• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۲-۲۷
  • شناسه خبر: 6885

ییلاق وعده‌ها

پیام ملّت – روزنامه صدای زنجان در گزارشی به وضعیت پروژه های گردشگری مجموعه گاوازنگ پرداخت و از قول مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان نوشت: اجرای ۱۱پروژه گاوازنگ با صرف اعتبار ۲۳۶ میلیارد تومانی سه سال ...

پیام ملّت – روزنامه صدای زنجان در گزارشی به وضعیت پروژه های گردشگری مجموعه گاوازنگ پرداخت و از قول مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان نوشت: اجرای ۱۱پروژه گاوازنگ با صرف اعتبار ۲۳۶ میلیارد تومانی سه سال آینده به اتمام می‌رسد.

در این گزارش که در شماره ۱۱۹۵ روزنامه صدای زنجان به چاپ رسیده، آمده است: وقتی نام گاوازنگ را در اینترنت سرچ می‌کنم نام مجموعه تفریحی و گردشگری ائل‌داغی آن را مزین ‌می‌کند، نامی پرمحتوا که یکی از سایت‌های گردشگری با جمله «این محل تمامی امکانات گردشگری را دارد» از شهروندان و گردشگران خواسته است حتما در سفر به زنجان سری هم به این مجموعه بزنند.
کمی به متن نوشته شده دقیق می‌شوم، «مجموعه تفریحی و کوهستانی ائل‌داغی یا مجموعه تفریحی گاوازنگ یکی از مراکز تفریحی و گردشگری زنجان است که در شمالی‌ترین نقطه این شهر و در دامنه کوه گاوازنگ قرار دارد و راه دسترسی به تمام امکانات رفاهی را دارد و آلاچیق‌های چوبی، رستوران، آسیاب، آبشار مصنوعی و غیره از جمله تسهیلات موجود در این مجتمع به شمار می‌آید.»
با دیدن این جمله چند ساعتی است که درباره مجموعه تفریحی گاوازنگ مطلب می‌خوانم، منطقه‌ای ۱۰۰ هکتاری که بعدها به ۷۵ هکتار کاهش یافت و ۴۰۰ هکتار از اراضی بالادست سد گاوازنگ نیز در قالب طرح بهره‌وری به مساحت قبلی الحاق شد.
با خواندن این نوشته‌ها خودم هم مشتاق می‌شوم که دوباره به گاوازنگ رفته و در سفر به این ییلاق خوش آب‌و‌هوا در سایه درختان آن قدم بزنم، سوار بر تله‌کابین شده و برای تماشای تیم فوتبال شهرداری زنجان به استادیوم ۱۵ هزار نفری بروم و در راه بازگشت هم در رستوران‌ گردان، دلی از عزا در بیاروم و یا شاید اگر حسش بود به خانه‌‌های اقامتی روستایی گاوازنگ بروم.
دیدن مسابقات دوچرخه سواری آن هم در بزرگترین پیست دوچرخه‌سواری سرپوشیده کشور که دیگر جای خود را دارد و شنیدن کی بود مانند دیدن!
تنها یک جای کار می‌لنگد و آن اینکه اگر مجموعه اقامتی روستایی در سال ۹۱، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری در ۹۲، تله کابین در ۹۳، پیست دوچرخه سواری سرپوشیده در ۹۴، هتل پنج ستاره، رستوران گردان، فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی و هنری، پردیس‌های سینمایی و پارکینگ مجهز، همه و همه در چند سال گذشته به ثمر می‌نشست، شما نیز مثل من مشتاق دیدار دوباره ییلاق سابق روستائیان امند و مجموعه تفریحی و گردشگری ائل داغی فعلی می‌شدید.
سالی چند بار جشنواره و نمایشگاه در گاوازنگ داریم که همه و همه پربار برگزار می‌شود که خود این جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها نیز جای خالی نبود امکانات را پر‌می‌کند.
۲۵ سال پیش گاوازنگ به عنوان یک طرح گردشگری و تفریحی مورد توجه قرار گرفت و به گفته مدیرعامل سابق سازمان همیاری شهرداری‌های استان، از سال ۷۳ منطقه گاوازنگ به عنوان یک مجموعه گردشگری و تفریحی در استان مطرح شده و این طرح در سال ۷۶ به صورت قطعی به تصویب و منجر به قراردادی بین سازمان همیاری شهرداری‌های استان و امور اراضی شده است.
هرچند گاوازنگ به مانند بسیاری از پروژه‌های عمرانی تبدیل مایه‌ای برای طنز تلخ برای شهرمان شده است که در ۲۵ سال عمر اجرای این پروژه، بارها و بارها به آن پرداخته شده است اما بنا به رسالت خبری، این بار نیز سوالات درخصوص این دغدغه شهروندی درگفت‌و‌‌گو با سعید امیدی مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان به عنوان متولی اصلی اجرای این پروژه مطرح شده است.
هر چند سازمان همیاری شهرداری‌ها استان خود در این سال‌ها با مشکلات مالی مواجه بوده و این مشکلات نیز بی تاثیر از سوء‌مدیریت‌ها در سال‌های گذشته نبوده و بخشی از دلایل بر زمین ماندن این پروژه بزرگ نیز ارتباط مستقیم با این مشکلات دارد.
به گفته سعید امیدی، مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان، سهام‌داران سازمان همیاری شهرداری‌ها مجموعه شهرداران استان هستند که حدود ۲ دهه پیش به منظور پشتیبانی مالی و عمرانی از شهرداری شکل گرفته‌اند اما در طی دو دهه گذشته سازمان از اهداف خود دور شده است.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان ‌می‌گوید: امروزه این سازمان مسائل و مشکلاتی را دارد که برای حل مشکلات مالی برنامه سه ساله تدوین شده است و در این برنامه سه ساله مشکلات حقوقی، مالی و بانکی و بسیاری دیگر از مشکلات این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این مقام مسئول ابراز می‌کند: در کنار حل مشکلات مالی باید بتوانیم طرح توسعه گردشگری گاوازنگ که یک طرح بزرگ برای رونق گردشگری استان و شهر زنجان است را اجرا کنیم.
امیدی با اذعان به اینکه سوء مدیریت،عدم هماهنگی دراجرای طرح‌ها و نیز تغییرات مدیریتی و اعمال سلیقه مدیران از جمله دلایلی است که سبب شده است ما در اجرای طرح گردشگری گاوازنگ پیشرفت چندانی نداشته باشیم، می‌گوید: اینکه چرا پروژه‌هایی که برای محور گردشگری و تفریحی گاوازنگ در نظر گرفته شده تا کنون اجرایی نشده است دلایل مختلفی دارد .
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان با تاکید بر اینکه امیدواریم در طی سه سال بتوانیم این طرح‌ها را به سرانجام برسانیم،عنوان می‌کند: وجود جذابیت در اجرای یک پروژه از جمله دلایل استقبال سرمایه‌گذاران از طرح‌های عمرانی است و بایستی در کنار وجود مزیت‌های اقتصادی و مالی برای سرمایه‌‌گذار زیرساخت‌های لازم نیز وجود داشته باشد.
این مقام مسئول معتقد است اینکه ما انتظار داشته باشیم سرمایه‌گذاری وارد شود و گاوازنگ را به صورت آباد شده در اختیار ما بگذارد انتظاری نا به جا بوده و امکان‌پذیری نیست و اقدام ما در ابتدا حول محور فراهم‌سازی زیر ساخت‌ها است.
امیدی یادآور می‌شود: ما برای تکمیل زیر ساخت‌ها، تکمیل راه‌های مواصلاتی این منطقه و حل و فصل مشکل تملکات و صدور سند، نیازمند همکاری همه بخش‌های دولتی بویژه استانداری و معاونت هماهنگی امور عمرانی هستیم.
مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان در پاسخ به سوال صدای زنجان در خصوص زمان بهره‌برداری از گاوازنگ ‌می‌گوید: در کنار آماده‌سازی زیر ساخت‌ها، همزمان نیز پروژه‌های مشارکتی که بالغ بر ۱۱پروژه تعریف شده است، با مشارکت سازمان و بخش خصوصی اجرایی می‌شود.
امیدی ابراز می‌کند: امیدواریم تا سه سال آینده بتوانیم این پروژه‌های تفریحی و گردشگری را به ثمر برسانیم.
امیدی در پایان میزان اعتبار برای پایان یافتن پروژه گاوازنگ را مجموعا ۲۳۶میلیارد تومان اعلام می‌کند که این میزان حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و آورده سازمان همیاری شهرداری‌ها خواهد بود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست