• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۳-۲۰
  • شناسه خبر: 7048

راه نجات کشور از چالش ها، استحکام پیوند بین مردم و حاکمیت است / در کشور هر کس صدای بلندی دارد باج می‌گیرد

پیام ملّت ؛ مهدی سهرابی – «وقتی مردم احساس کنند کسی که از آن‌ها رأی گرفته نمی‌تواند به‌خاطر سنگ‌اندازی و برخی مسائل دیگر کاری انجام دهد، دلسرد می‌شوند. مردم تغییر می‌خواهند، تغییر در رفتارها، شعارها و عملکردها. مرد ...

پیام ملّت ؛ مهدی سهرابی – «وقتی مردم احساس کنند کسی که از آن‌ها رأی گرفته نمی‌تواند به‌خاطر سنگ‌اندازی و برخی مسائل دیگر کاری انجام دهد، دلسرد می‌شوند. مردم تغییر می‌خواهند، تغییر در رفتارها، شعارها و عملکردها. مردم می‌خواهند تغییرات در قالب اصلاحات انجام شود و به‌همین خاطر بود که آن رأی را در خرداد سال ۷۶ دادند و بعد از آن هم تا چند سال حضور جدی داشتند.»

این جملات بخشی از گفت‌و‌گوی رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان با روزنامه صدای زنجان بود. گفت‌و‌گویی که از وضعیت احزاب در استان آغاز شد، با بحث درباره دخالت برخی نمایندگان در عزل‌و‌نصب‌های اخیر و زیاده‌خواهی برخی سیاسیون پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه یافت و به بررسی وضعیت اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات سال آینده مجلس ختم شد.

مجید تقی‌لو در سال‌های جنگ رخت رزم را بر تن داشت و از سرداران زنجانی دوران جنگ تحمیلی محسوب می‌شود و پس از آن نیز وارد جبهه سیاست شد و راه اصلاح‌طلبی را در پیش گرفت و سال ۹۴ به‌عنوان رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان انتخاب شد و در انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری هم رئیس ستاد حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در زنجان بود که به انتخاب دوباره روحانی برای رئیس‌جمهوری ختم شد.

تقی‌لو در این گفت‌و‌گو با اشاره به طرح برخی بحث‌ها درباره دلسردی مردم و با تأکید بر این‌که کشور شرایط ویژه‌ای دارد، ادامه داد: بعد از انتخابات سال ۷۶ مردم انتظارات گسترده و به‌حقی داشتند که قابل اجرا هم بودند اما چون این مطالبات با منافع برخی در تضاد بود، منفذها بسته شد و کسانی که از طرف مردم انتخاب شده بودند، نتوانستند مطالبات مردم را به‌صورت جدی پیگیری کنند.

این سردار هشت سال دفاع مقدس افزود: پس از این‌که مردم دیدند انتخابات فایده‌ای ندارد و دولت و نمایندگان منتخب آن‌ها نمی‌توانند به‌خاطر برخی مسائل، وعده‌ها را به‌طور کامل عملی کنند، به این نتیجه رسیدند که شرکت در انتخابات تأثیری ندارد و جریان تند دلواپس نیز تا امروز به این موضوع دامن زده است اما این موضوع در چند سال اخیر تا حدود زیادی ترمیم یافته است.

دبیر حزب اتحاد ملت ایران در زنجان تأکید کرد: هم با ردصلاحیت‌ها و هم با اجازه‌ندادن به دولت‌ها برای موفقیت و عملی‌شدن وعده‌هایی که قول داده بودند، مسائلی را به وجود آورده‌اند. ناامیدی مردم، انتخابات را با مشکل مواجه می‌کند مخصوصاً کسانی که به اصلاح‌طلبان رأی می‌دهند.

این فعال سیاسی در ادامه گفت: کسانی که از اصلاح‌طلبان ناامید می‌شوند قطعاً به سمت اصول‌گرایان نمی‌روند و راه براندازی را در پیش می‌گیرند، چون به این اعتقاد پیدا می‌کنند که حاکمیت اصلاح‌پذیر نیست.

تقی‌لو تصریح کرد: یکی از دشواری‌هایی که کشور ممکن است با آن مواجه شود این است که مردم از تغییر و اصلاح ناامید شوند. امروز با همکاری بی‌وقفه برخی سیاست‌مداران کشورهای دیگر و تندروهای داخلی مردم تا حدی ناامید شده‌اند و این موضوع یک چالش جدی محسوب می‌شود. از طرفی ردصلاحیت احتمالی اصلاح‌طلبان نیز ممکن است به ناامیدی مردم دامن بزند و آن را جدی‌تر می‌کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: تنها راه نجات کشور از این وضعیت و گذار از چالش‌ها، رجوع به آرای مردم است و باید پیوند بین مردم و حاکمیت مستحکم‌تر شود.

حزب در حاشیه است

زنجان به‌عنوان نخستین استان کشور اواخر سال ۱۳۹۵ شاهد راه‌اندازی خانه احزاب بود و این موضوع به همراه بحث تأثیر احزاب در توسعه استان موضوع دیگری بود که در گفت‌و‌گو با این فعال سیاسی به آن پرداخته شد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی اظهار کرد: این‌که در کشور ما احزاب جدی گرفته نمی‌شوند و یا به عبارتی کار حزبی را جدی نمی‌گیرند، مشخص و محرز است. کشور از طریق احزاب اداره نمی‌شود، نه مانند کشورهایی که به توسعه سیاسی کامل رسیده‌اند و نه مانند کشورهایی چون ترکیه که در این زمینه در حال پیشرفت هستند. اما با این وجود و با توجه به شرایط امروز تعدادی حزب تشکیل شده‌اند و با توجه به قرارگرفتن در حاشیه و درگیری با انواع مشکلات، توانسته‌اند به برخی موارد سامان دهند.

وی به استان اشاره کرد و گفت: در زنجان نیز احزاب حاضر نمایندگی احزاب کشور را دارند که با وجود استقلال عمل در برخی موارد در کل تابع مرکز هستند. در این میان تقریباً همه چهره‌های سیاسی استان سعی کرده‌اند در حوزه‌های مختلف حضور یابند اما به همان دلیل جدی نشماردن فعالیت‌های حزبی این حضور هم تابع شرایط است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: نباید این موضوع را نادیده گرفت که با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات احزاب تأثیرهایی هم داشته‌اند و در زمینه‌هایی مانند محیط‌زیست توانسته‌اند به جاهایی برسند و با ایجاد خانه احزاب به نظرم بهتر از قبل بتوانند پیگیر این قبیل موارد باشند.

تقی‌لو اظهار کرد: می‌توان گفت تعامل احزاب در استان تا حدودی رضایت‌بخش است و دلیل آن نجابت و قدرت تحمل کسانی است که فعالیت حزبی و تشکیلاتی دارند. در این میان احزاب اصلاح‌طلب و معتدل در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان هماهنگی لازم را به دست می‌آورند و این شورا تا حدود زیادی توانسته به گرایش‌های مختلف اصلاح‌طلبان انسجام بدهد.

باید جایگاه‌مان را بدانیم

رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان درباره حاشیه‌های جلسه اخیر هم‌اندیشی احزاب عضو خانه احزاب استان که چندی پیش برگزار شد نیز گفت: اسمش را هم‌گرایی بگذاریم یا هر چیز دیگری به نفع کشور است و در آن تردیدی نیست. وقتی می‌توانیم با کشورهای مخالف خودمان تعامل کنیم پس در داخل هم حتماً می‌توانیم چنین شرایطی داشته باشیم. موضوع این‌جاست که گفت‌و‌گوی داخلی را کجا باید سامان دهد.

وی ادامه داد: در جلسه مورد اشاره، من اطلاعی از موضوع جلسه نداشتم اما مثل این که قرار بود قبل از افطار، نظرات احزاب مختلف بیان شود گرچه زمینه این نظرات هم مشخص نشده بود. وقتی نوبت به من رسید با توجه به تقارن ایام با مناسبت‌های دوم و سوم خرداد و ریشه‌های هر دو مناسبت که آرمان‌ها و شعارهای انقلاب بود به هم‌دلی حاکمیت و مردم در دوم و سوم خرداد اشاره کردم و وقتی از مسئولان دولت زمان جنگ نام بردم برخی دوستان حاضر در جلسه واکنش نشان دادند و حتی گفته شد به مقدسات توهین شده است و نباید از کسی نام برده شود که از قطار انقلاب پیاده شده است.

این سردار دوران جنگ تحمیلی تأکید کرد: ابتدا باید مشخص شود که ما در چه جایگاهی قرار داریم و آیا می‌توانیم بقیه را از قطار انقلاب پیاده یا سوار آن کنیم؟ به نظر می‌رسد صرف گرایش به گروه و حزبی خاص دست برخی را باز گذاشته که تعیین‌کننده بهشت و جهنم افراد باشند. از طرفی نام بردن از یک شخص به معنی توهین به مقدسات نیست.

تقی‌لو افزود: ما باید سطح تحمل‌مان را بالا ببریم. وقتی از گفت‌و‌گو حرف می‌زنیم قرار نیست من هر چه می‌گویم دیگران قبول کنند و تنها یک نفر گوینده باشد. در گفت‌و‌گو نیاز به دادوفریاد نیست اما اگر تاکنون برخی با این روش نتیجه گرفته‌اند پس بعد از این هم می‌توانند بگیرند. برخی با اتهام‌زنی، تهمت و بداخلاقی توانسته‌اند به جایگاهی برسند اما آیا با این کار در قلوب مردم هم جایگاهی پیدا کرده‌اند؟

باج‌دادن بدترین نوع تعامل است

دبیر حزب اتحاد ملت ایران در استان درباره اظهار نظرها در مورد دخالت تعدادی از نمایندگان مجلس استان در عزل‌ونصب مدیران و تصمیم‌های اجرایی نیز تصریح کرد: وقتی احزاب جدی گرفته نمی‌شوند و در اداره کشور نقش چندانی ندارند، مشاهده انتصاب‌های عجیب و فشار افراد برای این کار طبیعی است.

وی افزود: اگر حزب مشخصی قدرت را در دست گرفته باشد باید پاسخگوی آن مدتی باشد که قدرت را در دست دارد و قاعدتاً باید از نیروهای خود استفاده کند و از نیروهای معتمد خود در مراکز حساس بهره بگیرد. در دولت فعلی علاوه بر نقش نداشتن احزاب، این که هر فردی می‌تواند نفیی در تعیین مدیران مورد نظر دولت بیاورد و مشکلاتی از سوی نهادهای مختلف ایجاد می‌شود، نهایتاً به ایجاد شرایط فعلی منجر شده است.

این فعال سیاسی تأکید کرد: گاهی گفته می‌شود انتصاب برخی مدیران سفارشی به دلیل قدرت اجرایی آنان است در حالی که این‌طور نیست و در مواقعی از ضعیف‌ترین نیروها استفاده می‌شود تا تأیید لازم را بگیرند. بعد از پیروزی دولت در انتخابات سال گذشته، به دلایلی نتوانسته در سطح وزرا و مدیران از نیروهای دلخواه خود و مردم استفاده کند.

تقی‌لو اذعان کرد: در کشور ما نیروهای مولد و کسانی که در زمینه‌های مختلف اندیشه دارند با انواع محدودیت‌ها مواجه هستند و راهی به عرصه مدیریت ندارند. از طرف دیگر ما بیش‌تر به‌دنبال نیروهای «بله قربان گو» هستیم، کسانی که به مدیریت بالا دست خود بله بگویند.

وی یادآور شد: گاهی این قبیل انتصاب‌ها به نوعی باج‌دادن به برخی نمایندگان است که به‌خاطر راضی نگه‌داشتن آن‌ها انجام می‌شود. ما نمی‌توانیم بر سر مصالح مردم معامله کنیم، اگر این قبیل انتصاب‌ها به حضور مدیران کاربلد و قوی منجر شود باز قابل تحمل است اما متأسفانه این‌گونه نیست. این موارد از سوی فعالان سیاسی به مسئولان استانی منتقل می‌شود اما این مشکلات در کل کشور وجود دارد.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان تأکید کرد: در استان تنها یکی دو نماینده در امور اجرایی دخالت دارند در حالی که وظیفه نماینده دخالت در این امور و تعیین نماینده نیست. نماینده کسی است که بتواند قانون خوب طرح و تصویب کند و پیگیر اجرای قوانین باشد. دخالت نمایندگان حرکتی سخیف است و تأثیر بدی بر روند اجرایی استان می‌گذارد و اگر مشکلی از سوی مدیران پیش آید به حساب نمایندگان گذاشته می‌شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: قبول دارم برخی نمایندگان سهم‌خواهی بیش‌تری دارند، مخصوصاً در گرایش نزدیک به اصول‌گرایان و به‌قولی دلواپسان که فکر می‌کنند کشور متعلق به آن‌هاست و تفکر دیگری را بر نمی‌تابند. این تفکر بر انتخاب اعتقاد ندارد و اگر تن به انتخاب می‌دهد برای اجرای نمایش دموکراسی است.

او افزود: در کشور ما هر کس صدای بلندی دارد باج می‌گیرد که بدترین نوع تعامل است. مدیر باید مقابل این باج‌خواهی بایستد وگرنه مدیر ضعیفی است و کوتاهی می‌کند. برخی نمایندگان ما بر اساس قول و قرارهایی که قبل از انتخابات دارند، چنین وانمود می‌کنند که دخالت‌ها در راستای خواسته مردم است اما همه این‌ها به‌خاطر نیازی است که به رأی دوباره دارند. باید توجه کرد که بین صداقت و مطالبه تفاوت وجود دارد.

اختلاف طبیعی‌ست حتی در حزب

رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان اشاره‌ای هم به سهم‌خواهی برخی عناصر سیاسی طرف‌دار دولت بعد از پیروزی دولت در انتخابات سال گذشته و وجود اختلاف بین طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان استان نیز داشت.

تقی‌لو در این زمینه گفت: من اعتقادی به داشتن سهم در دولتی که برای پیروزی آن تلاش کرده‌ام ندارم. شرکت در انتخابات بخشی از سیاست‌ورزی است و اجباری در آن وجود ندارد تا در قبال آن سهمی هم داده شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: اگر جریان یک جریان حزبی باشد و کادرهای اجرایی درون حزب تربیت شده و از فیلترهای لازم رد شوند، می‌تواند پس از پیروزی نیز از این کادر در سطوح مختلف استفاده کند اما نباید این انتظار را داشت که سهمی به افراد داده شود. جا دارد به این موضوع هم اشاره کنم که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان در این قبیل موارد نقشی ندارد چون در آیین‌نامه این شورا چنین موردی قید نشده است.

او درباره اختلافات موجود در بین اصلاح‌طلبان استان نیز اظهار کرد: اختلاف طبیعی است حتی درون یک حزب. یکی از دلایل این اختلافات این است که حزب منسجمی وجود ندارد و دلیل دیگر اختلاف در نوع نگاه است اما دلیل سوم دامن‌زدن به اختلاف نظرها از بیرون است.

تقی‌لو گفت: در انتخابات مجلس دهم که اختلافات بروز کرد هر سه نوع اختلاف وجود داشت، به خصوص از نوع سوم و شعارهایی که در فضای مجازی عنوان می‌شد جای دیگری طراحی می‌شدند. انتخاب یک نفر از بین چند نفر همیشه حاشیه دارد و اگر از بیرون به این حاشیه دامن زده شود موضوع شکل دیگری پیدا می‌کند. در انتخابات مجلس دهم گروهی که در مورد شخصی خاص سؤالاتی مطرح می‌کردند انگیزه‌های خاصی داشتند که برخورد لازم با آنان انجام شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست