• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۳-۲۴
  • شناسه خبر: 11734

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن: مراودات سیاسی بر میزان صادرات اثر دارد

پیام ملّت -سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است مراودات سیاسی بر میزان صادرات هر کشور اثرگذار است چراکه چگونگی نقل‌ و انتقال پول در حجم صادرات مؤثراست. سعید باستانی با اشاره به ضرورت حفظ بازارهای صادر ...

پیام ملّت -سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است مراودات سیاسی بر میزان صادرات هر کشور اثرگذار است چراکه چگونگی نقل‌ و انتقال پول در حجم صادرات مؤثراست.

تأثیر مراودات سیاسی بر میزان صادرات

سعید باستانی با اشاره به ضرورت حفظ بازارهای صادراتی، گفت: اگرچه جذب بازارهای صادراتی امر مشکلی است اما حفظ این بازارها کاری بس سخت‌تر است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: حفظ بازارهای صادراتی به سیاست‌های پایدار داخلی وابسته است؛ در واقع آیین‌نامه‌های داخلی کشور باید پایدار باشند تا سرمایه‌گذار، تولیدکننده و تاجر از ثبات مقررات و قوانین اطمینان داشته و در سایه این ثبات برای روزهای آینده برنامه‌ریزی کند.

وی اظهار کرد: مراودات سیاسی بر میزان صادرات هر کشور اثرگذار است چراکه چگونگی نقل و انتقال پول در حجم صادرات مؤثر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: میزان صادرات اقلام کشاورزی که (جزو ارزاق عمومی هستند) مانند پسته، خرما، زعفران و … تا حدود زیادی به بخش‌نامه‌ها و قوانین داخلی وابسته است در واقع قوانین و مقررات مربوط به صادرات این محصولات باید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار و صادرکننده ثبات کاری داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ممنوعیت صادرات برخی اقلام کشاورزی باعث ضرر و زیان صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از فروپاشی شوروی، بازارهای بسیار مناسبی برای صادرات ایجاد شد در واقع کشورهای جدیدالتأسیس در شمال ایران می‌توانست بازار هدف مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد اما به دلیل عدم تجربه تجار و نابسامانی دپیلماسی اقتصادی این بازارها از دست رفت.

باستانی برخی آیین‌نامه‌های داخلی را جزو موانع حفظ بازارهای اقلام کشاورزی صادراتی دانست و گفت: دپیلماسی اقتصادی برای جذب و حفظ بازارهای اقتصادی و آیین‌نامه‌های مربوط به صادرات اقلام کشاورزی در اختیار مسئولان داخلی است و می‌توان با توجه به این مؤلفه‌های بازار کشورها را به دست گرفت این در حالی است که به این امر توجه چندانی نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به راهکارهای لازم برای حفظ بازارهای صادراتی علیرغم ساماندهی بازار، عنوان کرد: بازار داخلی ایران برخلاف بسیاری از کشورها دارای نقاط پیک مصرف است. به‌طور مثال در ماه مبارک رمضان، نوروز، دهه نخست ماه محرم و… مصرف برخی کالاها مانند مرغ، گوشت، برنج، پنیر، شکر و… افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند بنابراین به راحتی می‌توان با برنامه‌ریزی کالاهای مور نیاز مردم را برای این ایام تأمین کرد اما اگر تدابیر لازم برای فصول اوج مصرف صورت نگیرد وضعیت بازار از کنترل خارج می‌شود.

باستانی با بیان اینکه باید برای تأمین کالاهای اساسی به صورت سالانه برنامه‌ریزی شود، ادامه داد: باید تدابیر ویژه‌ای برای توزیع مایحتاج زندگی مردم اندیشیده شود. علیرغم اینکه مجلس بارها در رابطه با شیوه توزیع کالاهای اساسی به دولت تذکر داده اما نحوه توزیع، بسیار نامناسب است؛ به‌طور مثال در روزهای گذشته توزیع شکر درشان مردم ایران نبود و مردم ناچار بودند برای دریافت ۲ کیلو شکر در صف‌های طویل و نامناسب انتظار بکشند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید دید دولت چرا از روش‌های مناسب برای توزیع مایحتاج موردنیاز مردم استفاده نمی‌کند، اظهار کرد: می‌توان از تجربه سایر کشورها برای توزیع کالاهای اساسی استفاده کرد، انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات لازم برای تأمین و توزیع مناسب است کالاها را انجام دهد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست