• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۷-۱۸
  • شناسه خبر: 8986

عکاسان محدود به برند دوربین نباشند

پیام ملّت؛ اسدالله قربان زاده – اگر اخبار چند سال اخیر عکاسی در زنجان را مرور کنید، تنها چند نام به ذهن خطور می کند. یکی از این اسامی که همیشه با لوح تقدیر و تندیس گره خورده نام «سیده نیلوفر محمودیان» است. او در یکی دو س ...

پیام ملّت؛ اسدالله قربان زاده اگر اخبار چند سال اخیر عکاسی در زنجان را مرور کنید، تنها چند نام به ذهن خطور می کند. یکی از این اسامی که همیشه با لوح تقدیر و تندیس گره خورده نام «سیده نیلوفر محمودیان» است.

او در یکی دو سال اخیر جزوء پرافتخارترین چهره های عکسی نه تنها در استان، بلکه در سطح ملی بود و توانست گام را فراتر نهاده و از دریچه دوربین صحنه هایی را به تصویر بکشد که چشم داوران مختلف را خیره هنر و خلاقیت خود کند.

نیلوفر تنها ۲۸ سال سن دارد و همیشه دنبال تجربه های نو در هنر عکاسی است و بارها این مساله را به اثبات رسانده است. او بیشتر از اینکه یک عکاس باشد، مدرس عکاسی نیز هست و در این راه موفق ظاهر شده است.

محمودیان در گفتگو با «پیام ملّت» از سرگذشت خود در هنر عکاسی می گوید و نیم نگاهی هم به اوضاع عکاسی داشته است:  

شما از چه سالی وارد دنیای هنر شدید؟

از سال۸۴ به صورت حرفه ای وارد هنر شدم و در سال ۹۲ در رشته ی ارتباط تصویری مدرک کارشناسی خود را دریافت کردم، تاکنون موفق به کسب بیش از ۲۵ رتبه ی ملی و بین المللی  عکاسی بوده ام. در حال حاضر  عکاس و مدرس هنر عکاسی هستم.

چند سال است، عکاسی می کنید؟

آموزش عکاسی بنده به صورت آنالوگ از سن۱۶ سالگی در هنرستان آغاز شد، ولی به صورت حرفه ای از سال ۱۳۹۰ مشغول به عکاسی هستم .

چرا اصلا هنر عکاسی را انتخاب کردید؟

جالب است، بدانید که در ابتدا بنده هیچ علاقه ای به این هنر نداشتم ، ولی از دوره کارشناسی به بعد شیفته ی این هنر شدم تا جایی که تمام دغدغه این روزهای بنده شده است.

موضوع اولین عکسی که گرفتید، چه بود؟

خشکسالی و انتظار.

چرا بیشتر به سمت عکاسی مستند اجتماعی تمایل دارید؟
از اینکه بتوانم واقعیت ها، تلخی ها و شیرینی های اجتماع و اطراف ام را به تصویر بکشم، احساس خوبی دارم.

در چند سال اخیر شما جزوء پرافتخارترین عکاسان استان زنجان بودید که در جشنواره های مختلف کشوری صاحب عنوان شدید. درباره این جشنواره ها به لحاظ کیفی و کمی توضیح دهید.

۹۶ سال پرباری برایم بود و توانستم، بیش از۶ عنوان در سطح ملی کسب کنم  و از این بابت خدا را شاکرم. از لحاظ سطح کیفی از فراخوان های مهم و با کیفیت کشوری  محسوب می شدند، از جمله می توان به جشنواره عکس ماسار، ایران من، بشردوستی و غیره اشاره کرد.

مشوقان شما در این هنر چه کسانی بودند؟

اول از همه حمایت های بی دریغ خانواده ام و تشویق های اساتید محترم ام و بعد حائز رتبه شدن در اولین جشنواره عکس ملی ریحانه النبی باعث انگیزه بنده برای ادامه این هنر شد.

دوست دارید کدام موضوعات را عکاسی کنید که تا به حال نکرده اید؟

خیل دوست دارم، زندگی ساکنان بومی مناطق دوردست کشورهای آسیایی را عکاسی کنم.

چند سال است، عکاسی تدریس می کنید؟

تقریبا ۳ سال در زمینه تدریس فعالیت می کنم.

بحث آموزش چقدر در زنجان جاافتاده است؟

تا حدودی!. متاسفانه هستند، کسانی که به محض تهیه دوربین عکاسی فکر می کنند، عکاس شده اند و احتیاج به هیچ آموزش و تمرینی ندارند که یکی از آفت های سهل الوصول بودن عکاسی با فرمت دیجیتال همین است که برخی از افراد به غلط تصور می کنند که هنر عکاسی را فرا گرفته اند و برای آموختن اهمیت قائل نمی شوند.

برخی گرایش های عکاسی همچون عکاسی انتزاعی جانیفتاده است. شما علت را در چه می دانید؟

نمی توان گفت که جا نیفتاده است. در سطح کشوری و بین المللی طرفدار های خاص خودش را دارد. اما اگر در سطح استان زنجان نگاه کنیم، بله جایی ندارد. دلیل اش نبود شناخت و آگاهی علاقه مندان به این گرایش از هنر عکاسی است.

متاسفانه شاهد کپی برداری از آثار عکاسی دیگران هستیم. شما این موضوع را تا چه حد قبول دارید؟

با زیاد شدن دوربین عکاسی، آموزش های اشتباه، نداشتن تفکر و نگاه شخصی باعث به وجود آمدن یک سری آثار کپی و انتشار آنها هستیم و این یک معضل و به نظر من درجا زدن در بحث هنر است. صاحبان این دست آثار جایی در هنر ندارند و عمرشان در هنر کوتاه است.

برای رفع این معضل شما چه پیشنهادی دارید؟

اگر از ابتدا آموزش صحیح باشد، آموزش دیدگاه شخصی مهم تر از داشتن دوربین باشد نه تنها این معضل برطرف می شود، بلکه آرتیست واقعی تربیت می شود و آینده ی درخشانی برای هنر و خود شخص پیش بینی می شود.

عکاسان چطوری می توانند در حفظ و معرفی آثارشان اقدام کنند؟

اعتقاد دارم، این قشر با برپایی نمایشگاه و ارائه آثار در جشنواره های معتبر و چاپ آثار در قالب بروشور و کتاب می توانند در معرفی آثارشان گام بردارند.

شما در این باره چه تدبیری اندیشیده اید؟

بنده با برپایی نمایشگاه های متعدد و ارائه آثارم در فستیوال های معتبر تلاش کرده ام در این مسیر موفق باشم.

افزایش قیمت دوربین و تجهیزات آن چقدر در کار عکاسان ورزشی و نجومی تاثیر دارد؟

در بحث عکاسی نجومی و عکاسی ورزشی تجهیزات حرفه ای نقش مهمی را برای خلق آثار منحصر به فرد ایفاء می کنند. با گرانی بیش از حد این وسایل و ادوات طبیعتا علاقه مندان این شاخه از هنر عکاسی با مشکلاتی مواجه می شوند. در مجموع باید گفت گرانی تجهیزات عکاسی برای تمامی هنرمندان گرایش های مختلف عکاسی تاثیر منفی دارد.

دوست دارید در عکاسی به چه جایگاهی برسید؟

دوست دارم دیدگاه خودم را بیش از پیش تقویت کنم تا جایی که صاحب سبک بشوم و در سطوح حرفه ای جهانی مطرح شوم .

هنر عکاسی در زنجان نسبت به چند سال گذشته روند رو به رشدی داشته است؟

به غیر از تعداد محدودی از عکاسان در مقایسه با دیگر شهر ها و کشور های دنیا نمی توان گفت، رشد چشم گیری داشته است. هرچند تلاش برخی از افراد در چند سال اخیر در شهر زنجان باعث رونق و شکوفایی هنر عکاسی شده است.

اولین کتابی که درباره عکاسی خواندید؟

ترکیب بندی در عکاسی نوشته «ارلد مانته».

برای علاقمندان هنر عکاسی چه توصیه ای دارید؟

خودم را در جایگاهی نمی بینم که توصیه ای  داشته باشم، ولی در حد پیشنهاد و راهنمایی می توانم بگویم دوستداران و آن هایی که دغدغه هنر عکاسی دارند، به جای اینکه خودشان را محدود به شاتر و دیافراگم و برند دوربین کنند، از تجربیات عکاسان موفق و صاحب دیدگاه استفاده کنند. سفر بروند، مطالعه کنند و تجربیات زیستی خود را افزایش دهند. آن ها باید بدون هیچ حاشیه ای فقط و فقط به هدف عکاسی خودشان فکر و عمل کنند.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست