• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۵-۱۶
  • شناسه خبر: 7740

آب ۲۵ روستای خدابنده نیتراته است

پیام ملّت– مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان زنجان از نیتراته بودن آب ۲۵ روستای شهرستان خدابنده خبر داد و گفت: برای تامین آب سالم آشامیدنی برای اهالی این تعداد روستا اعتبار ۲۰ میلیارد تومان  تخصیص یافته تا آب از ...

پیام ملّت مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان زنجان از نیتراته بودن آب ۲۵ روستای شهرستان خدابنده خبر داد و گفت: برای تامین آب سالم آشامیدنی برای اهالی این تعداد روستا اعتبار ۲۰ میلیارد تومان  تخصیص یافته تا آب از مناطق دیگر تامین شود.

کابلی در نشست خبری با خبرنگاران استان که همزمان با روز خبرنگار برگزار شد، درباره بروز اختلاف و نزاع بین اهالی روستاهای همجوار بر سر تامین آب آشامیدنی افزود: وجود اختلافات دیرینه بین اهالی روستاها بر سر تامین آب دامن زده است و این موضوع از گذشته تا حال وجود داشته است. بی شک مطرح کردن مسائل اجتماعی در نمایان شدن اختلافات اهالی روستاها وجود دارد و شوراهای اسلامی روستا، بخشداران و بخصوص فرمانداران شهرستان ها در کاهش این درگیری ها نقش مهم دارد.

وی درگیری پیش آمده بین اهالی دو روستا در شهرستان سلطانیه را  بر سر تامین آب یادآور شد و بیان کرد: برای رفع هرگونه اختلافات پیش آمده موضوع را با دهیاری روستاها در میان گذاشتیم و توانستیم این غائله را  تا حدودی خاتمه دهیم.

این مقام حوزه آب استان با اعلام اینکه مصرف سرانه آب در روستاهای استان ۲۵۰ لیتر گزارش شده است، یادآور شد: این در حالی است که سرانه متوسط جهانی مصرف آب در روستاها ۱۴۰ لیتر است و برنامه ریزی و نظارت بر نحوه مدیریت مصرف آب ضروری است.

کابلی از اعلام وضعیت بحران آب در ۱۲۱ روستای استان زنجان خبر داد و گفت: از این تعداد روستا تلاش می کنیم ۶۰ روستا تا انتهای سال از مرز بحران خارج شود.

وی برگزاری کنفرانس آب همزمان با هفته وقف در استان زنجان را حرکتی در راستای جلب توجه افکار عمومی به موضوع آب و ایجاد حساسیت در این رابطه را یادآور شد و افزود: این برنامه فرصت مغتنمی برای تشویق برای ورود خیران حوزه آب برای مشارکت در آبرسانی به روستاها و خرید تجهیزات آن است. تجربه نشان داده است که مردم، خیران و نهادهای غیردولتی همواره حامی دولت بوده اند و همیشه در این مسیر موفق بوده اند.

مدیر آبفای استان انشعابات غیرمجاز را یکی از معضلات اصلی هدررفت آب در روستاهای استان بیان کرد و متذکر شد: سال گذشته ۱۰۰۰ فقره انشعاب غیرمجاز آب در روستاها جمع آوری شد و امسال نیز ۲۰۰ مورد در دست اقدام است.

کابلی فرسودگی تاسیسات شبکه آب روستاها در زنجان را بالا اعلام کرد و گفت: این میزان در ماهنشان، خدابنده و سلطانیه پایین گزارش شده است. بی شک بالا بودن میزان فرسودگی تاسیسات شبکه آب در توزیع عادلانه آن تاثیر دارد.

وی درباره منابع تامین آب روستاها در نقاط مختلف استان افزود:  ۷۲۰ منبع تامین آب اعم از چشمه ها، قنات ها، حلقه چاه ها در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۳۲ حلقه چاه و ۳۸۷ چشمه و قنات در نقاط مختلف استان برای تامین آب روستایی فعال است.

مدیر امور آبفار استان زنجان با اعلام اینکه از جمع ۹۰۷ روستای استان، ۵۹۵ روستا تحت پوشش شبکه آب روستایی این شرکت هستند، ادامه داد: با وجود حساسیت شرکت برای تامین آب  سالم و بهداشتی مابقی روستاهای غیرپوشش شبکه آبفار استان به دلیل پایین بودن خانوارهای ساکن در این روستاها و سرمایه گذاری بالا به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی، در مواقع اضطراری و حتی کلرزنی آب آشامیدنی در روستاهای  غیرپوشش آبفار استان خدمات رسانی را در اولویت قرار می دهیم.

کابلی شاخص بهره مندی به لحاظ جمعیت روستاها از خدمات آبفار روستایی را ۵/۸۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: همچنین شاخص بهره مندی با درنظر گرفتن سطوح روستاهای استان ۸/۸۱ درصد گزارش شده است.

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست