• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۵-۱۸
  • شناسه خبر: 7757

خبرنگار ویزیتور نیست

پیام ملّت؛ اسدالله قربان زاده- آسیب شناسی فضای کنونی مطبوعات استان زنجان در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری است. نگاه حرفه ای به مقوله خبرنگاری در استان زنجان چندان به چشم نمی آید. برخی افراد فعال در این عر ...

پیام ملّت؛ اسدالله قربان زاده- آسیب شناسی فضای کنونی مطبوعات استان زنجان در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری است. نگاه حرفه ای به مقوله خبرنگاری در استان زنجان چندان به چشم نمی آید. برخی افراد فعال در این عرصه به دید شغل به این قضیه نگاه نمی کنند و دوست دارند، سکوی پرتابی برای رسیدن به سایر اهداف باشد.

کمتر کسی در این وادی از گذشته باقی مانده است و همچنان دوست دارد، خبرهای تازه را به گوش مخاطبان برساند.

«زهرا ملابابایی» جزوء آن دسته از خبرنگارانی است که در طول فعالیت دو دهه همچنان خبرنگار باقی مانده است. وقتی بعد از این مدت تصمیم گرفت، حرف های جدید برای گفتن داشته باشد، این بار دنبال تجربه های نو در پایتخت است؛ اما این دلیل نمی شود که ارتباط خود را با فضای استان دور باشد.

او از سال ۷۶ زمانی که دانشجو بود، وارد این عرصه شده است. در این باره می گوید:« فعالیت من با جراید با روزنامه همشهری آن سال ها که آقای جباردُخت سرپرست روزنامه بود، شروع شد. من و آقای مسیح الله سلطانی خبرنگار روزنامه بودیم». ملابابایی در ابتدا ویزیتور روزنامه بود؛ یعنی ترجیح داد همه چیز در روزنامه را از ابتدا شروع کند.

کم کم وارد گزارش آگهی نوشتن می شود و به خاطر اینکه دانشجوی رشته ادبیات فارسی دانشگاه کردستان بود، چشم انداز روشنی برای نوشتن در ذهن خود ترسیم می کند.

او می افزاید: «هدف من از ابتدا در این وادی پول درآوردن نبود، بیشتر دنبال نوشتن بودم.  خیلی دوست داشتم اصول حرفه ای نوشتن خبر،گزارش، مصاحبه،یادداشت و سرمقاله را یاد بگیرم. برای همین هر جا کلاس خبرنگاری برگزار می شد، شرکت می کردم». در آن سال ها دوره خبرنگاری با حضور اساتید نام آشنای کشور همچون استاد «قاضی زاده»،«یونس شکرخواه» و بقیه در زنجان برگزار می شود؛ دوره ای که افراد شرکت کننده در آینده افراد تاثیرگذاری برای مطبوعات استان بودند.

ملابابایی ادامه می دهد:«آموزش توام با ارتقاء را در برنامه داشتم و این کلاس ها مسیر من را برای نوشتن در جراید محلی مصمم کرد».

تجربه نو

او  تجربه کار کردن در جراید مختلف محلی از جمله امین زنجان،شهاب زنجان، آواری میهن،نمایندگی همشهری زنجان و پیام زنجان را در کارنامه خود دارد؛ اما این بار تصمیم گرفته است، تجربیات خود را با همکاری جرای کشوری به بوته آزمایش بگذارد.

ملابابایی در این باره می گوید:« احساس کردم بعد از این همه سال زنجان حرف جدیدی برای گفتن ندارد و تصمیم گرفتم با نشریات کشوری همکاری کنم».

این خبرنگار هنوز هم از هیجان در این حرفه برایمان می گوید و دوست دارد، خبرهای داغ و خواندنی بنویسد. با این حال او شرط خبرنگار شدن را علاقه می داند و با مقایسه خبرنگاران امروزی و گذشته بیان می کند:« علاقه در بین خبرنگاران امروزی کمرنگ است. برخی خبرنگاران به دید شغل به قضیه نگاه نمی کنند. برخی به شغل دوم برای رسیدن به اهداف خود نگاه می کنند؛ اما در مقابل برخی به این حرفه وفادار مانده اند».

ملابابایی خبرنگاری را حوزه وسیع با دنیایی متفاوت نسبت به سایر مشاغل نگاه می کند و می افزاید: «خبرنگار واقعی نقش یک دیپلمات را دارد و حتی با تجزیه و تحلیل مسیر و راهبرد را نشان می دهد».

برای خبرنگار شدن باید تلاش مضاعف داشته باشی و دائم مسائل روز را تجریه و تحلیل کنی؛ موضوعی که ملابابایی در صحبت هایش به آن اشاره می کند. او می گوید:« متاسفانه خبرنگاران امروزی کمتر اهل مطالعه هستند و اعتقاد دارم، برای خبرنگار شدن در حوزه خاصی مسائل آن را مو به مو مطالعه کنند. خبرنگار حوزه اقتصاد باید به مسائل اقتصادی روز کشور و استان اشراف داشته باشد و مقالات مرتبط با این حوزه را دائم مطالعه کند. خبرنگار حوزه شهری باید شناخت کافی از موضوعات شهری و توسعه آن بداند تا بتواند چالش های این حوزه را به رشته تحریر دربیاورد».

اخلاق حرفه ای

او اعتقاد دارد باید خبرنگار اخلاق حرفه ای را رعایت کند. امانت دار باشد و به دید شغل نگاه کند. این خبرنگار زنجانی راه اندازی تشکل های این صنف را با هدف رشد و بالندگی حوزه خبر مهم می داند و می افزاید: «از اولین سال راه اندازی خانه مطبوعات در مرکز استان عضو این تشکیلات بوده ام ؛ اما تا به امروز حرکت خاصی از این تشکل مشاهده نشده است. بارها شاهد این بوده ام که اداره کل ارشاد مدارک خبرنگاری خواسته است، در صورتی که اگر بانک اطلاعاتی خبرنگاران جمع آوری مشد، سره از ناسره تشخصی داده می شد».

ملابابایی از پیگیری مشخص شدن قطعه هنرمندان زنجان با مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خبر می دهد و می گوید: «این موضوع را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در میان گذاشتیم تا شاید بعد از رفتن به یادمان باشند که در نهایت راه به جایی نبرد».

وی از نگاه ویزیتوری به خبرنگاران انتقاد می کند و با صراحت می گوید: «تا وقتی خبرنگاری به جایگاه رسانه ای خود ارزش قائل نباشد، اوضاع به این روال است». «کار به جایی رسیده است که دعوت به نشست های خبری و جلسات گزینشی است و این نشان از نزول خبرنگاری در استان دارد و باید در این باره تدبیری اندیشیده شود».

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست