• تاریخ: ۱۳۹۷-۰۹-۱۳
  • شناسه خبر: 10043

نگاه اقتصادی مانع مبارزه با مصرف سیگار و قلیان است

 پیام ملّت – رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به استعمال دخانیات گفت: با وجود اینکه دخانیات از عوامل قابل پیشگیری است، متاسفانه نگاه اقتصادی موجب شده تا در مبارزه با مصرف سیگار ...

 پیام ملّت رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به استعمال دخانیات گفت: با وجود اینکه دخانیات از عوامل قابل پیشگیری است، متاسفانه نگاه اقتصادی موجب شده تا در مبارزه با مصرف سیگار و حتی قلیان با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، دکتر پرویز قزلباش که در همایش روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی سخن می گفت، فراهم کردن بسترهای لازم برای پیشگیری و درمان بیماران را در سایه همکاری مرکز بهداشتی و درمانی ولیعصر(عج) زنجان در راه اندازی این مرکز یادآور شد و بیان کرد: جالب اینکه این مرکز در بیمارستان خیرساز راه اندازی شده و جای بسی امیدواری دارد.

وی با تاکید بر پیشبرد امور از سوی مدیران این مرکز درمانی برای بهبود حال بیماران اظهار کرد: این در شرایطی است که با وجود کمبود فضای آموزشی و تخت در بیمارستان ها، توانسته ایم بر مشکلات فائق آییم.

قزلباش نیم نگاهی به۵ سال گذشته بیمارستان های استان انداخت و یادآور شد: در این مدت تعداد دستگاه های MRI  از یک دستگاه به۴ مورد افزایش داشته و این در شرایطی است که افزایش چشمگیر قیمت را داشته ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان سیاست دانشگاه را توجه به داشته های دانشگاه اعلام کرد و گفت: نیروی انسانی سرمایه بی بدیلی است که در همه رده ها به آن هویت بدهیم. در کنار آن امکانات و تجیهزات دانشگاه است که باید از این ظرفیت مهم هم برای پیشبرد اهداف که همان بهبود سلامت بیماران است، استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان راه اندازی مرکز درمانی سکته حاد مغزی در زنجان را یکی از دستاوردهای مهم در منطقه برای درمان بیماران مبتلا اعلام کرد و گفت: این مرکز توانسته در ۳ سال گذشته در زمینه درمان بیماران نتایج گران سنگی را کسب کند.

وی در ادامه با بیان اینکه سکته مغزی قابل درمان است، افزود: این بیماری اگر در زمان خودش درمان شود، بهبود خواهد یافت.

قزلباش تغییر در شیوه های زندگی، نبود تحرک و توجه نکردن به سلامتی را جزوء معضلات زندگی روزمره اعلام کرد که دامنگیر عموم مردم در سالم زیستن سد راه شده است.

وی با اعلام اینکه سن استفاده از قلیان بین خانم ها پایین آمده است، عنوان کرد: متاسفانه درک صحیحی از فاجعه جبران ناپذیر مصرف این موارد نداریم و باید با آگاه سازی و اطلاع رسانی زمینه کاهش مصرف را دنبال کنیم.

در ادامه متخصص مغز و اعصاب بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان سکته مغزی را دومین عامل مرگ و میر در جهان معرفی کرد و گفت: هر چقدر به این بیماری در جهان بهاء دهیم ، سود آن به جامعه خواهد رسید.

دکتر مهدی مقبولی با اعلام اینکه ۲۵ درصد افراد دچار سکته مغزی در سال اول فوت می کنند، ادامه داد: ۲۵ درصد دیگر تا آخر عمر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند.

به گفته وی، این بیماری دارای تبعاتی است که باید از تمامی ابعاد به آن پرداخت.

مقبولی کنترل دیابت، نرمش منظم، رژیم غذایی سالم، درمان خر و پف و وقفه های تنفسی در خواب، کنترل چربی خون در کنار پایین نگه داشتن فشار خون را جزو مواردی ضروری برای دور نگه داشتن از سکته مغزی اعلام کرد و ادامه داد: ترک سیگار، قلیان و الکل در کنترل این بیماری تاثیر دارد.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه این بیماری قابل درمان است، یادآور شد: هر چند این بیماری دومین عامل مرگ و میر در گشورهای در حال توسعه است، اما در کشورهای پیشرفته ا برنامه ریزی مناسب و همکاری سیستم بهداشتی درمانی دولت و نهادهای مردمی مرگ و میر سکته های مغزی را به پنجمین عامل مرگ و میر رسانده است.

   ۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست