• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۰۷
  • شناسه خبر: 10833

دست نوازش با «یار مهربان» کوتاه است

پیام ملّت؛ اسدالله قربان زاده – با وجود توسعه ظرفیت ها و امکانات، همچنان مطالعه کتاب و کتابخوانی در جامعه روند نزولی را طی می کند. کاهش مطالعه در جامعه، پدیده ای چند متغیری است و نمی توان آن را با تکیه بر یک متغیر ...

پیام ملّت؛ اسدالله قربان زاده – با وجود توسعه ظرفیت ها و امکانات، همچنان مطالعه کتاب و کتابخوانی در جامعه روند نزولی را طی می کند. کاهش مطالعه در جامعه، پدیده ای چند متغیری است و نمی توان آن را با تکیه بر یک متغیر مانند توسعه «فضای مجازی» توجیه کرد.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، در این بین برخی معتقد هستند، مطالعه کتاب در کنار گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند گذشته در آنها رایج است.
نبود ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، افزایش قیمت کتاب و کاغذ، بی تفاوتی به فعالان عرصه فرهنگ و نویسندگی، دغدغه های روزمره عموم از جمله چالش های فاصله گرفتن از کتاب و کتابخوانی در جامعه است.
«عصرملّت» برای پیگیری موضوع نبود رغبت برای کتاب خوانی به میان شهروندان زنجانی رفته است:

یکی از  شهروندان زنجانی با تاکید بر اینکه کتاب جهان بینی انسان را به دنیایی که در آن زندگی می کند، روشن می سازد و از این حیث در ارتقاء آگاهی، دانش و فهم افراد بسیار مهم است، می گوید: این کالای مهم فرهنگی در روشنگری ذهن و درک بشری از دیروز تا امروز اثرگذار بوده و نباید امروزی نسبت به آن بی مهر بود.

محمد حسینی که دانش آموخته رشته کشاورزی است، با یادی از گذشته که خبری از دنیای مجازی نبود، می افزاید: در آن روزگار پر آرامش مردم بخشی از اوقات خود را به خواند کتاب صرف می کردند و خلاصه زندگی با کتاب حلاوت دیگری داشت.

وی علت کم فروغ شدن مردم به مقوله کتاب خوانی را دغدغه های روزمره می داند که باعث شده مردم با یار مهربان بی مهری کنند.

با این حال این شهروند زنجانی فراهم شدن بسترهای مطالعه در جامعه را مهم می داند  و یادآور می شود: برپایی مناسبت های کتاب خوانی، اعطای کتاب در مناسبت ها ، اشاعه فرهنگ اعضای کتاب به عنوان هدیه می تواند در اشاعه فرهنگ کتاب خوانی موثر باشد.

عباس اکبری دانش آموخته رشته نرم افزار نیم نگاهی به برگزاری نمایشگاه در مهر ماه سال جاری می کند و می گوید: مصادف شدن برگزاری نمایشگاه کشوری کتاب با شروع سال تحصیلی می تواند، زمینه مناسبی برای فروشندگان و علاقمندان به کتاب باشد.

وی  کتاب گران بودن کتاب را یکی از دلایل نبود تمایل مردم به خرید کتاب می داند و ادامه می دهد: در این بازار داغ گرانی که دل مشغولی عموم مسائل معیشتی و مالی شده، کمتر مردم تمایل به خرید کتاب دارند و بیشتر ترجیح می دهند، در اولویت های آخر کتاب خریدن و خواند باشد.

با این حال این شهروند برنامه ریزی روزانه برای خواندن کتاب و حتی جستجوی تازه های کتاب را متذکر می شود و نقش رسانه ها را در این راستا مهم می داند.

دیگر شهروند زنجانی تاثیر فضاهای مجازی در کتابخوانی را متذکر می شود و می گوید: این تکنولورژی هم جزئی از زندگی روزمره ما شده و نباید خودمان را زیاد درگیر این پدیده نو بکنید.

مینا نوروزی با تاکید ر نقش مسئولان فرهنگی شهر در فراهم شدن بسترهای مطالعه در جامعه می افزاید: نباید انسان امروزی عمر خود را به بطالت سپری کند و سپری کردن اوقات با کتاب جالب است.

این شهروند اعتقاد دارد، با وجود اینکه همه دستگاه ها حرف از ترویج فرهنگ مطالعه می زنند، ولی راهکار علمی دستیابی به این هدف را اصحاب قلم و کتاب می توانند، ارایه کنند.

شناخت ظرفیت های توسعه ای مطالعه در استان

رئیس امور همکاری‌های، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان بر لزوم شناخت ظرفیت های توسعه ای مطالعه در استان را مهم می داند و می گوید: کم‌توجهي به امر کتاب و کتابخوانی توسط متولیان به خصوص رسانه‌هاي گروهي ، گراني كتاب، مشكلات اقتصادي،تعدد مشاغل و محدوديت اوقات فراغت افراد، بي‌توجهي ناشران و مولفان به نيازهاي مختلف مخاطبان در تهيه و توليد كتاب باعث بي علاقگي افراد به كتاب و مطالعه و عدم ترويج آن شده است.

حسین محمدی ادامه می دهد: خانواده، مدارس، رسانه‌هاي گروهي، كتابخانه هاي عمومي،ناشران و كتابفروشي ها نقش موثري در ترويج مطالعه و کتابخوانی دارند.

وی با اشاره به ظرفیت های سخت افزاری در استان زنجان برای بالا بردن سرانه مطالعه اظهار می کند: با توجه به ورود خیران به امر کتابخانه سازی شاهد گسترش کتاب خوانی در استان هستیم.

 رئیس امور همکاری‌های،اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این باره بیان می کند: خیران در استان پیشرو در کتابخانه سازی هستند و حتی در شهرستان های زنجان، خدابنده، خرمدره و حتی ابهر کتابخانه سازی حال و هوای دیگری دارد.  

محمدی در صحبت هایش راه اندازی پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی در مرکز استان را انقلابی بزرگ در مقوله کتاب خوانی می داند و بیان می کند: در صورت تخصیص اعتبار ملی و استانی به این پروژه بزرگ شاهد افتتاح بزرگترین کتابخانه کشور به لحاظ زیربنا خواهیم بود. این پروزه اکنون۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید داریم با توجه مسئولان استانی و کشوری این ظرفیت مهم حوزه کتاب دوباره در مسیر توسعه قرار بگیرد.

حمایت از ناشران در استان زنجان

 معاون فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در جامعه را منوط به حمایت از ناشران می داند و می گوید: فعالیت ناشران استان در کشور و دریافت سفارش از سایر استان ها جالب است و به اعتقادم هر چقدر کیفیت انتشارات در استان بالا برود، رغبت مولفان برای چاپ بیشتر می شود.

ابراهیم قاسمی با اعلام اینکه سال گذشته بیش از۱۰۰ میلیون تومان کتاب از سوی اداره کل فر هنگ و ارشاد اسلامی استان خریداری شده است، می افزاید: طرح های کتاب با تخفیف۲۰ درصدی در راستای حمایت از ناشران، کتاب فروشان و تشویق به کتابخوانی از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.

وی درباره تعداد کتاب های چاپ شده در داخل استان اظهار می کند: امسال۱۶۰ عنوان کتاب توسط ناشران استانی  منتشر شده و باید این اقدام فرهنگی را به فال نیک گرفت.  

این مقام فرهنگی استان كمك دولت به ارزان شدن قيمت كتاب و حمایت جدی از دست اندر كاران تاليف و توليد كتاب از طريق پرداخت يارانه، برپایی برنامه های مرتبط با کتابخوانی، برگزاری مسابقه های کتاب خوانی را در راستای ترغیب به کتابخوانی یادآور می شود.   

بی شک راه اندازي كتابخانه‌هاي مجهز و غني،  برپايي نمايشگاه ‌ها و فروشگاه هاي كتاب به صورت ادواري و دائمي، ايجاد كتابخانه‌هاي سيار در مناطق دور افتاده و محروم، جلب مشاركت نهادها و مشاركت هاي مردمي جهت توسعه و گسترش كتابخانه ‌ها و فضاهاي مناسب مطالعه، تجهیز کتابخانه های مدارس، گنجاندن درس مطالعه و كتابخواني در برنامه درسي مقاطع مختلف درسي، اجراي مسابقات كتابخواني همراه با اعطاي جايزه در سطوح مختلف، آموزش علمي كتابخواني توسط رسانه‌هاي گروهي از جمله طرح هاي مفيدي در راستای فرهنگ مطالعه و كتابخواني است.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست