• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۲۱
  • شناسه خبر: 9680

تشکل های مردمی، ظرفیت مهم در مقابله و پیشگیری با آسیب های اجتماعی

پیام ملّت – مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف استان را زمینه ساز موفقیت در مبارزه با آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: مهمترین ظرفیت در مقابله و پیشگیری با آ ...

پیام ملّت مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف استان را زمینه ساز موفقیت در مبارزه با آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: مهمترین ظرفیت در مقابله و پیشگیری با آسیب های اجتماعی، سازمان ها و تشکل های مردمی است.

ماهرخ بلوری با اشاره به اهمیت و نقش خانواده در تامین سلامت فرهنگی و اجتماعی افراد جامعه، افزود: از آنجایی که اغلب آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، پیامدهای آسیب های مرتبط با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نوعی با حوزه خانواده مرتبط و بر نهاد خانواده تاثیرگذار است و آن را تهدید می کند، لذا توجه به مصادیق این مسائل نیز در جامعه اهمیت ویژه ای دارد و بررسی ریشه علل و ارائه راهکار اجرایی با درنظر گرفتن ارزشها و فرهنگ حاکم بر منطقه ضروری است.
وی با اشاره به بروز مساله آسیب‌های اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین خطرات جامعه امروزی، هشدار داد: آسیب های اجتماعی به ویژه آسیب های مرتبط با حوزه زنان، ارزش ها و ساختارهای اجتماعی را تحت شعاع قرار داده و چنانچه تدابیری برای کاهش و پیشگیری از آن ها اندیشیده نشود شرایط جامعه بدتر خواهد شد.
بلوری موازی کاری دستگاه های اجرایی و نهادهای مختلف در برخورد با آسیب های اجتماعی را به عنوان یکی از مسایل مهم و قابل توجه در فعالیت دستگاه ها برشمرد و افزود: بحث ارتباطات بین بخشی یکی از بزرگترین عواملی است که می تواند به پیشبرد اهداف و جلوگیری از هدر‌رفت منابع منجر شود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان، آسیب های اجتماعی را از جمله پدیده های دارای متغیرهای متعدد توصیف کرد و گفت: قطعا خدمات و فعالیت‌های مرتبط با آن در زمینه پیشگیری، مداخله و درمان از عهده یک نهاد یا دستگاه اجرایی به تنهایی خارج است و تصمیم‌گیری های سلیقه‌ای، جزیره ای عمل کردن، عدم باور قلبی به هم افزایی منابع، نبود متولی مشخص و وجود نهادهای مختلف ناهماهنگ از جمله موانعی است که می تواند تلاش‌های دستگاههای مرتبط با حوزه زنان را کُند و حتی خنثی نماید.
بلوری در ادامه همچنین، با اشاره به اهداف تشکیل کمیته های بانوان و خانواده در شهرستان های استان، گفت: این کمیته شهرستانی همسو با کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان فعالیت می نماید و انتظار می رود با رصد دقیق و بررسی مسایل مهم منطقه در حوزه زنان و خانواده و یكپارچه سازي فعالیت ها به اهداف کلان مورد نظر که تقویت و تحکیم بنیان خانواده و ارتقاء جایگاه زنان در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است دست یابد.
وی اضافه کرد: حرکت و موفقیت در مسیر تحقق اهداف پیش بینی شده در امور بانوان و خانواده نیازمند باورقلبی و شناخت دقیق کارشناسان و مسئولین عضو کمیته از مسائل مهم منطقه به ویژه موارد مرتبط با زنان در هر شهرستان است.
موضوعاتی همچون بررسی ازدواج زود هنگام دختران بعنوان یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی، تشكيل صندوق هاي خُرد برای فعالیت های اقتصادی زنان روستایی، ايجاد بازارچه هاي عرضه توليد محصولات خانگي و صنايع و تشويق زنان روستائي به گسترش توليد محصولات ارگانيك با توجه به تقاضاي موجود در بازار، شناسايي منابع تامین درآمدهاي پايدار در روستاها و جذب سرمايه گذار براي اجراي پروژه هاي مرتبط با مديريت روستا توسط دهياران، پيگيري تحقق بیمه زنان خانه دار روستایی، تشكيل تيم‌هاي جمع آوري داروهاي گياهي و استفاده از حضور زنان در مديريت روستا از دیگر مباحثی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست