• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۷-۱۸
  • شناسه خبر: 8972

نیمی از معلولیت ها به خاطر اختلال ژنتیکی و نبود آگاهی والدین است

پیام ملّت – مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: نیمی از معلولیت های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید، به دلیل اختلالات ناشی از ژنتیک و نبود آگاهی والدین ایجاد می شود. محمدی محمدی با تاکید بر ...

پیام ملّت مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: نیمی از معلولیت های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید، به دلیل اختلالات ناشی از ژنتیک و نبود آگاهی والدین ایجاد می شود.

محمدی محمدی با تاکید بر توجه به کودکان معلول اظهار کرد: یکی از استراتژی های مهم سازمان بهزیستی پیشگیری از تولد کودک معلول است و در این راستا با اجرای مشاوره ژنتیک سعی در کاهش تولد کودکان معلول دارد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به کودکان معلول ادامه داد: در امر آموزش از دیدگاه علمی تفکیک کودکان از یکدیگر مطرح نیست و دستور العمل شامل سازی نیز در ارائه خدمات به کودکان معلول و سالم بصورت تلفیقی تدوین شده است.

به گفته وی، این نهاد حمایتی همه ساله برای جلوگیری از تداوم روند تولد کودک معلول، اقدام به اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله می نماید

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در هر دقیقه هشت کودک معلول در دنیا متولد می شود و بر اساس گزارش های منتشر شده یک تا سه درصد از جمعیت های مختلف دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا هستند تصریح نمود: بهزیستی استان زنجان در مرکز شبانه روزی نسیم خدابنده به ۳۲ کودک معلول ذهنی عمیق خدمات یارانه ای وشبانه روزی ارائه می دهد.

به گفته محمدی همه ساله در شروع سال تحصیلی جدید بهزیستی استان زنجان در زمینه ایاب و ذهاب و تحصیل نزدیک به ۱۰۰۰ کودک معلول دانش آموز را در دستور کار خود قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کلیه معلولان در گروه های جسمی حرکتی، شنوایی، بینایی، روانی، ذهنی و اختلالات گفتاری را تحت پوشش خود قرار می دهد یادآور شد: در حوزه توانبخشی بدون در نظر گرفتن سن و جنس همه معلولان می توانند تشکیل پرونده دهند و از مزایای قانونی بهره مند گردند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان بیان کرد: کودکان معلول با توجه به داشتن شرایط ویژه و نیاز به حمایت های تخصصی متعدد طبق دستور العمل های توانبخشی از حمایت های بیشتری از جمله مساعدت در زمینه هزینه سمعک ، توزیع وسایل کمک توانبخشی رایگان و… برخوردار بوده و این مهم در اولویت قرار می گیرد

وی با اشاره به اینکه بیشترین خدمات آموزشی ، توانبخشی در دفتر روزانه آموزشی توانبخشی برای کودکان معلول ارائه می گردد اظهار نمود: در حال حاضر ۲ مرکز روزانه جسمی حرکتی به ۱۳۰ کودک ، ۱مرکز روزانه اوتیسم به ۳۲ کودک و همچنین ۱ مرکز نگهداری کودکان ذهنی به ۳۵ کودک خدمات توانبخشی رایگان ارائه می دهد.

وی تاکید کرد: در صورتی که جوانان پیش از ازدواج در مشاوره های ژنتیک شرکت کرده و اقدام به دادن آزمایش های ژنتیک نمایند ، به حتم می توان تا اندازه زیادی از تولد کودکان مبتلا به معلولیت جلوگیری کرد.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست