• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۲-۲۹
  • شناسه خبر: 11706

مشکلات کاغذ از نگاه برخی مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌های استانی

پیام ملّت – وقتی داستان گرانی کاغذ پیش آمد جمع زیادی از اهالی رسانه و ناشران کتاب نگران شدند، چرا که احساس می‌شد این امر می‌تواند بر انتشار مداوم روزنامه‌ها و نشریات، یا حتی تعداد صفحات آنها تاثیر بگذارد و سرانه مط ...

کاغذ

پیام ملّت – وقتی داستان گرانی کاغذ پیش آمد جمع زیادی از اهالی رسانه و ناشران کتاب نگران شدند، چرا که احساس می‌شد این امر می‌تواند بر انتشار مداوم روزنامه‌ها و نشریات، یا حتی تعداد صفحات آنها تاثیر بگذارد و سرانه مطالعه از هم‌اکنون نیز پایین‌تر برود. البته خوشبختانه به مصداق ضرب المثل معروف “به مو رسید ولی پاره نشد” در آخرین روزهای پایان یافتن کاغذ در انبارها، با دستور معاون اول رییس‌جمهور برای سرعت بخشیدن در ترخیص کاغذ ار گمرک، به نظر می‌رسد جان تازه‌ای به مشاغلی که وابستگی مستقیم به کاغذ دارند دمیده شد.

حال این که چرا روال ترخیص کالا از گمرک تا این حد زمانبر است؟ یا این که چرا  گفته می‌شود کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط عده‌ای وارد شد اما واردکنندگان حاضر به توزیع نیستند و آن را انبار کرده‌اند از بحث‌های مهمی است که نیازمند پاسخ است. 

گرچه در مقطع فعلی موضوع کاغذ کمی آرام شده است اما ناشران و مدیران مسئول نشریات و روزنامه‌ها و اهالی فرهنگ هم‌چنان در این زمینه دغدغه دارند. 

با نظارت دولت کارخانه‌های کاغذسازی بیشتری ایجاد شود

ابوالفضل زاهدی‌پور، مدیر یک چاپخانه افست در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که در حال حاضر مشکل چاپخانه‌ها از سه جنبه قابل بررسی است، تصریح کرد: قیمت‌های کاغذ بسیار افزایش پیدا کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۳ تا ۴ برابر شده است.

وی با بیان این‌که مشکل دیگر محدود بودن کاغذ است، افزود: در خراسان جنوبی به علت دوری از پایتخت، باید برای دوره زمانی شش ماهه تا یک ساله کاغذ خریداری کرده و نگه داریم که این امر نیازمند سرمایه بسیاری است.

این مدیر چاپخانه تاکید کرد: هم اکنون دود مشکلات ناشی از تحریم‌، عدم ثبات نرخ ارزی و ریالی و سودجویی و احتکار برخی افراد به چشم روزنامه داران و چاپخانه داران رفته است.

زاهدی‌پور اظهار کرد: در خراسان جنوبی سه چاپخانه افست فعال است، اما در استانی مانند خراسان رضوی با فعالیت  بیش از ۱۳۰ چاپخانه، اگر کارشان را تعطیل کنند، کشور بسیار متضرر خواهد شد.

وی با بیان این‌که برای مشکلات باید چاره‌اندیشی شود، افزود: روزنامه‌ها صرفا مکانی صنفی نیستند بلکه حضور روزنامه‌ها نشاط و آگاهی را به جامعه می‌دهد.

این مدیر چاپخانه افزود: در این میان، ایجاد شرکت‌هایی که به صورت صوری راه‌اندازی می‌شود و  باعث شده کاغذ به دست افرادی که نیاز اصلی به آن ندارند، برسد نیز زخمی دیگر بر پیکره چاپخانه‌داران است.

زاهدی‌پور با تاکید بر حذف واسطه‌ها از بازار کاغذ، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قول‌هایی برای حل مشکلات داده است و منتظر حصول نتیجه هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت تاثیرگذاری روزنامه‌ها در جامعه، اظهار کرد: امیدواریم که مشکلات به حداقل رسیده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپخانه‌ها و روزنامه‌ها حمایت اختصاصی کند.

این مدیر چاپخانه به راه حل مشکلات اشاره و بیان کرد: اگر بخواهیم به حل کوتاه مدت این مسائل فکر کنیم، لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقیما ورود پیدا کرده و کاغذ را با ارز دولتی به روزنامه‌ها و چاپخانه‌ها بدهد.

زاهدی‌پور تصریح کرد: از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونت فرهنگی آن اقدامات و رایزنی‌هایی با آنان انجام شده که منتظر نتیجه هستیم.

وی افزود: برای حل مشکل در بلندمدت لازم است در تولید کاغذ در داخل کشور به خودکفایی برسیم و با نظارت دولت کارخانه‌های کاغذسازی بیشتری ایجاد شده و یا کارخانه‌هایی که در حال فعالیت هستند، حمایت شوند.

این مدیر چاپخانه با بیان این‌که در سالی که به نام رونق تولید نام گذاری شده است، باید نگاه ویژه‌تری به این مسئله صورت پذیرد، اظهار کرد: لازم است با حمایت و نگاه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دست سوداگران کاغذ کوتاه شود، در غیر این صورت با توجه به تحریم‌ها با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

زاهدی‌پور ادامه داد: به علت این‌که روزنامه‌ها در حیات و ممات معنوی جامعه دخل و تصرف داشته و نقش بسزایی در رشد جامعه دارند، باید حمایت شوند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.

علیرضا احمدی، مسئول اتحادیه لوازم التحریر و کتاب‌فروشان بیرجند نیز به ایسنا گفت: رشد نامتعارف قیمت کاغذ باعث بروز مشکلاتی شده است.

وی افزود: قیمت یک بسته کاغذ A4  قبل از عید، ۲۴ هزار تومان بوده و پس از عید به ۵۰ هزار تومان رسیده است که این امر گلایه بسیاری از افراد فعال در این صنف را به دنبال داشته است.

مسئول اتحادیه لوازم التحریر و کتاب‌فروشان بیرجند با بیان این‌که کاغذ مورد نیاز بیرجند اکثرا از تهران وارد استان می‌شود، تصریح کرد: راه حل خروج از بحران که گریبانگیر تمام صنوف شده است، این است که دولت تولیدات داخل را حمایت کند.

احمدی راه حل دیگر را کاهش مصرف کاغذ دانست و یادآور شد: قیمت کاغذ ثبات ندارد و فروشنده نمی‌تواند بر روی فروش خود حساب کند و از سویی دیگر مردم نیز قدرت خرید ندارند و تا زمانی که این مشکلات باشد، این صنف‌ها نخواهند توانست به خوبی فعالیت کنند.

اثرات منفی افزایش قیمت کاغذ بر روزنامه‌های محلی بیشتر از سراسری است

مدیرمسئول روزنامه معین گفت: دامنه اثرات منفی افزایش قیمت کاغذ هم از حیث قیمت تمام شده و هم از حیث کیفیت بر روی رسانه‌های محلی بیشتر از رسانه‌های سراسری است.

یونس رنجکش، مدیرمسئول روزنامه معین در گفت و گو با ایسنا، کاغذ را یکی از اقلام اساسی و مورد نیاز هر روزنامه، نشریه و رسانه مکتوب دانست و اظهار کرد: نوسانات بازار کاغذ و سایر اقلام چاپ و نشر علاوه بر کاهش شدید تیراژ روزنامه‌ها و گستره توزیع، روی مخاطبان نیز اثرگذار بوده است.

وی یکی از مهم‌ترین پیامدهای کمبود و افزایش قیمت کاغذ را افزایش قیمت تمام شده کار چاپ و نشر دانست و افزود: در حال حاضر برای هر شماره از نشریه هزینه بالایی می‌شود که این موضوع تاثیر بسزایی بر روی نیروهایی دارد که در این عرصه اشتغال دارند.

این فعال رسانه‌ای گیلان با بیان این‌که نوسانات بازار کاغذ وضعیت اشتغال در این عرصه را با چالش جدی مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید چالش در بخش اشتغال و درآمد موجب کاهش کیفیت رسانه‌ها خواهد شد.

مدیرمسئول روزنامه معین ادامه داد: دامنه اثرات منفی افزایش قیمت کاغذ هم از حیث قیمت تمام شده و هم از حیث کیفیت بر روی رسانه‌های محلی بیشتر از رسانه‌های سراسری است. هم‌چنین کاهش حقوق و دست مزد نیروها نیز آفت دیگری در بخش محتواست.

وی ادامه این روند را منجر به تعطیلی کامل اکثر روزنامه‌ها و نشریات دانست و یادآور شد: مهم‌ترین راهکار افزایش نظارت بر بازار عرضه کاغذ است، زیرا وقتی اعلام می‌شود کاغذ با ارز دولتی وارد شده، اما در بازار اثری از این کاغذها نیست، این معنی را می‌دهد که توزیع در جاهای دیگری صورت می‌گیرد و لذا می‌طلبد که نظارت‌ها بیشتر شود.

رنجکش با اشاره به کاهش ویژه نامه‌های استانی روزنامه‌های سراسری، اضافه کرد: برای این‌که به کار چاپ و نشر روزنامه ادامه دهم از هر کاغذی که در بازار موجود است استفاده می‌کنم و این خود به خود هزینه‌ها را بالا می‌برد.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون با افزایش ۳۰ درصدی قیمت کاغذ مواجه هستیم، یادآور شد: در حال حاضر همه رسانه‌های مکتوب از کشوری و معروف گرفته تا محلی اقدام به کاهش تیراژ و تعداد صفحات نشریه خود کرده‌اند.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان: حذف یا ابقای ارز مبادله‌ای تاثیر چندانی در افزایش و کاهش قیمت کاغذ ندارد

کریم خرسندی مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان، مدیر مسؤل روزنامه سوال و جواب و روزنامه گلچین امروز در گفت و گو با ایسنا، حذف یا ابقای ارز مبادله‌ای تاثیر چندانی در افزایش و کاهش قیمت کاغذ ندارد چراکه تا همین امروز هم تاجران و وارد کنندگان این محصول استراتژیک، به دلیل نبود نظارت و عدم شفافیت مشکلات امروز را به وجود آوردند.

وی با بیان این‌که ما بارها از وزارت ارشاد و هم‌چنین اداره کل ارشاد اسلامی استان خواستار بهبود اوضاع کاغذ شده‌ایم، ادامه داد: در حال حاضر شاهد کاهش ورقه‌های روزنامه‌ها بودیم و صاحبان نشریات ترجیح می‌دهند برای سرپا نگه داشتن رسانه خود از چاپ صفحات رنگی اجتناب کنند و فقط به چاپ سیاه و سفید صفحه روزنامه بسنده کنند.

خرسندی ادامه داد: گرانی کاغذ دغدغه‌ای بزرگ برای روزنامه‌های استان است و اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد، تاب ادامه فعالیت را از برخی از این نوع رسانه‌ خواهد گرفت.

وی با اشاره به این‌که روزنامه‌ها که از یک طرف با کاهش درآمد آگهی مواجه هستند و از طرف دیگر کلیه اقلام چاپی و سایر هزینه‌های جنبی‌شان به صورت سرسام‌آوری درحال افزایش است، گرانی کاغذ تهدیدی جدی برای خراب‌تر شدن اوضاع اقتصادی روزنامه‌ها خواهد بود، تصریح کرد: باید با راه‌اندازی مجدد یارانه کاغذ و اعطاء حواله‌های خرید کاغذ همانند سال‌های گذشته دست واسطه‌ها را در زنجیره واردات کاغذ تا رسانه حذف کرد.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان این‌که روزنامه‌ها سندهای مکتوبی هستند که جزء هویت فرهنگی هر استان محسوب می‌شوند، گفت: فضای مجازی به اندازه کافی آسیب به روزنامه‌ها وارد کرد و ادامه گرانی کاغذ موجب خسارت های جبران‌ناپذیر به روزنامه‌ها خواهد شد.

خرسندی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب و تاکید ایشان بر ساماندهی بازار کاغذ، تصریح کرد: برای تحقق این امر  مسئولان با درایت بیشتری باید تصمیم‌گیری کنند.

مدیرمسئول روزنامه طلوع در استان فارس: بسیاری از مطبوعات امروز میزان تیراژ و صفحات خود را کاهش داده‌اند

مدیرمسئول روزنامه طلوع در استان فارس با تصریح بر این‌که کمبود کاغذ و بروز مشکلات ناشی از این مهم طی روزهای گذشته در کشور ناشی از عوامل پیدا و پنهان است، گفت: امروز مطبوعات، انتشارات و شغل‌های مرتبط با آن در معرض خطری جدی قرار گرفته‌اند.

محمدمهدی جعفری‌زاده که معتقد است هم در چرایی ایجاد این مشکل و هم ارائه راهکار مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند، عنوان کرد: اگر ارز در اختیار افراد سالم برای وارد کردن کاغذ قرار گرفته بود امروز با این مشکل مواجه نمی‌شدیم.حال نیز باید افرادی پاک دست نسبت به توزیع کاغذهایی که گفته می‌شود در انبارها کشف و جمع‌آوری شده، اقدام کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که بهتر است واگذاری کاغذ در اختیار بخش دولتی باشد یا خصوصی؟ نیز خاطرنشان کرد: اگر با ارز دولتی کاغذ وارد شود، قاعدتا توزیع نیز دولتی خواهد شد اما اگر بخش خصوصی اقدام به این کار کند، نظارت بخش دولتی را می‎طلبد.

مدیرمسئول روزنامه طلوع در استان فارس با تصریح بر این نکته که التهاب بازار کالاهای فرهنگی مانند کاغذ تاثیرناگواری بر مجموعه آگاهی مردم و عوامل شاغل در مطبوعات، انتشارات، کانون‌های تبلیغاتی، مدارس و دانشگاه‌ها دارد، اظهار کرد: بسیاری از مطبوعات امروز میزان تیراژ و صفحات خود را کاهش داده‌اند که اگر این مهم کنترل نشود با تعطیلی و رکود مطبوعات مواجه خواهیم شد.

جعفری‌زاده تاکید کرد که اگر وضعیت فعلی کمبود کاهش کاغذ در کشور ادامه یاید، با اثرات منفی فرهنگی و اقتصادی غیرقابل جبرانی روبه‌رو می‌شویم.

مدیرمسئول روزنامه خبر جنوب: امروز وارادت کاغذ آزاد شده و همه می‌توانند به وزارت ارشاد درخواست دهند

مدیرمسئول روزنامه خبر جنوب که گسترش فضای مجازی و دنبال کردن اخبار و اطلاعات کشور توسط مردم در این فضا را یکی از علل کاهش کاغذ و عدم تمایل برای وارد کردن آن در شرایط فعلی اقتصادی می‌داند، به ایسنا گفت: امروز وارادت کاغذ آزاد شده و همه می‌توانند به وزارت ارشاد درخواست دهند و در صورت تایید این وزارتخانه و وزارت صمت با معرفی به بانک نسبت به وارد کردن کاغذ اقدام کنند.

حسین واحدی‌پور با تاکید بر تلاش جدی مطبوعات برای نشان دادن قابلیت‎ها و اثرگذاری خود در مواجه با شبکه‎های اجتماعی، عنوان کرد: امروز زمان خبر دهی گذشته و باید به سمت گزارش‎های تحلیلی پیش برویم.

وی با بیان این‌که هر کسی پول داشته باشد می‌تواند توزیع کننده و مصرف کننده کاغذ باشد، ادامه داد: باید سراغ شرکت‌های بزرگ و معتبر وارد کننده کاغذ برویم، چرا که مطبوعات هم تا یک میزان خاصی می‌توانند درخواست کاغذ بدهند اما تا چه مقدار و تا چه زمانی می‌توانند این کار را ادامه دهند؟

مدیرمسئول روزنامه خبر جنوب با تاکید بر این‌که باید به بررسی و آسیب شناسی جایگاه رسانه مکتوب پرداخت، گفت: باید توجهی ۱۰۰ درصدی نسبت به مطبوعات شکل بگیرد.

واحدی‌پور مجددا تصریح کرد که رویکرد فعلی مطبوعات بر اقتصاد آنها بی‌تاثیر نبوده است.

صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه مهد آزادی: حمایت دولت از روزنامه‌ها باید هدفمند باشد

صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه سراسری و بین المللی مهد آزادی که در تبریز چاپ می‌شود معتقد است که حمایت دولت از روزنامه‌ها باید هدفمند باشد؛ چرا که دخالت زیاد در درآمد مطبوعات همه را با مشکل مواجه کرده و باعث برهم خوردن توازن می‌شود.

شهرزاد پیمان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دلایل افزایش قیمت کاغذ، گفت: معتقدم تحریم‌ها دلیل اصلی اوضاع نابسامان کاغذ بوده و در چنین مواقعی عده‌ای شروع به احتکار می‌کنند تا بازار را با مشکل مواجه کرده و کالای احتکار شده را با قیمت خوب بفروشند. به‌طور کلی کمبود واردات، سودجویی برخی‌ها و موانع موجود در توزیع کاغذ مشکلاتی را برای مطبوعات به وجود آورده است.
 
پیمان با بیان این‌که باتوجه به وارداتی بودن کاغذ، با بالا رفتن قیمت دلار کاغذ نیز گران می‌شود، گفت: علاوه بر کاغذ، قیمت تأمین ملزومات چاپ همچون زینک و مرکب مرغوب نیز بالا رفته و در حال حاضربازار با کمبود این مواد مواجه است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه کاغذ مواد اولیه مطبوعات به شمار می‌رود، گرانی آن بر اقتصاد روزنامه تأثیر گذاشته و باعث کاهش تیراژ روزنامه می‌شود و دیگر نمی‌توان به این حرفه به عنوان شغل برای کسب درآمد نگاه کرد.

صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه سراسری و بین المللی مهد آزادی در رابطه با اختصاص ارز دولتی برای واردات کاغذ، گفت: هر جا که پای رانت وسط آمد ما با مشکل مواجه شدیم و عده‌ای دسترسی بیشتری به دلارهای ارزان و کاغذ ارزان پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت در چند مرحله با قیمت مناسب ۱۰ تن کاغذ در اختیار روزنامه‌ها قرار داد و با توجه به پر تیراژ بودن روزنامه مهد آزادی، احتمالاً فقط ما توانستیم در تبریز این همه کاغذ را یکجا خریداری کنیم. ضرورت دارد قیمت کاغذ در بازار مناسب شود تا روزنامه‌ها به اندازه نیازشان کاغذ خریداری کنند.

صاحب امتیاز روزنامه مهدآزادی خاطرنشان کرد: مشکلات کاغذ تنها به گران شدن ختم نمی‌شود و اصلاً کاغذی برای خرید وجود ندارد که باید این موضوع توسط متولیان امر بررسی و آسیب شناسی شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که واردات و توزیع کاغذ در اختیار دولت باشد بهتر است یا بخش خصوصی؟ خاطرنشان کرد: اگر بازار کاغذ در اختیار بخش خصوصی باشد، شاید اوایل گران شود، ولی به مرور زمان وضعیت بهتر می‌شود. در گذشته دولت کاغذ را با نرخ پایین در اختیاز روزنامه‌ها قرار می‌داد که برخی از روزنامه‌ها برای تأمین هزینه‌ها، کاغذ را در بازار آزاد می‌فروختند؛ بعد از این اتفاقات، دولت به جای کاغذ، یارانه‌ای برای مطبوعات در نظر گرفت که البته بنده مخالف این موضوع هستم؛ چرا که نحوه‌ی توزیع یارانه مشخص نبود و هم‌چنین نشریه‌های نوظهور فقط برای دریافت یارانه وارد عرصه شده و سایر مطبوعات را در دریافت آگهی با مشکل مواجه کردند.   

پیمان خاطرنشان کرد: مطبوعات در صورت داشتن مشکل مالی به تعدیل نیرو روی می‌آورند و به‌جای نیروهای حرفه‌ای از نیروی تازه وارد و ارزان استفاده می‌کنند که این موضوع نیز باعث کاهش کیفیت مطالب در مطبوعات می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که مطبوعات همیشه باید باشند، گفت: کاهش درآمد مطبوعات باعث شده تا کسی رغبتی برای حضور در این عرصه نداشته باشد؛ البته همه چیز به کاغذ ختم نمی‌شود شاید بگویند با آگهی جبران می‌کنیم، ولی من نگرانم که کاغذ را نتوانیم تأمین کنیم.

مدیرمسئول روزنامه ۱۹دی: حل مشکلات فعلی کاغذ، نیاز به یک مدیریت درست دارد

رییس خانه مطبوعات قم و مدیرمسئول روزنامه ۱۹دی با انتقاد از کمبود و گرانی کاغذ، گفت: مشکل کمبود کاغذ و افزایش قیمت آن به چند دلیل مربوط می‌شود که مقداری از این مشکلات به دلیل مسائل تحریم و وضعیت اقتصادی کشور است.

مرتضی داستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص کمبود کاغذ افزود: هم‌چنین در حال حاضر یک مشکل جهانی کاغذ نیز وجود دارد و مقداری از وضع کنونی مربوط به این موضوع است؛ هم‌چنین یک بخش از مشکلات به دلیل عدم مدیریت درست توزیع کاغذ است و باعث کمبود کاغذ و گرانی بی‌رویه آن شده است.

رییس خانه مطبوعات استان قم در خصوص تاثیر کمبود کاغذ بر نشریات و روزنامه‌ها، ابراز عقیده کرد: به دلیل مشکلات موجود، نشریات و روزنامه‌ها تیراژ و یا تعداد صفحات خود را کاهش دادند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، شاهد مرگ زودرس برخی مطبوعات خواهیم بود.

وی ادامه داد: البته مشکل نشریات و روزنامه‌ها تنها مربوط به کمبود و گرانی کاغذ نیست و افزایش هزینه‌های جاری مطبوعات و کاهش درآمدها هم مشکلات را چندین برابر کرده است است.

داستانی تصریح کرد: اعطای مجوزهای بی‌رویه به نشریات توسط فرهنگ و ارشاد باعث نصف شدن درآمد آگهی‌ها برای مطبوعات شده است و با وضع موجود، انتشار بسیاری از نشریات و روزنامه‌های تاثیرگذار، در هاله‌ای از ابهام است.

وی با بیان این‌که حل مشکلات فعلی کاغذ، نیاز به یک مدیریت درست دارد، گفت: اگر دولت امکان توزیع منصفانه کاغذ را ندارد، یا باید هزینه گمرک را کاهش دهد و یا اجازه دهد هر کسی با ارز شخصی کاغذ را وارد کند؛ اکنون واردات کاغذ تنها با ارز تخصیصی انجام می‌شود و این باید حل شود تا شاهد کاهش قیمت کاغذ باشیم.

مدیرمسئول روزنامه ۱۹دی اظهار کرد: وقتی اقتصاد یک رسانه ضعیف شود، مجبور به صرفه جویی هزینه می‌شوند و اولین اقدام، تعدیل نیروهای حرفه‌ای و ماهر است و این اتفاق باعث کاهش کیفیت رسانه می‌شود.

وی گفت: اکنون تمام سیاست‌ها به این سمت است که باید با نشریات خداحافظی کنیم؛ دوام نشریات و روزنامه‌ها تاکنون نیز به دلیل علاقه به این کار و مقاومت آنان در برابر مشکلات است، ولی قطعا با ادامه یافتن وضع موجود، نشریات و روزنامه‌ها توان مقاومت را از دست می‌دهند.

داستانی در خصوص ورود بخش خصوص برای واردات کاغذ، تاکید کرد: تجربه نشان داده است که بخش خصوصی به دنبال منفعت بیشتر است و عدم نظارت کافی بر فعالیت آنان باعث ایجاد مشکلات بیشتری می‌شود؛ واگذاری کامل واردات و توزیع کاغذ به دولت کاملا اشتباه است و باعث ایجاد رانت برای عده‌ای می‌شود، ولی واگذاری کامل به بخش خصوصی بدون نظارت نیز مشکل ایجاد می‌کند و باید فعالیت بخش خصوصی تحت نظارت کافی و درست باشد.

وی بیان کرد: این نکته بسیار عجیب است که با وجود تاکید مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب مبنی بر حل هرچه سریع‌تر مشکل کاغذ، ولی هم‌چنان کاغذها در گمرک دپو است و اقدام مناسبی انجام نشده است؛ باید بررسی شود که چه کسانی و یا چه گروه‌هایی از عدم حل این مشکل سود می‌برند و اقدام درستی در این خصوص انجام پذیرد.

نیمه پر لیوان بحران کاغذ

سردبیر روزنامه اصفهان زیبا معتقد است که ورای مشکلات حاصل شده از بحران کاغذ، این معضل می‌تواند مطبوعات را به سمت حرفه‌ای‌تر شدن و استفاده از راهکارهای جدید سوق بدهد.

امید طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بخش زیادی از وضعیت امروزی بازار کاغذ محصول شرایطی است که تمام اقتصاد ما از آن تأثیر می‌پذیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر تحریم‌ها و سودجویی‌ها، عدم نظارت و ضعف دستگاه‌ها در کنترل بازار را نیز می‌توان باعث‌وبانی پدید آمدن بحران کاغذ دانست.

سردبیر روزنامه اصفهان زیبا با بیان اینکه همیشه نباید به همه مسائل نگاه کاملاً منفی داشت، گفت: اگر چه تیراژ و تعداد صفحات خیلی از مطبوعات کم شده و عده‌ای حتی تعدیل نیرو هم داشته‌اند اما شاید بتوان گفت که بخش‌هایی از این بحران نیز در مجموع می‌تواند مثبت باشد و مطبوعات را به سمت حرفه‌ای‌تر شدن و تلاش برای ارائه بهترین کیفیت ببرد.

وی افزود: به‌هرحال رقابتی که اکنون ایجاد شده جزئی از منطق بازار است و همه باید به فکر راهکارهای جدید باشند. بخشی از این راهکارها نیز به حوزه آنلاین و فضای مجازی برمی‌گردد که مطبوعات باید در کنار شکل مکتوب کار خود آن را تقویت کنند.

طاهری، ورود بخش خصوصی به حوزه کاغذ را بهترین گزینه برای برون‌رفت از وضعیت کنونی دانست و تصریح کرد: البته این واگذاری نباید به شکل صددرصدی باشد و انتظار می‌رود که دولت وجه حاکمیتی و نظارت خود را بر بازار و سیاست‌های آن داشته باشد تا چرخه سالم‌تری شکل بگیرد و شرایط بر اساس منطق بازار پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: به‌طور یقین تنش‌هایی برای خصوصی‌سازی کاغذ ایجاد خواهد شد اما تصور می‌کنم که بخش خصوصی در نهایت موفق‌تر از دولت در این حوزه عمل کند.

طاهری ابزار امیدواری کرد که با مدیریت دولت، تکلیف کاغذ هر چه زودتر روشن شود و ساز و کار بهتری برای آن تعریف شود تا مطبوعات نیز بتوانند برنامه‌ای متناسب با آن ساز و کار برای خود طراحی کنند.

سردبیر روزنامه اصفهان: در بحث کاغذ، ظرفیت تولید داخلی مورد غفلت قرارگرفته

سردبیر روزنامه اصفهان امروز معتقد است بحران زینک، به‌مراتب از بحران کاغذ بزرگ‌تر است؛ به‌طوری‌که حتی اگر مسئله کاغذ هم حل شود، این بحران، مطبوعات را زمین‌گیر می‌کند.

امیر اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: داستان کاغذ، تقریباً اواخر سال ۹۶ به دلیل کمبود کاغذ در بازار داخلی که ناشی از خرید سنگین یکی از بنگاه‌های بزرگ مطبوعاتی بود، شروع شد و متعاقب آن، کاهش تولید و افزایش قیمت جهانی کاغذ، رشد صعودی قیمت آن را در ایران به دنبال داشت.

وی ادامه داد: با بالا رفتن نرخ ارز و کاهش ثبت سفارش واردات، این مشکل در سال ۹۷ جدی‌تر شد. کم شدن ظرفیت ارزی کشور و مسائل مرتبط با آن نیز باعث شد که اوایل سال ۹۸ قیمت کاغذ نسبت به زمستان ۹۶، افزایش قیمتی هفت برابری داشته باشد.

سردبیر روزنامه اصفهان امروز تصریح کرد:  از نظر آمار و ارقام اعلامی، گفته می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار تن کاغذ ثبت سفارش و حتی واردشده اما عملاً شاید یک دهم از این مقدار به دست مصرف‌کننده اصلی رسیده و در پروسه توزیع قرارگرفته باشد.

وی افزود: تا این لحظه از سرنوشت مابقی این کاغذها اطلاعات درستی منتشرنشده و روایت‌های مختلفی پیرامون آن شنیده می‌شود. برخی می‌گویند ارز اختصاص‌یافته به کاغذ، صرف چیزهای دیگری شده و اصلاً وارداتی در کار نبوده. عده‌ای بر این باورند که به دلیل ۴۲۰۰ تومانی بودن ارز کاغذ، این محموله بلافاصله بعد از ورود به ایران، به کشورهای همسایه صادر شده و جمعی هم معتقدند که این مقدار کاغذ، وارد اما در کشور، احتکار شده و از طریق بازار سیاه با قیمتی چندین برابر در حال توزیع است.

اکبری یادآور شد: نتیجه اینکه اکنون، روزبه‌روز شاهد کاهش صفحات و تیراژ و هم‌چنین تعطیل شدن برخی از نشریات هستیم. این مسئله هفته پیش به بزرگ‌ترین روزنامه‌های کشور یعنی همشهری و ایران هم سرایت کرد به‌طوری‌که آن‌ها نیز تیراژ خود را به‌شدت پایین آوردند و تعداد صفحات‌شان را محدودتر کردند.

وی، پیشنهادات خود را برای برون‌رفت از بحران کاغذ، چنین شرح داد: بازار کاغذ مطبوعات، بازار مشخصی است که مصرف‌کننده غیر ندارد. درنتیجه  وزارت صمت و ارشاد، خیلی ساده می‌توانند مصرف سالانه این حوزه را در بهترین و پررونق‌ترین حالت، محاسبه و سیاست‌هایی در جهت رفع این نیاز اتخاذ کنند.

اکبری ادامه داد: چند روز پیش خبری منتشر شد که قرار است ارز تخصیصی به کاغذ ارز نیمایی باشد اما در جلسه دیگری مصوب شد که کاغذ کماکان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود. بنابراین اگر به مقدار نیاز کاغذ وارد شود و سر از بازار سیاه، کشورها یا صنایع دیگر درنیاورد و با مکانیزمی درست به دست مصرف‌کننده اصلی برسد، بخش اعظمی از بحران کاغذ هم مرتفع خواهد شد.

این روزنامه‌نگار، با تأکید بر این‌که در بحث کاغذ، ظرفیت تولید داخلی مورد غفلت قرارگرفته گفت: صنایع چوب و کاغذ مازندران بنا به برخی گفته‌ها قادر است سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار تن کاغذ مطبوعات تولید کند. علاوه بر این‌که مواد اولیه این کارخانه داخلی است و کارگرها و مهندسان آن هم ایرانی هستند، در صورت حمایت، اولاً تولید ما رونق می‌گیرد و ثانیاً هزینه تمام‌شده کاغذ این کارخانه اگر به بالاترین نرخ دلار هم محاسبه شود، نصف یا یک‌سوم کاغذی است که اکنون در بازار خریدوفروش می‌شود.

وی افزود: ممکن است کیفیت کاغذ داخلی کمی پایین باشد اما می‌تواند حاشیه بازار سیاه ایجادشده را متوقف کند و فضا را به نفع مصرف‌کننده یعنی مطبوعات، تغییر دهد.

سردبیر روزنامه اصفهان امروز در پاسخ به این سؤال که واگذاری کاغذ به بخش خصوصی در رفع مشکلات ایجادشده اثرگذار است یا خیر؟ اظهار کرد:  تجربه نشان داده که وقتی چیزی قرار است از کانال دولتی توزیع شود، مسائل مختلفی مثل رانت و… برای آن به وجود می‌آید. با توجه به این‌که کشور در شرایطی خاص قرار دارد و ارز کاغذ هم ۴۲۰۰ تومانی است، اگر دولت نظارت دقیقی نداشته باشد بروز مشکلات متعدد طبیعی است. در چنین وضعیتی، به‌شرط حضور تولید داخلی و شفاف شدن واردات، شاید اگر بخش خصوصی با مکانیزم تعریف‌شده‌ای اختیار کاغذ را در دست بگیرد، اوضاع بهتر شود.

اکبری با بیان این‌که مردم، مشکل امروز مطبوعات را با عنوان بحران کاغذ می‌شناسند اما بحرانی بزرگ‌تر از بحران کاغذ هم گریبان‌گیر مطبوعات است، ادامه داد: زینک یکی از اقلام مرتبط با چاپ است و صنعت کتاب، مطبوعات و بسته‌بندی به این ماده اولیه، نیازی مبرم دارد. قیمت زینک اکنون به شکل سرسام‌آوری بالا رفته و متأسفانه وضعیت آن وخیم‌تر از وضعیت کاغذ است؛ به‌طوری‌که اگر به همین شکل پیش برویم با وجود حل بحران کاغذ هم نمی‌توان جلوی زمین‌گیر شدن مطبوعات را گرفت.

وی هشدار داد، لازم است مسئولان، هم‌زمان با بررسی مشکل کاغذ، مسئله زینک را هم پیگیری کنند. گفته می‌شود که بخش عمده‌ای از این ماده به کشور واردشده اما چون ارز به آن تخصیص پیدا نکرده، همچنان در گمرک مانده و به بازار تزریق نشده است.

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی: مشکلی برای چاپ کتاب و مطبوعات وجود ندارد

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی گفت: در حال حاضر مطبوعات و نشریات می‌توانند از طریق سامانه توزیع کاغذ، نیاز خود را رفع کنند و مشکلی برای چاپ کتاب و مطبوعات وجود ندارد.

افشین تحفه‌گر در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در خصوص مشکل کاغذ در استان و درگیری نشریات و روزنامه‌ها با آن اظهار کرد: بحث مواد اولیه و کاغذ در حوزه مطبوعات و نشر، مطالبه به حقی است و دولت نیز به این حوزه توجه نشان داده است. اقلام اساسی کشور که در این شرایط بحرانی از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات استفاده می‌کنند بسیار محدود بوده و با کالاهای اساسی مردم ارتباط پیدا می‌کند.

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ

وی افزود: به دلیل اهمیت حوزه فرهنگ، دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و ارز ۴۲۰۰ تومانی را به کاغذ اختصاص داده است. در حال حاضر مطبوعات و نشریات می‌توانند از طریق سامانه توزیع کاغذ، نیاز خود را رفع کنند و مشکلی برای چاپ کتاب و مطبوعات وجود ندارد.

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: اگر احیانا دوستان در حوزه مطبوعات یا نشریات کار فوق‌العاده علاوه بر آنچه در سامانه دیده شده است را تولید کنند طبیعا باید هزینه بیشتری را بابت آن پرداخت کنند. در حال حاضر آنچه نشریات و مطبوعات نیاز دارند در اختیار آنان قرار می‌گیرد و نشریات به صورت جاری تولید و چاپ می‌شوند.

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: حتی در آخرین جلسه‌ای که وزیر با جناب جهانگیری داشتند به اتفاق دکتر انتظامی که مسئول ساماندهی به امور مربوط به کاغذ هستند و جرئیات این جلسه نیز در فضای رسانه منتشر شده، تاکید بر تامین کاغذ برای نشریات و ناشران شده است.

وی اضافه کرد: در استان خراسان نیز مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ضمن این‌که در هفته گذشته جلسه‌ای در دفتر معاونت سرمایه‌گذاری استانداری برگزار شد که در این جلسه پیگیر بعضی از مشکلات مربوط به حوزه چاپخانه‌ها که در واقع متولی اصلی حوزه چاپ در استان ما هستند، باشیم که خوشبختانه جلسه خوبی بود.

همکاری سازمان تامین اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت با صنایع چاپ

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: این جلسه با حضور سرکار خانم علیرضایی، نماینده شورای عالی بانک‌ها، جناب دکتر مروارید و مدیر کل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد. یکی از بحث‌های مطرح شده در این جلسه بحث کاغذ بود که قرار شد کاغذ و ملحقات آن و سرمایه در حال گردش برای صنایع چاپ تامین شود و به میزانی که صنایع چاپ نیاز به واردات کالا داشته باشند ثبت سفارش بدهند و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز  همکاری لازم با این مجموعه را داشته باشند.

تحفه‌گر گفت: بخش دوم این جلسه به بحث بیمه و تامین اجتماعی و سختی کار پرداخته شد و در این زمینه نیز مقرر شد که همراهی‌های خوبی در حد توان استان انجام شود. هم‌چنین در بحث سرمایه درحال گردش نیز درخواست اتحادیه ۱۲ میلیارد تومان بود که تحقق پیدا کرد و قرار شد نحوه روند اجرایی آن را رئیس اتحادیه با نماینده شورای عالی بانک‌ها در نشستی برای تعامل بیشتر در جهت بهبود کار بررسی کنند.

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی در خصوص میزان موفقیت نمایشگاه در زمینه تنظیم ارائه محتوا براساس نیاز مخاطبین اظهار کرد: کسانی که امسال امکان بازدید از نمایشگاه برای آنان فراهم بوده و سال‌های قبل نیز از نمایشگاه بازدید داشتند، در صورت مقایسه عملکرد نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل شاهد تفاوت‌ها خواهند بود.

وی افزود: در بخش محتوایی و در تنوع کارهایی که امسال رخ خواهد داد و ایجاد رویداهای متفاوت مانند کرسی‌های آزاد اندیشی، تفاوت‌ها نسبت به سال گذشته کمی خود را نشان خواهد داد. امسال در حوزه نشر تلاش بیشتری شده است.

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: امسال نمایشگاه به صورت همزمان در تهران نیز در حال برگزاری است. حدود ۷۰۰ غرفه در نمایشگاه وجود دارد که بخش عمده آنان در ارتباط با حوزه نشر است.

ارائه ۱۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: تقریبا ۱۵ ناشر از ۴۵ ناشر دیگر نمایندگی می‌کنند و ۱۰ هزار عنوان کتاب را در نمایشگاه ارائه می‌کنند که این اتفاق برای اولین بار در نمایشگاه رخ داده است.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که ما با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم زیرا مطالبه جوانان امروز در حوزه مسائل دینی و قرآنی و ورودی اطلاعات آنان با آنچه در حال حاضر ارائه می‌شود فاصله دارد. اطلاعات ما به جوانان باید کمی به روزتر باشد.

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی تصریح کرد: در حقیقت مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، یک نوع دغدغه را مطرح کردند و بر روی جوانان متمرکز شدند، همان‌گونه که امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ فرمودند که سربازان ما فرزندان و شیرخواران اکنون ما هستند. امروز مقام معظم رهبری این مطلب را با ورژنی دیگر تکرار می‌کنند و نگاه ایشان به جوانان است.

تحفه‌گر عنوان کرد: اگر ما همه رویدادها را با نگاه به بخش فعال جامعه که شامل جوانان است تغییر دهیم و متناسب با آنان اطلاعاتی گردآوری کنیم، ثمردهی و تاثیرگذاری آن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص متولی بخش چاپ و نشر تاکید کرد: متولی بخش صنعتی چاپ، سازمان صنعت، معدن و تجارت و بخش محتوایی آن نیز اداره کل ارشاد است. هم‌چنین متولی بخش نشر به طور کلی اداره کل ارشاد اسلامی است.

احقاق حق خبرنگاران از صندوق اعتباری هنر

معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی در ارتباط با نظارت برای احقاق حق خبرنگاران با توجه به سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری گفت: یک بخش حمایتی در این زمینه صندوق حمایت از هنرمندان است. صندوق اعتباری هنر که به این صورت تعبیر می‌شود که «ه» آن مربوط به هنرمندان و «ر» آن مربوط به رسانه است و به نوعی یک علامت اختصاری است.

تحفه‌گر خاطرنشان کرد: در این بخش حمایت‌هایی در حوزه بیمه انجام می‌شود که اگر با قوانین آن همراهی کنیم و قوانین و مقررات بهره‌مندی خبرنگاران از این تسهیلات سهل‌تر شود، طبیعتا خبرنگاران می‌توانند تمامی مطالبات خود را از این بخش پیگیری کنند. بخش دیگر مطالبات صنفی است که خانه مطبوعات در استان و کشور باید مطالبه‌ای جدی در این حوزه داشته باشند و به صورت لایحه مشکلات این زمینه را حل کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست