• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۲۸
  • شناسه خبر: 11275

انتقاد از جزییات طرح جامع شهری بالا گرفت

پیام ملّت – در جلسه امروز شورای اسلامی شهر زنجان جزییات طرح جامع شهری زنجان مورد انتقاد جدی قرار گرفت و اعضاء تصویب آن را منوط به اصلاحات در بسیاری از موارد اعلام کردند. به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام مل ...

پیام ملّت – در جلسه امروز شورای اسلامی شهر زنجان جزییات طرح جامع شهری زنجان مورد انتقاد جدی قرار گرفت و اعضاء تصویب آن را منوط به اصلاحات در بسیاری از موارد اعلام کردند.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، در ابتدای این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر با انتقاد از زمان کوتاه اعلام شده برای بیان نقطه نظرات شورای شهر درباره طرح جامع شهری گفت:۲۹ آذر ماه امسال نامه ارسالی برای بررسی طرح جامع شهری به شورای اسلامی شهر زنجان ارسال شد و قرار بود در یک ماه زمان تعیین شده نظرات و پیشنهادهای شورا اعلام شود.

اسماعیل دویران با انتقاد از کوتاه بودن زمان برای بررسی این طرح مهم شهری تصریح کرد: این در حالی است که در ماه های آخر سال به شدت مدیریت شهری درگیر بودجه پیشنهاد سال آینده و تعرفه های عوارض بود و اقتضای زمان اجازه بررسی نمی داد و به همین دلیل یک ماه زمان نیز تمدید کردیم تا در نهایت بتوانیم، موارد را بررسی کنیم.

وی با اشاره به منسوخ بودن طرح های جامع شهرها در کل دنیا و پرداختن به طرح های فرآیندهای و انعطاف پذیر درباره طرح جامع پیشنهادی راه و شهرسازی استان بیان کرد: شورا در بررسی این طرح مهم شهری۱۵۹ مورد مغایرت،۴۲ طرح پیشنهادی و ۱۰ طرح سرمایه گذاری را درنظر گرفت که باید اصلاح و لحاظ شود.

طرح جامع ایرادات اساسی دارد

در ادامه منشی شورای اسلامی شهر زنجان با اعلام اینکه کلیات این طرح ایرادات اساسی دارد،گفت: این طرح برای بررسی و اعلام نظر زمانی به شورای شهر اعلام شد که مدیریت شهری به جد درگیر بودجه و تعرفه ها بود و از سوی دیگر زمان کمی برای اعلام نظر شورا درباره این طرح مهم بود.

حمیدرضا حمیدی با تاکید بر اینکه این طرح افق۱۰ تا ۱۵ ساله شهر را روشن می کند، اظهار کرد: بیش از ۳۰ سال از اعلام نظر طرح جامع نخست شهری سپری شده و بررسی طرح جدید در کمترین زمان کار منطقی نیست.

وی با انتقاد از روند تهیه طرح جامع شهری دوم در۷ سال گذشته و بلاتکلیف ماندن آن درباره ایرادهای وارده به آن توضیح داد: در این طرح پیشنهادی مطالعات جمعیتی سرشماری سال ۹۰ لحاظ شده که باید سرشماری سال ۹۵ اعمال شود.  

حمیدی با بیان اینکه در این طرح باید نابرابری های فضایی بهبود پیدا کند، اضافه کرد: برای نمونه سیاست پیاده محوری  بافت مرکزی شهر در این طرح مشخص شود و اینکه بسیاری از طرح ها منطبق با نظرات مردمی باشد.

عضو شورای شهر زنجان با تاکید بر شناسایی پتانسیل ها و ظرفیت های ثروت آفرینی ها در شهر اضافه کرد: طرح باید به گونه ای اصلاح شود که مردم از منفعت آن بهره مند شوند و سرمایه های شهر روشن شود.

وی بر لزوم مشخص شدن استقرار صنایع آلاینده های حاشیه شهر در این طرح اضافه کرد: با گسترش شهر و افزایش جمعیت آن در گذر زمان ضرورت جابجایی شرکت ملی سرب و روی و شهرک صنعتی روی و اعمال آن در طرح مهم است.

حمیدی با تاکید بر اینکه شهر همچنان ظرفیت پذیرش جمعیت را دارد و نباید اجازه دهیم، حرایم شهری افزایش پیدا کند، یادآور شد: در طول سال های گذشته شاهد ورود برخی روستاهای حاشیه شهر به محدوده شهر هستیم که باید در طرح جامع شهری به این مساله توجه شود و این چالش شهری به گونه ای است که شهر ظرفیت پذیرش جمعیت۹۰۰ هزار نفری را دارد.

وی با اشاره به۴ منطقه ای شدن شهر زنجان با هدف توسعه خدمات و خدمات رسانی مطلوب به همشهریان تصریح کرد: متاسفانه در طرح پیشنهادی راه و شهرسازی به مساله افزایش مناطق شهری زنجان اشاره ای نشده و انتظار داریم در اصلاحات موارد به این بند پیشنهادی نیز توجه شود.

منشی شورای اسلامی شهر زنجان اضافه شدن منطقه گاوازنگ زنجان به درون حریم شهری را یکی از نقاط قوت این طرح اعلام کرد و گفت: از سوی دیگر اضافه شدن کمربند شمالی شهر به دلیل وجود معارض به درون حریم شهری مخالفت خود را اعلام می کنیم.

حمیدی با تاکید بر مشخص شدن کاربری ها و پهنه های مسکونی، صنعتی و کشاورزی در طرح جامع شهری اضافه کرد: در کمربند حفاظتی شمال شهر باید کاربری های داخل آن مشخص شود که در طرح ارائه شده به آن اشاره نشده است.

انتقاد از تهیه کنندگان طرح

شهردار زنجان نیز در این جلسه با انتقاد از تهیه کنندگان طرح جامع شهری و تعیین زمان کوتاه برای اعلام نظر مدیریت شهری درباره آن به صراحت گفت: طرحی را که برای تهیه آن۷ سال زمان طی شده، چطور در یک ماه بتوانیم، پیشنهادها و مغایرت های آن را اعلام کنیم.

مسیح الله معصومی با بیان اینکه این طرح راهبرد توسعه و مدیریت شهری را در سال های آینده مشخص می کند، اضافه کرد: در سال های اخیر شهر زنجان به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و حتی اقلیمی رشد چشمگیر داشته و باید جزییات آن در طرح به جد بررسی و لحاظ شود.

وی، با تاکید بر اینکه این طرح با گذشته بیش از۷ سال به لحاظ تغییرات محیطی دیگر پاسخگوی مطالبات مردمی نیست، افزود: در این طرح جانمایی بناها و معماری های شهری نیاز به توجه ویژه دارد.

به گفته این مقام شهری زنجان، زنجان ویژگی های منحصر به فردی دارد که متولی اجرای طرح برای روند توسعه شهری باید نظرات مدیریت شهری را اعمال کند.

بی توجهی به جایگاه شورا

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این جلسه با انتقاد شدید از سازوکار طرح از سوی راه و شهرسازی و ارسال به شورا و شهرداری برای  اعمال نظر تصرح کرد: این شیوه بررسی طرح مهم شهری که چشم انداز شهر را ترسیم خواهد کرد، بی توجهی به شان و جایگاه شورا و شهروندان زنجانی است.

سجاد خدایی با تاکید بر اینکه این حرکت نشان داد که به جایگاه شورای اسلامی شهر زنجان به دید تشریفاتی نگاه می شود، اضافه کرد: در چند ماه برای اعلام نظر و پیشنهاد نمی توان با سرنوشت شهر و شهروندان آن بازی کرد.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری نوک پیکان خدمات به زنجانی ها هستند و توقع از آن ها بالا است، اضافه کرد: این در حالی است که استانداری و راه و شهرسازی استان به اندازه این دو نهاد مردمی درگیر با مردم نیستند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست