منتظر بود و دید در شطرنج سیاسی استان این بار کدام مهره جا به جا خواهد شد و کدام یک از مهره‌ها از دور بازی خارج خواهد شد.

اما آنچه در این انتصابات قابل بحث و تأمل برانگیز است، این است که آیا شرایط احراز پست مدیریت، در پست‌هایی که جابجا شده‌اند، سنجیده شده و یا مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا در عزل و نصب ها مصلحت مردم و استان مورد نظر قرار گرفته است؟ چه شده است که برخی دست‌های پشت پرده که بعضاً از ورشکستگان سیاسی هستند با در نظر گرفتن منافع شخصی و مالی خود به دنبال عزل و نصب‌های فرسایشی مدیران هستند؟ آیا عزل و نصب‌های میلی و فرسایشی ادارات دولتی منجر به رضایتمندی مردم و ارباب رجوع  شده یا در تکمیل برد بازی شطرنج سیاسی‌کاری‌های آقایان و دست‌های پشت پرده است؟ در مدتی که دولت دوازدهم مشغول به فعالیت شده و موجی از تغییر در استان آغاز شده است، چه تعداد از عزل و نصب‌ها با توجه به میزان تخصص توسعه در زیرساخت‌های عمرانی و آبادانی،مدیریت شهری و توسعه کمی و کیفی و چه تعداد را بر اساس منافع حزبی و شخصی انجام شده است؟

منبع : فارس

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست