• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۲۴
  • شناسه خبر: 11199

آمار ابتلا به سرطان معده در زنجان بالا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت : آمار مبتلا به بیماری سرطان معده در بین زنجانی ها نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر است. به گزارش خبرنگار «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت » معا ...

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت : آمار مبتلا به بیماری سرطان معده در بین زنجانی ها نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر است.

به گزارش خبرنگار «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت » معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، سرطان را دومین عامل مرگ و میر در جهان اعلام کرد و گفت: با ادامه روند کنونی احتمال می رود، این بیماری در هزاره سوم رتبه نخست بیمار یهای غیرواگیردار را از آن خود کند.

دکتر محمدرضا صائینی در کنفرانس یک روزه غربالگیری، تشخیص و درمان سرطان ها با محوریت «پویش ملی مبارزه با سرطان» که در محل سالن مرکز آموزشی- درمانی بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان برگزار شد، با پرداختن به دلایل مرگ و میر در جهان از طریق بیماری های غیرواگیردار افزود: سالانه شاهد مرگ و میز ۳۸ میلیون نفر در جهان هستیم که از بین ۵/۱۷ میلیون نفر ابتلا به بیماری های غیرواگیردار،۲/۸ میلیون نفر بر اثر ابتلا به انواع سرطان ها، ۴ میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیمای های مزمن تنفسی و نیز۵/۱ میلیون نفر بر اثر ابتلا به دیابت از دنیا می روند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز در کنترل بیماری های واگیردار اقدام خاصی انجام نداده ایم، تصریح کرد: هر چند در راستای ریشه کنی فلج اطفال و حذف سرخک اقداماتی انجام شده، اما در کنترل بیماری هایی همچون تب مالت ضعیف عمل کرده ایم.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان با اعلام اینکه طبق آمار، وزارت بهداشت و درمان تنها ۱۸ درصد در کنترل بیماری ها نقش دارد، اضافه کرد: در کنترل و پیشگیری بیماری ها در جامعه تک تک افراد می توانند، نقش اثرگذار داشته باشد و وزارتخانه تنها راهبری و هدایت مسیر را دنبال می کند.

مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی در کشور۴۳ درصد است

صائینی در بخش دیگر صحبت هایش با پرداختن به آمار  مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیردار در کشور اعلام کرد: مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در کشور در سال ۹۴ ، ۱/۴۴ درصد گزارش شده که این آمار در سال ۹۶ به مرز ۴۳ درصد رسیده است و این در حالی است که مرگ و میر ناشی از سرطان در سال۹۴ به مرز ۱۶ درصد رسید و دو سال بعد این میزان ۹/۱۴ درصد کاهش داشت.

۲۸۰۰ میلیون دلار، هزینه های درمان بیماری های سرطان

این مقام حوزه بهداشت استان در ادامه درباره هزینه های درمان بیماری سرطان را یادآور شد و افزود: هزینه های مستقیم و غیرمستقیم سرطان در ایران رقمی معادل ۲۸۰۰ میلیون دلار گزارش شده که از این میزان رقم هزینه های مستقیم ۸۰۰ میلیون دلار،جراحی۲۰۰ میلیون دلار و نیز هزینه های داور۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

وضعیت متوسط ایران در سرطان

صائینی در ادامه صحبت هایش نیم نگاهی هم به وضعیت ایران در ابتلا به سرطان و مقایسه آن با کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: به طور کلی ایران در دنیا وضعیت متوسطی بین کشورهای مختلف دارد، به طوری که هم ردیف کشورهای همجوار و نزدیک به کشورهای جنوب شرق آسیا و روسیه هستیم و حتی کشورهای آمریکای لاتین نیز وضعیت مشابه با کشورمان را دارند و البته کشورهای های قاره اقیانوسیه آمار ابتلا به سرطان بالا گزارش شده است.

استان زنجان در سرطان معده وضعیت بالاتری دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، سرطان معده،پستان، پوشت، پروستات را جزوء سرطان های شایع در کشور معرفی کرد و افزود: در مقایسه با انواع سرطان ها در کشور، استان زنجان در سرطان معده وضعیت به مراتب وضعیت بالاتری نسبت به متوسط کشوری دارد.

صائینی با پرداختن به تحقیق انجام گرفته در استان های شمالی و شمال غرب کشور درباره آمار ابتلا به انواع سرطان ها بیان کرد: در مساله ابتلا به سرطان معده استان های آذربایجان شرقی، اردبیل،آذربایجان غربی و حتی گیلان وضعیت مشابهی داریم و طبق بررسی انجام گرفته مصرف نمک در این استان ها بالا گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه انواع سرطان با سن افراد ارتباط مستقیم دارند، بر لزوم بهره بردن از سبک زندگی سالم ،تغذیه مناسب و فعالیت بدنی تاکید کرد و یادآور شد: این روزها با گسترش زندگی شهری و مشغله های روزمره، استرس بیش از هر زمان دیگری گریبانگیر افراد است و باید بیش از گذشته برای کنترل و پیشگیری از آن قدم برداشت.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان مصرف سیگار را عامل بروز۹۰ درصد سرطان های ریوی، ۸۰ درصد برونشیت های مزمن، ۲۵ درصد بیماری های ریوی اعلام کرد و افزود: هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است و این در حالی است که گرایش خانم ها به مصرف دخانیات روز به روز بیشتر شده است.

اقدامات پیشگیری برای مقابله با انواع سرطان ها

صائینی در تشریخ اقدامات پیشگیری برای مقابله با انواع سرطان ها را از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان این گونه تشریح کرد: تشکیل کمیته استانی- دانشگاهی برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیردار و نیز تدوین سند استانی پیشگیری و کنترل این بیماری ها و عوامل بروز خطر آن ها به ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان و دبیری معاون بهداشت گامی در راستای این چالش است.

به گفته وی، غربالگیری سرطان های شایع در استان همچون پستان، پروکسی و سرطان روده بزرگ انجام شد که در نهایت ۲۰ فرد مبتلا به این بیماری ها شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان با اعلام اینکه بیش از یک سوم بیماران سرطانی در صورت تشخیص زودرس در مرحله اولیه ، قابل مراجعه و درمان هستند، اضافه کرد: نیمی از سرطان ها با آنچه که ما می خوریم در ارتباط هستند و در این راستا بهبود شیوه زندگی سالم و تغذیه صحیح ضروری است. صائینی ادامه داد: با افزایش امید به زندگی و افزایش سالمندان در جمعیت کنونی کشور انتظار می رود، موارد بروز سرطان در دهه آینده به شدت افزایش یابد و با این شرایط تغییر در عادت های غذایی،افزایش شهرنشینی و گرایش به مصرف غذاهای آماده در بروز انواع سرطان ها نمود پیدا کرده است.


نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست