• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۶-۲۶
  • شناسه خبر: 8712

مقاله اساتید دانشگاه علوم پایه زنجان در مجله نیچر چاپ شد

پیام ملّت – مقاله اساتید دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در مجله نیچر چاپ شد.دکتر حسین حقی و دکتر اکرم حسنی زنوزی از اعضای هیات علمی این ددانشگاه توانستند مقاله‌ای در مجله نیچر با عنوان ‘ آیا کهکشان کو ...

پیام ملّت مقاله اساتید دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در مجله نیچر چاپ شد.دکتر حسین حقی و دکتر اکرم حسنی زنوزی از اعضای هیات علمی این ددانشگاه توانستند مقاله‌ای در مجله نیچر با عنوان ‘ آیا کهکشان کوتوله‌ای، نظریه گرانش تعمیم‌یافته را رد می‌کند؟ ‘ به چاپ برسانند.

 به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، این دو استاد از اعضای هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به همراه منجمینی از کشورهای اسکاتلند، چک، سوئیس و چین با مطالعه کهکشان کوتوله NGC1052-DF2 که شامل ۲۰۰میلیون ستاره است، دریافتند حرکت ساختاری این کوتوله‌ها کندتر از حد انتظار است و این موضوع شاهدی جدی برای تایید مدل گرانش تعمیم‌یافته نیوتونی است.
در این مطالعه نشان داده شده است که کندی حرکت خوشه‌های این کهکشان کوتوله به‌دلیل اثر میدان خارجی کهکشان میزبان است. اثری که مبنای نظری آن توسط دکتر حسین حقی و همکارانشان در سال ۲۰۰۹ در مجله ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم، فرمول‌بندی شده بود.
این گروه منجمان بین‌المللی با مطالعه بر این کهکشان توانستند، نظریه و مدل گرانش تعمیم‌یافته نیوتنی که به عنوان مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین جایگزین نظریه نسبیت عام بوده است، را تایید کرده و برای آن شاهدی جدی بیان کنند. پیش از این، دکتر پیتر وان‌داکوم و همکارانش از دانشگاه ییل امریکا، با استفاده از داده‌های مربوط به این کهکشان، چالشی جدی بر علیه نظریه گرانش تعمیم‌یافته مطرح کرده بودند. ۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست