• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۳-۱۰
  • شناسه خبر: 6981

هزینه اداره کشور سنگین است

پیام ملّت – استاندار زنجان از هزینه های بالای تحمیل شده در اداره کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کشور با مخارج سنگینی اداره می شود و با توجه به عدم همخوانی درآمدها و هزینه ها در کشور و بالا بودن میزان توقعات عمومی از دول ...

پیام ملّت – استاندار زنجان از هزینه های بالای تحمیل شده در اداره کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کشور با مخارج سنگینی اداره می شود و با توجه به عدم همخوانی درآمدها و هزینه ها در کشور و بالا بودن میزان توقعات عمومی از دولت، نمی توان کشور را به نحو مطلوبی اداره کرد.

اسدالله درویش امیری در نشست هم اندیشی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان زنجان افزود: اعتقاد راسخ دارم در حال حاضر کشور را پرهزینه اداره می‌کنیم و خرج‌مان با دخل‌مان سازگاری ندارد، این در حالی است که دخل و منابع ما مشخص است و فارغ از این مشخص بودن، خرج کشور را بالا برده‌ایم که در برخی مواقع به‌جا بوده و گاهی اوقات نیز ناشی از بی‌دقتی بوده است.

وی به مهمترین پیام ماه مبارک رمضان مبنی بر رفتارمهربانه با یکدیگر اشاره کرد و اضافه کرد : پیام ماه مبارک رمضان، پیام جامعه توحیدی، خداپرستی و مقابله با شیطان‌پرستی بوده و تمرینی برای یک سال از عمر ما انسان‌ها است، به همین خاطر باید از اهداف و پیام‌های این ماه عزیز نهایت استفاده را برده و آموزش ببینیم که هیچ‌گاه دورغ نگوییم، خوبی‌ها و ارزش‌ها را به زیبایی دیده و زشتی‌ها را نیز به فراموشی بسپاریم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری کشور برای اداره امور جامعه ، اضافه کرد : متاسفانه تا به امروز از ظرفیت‌های موجود در بخش فرهنگ و هنر، کمترین بهره را برده‌ایم . در حال حاضر ۲۵ دستگاه فرهنگی در کشور وجود دارد که فقط یک دستگاه تحت حاکمیت قوه مجریه قرار دارد، لذا امروز با نیم‌نگاهی به اقدامات صورت گرفته در چهار دهه گذشته، این سئوال مطرح است که در طول این سال‌ها خروجی فعالیت‌های فرهنگی در کشور چه بوده است، آیا ده‌ها آسیب اجتماعی که امروز هماننده خوره به جان جوانان افتاده، محصول همین جامعه فرهنگی کشور نبوده است.

درویش امیری همراهی و همخوانی بخش های مختلف هنری با یکدیگر را عامل محافظت از آن در برابر آسیب ها دانست و افزود: چنانچه بخش های مختلف هنر با هم بیگانه نباشند، از آسیب های این بخش در امان خواهند بود.

وی به اصالت و هویت هنر اصیل ایرانی اشاره کرد و گفت : باید همه متولیان این حوزه به عمق و اصالت هنر ایرانی باور داشته باشند و بدانند هرچه توانمندی ایرانیان نادیده گرفته و عرصه بروز آن محدود شود، هنر و هنرمندان وارداتی در جامعه جای آن را خواهند گرفت.

وی هنر را همچون یک دژ مستحکم در برابر آسیب های اجتماعی نام برد و گفت : هنر سرمایه اجتماعی کشور است ، تلاش کنیم اوقات فراغت فرزندانمان با هنر سپری گردد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه هنر تنها در یک یا چند رشته خلاصه نمی شود و دامنه گستره‌ای دارد، گفت: امروز بیش از ۲۰ رشته هنری در دانشگاه های کشور تدریس می شود؛ به طوری که توانایی تراوش فکر و ذهن و تلاش جسم برای تحقق این اندیشه را می توان در قالب هنر تعریف کرد.

دراین نشست درویش امیری حضور پروفسور ثبوتی فیزیکدان برجسته کشور را آبرو و سرمایه عظیمی برای استان زنجان توصیف کرد و گفت: همه مردم استان به وجود این دانشمند زنجانی افتخار می کنند.

استاندار زنجان همچنین به حضور خانم فاطمه کرباسی در جایگاه ریاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان اشاره کرد و از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان خواست تا با همراهی و کمک، زمینه موفقیت و درخشش وی را فراهم آورند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:

رفتار زنجانی‌ها از «بساز» بودن به «سازنده» بودن تغییر یابد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: عمده‌ترین نقاط ضعف مردم استان زنجان این است که باید فرهنگ و ارزش‌های محوری رفتاری‌شان از مردم «بساز» به مردم «سازنده» تغییر پیدا کند.

فاطمه کرباسی نیز در نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه ، با بیان اینکه فرهنگ نموداری از شخصیت وابسته مردم به آن فرهنگ است، افزود: شاخص‌ترین بخش فرهنگی استان زنجان این است که علاقه‌مند به اهل‌بیت (ع) هستند و امروز این استان به پایتخت شور و شعور حسینی مزین شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم استان زنجان از مشارکت اجتماعی بسیار بالایی برخوردار بوده و این ویژگی زنجانی‌ها در کشور زبان‌زد خاص و عام است، ادامه داد: وجود انجمن‌های خیریه‌ای چون مهرانه و روزبه، نمود عینی جایگاه ارزشمند مردم استان زنجان در مشارکت‌های اجتماعی و خیرخواهانه است. همچنین زنجانی‌ها طی سه سال اخیر شادترین مردم کشور به‌شمار می‌روند و این شاد بودن به واسطه مقایسه‌ای است که در شاخص‌های مختلف از جمله خوش‌بین بودن به زندگی، سرمایه اجتماعی، ورزش هفتگی، تحصیلات و محل سکونت و … انجام شده است.

این مسئول در ادامه با یادآوری اینکه مردم استان زنجان در زمینه سرانه مطالعه، جایگاه دوم کشوری را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه برای اولین‌بار شاهد راه‌اندازی پویش فضای مجازی کتاب در استان زنجان بودیم و اقداماتی که امروز در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی صورت گرفته و نیاز است که تداوم داشته باشد، باعث شده است تا جایگاه ارزشمندی در سرانه مطالعه داشته باشیم. از طرفی مردم زنجان به آراستگی و تمیزی شهره هستند.

کرباسی با بیان اینکه در کنار داشته‌های‌مان، باید این جسارت را داشته باشیم که نقاط ضعف را هم یادآور شده و در راستای برطرف کردن آن گام برداریم، ادامه داد: عمده‌ترین نقاط ضعف مردم استان زنجان این است که باید فرهنگ و ارزش‌های محوری رفتاری‌شان از مردم «بساز» به مردم «سازنده» تغییر پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به برنامه‌های اجرایی این اداره‌کل در حوزه فرهنگ که برنامه‌های استان بر این اساس تدوین شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه اقداماتی از جمله نشر و تقویت عقلانیت فضائل انسانی و اخلاق‌مداری دینی، حمایت موثر از تولید، عرضه و مصرف محصولات فرهنگی، تقویت فرهنگ کار تیمی، توجه به هنر بومی، ادبیان و زبان ترکی، ترویج آداب و ارزش‌های بومی، توجه به سرمایه انسانی و ارتقای سرمایه معنوی، تقویت و توسعه پژوهش‌های فرهنگی، تقویت رسانه‌ها، نشریات و مطبوعات مدنظر قرار گرفته است.

چهره ماندگار فیزیک ایران:

جامعه با گسیختگی فرهنگی مواجه است

چهره ماندگار فیزیک ایران گفت : در برهه کنونی با یک گسیختگی فرهنگی از تجدد شدن تا قبل از آن مواجه هستیم ، انسان‌های متوسط هستند که در جامعه تاثیر گذاشته و زمینه را برای نوابغ فراهم می‌کنند، به همین خاطر نباید به مردم بی‌اعتماد باشیم.

همچنین پرفسور یوسف ثبوتی در این نشست ، با بیان اینکه اگر به یک قرن گذشته بازگردیم، خواهیم دید که در کشور از حداقل‌ها نیز محروم بودیم و به جز خدمات آموزشی محدود و انگشت‌شمار کسانی که سواد خواندن و نوشتن داشتند، از خدمات دیگری برخوردار نبودیم.

وی با اشاره به اینکه وقتی تکنولوژی را در دست دیگران دیدیم، به فکر مدرن شدن افتادیم، ادامه داد: به واسطه همین تکنولوژی که از آن بی‌بهره بودیم، مورد استعمار و استثمار قرار گرفته بودیم، بنابراین باید کاری می‌کردیم تا از قافله جهانی عقب نمانیم و امروز بعد از گذشت بیش از نیم قرن، داشته‌های ما افزایش یافته است که اکثر این داشته‌ها را عاریه گرفته‌ایم و مبتکر آن‌ها نبوده‌ایم.

بنیان‌گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان در ادامه با یادآوری اینکه تکنولوژی از نظر فرهنگی در هیچ جای دنیا خنثی نیست، اظهار کرد: به هر میزان که می‌خواهیم مدرن شویم، به همان میزان نیز باید خود را برای ایجاد تغییر در حوزه‌های مختلف به‌ویژه فرهنگی آماده کنیم، این در حالی است که امروز در این حوزه با یک تناقض مواجه هستیم و این تناقض محدود به ما نبوده و شامل کشورهای همسایه نیز می‌شود، به همین خاطر معتقدیم تکنولوژی فرآیند خنثی نداشته و بر روی فرهنگ جوامع تاثیر می‌گذارد.

پرفسور ثبوتی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز نباید راه درست زندگی کردن را در گذشته‌ها جست‌وجو کنیم؛ چرا که هیچ چیز برای عرضه در این دوره ندارد، افزود: نباید علاج زندگی خود را از الگوهایی که در گذشته داشتیم جست‌وجو کنیم، در مسیری که برای متجدد شدن طی کردیم، همه مردم و هم دولت اشتباهاتی داشت. دولت قول داده بود که از سرحداد مرزی صیانت کند، این در حالی است که در راه تجددگرایی، دولت تصمیم گرفت که همه کارها را خود بر عهده بگیرد و امروز همانی شده است که همه چیز را از دولت می‌خواهیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان:

اغلب مردم با طلاق مخالف اند اما قبح طلاق در جامعه شکسته شده است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت : در موضوع ارزش های خانوادگی، ۸۴ درصد مخالف ازدواج خارج از قانون هستند و۷۶ درصد از مردم با مهریه سنگین مخالفت بوده هرچند درصد عمده ای از مردم با طلاق مخالف اند، اما آمار گویای این واقعیت است که قبح طلاق در جامعه شکسته شده است.

مسیح اله سلطانی در نشست هم اندیشی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان زنجان، با بیان اینکه بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، احساس امنیت در استان بالا است، اظهار کرد: زنجان جزء استان های امن در کشور محسوب می شود و باید تلاش کرد شاخص های حوزه اجتماعی در استان بهبود یابد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان، مهم ترین دغدغه فردی در زندگی امروز را مشکلات اقتصادی، بیکاری، آینده فرزندان و ارزش های خانواده عنوان کرد و یادآور شد: عمده عوامل نارضایتی در بین مردم شامل این موارد بوده و بیشترین نارضایتی در بین مردم نیز شرایط مالی و موضوع بیکاری است.

سلطانی با بیان اینکه عمده مردم معتقدند که درآمد مناسب و آسایش و رفاه از عوامل خوشبختی است، خاطر نشان کرد: عوامل بدبختی نیز از نظر مردم بیکاری، مشکلات مالی، نبود مسکن، عدم تامین آینده فرزندان، کمبود مسائل بهداشتی و رفاهی و عدم ازدواج است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان، به وضعیت استان در حوزه آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: زنجان جزء استان هایی است که با مشکلات کمتری در حوزه آسیب های اجتماعی مواجه بوده و عمدتا مردم، دغدغه فرهنگی اولویت دار ندارند و دغدغه اصلی آنها، مسائل اقتصادی است.

وی به حضور بانوان در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت: هرچند حضور بانوان در عرصه های مختلف تقویت شده، اما همچنان مقاومت هایی در این حوزه وجود دارد و باید زمینه و بستر لازم برای تقویت حضور بانوان در عرصه های مختلف فراهم شود.

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات زنجان :

رسانه‌ها با نظارت مسئولانه می‌توانند از وقوع فساد جلوگیری کنند

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات گفت: فرهنگ در گذشته به معنای صفت به کار می‌رفت مثلاً می‌گفتم فلانی آدم با فرهنگی است یا گاهی به معنای ادب، معارف و حتی آموزش به کار می‌رفت که البته هنوز هم معلمان را فرهنگی خطاب می‌کنیم ولی امروز در علوم اجتماعی تعاریف جدیدی از فرهنگ ارائه شده که من به طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنم. نخست به معنای والای آن، یعنی آفریده‌های فکری هنری انسان‌ها (اعم از همه‌ی هنرها، ادبیات و فلسفه) گاه این هنرها به حد کمال می‌رسند و میراث فرهنگی جامعه و یا حتی میراث بشری را پدید می‌آورند، حاملین این نوع فرهنگ نخبگان جامعه هستند.

حسین نجاری افزود: تعریف دوم از فرهنگ به معنای مردم شناختی آن است که اولین بار توسط تایلور مطرح شد و آن عبارت است از مجموعه‌ی باورها و رفتارها و به عبارتی شیوه‌ی تفکر و زندگی انسان‌هاست. در این نوع تعریف فرهنگ در برابر طبیعت قرار می‌گیرد، یعنی آنچه که اکتسابی است در برابر آنچه که غریزی است. حاملین این نوع فرهنگ همه‌ی مردم هستند و از این منظر جوامع از همدیگر متمایز می‌شوند.

وی اظهار کرد: تعریف سوم از فرهنگ مربوط به تعریف یونسکو است که در سال ۱۹۸۱ و در کنفرانس جهانی آن پذیرفته شد و آن تعریف جامع‌تر و دقیق‌تری است و عبارت است از مجموعه خصوصیات مادی، معنوی و فکری و عاطفی که به یک گروه اجتماعی یا جامعه هویت می‌بخشد.

نجاری گفت: من تأکیدم روی تعریف سوم است که اگر این مولفه و معیار‌ها در کنش و واکنش‌های اجتماعی ما ظهور و بروز تعالی یافته‌ای داشته باشند و اگر در مواجهه با ناهنجاری‌ها و پدیده‌های نامتعارف واکنش‌های متعارف و محاسبه شده‌ای داشته باشیم بخش اعظمی از مشکلات و معضلات اجتماعی ما رفع و رجوع می‌شوند.

وی افزود: به تعبیری ما باید با زبان متین و با روح مفاهمه در فضای آرام به حل و فصل مشکلات جمعی بپردازیم.

حسین نجاری همچنین در رابطه با کار رسانه‌ها نیز گفت: کار رسانه‌ها پایش عرصه‌های عمومی و حتی فردی و نیز پالایش جامعه و زیستگاهای مختلف انسانی است.

وی افزود: رسانه‌ها با نظارت سالم و مسئولانه می‌توانند از وقوع فساد و تخلفات متعدد جلوگیری کنند. از آنجایی که کار رسانه علنی سازی است و آنجایی که همه چیز زیر نور و روشنایی است احتمال بروز خطا اعم از خطای فردی و سازمان یافته به شکل محسوسی کاهش می‌یابد.

سردبیر هفته‌نامه‌ی موج بیداری خاطر نشان کرد: اگر بخواهم یک شبیه سازی تکنولوژیکی بکنم باید رسانه را به عنوان دوربین مدار بسته تعریف کنیم که با نصب آن در فروشگاه‌ها و کارخانجات و… درصد تخلف و وقوع جرایم را در محوطه‌ای که توسط دوربین پایش می‌شود بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 وی تصریح کرد: ضریب امنیت و اعتماد و اطمینان چنین مکانی بالا رفته و این فضای شفاف به سود همه‌ی کسانی است که در دیدرس دوربین هستند و این بیشتر از همه به نفع صاحبان و مدیران چنین مجموعه‌هایی است. بنا این رسانه با رصد کردن موضوعات و اقدامات مسئولان و متولیان متعدد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و… باعث پالایش صحنه‌های مختلف می‌شوند و ضریب امنیت و اعتماد را در جامعه‌ی سیاسی اقتصادی و… تقویت می‌کند که این منافع بین مردم و مسئولان مشترک است. بر این اساس انتظار می‌رود اصحاب قدرت و مراکز تصمیم‌گیری برای راه‌اندازی و حمایت از چنین دوربین‌هایی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند چرا که با کور کردن و شکستن دوربین همه دچار خسارت می‌شویم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست