• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۸-۲۸
  • شناسه خبر: 9781

کشت گل محمدی در ایجرود

پیام ملّت – رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری منابع طبیعی استان زنجان گفت: به منظور بالابردن فرهنگ عمومی کشت گیاهان دارویی و توانمندسازی جوامع محلی  با مشارکت روستائیان  کشت گل محمدی در حوزه آبخیز چسب واقع در ایجرود ا ...

پیام ملّت رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری منابع طبیعی استان زنجان گفت: به منظور بالابردن فرهنگ عمومی کشت گیاهان دارویی و توانمندسازی جوامع محلی  با مشارکت روستائیان  کشت گل محمدی در حوزه آبخیز چسب واقع در ایجرود انجام شده است.

مجید معانی در گفتگو با «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی در بهبود وضعیت معیشتی روستائیان و حفظ و حراست از اراضی ملی و طبیعی اظهار کرد: گرایش جهانی گیاهان دارویی در سال‌های گذشته افزایش یافته و کشورها تلاش کردند تا مصرف گیاهان دارویی را در کشور خود افزایش دهند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری منابع طبیعی استان ابراز کرد: استان زنجان مستعد در زمینه گیاهان دارویی است، بنابراین باید کوشید تا کشاورزان به کاشت این محصولات گرایش پیدا کنند که این مهم نیازمند ترویج و اطلاع رسانی بیشتری است.

گل محمدی یا گل سرخ نام نوعی گل رز است که از آن گلاب می‌گیرند.

این گونه از رز مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی دارد و در شهرهای بزرگ نیز به خوبی رشد می‌کند. درختچه ای است خزاندار (Decideous) و بومی رشته کوه‌های ایران مرکزی و البرز.

گل  محمدی از دیرباز در ایران کشت می‌شده‌است ولی از آنجایی که عصاره و گلاب آن  از دمشق به اروپا می‌رفته اروپاییان آن را رز دمشقی می‌نامیدند.

گل محمدی  از تیرهٔ رزاسه و قسمت قابل مصرف آن گل و غنچهٔ خشک یا تازهٔ آن است.

پیشینهٔ پرورش گل محمدی مربوط به دوران هخامنشی و در استان فارس برمی گردد  که در دوران صفویه به کوهپایه‌های کاشان برده شد و در سال‌های گذشته نیز در  منطقهٔ لاله زار کرمان در کوه شاه نیز کشت شد و به دلیل شرایط مناسب آن منطقه کشت گل محمدی گسترش یافته‌است.

 

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست