• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۶-۱۹
  • شناسه خبر: 8537

سهرورد، شهری از جنس طبیعت/گزارش تصویری

پیام ملّت؛ گزارش و عکس؛ اسدالله قربان زاده – سهرورد منطقه ای خوش آب و هوا در شهرستان خدابنده است، منطقه ای با پیشینه غنی و تاثیرگذار تاریخی و فرهنگی که زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی است. ابن حوقل درباره این شهر می‌ ...

پیام ملّت؛ گزارش و عکس؛ اسدالله قربان زاده – سهرورد منطقه ای خوش آب و هوا در شهرستان خدابنده است، منطقه ای با پیشینه غنی و تاثیرگذار تاریخی و فرهنگی که زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی است.

ابن حوقل درباره این شهر می‌نویسد: « از جانب سلطان امیر یا عاملی جهت رسیدگی به اموال در آنجا نیست و فراخی معیشت و ارزانی و موقعیت خوب بر اهمیت آن افزوده و شهر پربرکت و حاصل‌خیز است و بیشتر سکنه آن در سابق از خوارج بودند و سپس از آنجا رفته‌اند و گروهی نیز به سبب وطن‌پرستی، خفت و خواری را پذیرفته‌اند و شهری است استوار و دارای حصار».

 

این شهر تا سده هفتم هجری آباد بوده که در اثر حمله مغول آسیب دیده‌ است.

آغاز حمله مغول به ایران در سال ۶۱۲ در زمان خوارزمشاهیان رخ می دهد.وقتی مغولها به ایران حمله می کنند سهرورد اهمیت فرهنگی خود را از دست نمی دهد زیرا دانشمندان این منطقه به مناطق مختلف فرار می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به خاطر بنیه فرهنگی قوی این شهر دوباره به آفریدن دانشمندان مشهوری در دوره ایلخانی مبادرت نمود.که از جمله عزالدین سهروردی، عمادالدین سهروردی، کمال ادین سهروردی، محی الدین عبدالقاهر سهروردی که در دوره ایلخانی مورد حمایت خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.

سهرورد  پايين تر از دامنه  كوه  و كنار، رود و چشمه  پر آب قرار گرفته است. از شمال و شمال غربي  كوهاي پر طراوت و باغ هاي سرسبز  آرايش  يافته ، منظره زيبايي به خود گرفته است.

منظره كلي سهرورد  را بايد از بالاي كوه كليدان همان كوه كلوتون معروف که فعل آثار آن باقي است، رویت کرد.

 حاشيه  رود سهرورد جزو مناطق سرسبز است  كه تا قزل اوزن  امتداد دارد. منظره زيباي سهرورد و درختان  انبوه  و باغات كه با مناظر  زيبايي از بالاي منطقه هموار” سره يال اسيران ” ديده مي شود؛ به طوري كه  هر بينده  را به تعجب مي آورد و يك هواي  بهشتي  به وجود  مي آورد، صداي  آب چشمه  از لابلاي  جنگل  مانند بلبل خوش آواز  به گوش مي رسد.

در تابستان  كسي كه  بعد  از نصف شب  بيدار باشد، مي داند چه هواي  زيبایي در آنجا  هست. در سرماي  زمستان  شدت  سرما  به وسيله آب انبوهي كه روان است، شكسته مي شود با آنكه سرما در آن منطقه  كاملا به ۱۸ درجه زير صفر مي رسد، رود سهرورد  يخ نمي بندد.

سهرورد با آنكه  در منطقه سردسير  واقع شده، اما آب و هواي مناسب دارد، به طوري كه  محصولات جنوب يك ماه  زودتر  از محصولات  شمال آن مي رسد و هر نوع  حبوبات  و ميوه جات محلي  به نحو مرغوب  به عمل مي آيد.

رودخانه زیبای سهرورد که به آرامی در بستر خود و میان جنگل و باغات باصفا در جریان است تا آبادانی و خرمی را به ارمغان آورد در ادامه پس از مشروب ساختن روستاهای پائین دست به رودخانه عظیم قزل اوزن می پیوندد و پس از پیوستن قزل اوزن به رودخانه شاهرود الموت در پشت سد منجیل،سفیدرود خروشان را تشکیل داده و به دریای ی مازندران سرریز می شود.

در گذشته رودخانه سهرورد دارای ماهی غزل آلای رنگین کمان بود که با بچه های هم سن و سال به صید آن می رفتیم و از لذت طبخ و خوردن بی نصیب نبودیم.

صنایع دستی سهرورد شامل قالی، گلیم، جاجیم می باشد و از غذاهای محلی این شهر زیبا می توان به کله‌جوش، آبگوشت محلی، شوربای زردآلو اشاره کرد.

۱۱۰/ق

 

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست