• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۳۰
  • شناسه خبر: 11306

اما و اگرهای استفاده از ظروف پلیمری در زنجان

پیام ملّت – در هشتمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان، چالش استفاده از ظروف پلیمری از سوی مردم و اصناف مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما راهکار کلی برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی مصرف آن بی نتیجه ماند. به ...

پیام ملّت – در هشتمین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان، چالش استفاده از ظروف پلیمری از سوی مردم و اصناف مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما راهکار کلی برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی مصرف آن بی نتیجه ماند.

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت»، در این جلسه معاون بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان با تاکید بر اینکه مصرف ظروف یک بار مصرف نسبت به گذشته در زنجان کاهش یافته است، دلایل این امر را فرهنگسازی و آگاهی مردم نسبت به مضرات آن به سلامتی و محیط زیست اعلام کرد.

دکتر محمدرضا صائینی با یادی از گذشته که در مساجد  و تکایای زنجان چای در ظروف پلیمری بین عموم توزیع می شد، گفت: این مساله نشان می دهد که مردم در گذر زمان از مضرات آن آگاه شده اند و در این راستا مرکز بهداشت استان تذکرهای لازم را به اصناف مختلف داده است.

وی فروش حلیم در ظروف پلیمری را یکی از ایرادها به این صنف اعلام کرد و افزود: تنها در این بخش مرکز بهداشت ایراد جدی دارد و در برخی موارد نیز بازرسی ها و تذکرهای جدی داده شده است.

صائینی با اشاره به تذکرهای داده شده به اصناف حوزه مواد غذایی درباره عرضه با ظروف پلیمری بیان کرد: در صورت مشاهده مرکز بهداشت استان با متخلفان برخورد می کند.

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان در صحبت هایش به صراحت بیان کرد که حوزه بهداشت استان هیچ ظرفی را تایید نمی کند و از نظر ما تنها ظروف استریل مورد تایید است و حتی ظروف پایه گیاهی را نیز تایید قطعی نمی کنیم.

نقض یک اقدام

این صحبت ها در حالی بیان شد که امامعلی دادخواه، رئیس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر زنجان فروش نوشابه و سرکه در بطری ها را که مجوز وزارت بهداشت گرفته است، یادآور شد و گفت: اگر این ظروف با سلامتی افراد ارتباط دارد، چرا وزارت بهداشت مجوز تایید برای توزیع و بسته بندی آن در این بطری ها را صادر کرده است.

مزایا و معایب

در ادامه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان در صحبت هایی با پرداختن به مزایا و مضرات ظروف پلیمری در سلامتی افراد و محیط زیست بیان کرد: سبک، ارزان، شکل پذیر و سهولت در حمل و نقل جزوء ویژگی های این ظروف است، در حالی که عدم تخریب پذیری در طبیعت، نبود امکان مهاجرت اجزاء تشکیل دهنده،نفوذپذیری به گازها و بخارها نیز از آسیب های این نوع ظروف است.

جواد تاجکی سمی و سرطانزا بودن مونومرها به عنوان اجزای اصلی تشکیل دهنده این شکل ظروف را یادآور شد و ادامه داد: به دلیل آغشته بودن غذای نگهداری شده در این ظروف مونومرها با خوردن غذا وارد بدن افراد می شود که در نهایت زمینه برای بیماری شکل می گیرد.

وی با تاکید بر استفاده یک باره از این ظروف از سوی افراد در جامعه تصریح کرد: متاسفانه در برخی موارد شاهد استفاده چند باره از این ظروف هستیم که در نتیجه زمینه برای رشد مونومرها فراهم می شود.

تاجکی رعایت تاریخ مصرف این قبیل ظروف، استفاده در موراد غذایی داغ را از دیگر چالش های جدی در تهدید سلامت شهروندان اعلام کرد و افزود: از سوی دیگر ظروف یک بار مصرف گیاهی زیست تخریب پذیر برای استفاده در منازل و رستوران ها مناسب است.

به گفته این مقام حوزه بهداشت و درمان استان،عموم افراد باید از قرار دادن بطری خالی آب در فریزر خودداری کرده و استفاده از ظروف شیشه ای و استیل را جایگزین کنند.

نگرانی ها ادامه دارد

این صحبت ها در حالی بیان شد که خدیجه ابراهیم خانی، مدیرکل بیمه سلامت استان زنجان به صراحت اعلام کرد؛ با وجود اینکه علوم پزشکی به این چالش حوزه سلامت می پردازد که متاسفانه هنوز هم در رستوان ها و ظروف روغن گیری،آبلیمو از این ظروف استفاده می شود و این جای نگرانی دارد.

علی اسدی، رئیس محیط زیست شهرستان زنجان نیز در تایید صحبت های مدیر کل بیمه سلامت استان تصریح کرد: این قبیل ظروف در تغییر جنسیت و شکل گیری بیماری های عصبی تاثیر دارد.

در ادامه معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان با اعلام اینکه در عرضه مواد غذایی از ظروف پلیمری استفاده می شود، بیان کرد: متاسفانه مشخص نیست از چه مواد بازیافتی این ظروف ساخته شده است.

مقتدا شعوری، با بیان اینکه مضر بوذدن این ظروف ثابت شده است، اضافه کرد: این کارگروه باید تصمیم هایی را به جد دنبال کند که عموم از جزییات آن آگاه شوند.

در خاتمه این جلسه مسیح الله سلطانی، مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان به عنوان مدیر جلسه با بیان اینکه استفاده از ظروف پلیمری در دنیا منسوخ شده است، گفت: با وجود بحث های انجام شده در جلسه امروز نتیجه و راهکار کلی برای استفاده از این ظروف نهایی نشد و باید جواب قانع کننده و نهایی داده شود.

۱۱۰/ق

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست