• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۹-۰۵
  • شناسه خبر: 9901

شهردار زنجان: شهرداری به چاه نفت وصل نیست / تغییر ذائقه دشوار است / پروژه سبزه میدان نیازمند نگاه اجتماعی و فرهنگی است و نه اقتصادی

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی –  می گوید اهل باند و باند بازی نیست. رسانه را دوست دارد و به افکار عمومی احترام قائل است. مدیر پروازی نیست و خود را شهروند زنجان می نامد و از حاشیه سازی ها می نالد. ایجاد تغییر در  ن ...

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی   می گوید اهل باند و باند بازی نیست. رسانه را دوست دارد و به افکار عمومی احترام قائل است. مدیر پروازی نیست و خود را شهروند زنجان می نامد و از حاشیه سازی ها می نالد. ایجاد تغییر در  نگرش شهروندان را مدیریت می داند. فرهنگ را مبنای تحول فرض می شمارد. معتقد است طلسم پروژه تاریخی سبزه میدان را خواهد شکست. تلاش می کند نگاه شکاک و مردد شهروندان زنجانی را به وعده های طلسم شده مدیران شهری زنجان با انجام تعهدات در وقت و سررسیدهای مقرر تغییر دهد. گفت و گوی دو ساعته مسیح الله معصومی شهردار زنجان با «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» را پی می گیریم. 

* می گویند روابط عمومی تان خوب است و رسانه ای هستید، قبول دارید؟

فکر نمی کنم زیاد جدی باشد. به رسانه باور دارم و به روابط عمومی اهمیت قائل هستم. اما همه کار یک مدیر اینها نیست، بلکه کار و تلاش بن مایه و خشت اول است.

*مطرح کردند با رابطه به زنجان آمدید؟!

 خیر!. اطلاعتتان غلط است.

*یعنی بدون رابطه آمدید؟

بله!. بدون هیچ گونه ارتباط و باند و باند بازی و حزب و حزب بازی به اینجا(زنجان) آمدم.

*از ابتدا در شهرداری بودید؟

نه!. عضو هیات علمی دانشگاه هستم . در مجموعه هایی مثل نظام مهندسی و دانشگاه و شهرداری خدمت کرده ام و اعتقادم بر این است که لطف خداوند همواره با من بوده است.

*جنس کار دانشگاه و شهرداری چقدر متفاوت است ؟

جنس کار دانشگاه با جنس کار شهرداری متفاوت است، اما برای هر دو تلاش کرده ام.

*از دانشگاه شروع کنم، از شروع کارتان بگویید.

بنده یک گروه معماری را در دانشگاه سبزوار تحویل گرفتم، اما هنگام رفتن، یک دانشکده معماری و شهرسازی تحویل دادم که از تهران تا شرق بیشترین تعداد استادیار را جذب کرده بودیم.

*نظام مهندسی هم ظاهرا کارکرده اید؟

بله!.مدتی رئیس نظام مهندسی ساختمان سبزوار بودم که از قضای روزگار در سازمان نظام مهندسی سبزوار جزوء موفق ترین روسای  سازمان نظام مهندسی بودم.

*سبزوار کجا و قم کجا؟ چطور از قم سر درآوردید؟

در قم به عنوان معاون حمل و نقل شهردار منصوب شدم، اما بعد از دو سال سه حوزه معاونت شهرسازی و معماری، حمل و نقل و ترافیک و نیز فنی و عمرانی با هم ادغام شدند و حوزه ای جدید به نام امور زیر بنایی و شهرسازی تشکیل شد که بنده مسئولیت این معاونت جدید ادغام جدید یعنی سه حوزه ای نام بردم را عهده دار شدم.

*درخواستی از شما شد که به قم بروید ؟

بله!. شهردار قم خودشان تماس گرفتند و درخواست همکاری کردند.

*شهردار پروازی بودید؟

نه!. نه تنها در قم ، بلکه هرکجا به عنوان مسئول رفته ام، خانواده ام همراهم بوده اند.

* چه تاثیری در کارتان داشته است؟

تا شهروند نباشی نمی توانی مشکلات را خوب درک کنی. اعتقاد دارم درک درست از مشکلات یک شهر در حضور مستمر در شهر است. مشکلات هر شهری با شهر دیگر و هر محله ای با محله دیگر متفاوت است.

*اولین دیدار و سفرتان به زنجان چگونه و کی بوده است ؟

به زنجان چند بار قبلا آمده بودم، ولی شناخت خیلی کامل و جامعی نداشتم. به عنوان یک مسافر و گذری رهگذر به این شهر آمده بودم.

*از زنجان شناخت قبلی داشتید؟

خیلی زیاد، نه.

*شناخت تان از زنجان به ارائه برنامه برای شورا بود؟

بله!. قبل از ارائه برنامه به شورای شهر حدود یک هفته شهر زنجان را کامل بازدید و کنکاش کرده بودم و برنامه خود را بر اساس پتانسیل ها و مشکلات شهر زنجان تهیه و به شورای محترم ارائه کردم.

*عاملی که موجب شد از بین نامزدهای تصدی مسئولیت شهرداری به عنوان شهردار انتخاب شوید، چه بود؟

بنده با برنامه به زنجان آمدم، بین متقاضیانی که در مجموعه کاندیداها بودند به اذعان خود آقایان اعضای شورا تنها کسی بودم که برنامه جامع در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه دادم و تنها کسی که برنامه جامع و تفضیلی داشت، من بودم.در این شهر سابقه مدیریتی نداشتم و و پروژه ها و برنامه های عمرانی را از نزدیک دیدم و انتخاب شدنم تنها از روی برنامه ای بود که ارائه دادم.

* وضع شهر زنجان را چگونه دیدید؟

اعتقاد دارم شهر زنجان به عنوان مرکز استان به ویژه در امور زیربنایی به اندازه کافی توسعه نداشته است.

*شهرداری ها و مشخصا بخصوص شهرداری زنجان از فربه بودن رنج می برد، چابک نیست. چگونه می خواهید با این تشکیلات گسترده و پیچیده روان سازی کنید؟

بله!. متاسفانه این درد در همه شهرداری ها و تشکیلات اداری کشور جاری و ساری است وجود دارد و مردم از بروکراسی پیچیده اداری رنج می برند.

*تعداد این نیروها در زنجان چند نفر است ؟

بیش از دو هزار و چهار صد نیرو در شهرداری وجود دارد که حجم عمده ای از  توان مالی، انرژی و برنامه ریزی شهرداری صرف این نیروها می شود.

 *راهکارتان برای این مشکل چیست؟

این حجم از نیروی انسانی متناسب با منابع و وظایف شهرداری نیست. راه برون رفت از بروکراسی های پیچیده اداری و بالا بردن رضایت مردم در امور اداری در گرو چابک سازی شهرداری است. دوره دوره ای است که باید دنبال برون سپاری بگردیم تا بتوانیم توان و تخصص خود را در حوزه های  مردمی مدیریت کنیم. در اکثر بیشتر شهرهای کشور در حوزه نیروی انسانی، فضای سبز و امور شهری این کارها را برون سپاری کرده اند و اتفاقا تجربه موفقی هم بوده است. جالب اینکه خیلی از شهرهای کوچک در این موضوع از زنجان جلوتر هستند.

*فکر می کنید بتوانید در زنجان این کار اتفاق بیافتد؟

برای اجرای کار با کسی تعارف ندارم. منافع و مصالح مردم مهمتر از برخی جزئیات است. تصمیم جدی برای اجرای این کار داریم. تمام فرایند کار را انجام داده ایم. صرفه و صلاح شهرداری بر این است که بخش عمده ای از نیروی انسانی خود را برون سپاری کند. شهرداری باید نقش نظاره گر و نظارت عالیه داشته باشد.

*با برون سپاری چه تعداد نیرو را شامل می شود؟

بیش از هزار و پانصد نفر.

*این نیروها در چارت سازمانی گنجانده شده اند؟

خیر!. در چارت سازمانی نیروی انسانی تعریف می شود و کسی نمی تواند در آمدن و رفتن آنها دخل و تصرف بکند، ولی در نیرویی که هر ساله جذب و تعدیل می شود، مطمئنا سلایق شخصی می تواند در آن تاثیر گذار باشد. اعتقاد دارم این محل یکی از جاهایی است که می تواند روزنه فساد اداری و مالی در شهرداری شود.

*کنترل اوضاع در این شرایط سخت نیست؟

چرا!. غالب درآمد شهرداری صرف حقوق پرسنلی می شود. هر چند اجرای پروژه های عمرانی در سطح مناطق و کلان تعطیل نشده، اما با شرایط سخت و طاقت فرسایی مواجه هستیم.

*عمده درخواست شهروندان از شهرداری چیست؟

آسفالت کوچه ها و معابر. اما افزایش سه برابری قیمت قیر کار را سخت کرده است.

*با توجه به تغییر شرایط اقتصادی کشور، کارها سخت پیش نمی رود؟

چراکه نه!. وضعیت اقتصادی و گران شدن مصالح ساختمانی مردم را رنج می دهد. انگیزه زیادی برای ساخت و ساز در شهر وجود ندارد. مردم یک مقدار در شوک هستند و سازندگان هم به عنوان بخشی از جامعه درگیر این شوک هستند و می خواهند ببیند تکلیف چیست.

*وضعیت پرداخت به موقع عوارض در شهر چگونه است؟

زمانی که شهرداری زنجان را تحویل گرفتم  تا ۵ ماه حقوق کارکنان و پرسنل عقب بود، ولی الان این حقوق به روز است و انجام این کار سخت بود. برای تحقق آن به دنبال وصول مطالبات رفتیم.

دنبال این هستیم که بخش های مختلف اعم از دولتی و خصوصی هزینه های شهری خود را به موقع پرداخت کنند، زیرا شهرداری بودجه دولتی ندارد. پرداخت حق شارژ به شهرداری اجرای برنامه ها را جدی تر می کند و اگر مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی عوارض را به موقع پرداخت کنند، می توان خدمات مطلوبی به شهر ارائه داد.

سال گذشته تنها۲۵ درصد مردم عوارض سالانه خود را به شهرداری پرداخت کردند، در حالی که۷۵ درصد مردم از پرداخت عوارض سالانه شانه خالی می کنند.  در این زمینه به فرهنگ سازی نیاز است که بخشی از آن را اصحاب رسانه می توانند انجام دهند. یک بخش هم به اعتماد شهروندان به مجموعه شهرداری ارتباط دارد. اگر شهروندان اعتماد کنند و ببینند در شهر فعالیت وجود دارد، عوارض پرداخت خواند کرد و اطمینان می یابند که پولی که به شهرداری داده اند، دور ریخته نمی شود و برای خودشان هزینه می شود و در نتیجه با میل و رغبت بهتری اقدام به پرداخت عوارض می کنند.

*قوه قهریه چطور؟!

سعی کرده ایم قوه قهریه آخرین راه حل باشد، البته متاسفانه ممکن است جاهایی هم اتفاق بیافتد.

*آقای شهردار! بگذارید صریح بپرسم، منتقدان شهرداری معتقد هستند شهرداری زورش به مردم عادی می رسد. برای وصول مطالبات از نهادهای دولتی و حاکمیتی اراده جدی وجود ندارد؟.

با قطعیت می گویم، چنین نیست، اموال و منابع شهرداری متعلق به افراد نیست که بخواهند با آن مسامحه و معامله کنند. البته ممکن است گاهی نهادها مقاومت هایی داشته باشند، اما برای احقاق حق تفاوتی بین مردم عادی و نهادهای دولتی و غیره وجود ندارد.

*وضعیت دستگاه های اجرایی در پرداخت مطالبات شهرداری به چه صورت است؟

شهرداری در خصوص دستگاه های اجرایی و ادارات دولتی در زمینه پرداخت عوارض به صورت جدی وارد پیگیری های لازم را انجام داده است.

*مشخصا کدام نهادها دستگاه های دولتی بدهکاران عمده شما هستند؟

شرکت نفت، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و شرکت توزیع برق عمده بدهکاران شهرداری هستند.

*ماجرای ایجاد راه بندان در پارکینگ شرکت نفت برای پرداخت بدهی بود؟

بله!. شهرداری به دنبال وصول مطالبات از شرکت نفت رفت که این شرکت از پرداخت عوارض پارکینگی که ساخته بودند، خودداری نمودند کرد. بعد از اینکه به چند مکاتبه شهرداری پاسخ ندادند، شهرداری بر مبنای استیفای حقوق شهروندان بعد از اینکه همه کارمندان شرکت ماشین خود را پارک کردند، جلوی پارکینگ را تا وصول مطالبات بست.

*لابد ماجرای دانشگاه علوم پزشکی هم بدهی بود؟

بله!. کاملا درست است، دانشگاه علوم پزشکی هزینه عوارض پروانه های ساخت را پرداخت نمی کرد.

*یک بحثی هم بین شما و شرکت توزیع برق اتفاق افتاده بود. گفته بودید شرکت برق گرو کشی می کند!.

خبری که به نقل از من در رابطه با توزیع برق منعکس شده بود چنین نبود. ما با شرکت برق در جاهایی تهاتر انجام می دهیم و نیاز نیست، حتما پول رقم مالی نقد رد و بدل شود.

شهرداری با برخی از دستگاه ها به شیوه تهاتر وارد عمل می شود. برای نمونه شهرداری از اداره راه و شهرسازی مطالبه داشت و به دارایی بدهکار بود که با تهاتر این مساله حل شد و مالیات شهرداری که از سال ۱۳۸۲ پرداخت نشده بود، پرداخت گردید. به حساب شهرداری واریز شد.

تاکید می کنم، بین نهادها و افراد تفاوتی تبعیضی وجود ندارد. هر اداره برای ساختمان هایی که می سازد، همانند افراد عادی باید پروانه  بگیرند و عوارض سالانه را پرداخت کند.

*یکی از مشکلات شهرداری ها به لحاظ درآمدی، ناپایداری درآمدهاست. شهرداری زنجان برای رسیدن به این هدف چه راهکاری را در پیش گرفته است؟

شهرداری ها به چاه های نفت وصل نیستند و این نکته باید مورد توجه همه کسانی باشد که در شهرداری مسئولیت قبول می کنند. شهرداری زنجان برای اجرای منابع درآمدی پایدار غفلت کرده است. منابع درآمدی شهرداری ها با توجه به مولفه ها و متغیرها متفاوت است. در شهری مثل زنجان ممیزی املاک حکم چاه نفت را دارد. ممیزی املاک یعنی اینکه تک تک خانه های شهر مورد شناسایی قرار می گیرد و برای آن پرونده تشکیل می شود. سطح و سطوح کاربری املاک باید در یک شهر مشخص شود. در شهر زنجان هزاران مغازه و واحد تجاری در سیستم شهردای به عنوان پارکینگ یا منزل مسکونی ثبت شده است.

*چقدر کارها در این حوزه پیش رفته است ؟

تقریبا ۱۲۰ هزار کد نوسازی یا همان پلاک به املاک داده شده است. ممیزی املاک یعنی یک چاه نفت ثابت برای شهرداری. هر کدام از املاک این شهر با این روش به صورت واقعی در سامانه شهرداری ثبت می گردد. خانه، مغازه، مطب و یا دفترکاری با متراژ و کاربری مشخص در سیستم شهرداری ثبت شده و برای آنها سالانه فیش نوسازی صادر می شود و اهرم قانونی برای وصول مطالبات وجود دارد.

*فکر نمی کنید سرمایه گذاری در شهر مورد غفلت قرار گرفته است ؟

قطعا چنین است!. هر شهری به مقتضای اقتضای وضعیتش، پتانسیل هایی دارد و همین پتانسیل ها می تواند مورد توجه واقع گردد. سرمایه گذاری باید یک درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد کند.

برای ایجاد درآمد نباید فقط به برخی منابع ثابت و متغیر داخل شهر متوسل شد. درکنار ممیزی املاک باید دنبال منابع جدید از طریق ایجاد سرمایه گذاری رفت.

*ردپای فرهنگ و بنیان های فکری و فرهنگی در مدل سازی شهر موثر است. چرا بحث اکو را پیش کشیدید ؟

بر مبنای اهداف و چشم اندازهای «اکو» هر توسعه ای که در شهرها اتفاق می افتد، اگر مبتنی بر فرهنگ و اجتماع آن قوم باشد پایدار خواهد بود، ولی اگر بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی وفرهنگی باشد ناپایدار خواهد شد و ممکن است زمینه ساز مشکلات بعدی باشد. اکو معتقد است، هر کار عمرانی باید متناسب و در خور آن منطقه باشد و این حرف اصلی اکو است. اکو یک موسسه فرهنگی است و می گوید، باید برای یک شهر پروژه هایی تعریف گردد که مبتنی بر فرهنگ و اجتماع آن منطقه باشد.

*چرا زنجان؟ شهرهایی مانند اصفهان، تبریز و … که شرایط و استعدادهای بهتری داشتند.

خیلی از مدیران و مسئولان در انتخاب « زنجان به عنوان شهر پیشرو » به دیده شک و تردید نگاه کردند. بله!. شهرهای بسیاری در ایران هستند که استعداد لازم را دارند و متاسفانه بسیاری از کارها و فعالیت ها در ایران مبتنی بر عادت است. تبریز و اصفهان و … شهرهای خوب ایران هستند، اما در بخش هایی اشباع شده اند و دیگر تحمل انعطاف را ندارند، اما شهری مانند زنجان « بکر» و دست نخورده  است و بسیاری از سنت ها و هویت های اصیل آن پابرجاست. در شهری مانند زنجان می توان روی مولفه های فرهنگی اساسی کار کرد، اما شهری مانند اصفهان و تبریز دیگر انعطاف لازم را ندارند.

*مطرح شده است بحث پیاده راه را برای این هدف اجرا می کنید.

پیاده راهی که ساخته می شود با هدف تقویت تعاملات اجتماعی است. سبزه میدان زنجان مهمترین نماد شهری برای تجمعات و نشست های شهروندان است.

*بجز بحث سبزه میدان چه کارهای دیگری هم انجام خواهید داد؟

تقویت مسکن بومی، احیای زنجانرود. البته مجموعه اقدامات شهرداری در این حوزه به سازمان اکو منعکس می شود.

*نام و بحث سبزه میدان در تاریخ زنجان و حافظه مردم این دیار زیاد مطرح می شود!. این قضیه به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است. نگاه ها و رویکردها به بحث سبزه میدان از فرهنگی و اجتماعی به اقتصادی دائما در حال تغییر است. شما هم می گویید نگاهتان به «سبزه میدان» نگاه فرهنگی است. چرا؟    

معتقدم پروژه سبزه میدان نیازمند نگاه اجتماعی و فرهنگی است و نه اقتصادی! . پروژه سبزه میدان طلسم شده بود و ۳۵ سال برای یک نسل و یک شهر خاطراتی از خاک و زباله و نخاله های بنایی و ساختمانی به یادگار گذاشته است.

به اجرای این پروژه به صورت واقعی توجه نشده است و متاسفانه اغلب برای کاسبی و درآمد به سبزه میدان نگاه کرده اند. هر بار برای آن زیربنایی با متراژ متفاوت در نظر می گرفتند، زیرا نگاه در سبزه میدان نگاه درآمدزایی بود. درست است که شهرداری یک نهاد درآمد و هزینه است و باید به مسایل اقتصادی فکر کند، ولی باید دید کجا و چگونه؟  نباید همه جا را پول و اقتصاد دید.

معتقدم بعضی جاها باید خرج کرد و بعضی جاها برداشت کرد. سبزه میدان به عنوان مرکز و قلب زنجان نقطه ای است که بیش از نگاه اقتصادی باید نگاه فرهنگی و اجتماعی به آن داشت.

*سرو صداهای زیادی مجددا در بحث راه افتاد!. بالاخره کار به کجا کشید؟

اعتقادی به احداث ۴۰ هزار متربع زیربنای تجاری در سبزه میدان نداریم، البته در طرح قبلی۸۰ هزار مترمربع زیربنای تجاری در نظر گرفته شده بود.

*دلیل خاصی برای این کار داشتید؟

اول اینکه؛ این پروژه به بازار زنجان لطمه نمی زند و یک محیطی است که اتفاقا موجب تقویت بازار زنجان می شود.

دومین دلیل این بود که مجتمع های تجاری اطراف این منطقه تعداد زیادی از واحدهایش راکد و خالی مانده است و دلیلی نداشت شهرداری دوباره۴۰ هزار متر مجتمع تجاری در این منطقه بسازد.

سومین دلیل ما این بود که همه می گویند، مرکز شهر شلوغ است و کشش ندارد و ما هم معتقد هستیم که همه مردم درست می گویند، آن گاه شهرداری بیاید این طرح را اجرا کند. آیا ثمری جز شلوغتر کردن مرکز شهر دارد؟ چهارمین دلیل ما این بود، بافت مرکزی شهر دارای ارزش خاصی است. اگر شیک ترین مجتمع تجاری هم احداث شود ارزشی برای توریست خارجی و یا گردشگر داخلی نخواهد داشت. بافت تاریخی شهر را نباید به بهانه ساخت  مجتمع تجاری تخریب کرد.

*خب!. طرح جدید پروژه سبزه میدان چه شاخصه هایی نسبت به گذشته دارد؟

حدود۶ ماه بر سر این موضوع بحث شد که طرح قدیم کنار گذاشته شود و طرح جدید پیگیری گردد. این پروژه۲ بار به فراخوان گذاشته شد. بار اول در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی با حضور برخی از NGOها، هیئت امنای بازار و اساتید دانشگاه این جلسه برگزار و طرح ارائه شد و برخی از ایرادات منطقی که به طرح وارد شد، از سوی مشاور طرح مورد بررسی قرار گرفت و ایراداتی را که وارد شد ، اصلاح شد.

بار دوم این جلسه در محل کارخانه کبریت زنجان و با حضور تعداد بیشتری از اهالی فن و علاقه مندان و صاحب نظران این عرصه برگزارشد و طرح ارائه شد . برخی مخالفت ها با پروژه های شهری ناشی از عدم اطلاع است که در مورد پیاده راه خودش را نشان داد.

طرح سبزه میدان بر اساس طرح مشاور در حال اجرا است و شهرداری به دنبال پیمانکار است. قبل از اتمام سال۱۳۹۷ قسمت اول آن یعنی سبزه میدان موجود و یک خیابان غربی و بخشی از گودال است، اجرا خواهد شد. اراده شهرداری مبنی بر شکستن طلسم سبزه میدان است. حتی برنامه ریزی این بود پیاده راه از چهارراه انقلاب که تمام می شود، همزمان سبزه میدان شروع شود و بعد به سمت بالا و طرف عمارت دارایی و عمارت ذوالفقاری برود.

*کاربری های موجود در داخل طرح و بدنه سبزه میدان چگونه تعریف شده اند؟

در داخل طرح سبزه میدان، حجم گذاری زیاد در نظر گرفته نشده است. موزه، گالری، نمایشگاه و سرویس بهداشتی به اندازه مورد نیاز در نظر گرفته شده است. بخشی از مالکان و ساختمان هایی مانند بیمه ایران که در اطراف سبزه میدان قرار دارند، می بایست طبق ضابطه اقدام به ساخت کنند که کاربری، نما و تعداد طبقات بر اساس ضابطه تعیین می شود.

*آقای دکتر! مرکز شهر زنجان و بخش هایی از این شهر به پارکینگ و محل تجمع تبدیل شده است. چرا این مرکز ثقل را به نقاط مختلف شهر انتقال نمی دهید؟

تغییر ذائقه کار دشواری است، ولی اگر اتفاق بیافتد اثرات مهمی دارد. حاکم کردن فرهنگ پیاده روی و ارجح کردن آن بر ماشین سواری کاری دشوار، اما شدنی است. ضرورت ندارد، یک شهروند از هر نقطه شهر به نقطه دیگر با ماشین شخصی خود برود. پذیرفته شده است که داخل راسته بازار با ماشین تردد نمی شود و این باور باید برای بسیاری دیگر از نقاط از جمله هسته مرکزی شهر اتفاق بیافتد.

فضای شهری ترکیبی از معماری های متفاوت نظیر مسجد، بازار، کاروانسرا و غیره است اگر می خواهیم در هسته مرکزی شهر آرامش وجود داشته باشد، گریزی جز استفاده کمتر از وسیله شخصی نیست.

*اگر بخواهیم چنین اتفاقی بیافتد، فکر نمی کنید به نوسازی ناوگان شهری و بازسازی در سیاست های تجمعی شهر نیاز وجود دارد؟

 تمرکز حمل و نقل عمومی از مرکز شهر باید به نقاط مختلف کشیده شود. در کنار بحث پیاده روی، بحث حمل و نقل عمومی برای توفیق در اجرای برنامه ها اصل می باشد. حمل و نقل عمومی در این شهر بسیار ضعیف و بسیار سنتی اداره می شود. نمود عینی این بی تدبیری ها اتوبوس هایی هستند که از همه نقاط شهر به سمت سبزه میدان و مرکز شهر می آیند.

*نقدتان خوب است!. راهکارتان چیست؟

این تجربه را در قم هم انجام دادم و تجربه موفقی بود. اطراف حرم حضرت معصومه (س) توقفگاه اتوبوس ها شده بود، ولی الان به صورت عبوری رد می شوند و قرار نیست آنجا توقف کنند.

برای ایجاد پیاده راه و تبدیل یک خیابان به پیاده راه حداقل۳۰ سال وقت و هزینه های سنگین و هنگفت لازم است و برای رهایی از سپری شدن زمان و هزینه های سنگین باید چاره ای دیگر کرد.

در زنجان هم بر مبنای تجربه شهر قم، خطوط جدید اتوبوسرانی تعریف می شود که بر مبنای طراحی انجام شده و مصوبه شورا و شورای ترافیک تعدادی پارک سوار در نقاط مختلف شهر ایجاد خواهد گردید. به عنوان نمونه مسافران از نقاط مختلف شهر به نقطه هایی مانند میدان آزادی، ارتش و امجدیه می آیند که در این طرح بر مبنای روش جدید جابجایی مسافران، اتوبوس های سریع السیر تعریف شده است که مسافران را از مناطق تعریف شده در یک خط ویژه و با سرعت مناسب به مرکز شهر انتقال می دهند. یعنی تمرکز از مرکز شهر به نقاط مختلف کشیده می شود. متاسفانه در حال حاضر در خیابان سعدی ده تا اتوبوس جابجا می شود و هرکدام فقط ۵ مسافر دارند.

اتوبوس ها به سیستم «ibl» مجهز است. یعنی روی همه اتوبوس ها «جی پی اس» وجود خواهد داشت و در مرکز کنترل که افتتاح شد، مانیتورینگی وجود دارد که زمان حرکت تمام اتوبوس ها در آن ثبت می شود.

*از راهکارهای دیگر برای توزیع متوازن ترافیک برایمان بگویید؟

ایجاد چند « میدان تره بار» در نقاط مختلف شهر مانند «شهرک پونک» ، «شهرک الهیه» و ایجاد یک بازار نیمه کاره در پارک شهید رجایی.اعتقاد داریم ه مان طور که ترافیک باید در سطح شهر پخش شود، خدمات هم باید در سطح شهر توزیع شود تا از تردد بیش از حد و غیر ضروری شهروندان جلوگیری و در وقت و زمان آنها صرفه جویی شود.

مشاغلی هم سطح شهر مزاحم بودند که به فضاهایی خارج از شهر نظیر، سایت کارگاهی و راه اندازی مرکز خرید خودرو انتقال داده شدند.

*آقای دکتر معصومی ! به پزشک مراجعه کرده اید؟

مگر کسی هست که به پزشک مراجعه نکند و من هم جزوی از همین مردم و جامعه هستم

*وقتی مراجعه کردید، چقدر خودتان را در برابر نقدهای مردم در خصوص ساختمان های پزشکان مسئول می دانید؟

در این قضیه همه مسئول هستتیم. هم شهرداری ، هم نظام پزشکی و هم دانشگاه علوم پزشکی.

  * مسئولین علوم پزشکی می گویند که ما مسئول ساخت و ساز نیستیم!

سئوال من این است چه کسی و یا چه نهادی مجوز مطب را صادر می کند؟

*خب ! سازمان نظام پزشکی.

به عنوان شهردار زنجان می گویم، متاسفانه هیچ کدام از مطب هایی که در هسته مرکزی شهر دایر هستند، مجوز مطب ندارند و اغلب تحت عنوان مسکونی و یا اداری هستند. هیچ مجوزی در بایگانی شهرداری تحت عنوان مطب وجود ندارد.

*چرا تعطیل نمی کنید؟

خدمات پزشکی طبق قانون در قالب خدمات درمانی و پزشکی که شامل بیمارستان است تعریف شده و شهرداری ها طبق قانون حتی نمی توانند مطب یک پزشک را پلمپ کنند. اگر فعالیت پزشکان در یک منزل هم باشد، شهرداری نمی تواند وارد عمل شود.

*چرا قوانین به روز نمی شود؟

ضعف کار این است ایجاد مطب پزشکان مبتنی بر یک قانون چندین ده ساله است. قانونگذار برای ایجاد یک آرایشگاه زنانه قانون تعریف کرده است، اما برای یک مطب ارتوپدی در طبقه سوم یک ساختمان سکوت کرده است!.

*با هماهنگی شهرداری و نظام پزشکی فکر نمی کنید، این خلاء قانونی مرتفع گردد؟

شهرداری آماده همکاری است. اگر از ما کمک بخواهند، قطعا کمک می کنیم که شهرداری در هسته مرکزی شهر تجاری نمی سازد، موافق وجود مراکز طبی و بهداشتی در هسته شهر هم نیست.

*بحث هایی در خصوص بیمارستان ولیعصر(عج) مطرح شد و ظاهرا شهرداری و شورا قول داده است، برای اجرای ساختمان پزشکان در آن محل تخفیف بدهد؟

در رابطه با بحثی که در مورد بیمارستان ولیعصر(عج) مطرح شده، قرار بر این بود که در صورت تعهد آنها، یک تخفیف برای بیمارستان داده شود، اما این تخفیف مشروط به افتتاح یک مطب در آن محل به ازای تعطیلی یک مطب در مرکز شهر خواهد بودتا مرکز شهر خلوت شود.

* تابلوی روزشمار در پروژه ها نصب کردید. تبلیغات است یا باور؟

نصب تابلوی روزشمار می تواند برآیند یک فرهنگ باشد. مردم باید از مسئولان مطالبه گری نمایند و اگر این فرهنگ و باور اتفاق افتاد مسئولان حساب و کتاب کار خودشان را می کنند.

*روزشمار پروژه گلشهر در زمان موعود صفر می شود؟

اگر با این سرعت پیش برویم، از زمان بندی جلوتر اتفاق خواهد افتاد.

*در زنجان به این قضیه با تردید نگاه می کنند به گوشتان رسیده؟

بله!. نه تنها با دیده تردید نگاه می کنند بلکه طعنه می زنند و گاهی هم تمسخر می کنند. انتظار می رود اصحاب رسانه و مسئولان حمایت کنند. ولی گاهی در برخی موارد طعنه و کنایه زدند و افرادی که می توانستند در تسریع پروژه کمک کنند، نه تنها کمک نکردند، بلکه اگر می توانستند موانعی هم بر سر راه آوردند.

*اگر بگوییم این یک نقص فرهنگی است، برای رفع این نقیصه شهرداری چه کاری کرده است؟

شهرداری در اجرای پروژه های عمرانی به دنبال توسعه مبتنی بر فرهنگ است. باور داریم بدون نگاه فرهنگی نمی توان کارها را به سرانجام مطلوب رساند. اگر چه مجموعه شهرداری هنوز نتوانسته برای همه پروژه های خود پیوست فرهنگی داشته باشد، ولی تلاش شده است از قافله عقب نماند.

*برای پروژه سبزه میدان موانع جدی بود؟

زمانی که در سبزه میدان پیاده راه شروع می شد. چند روز متوالی پنل تخصصی در اهمیت پیاده روی و اینکه پیاده راه ها فضای مطلوب برای تبادل نظر و گپ و گفت اجتماعی هستند، برگزار شد و در واقع در پسِ پروژه عمرانی پیاده راه فعالیت فرهنگی قرار داشت.

همان زمان پشت شیشه اتوبوس ها در مورد پیاده روی در پیاده راه تبلیغ شد و چندین نمایشگاه در اهمیت موضوع پیاده روی و پیاده راه برگزار گردید. اعتقاد دارم همه پروژه های عمرانی و شهری باید پیوست فرهنگی داشته باشند. اگر بخواهیم یک فعالیت عمرانی پشتوانه مردمی و اجتماعی داشته باشد، حتما باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد.

*شهر زنجان از حوزه خدمات شهری گسترده ای برخوردار است. در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در حوزه جمع آوری زباله طرح تفکیک از مبدا آغاز شد و در چند نقطه شهر کانکس تفکیک زباله گذاشته شده است و با چند NGO و سمن قرارداد بسته شده است که خانه به خانه شهروندان را در جهت تفکیک زباله از مبدا آموزش دهند و هر چقدر از این محل درآمد داشتند برای خود این سمن ها باشد.

شهرداری دنبال سود و درآمد از زباله نیست، بلکه هدف این است، اولا میزان زباله تولید شده در شهر به حداقل برسد. ایرانی ها بیش از میانگین دنیا زباله تولید می کنند و دوم اینکه زباله هایی که قابلیت بازیافت دارند جدا شود، بازیافت به نفع مملکت است، اینکه به جیب شهرداری یا سمن برود برای ما خیلی مهم نیست.

*بحث احداث دومین پارک بانوان در زنجان مطرح است کجا ساخته می شود و کی شروع و کی به پایان می رسد؟

پارک بانوان شهر زنجان اولین شهر بعد از تهران بود که ترافیک عمده بانوان برای استفاده از این مجموعه وجود دارد. از ۵ ماه گذشته و با مطالعات صورت گرفته احداث یک پارک بانوان در غرب زنجان و در جاده فرودگاه آغاز شده که تاکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

*نگفتید کی عملیات اجرایی اش به پایان می رسد؟

اگر اتفاق خاصی نیافتد اوایل سال آینده به پایان می رسد

*اجرای پروژه تراموا در زنجان  قدری سر و صدا به راه انداخت . منتقدانی داشت می توانید، توضیح بدید ماجرا چه بود؟

همانگونه که برای انجام پروژه گلشهر شهرداری را به سخره گرفتند، در قضیه طرح تراموا نیز این اتفاق افتاد. در بحث تراموا برای مناظره در این خصوص اعلام آمادگی کردم.

نتیجه تصویری برای شهردار زنجاندرصورت تصویب در شورا ، طرح تراموا در شهر زنجان از میدان۱۵ خرداد به سمت میدان انقلاب و سپس به سمت اتوبان ۲۲ بهمن تا گلشهرخواهد بود. فعلا خیابان امام(ره) برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

 *چرا اصرار به اجرای طرح دارید.

برای شهری مانند زنجان که حجم تردد بسیار زیادی ندارد بهترین سیستم حمل و نقل درون شهری است. شهری   مانند تهران با جمعیت زیاد را نمی توان با تراموا جابجا کرد.

*با این حال پروژه مونوریل در زنجان منتفی است؟

هزینه ساخت و نگهداری منوریل بسیار بالاست و چون در ارتفاع انجام می شود به لحاظ منظر شهری و اشراف به خانه ها علی الخصوص اینکه ما مسلمان هستیم و نسبت به اشراف به منازل حساسیت داریم، پس جریان منوریل در شهر زنجان منتفی است.

مترو هم به لحاظ اینکه تعداد مسافری که جابجا می کند، در زنجان جوابگو نیست، چون هزینه بالایی دارد. البته مترو در هر کیلومتر تا ۴ برابر منوریل و تراموا هزینه دارد.

تراموا سیستمی است که در کف خیابان اجرا می شود و نیاز به حفاری ندارد و هم اینکه وقتی به یک پیاده رو یا سواره رو میرسد نیاز به روگذر یا زیرگذر ندارد. با توجه به اینکه هر ایستگاه مترو۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. تراموا به ایستگاه نیاز ندارد و از همه مهمتر عاملی برای جذب توریست و گردشگر می تواند باشد. یکی از مسائل ارزشمند که در استامبول اجرا شده و جاذبه گردشگری داشته تراموا بوده و اسباب درآمد شده است.

*آقای شهردار! بحث های نگران کننده ای در خصوص آرامستان های زنجان وجود دارد. برای حل این مساله چه کاری انجام خواهید داد؟

بله!. متاسفانه !. آرامستان های شهر زنجان دیگر جای دفن ندارد و به نظر بنده دیگر دفن صورت نمی گرفت، بلکه نبش قبر اتفاق می افتد.

بر همین اساس تکمیل بهشت زهرا زنجان در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر احداث زیرساخت های لازم از جمله نمازخانه، غسال خانه، سرویس بهداشتی و محل مناسب دفن اموات، با اعلام موافقت مسئولان مربوطه از جمله امام جمعه محترم شهر و در نظر گرفتن مسائل شرعی و اجتماعی به زودی دفن اموات در بهشت زهرا زنجان اتفاق خواهد افتاد و دیگر در دو آرامستان موجود، دفنی صورت نخواهد گرفت.

*آقای معصومی ! با جلسه پشت درهای بسته میانه تان چطور است ؟

شهردار در ابتدا باید شهروند آن شهر باشد تا مسائل مربوط به ان شهر را لمس بکند، این موضوع را مطرح کردم، چون گاهی می شنوم که گفته می شود که شهردار نیست!. نبود من به این دلیل است که خیلی اعتقادی به این نشست ها و جلسات خیلی خروجی ندارد، نیستم. معتقدم در این دفتر و در بازدید از پروژه ها کارهایی انجام می شود که از چندین جلسه موثرتر است و یک بخش دیگر هم به این خاطر است که خیلی از من خوششان نمی آید و چون این عدم دوست داشتن را نتواسته اند، در کارها بروز دهند، مجبور هستند به چیز دیگری متوسل شوند و به عدم حضور بنده گیر می دهند.

*به عنوان آخرین سئوال !  شهردار زنجان تا چه میزان نقدها را می پذیرد؟

من یک عضو هیات علمی هستم و به عنوان مامور حقوق خود را از وزارت علوم به وزارت کشور دریافت می کنم و با مردم خیلی راحت هستم، ولی در مورد انتقاد پذیری در روزهای اول ورود به زنجان خیلی راحتتر انتقاد را می پذیرفتم،  ولی در حال حاضر قدری نگاهم عوض شده و دلیل آن هم این است که در این شهر افرادی هستند که زیاد معتقد به تغییر و تحول  در شهر نیستند و هر کاری خواستیم انجام دهیم، مخالفت کردند. اگر قرار باشد کار شهرداری صرفا جمع آوری زباله و آبیاری فضای سبز باشد گمان نمی کنم به مدیر نیاز باشد و این قبیل کارها را هرآدم معمولی دیگر هم می تواند انجام بدهد. از دید من مدیریت این است که یک تحول ایجاد کند و نگاه شهروندان را به مقولات تغییر دهد.

*از اینکه این فرصت را در اختیار «پیام ملّت» قرار دادید سپاسگزاریم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست