• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۲-۱۸
  • شناسه خبر: 11659

خسرو پناه : با اصولگرایی و اصلاح طلبی نمی توان کشور اداره کرد

پیام ملّت – معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسئولان کشور باید بدانند اداره امور کشور با علم محقق می‌شود و با اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی کشور اداره نمی‌شود. به گزارش « پایگاه خبری – تحلیلی پیام م ...

پیام ملّت – معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مسئولان کشور باید بدانند اداره امور کشور با علم محقق می‌شود و با اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی کشور اداره نمی‌شود.

به گزارش « پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت » حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جمع اساتید دانشکده علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اظهار کرد: اگر نگاه برخی به قدرت‌های حاکم در کشوری مانند امریکاست که دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه کشور را اداره می‌کنند باید متوجه باشند همین دو جریان از عقبه دانشی و علمی برای اداره امور کشورشان برخوردار هستند و تصمیماتشان دارای عقبه معرفتی است.

وی به تحقیقات در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در یک مطالعه برای شناخت ساختار رشته  علوم انسانی در دانشگاه‌های مهم دنیا پی بردم که  اهمیت زیادی به این رشته  داده می‌شود و بعضی از دانشگاه‌ها، دانشکده‌هایی مثل دانشکده خانواده داشتند که این نشان از به‌روزبودن آنهاست در حالی که ساختار دانشگاه‌های ایران همان ساختار پهلوی بوده که الگویشان دانشگاه‌های آمریکا بود، اما الان همین دانشگاه‌های آمریکا سال‌هاست ساختار  علمی خود را به‌روزرسانی می‌کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آمریکا دوسوم قطب‌های علمی خود را به رشته علوم انسانی اختصاص داده است و علوم‌ شناختی از درجه کارآمدی برخوردار بوده و درآمدزایی بالایی دارند. رشته‌هایی مانند اقتصادشناختی، روان‌شناسی شناختی یا فلسفه ذهن  متأسفانه چنین رشته‌هایی در دانشگاه‌های کشور یا نیست و یا اندک است.

خسروپناه به انطباق نظریات با رویکرد تعمیم اشاره کرد و گفت: در یکی از شهرهای غربی کشور میزان خودکشی انجام شده را مبتنی بر الگوهای قدیمی مورد بررسی قرار داده بودند که برخی نظریه‌ها ابطال شده و یا با واقعیت‌های روز جامعه مطابقت نداشت و نشان می‌داد «علمِ علوم انسانی» در کشور ما به‌روز نیست.

وی افزود: با بومی‌سازی و به‌روزرسانی علوم جامعه به مراتب بالاتری خواهد رسید و ایران به جهت پهنه جغرافیایی و تنوع  از ظرفیت‌های بالایی برای پیشرفت و توسعه برخوردار می‌باشد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحول در علوم انسانی در دانشگاه‌ها با توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری اضافه کرد: متأسفانه در ایران علوم انسانی مورد غفلت قرار گرفته و بدان چندان توجه نشده است و آنچه در دانشگاه‌های ما مورد توجه است تکیه بر نظریه‌های اندیشمندان و متفکران غربی است.

خسروپناه با رد نظریه تضاد در علوم انسانی در مقابل علوم اجتماعی ادامه داد: بعضی از دانشگاه‌ها علوم انسانی را در مقابل علوم اجتماعی می‌دانند و معمولاً در دانشگاه‌های آمریکایی این تقابل و تضاد وجود دارد، اما در معنای عام علوم انسانی شامل علوم اجتماعی نیز می‌شود و می‌تواند علوم فلسفه، الهیات، علوم اجتماعی  و برخی از علوم دیگر را نیز شامل شود.

وی با اشاره ابعاد مختلف علوم انسانی، ادامه داد: انسان ساحت‌های مختلفی داشته که ساحت تفکر مربوط به منطق، ساحت بینش مربوط به فلسفه، ساحت زبان مربوط به رشته‌های مختلف زبان و ساحت رفتار مربوط به روانشناسی است که اگر مبتنی بر رفتار باشد مکتب رفتارگرایی و اگر رفتار با نیازها سنجیده شود مکتب انسان‌گرایی تعریف می‌شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر ساحت ناظر بر نهادهای اجتماعی باشد علوم اجتماعی و اگر ناظر بر مباحث اقتصادی باشد علوم اقتصادی و اگر ناظر بر مباحث سیاسی باشد علوم سیاسی می‌شود و اگر ساحت باور را در نظر بگیریم الهیات را شامل می‌شود و این یعنی الهیات هم جزء علوم انسانی محسوب می‌شود.

خسروپناه کم‌توجهی به حوزه علوم انسانی را یک آسیب تلقی نمود و تصریح کرد: اگر علوم انسانی تعالی پیدا کند این تعالی می‌تواند اعتبار و ارزش رشته‌های حوزه علوم انسانی و اجتماعی و همه رشته‌های مرتبط را بالا ببرد اما نقص کار در این است در کشور دانش‌آموزان را به رشته‌های پردرآمدی مانند مهندسی و علوم تجربی سوق داده‌ایم.

وی اضافه کرد: در رشته‌های علوم انسانی اغلب گرایش به سمت رشته حقوق است و آن هم به دلیل توجه به این رشته نسبت به سایر رشته‌هاست.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به تغییر در نگرش‌ها در موقعیت‌های متفاوت به رشته‌های تحصیلی گفت: آمار دقیقی ندارم ولی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم مهندسی و علوم پایه در مقطع کارشناسی ارشد گرایش زیادی به رشته علوم انسانی دارند و این حائز اهمیت و معنادار است و لازمه کار این است به علوم انسانی از دوران مدرسه تعالی ببخشیم.

وی در خصوص شاخصه‌های تعالی علوم انسانی ادامه داد: با مطالعاتی که طی ده سال در حوزه فلسفه و علوم انسانی داشته و ۵۰ کتاب نیز در این زمینه منتشر کرده‌ام به این نظریه معتقد هستم که برای تعالی علوم انسانی سه شاخصه «به‌روزرسانی علوم انسانی ، بومی‌سازی علوم انسانی و علوم انسانی بنیادی» وجود دارد که باید مورد توجه دانشگاهیان و اساتید قرار بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان کرسی‌های نظریه‌پردازی در محافل علمی افزود: به مدت ۵ سال است که مسئولیت کرسی‌های نظریه‌پردازی را برعهده دارم و در کشور بیش از ۲۶۰۰کرسی اجرا شد و اکثر کرسی‌های اجراشده در دانشگاه‌های دولتی بوده و دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک سال سابقه برگزاری این کرسی‌ها را دارد.

وی نقد را لازمه پویایی و تحرک در علوم انسانی ذکر کرد و گفت: نقد باعث پیشرفت علم می‌شود و همواره رهبر معظم انقلاب از نقد استقبال کرده‌اند.

خسروپناه به موضوعات دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ۳۸ درصد بار آموزش عالی کشور را برعهده گرفته است و مسئولان وزارت علوم باید به این مهم توجه نمایند، اما متأسفانه همه دولت‌ها در جمهوری اسلامی به سهم خود بر این دانشگاه تاخته‌اند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اصلاحات ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و افزود: در اصلاحات ساختاری جدید «معاون علوم انسانی و هنر» و «هیئت ممیزی مستقل» در سازمان مرکزی شکل گرفته است.

وی، تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای تعالی علوم انسانی در واحدهای دانشگاهی را حیاتی عنوان کرد و گفت: همه واحدهای دانشگاهی استان‌ها موظفند هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور هفت استاد فرهیخته با انگیزه و عالم برای تعالی علوم انسانی شکل دهند و این هیئت‌ها باید مؤثر و دارای فکر بوده و در حد اتاق‌های بسته و محدود فکر خلاصه نشوند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست