• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۳-۲۴
  • شناسه خبر: 11740

وزارت بهداشت: ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل فشار خون بالا می‌میرند

پیام ملّت – مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا در ایران طی ۲۵ سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافته و فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ‌های زودرس در ایران است. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درما ...

پیام ملّت – مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا در ایران طی ۲۵ سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافته و فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ‌های زودرس در ایران است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی عمدتاً ناشی از فشار خون بالا می‌میرند.

به گزارش ایرنا، درمان و آموزش پزشکی دکتر رضا ملک‌زاده در آستانه راه اندازی بسیج ملی فشار خون با اشاره به خطرات فشار خون بالا برای سلامتی انسان افزود: باید به این آمار، سال های از دست رفته عمر ایرانی‌ها به دلیل ناتوانی‌های ناشی از فشار خون بالا را نیز افزود که هم اکنون به دو میلیون سال رسیده و ۶۲ درصد نسبت به ۲۵ سال گذشته افزایش یافته که عدد بسیار قابل توجهی است.

وی افزود: مرگ‌های ناشی از فشار خون بالا در ایران طی ۲۵ سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافته و فشار خون بالا مهم‌ترین عامل خطر سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ‌های زودرس در ایران است.

Related image

ملک زاده اضافه کرد: اگر جامعه پزشکی در زمینه بی‌خبری افراد از ابتلای به فشار خون توجه کافی داشته باشند و مردم نیز آن را جدی بگیرند، شاهد کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود.

دو روش ساده برای کنترل فشار خون

ملک زاده، رهایی از افزایش بار بیماری فشار خون بالا در ایران را نیازمند تنها دو گام ساده عملی دانست و افزود: تمام بیماران به هر دلیلی که به مطب‌ها مراجعه می‌کنند، از پزشک خود بخواهند که فشار خونشان را کنترل کند و متقابلاً، همه پزشکان نیز خود را ملزم بدانند فشار خون تمام بیماران را فارغ از هر علتی که مراجعه کرده‌اند، اندازه‌گیری کنند تا این عامل خطر بیماری‌های مرگبار در کشور ما تا حدود زیادی کنترل شود.

وی تاکید کرد: پزشکان در هر تخصصی، ابتدا، یک پزشک عمومی هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود، سیستمی در مطب ایجاد کنند که طی آن، فشار خون تمام بیماران بزرگسال مراجعه‌کننده بدون استثنا اندازه‌گیری شود؛ چرا که کنترل فشار خون به عنوان بیماری که عمر انسان را کوتاه می کند، از هر بیماری دیگری مهم‌تر است؛ این کار را یک پرستار و حتی منشی مطب هم می تواند انجام دهد و چنین اقدام ساده‌ای نتایج بسیار مهمی در کنترل فشار خون خواهد داشت.

فشار خون را از ۳۵ سالگی جدی بگیرید

معاون وزیر بهداشت با هشدار نسبت به اینکه نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند، تاکید کرد: تمام افراد باید از سن ۳۵ سالگی فشار خون خود را چک کنند. اندازه‌گیری فشار خون باید اساساً هر ماه یا دست‌کم هر دو یا سه ماه انجام شود و در این بین، افراد مشکوک به فشار خون بالا در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.

وی، فشارخون را یک بیماری خاموش و بی علامت، عنوان کرد و افزود: این بیماری به دلیل بی‌علامت بودن، بسیار خطرناک و گاه مرگبار است. بنابراین، مردم باید بی‌حالی و خستگی عمومی و نیز سردرد را که دو نشانه شایع و مهم خطر فشار خون بالا است را جدی بگیرند.

ملک زاده با اشاره به تعریف جدید فشار خون در راهبردهای جهانی (گایدلاین) و اهداف مهمی که برای پیشگیری‌های اولیه و ثانویه فشار خون بالا از جمله مرگ و ناتوانی زودرس مدنظر قرار گرفته از پزشکان خواست تا با استانداردهای این تعریف، فشار خون بالا را کنترل و مردم هم با آن همراهی کنند.

علت فشار خون بالا چیست؟

معاون وزیر بهداشت، عوامل متعددی را در ابتلای فرد به بیماری فشار خون موثر دانست که می‌توان به مصرف بالای نمک، بی‌تحرکی یا نداشتن تحرک کافی، اضافه وزن و چاقی، چربی خون بالا، مصرف الکل، رژیم غذایی، منطقه محل سکونت، سبک زندگی، ژنتیک، آلودگی هوا، استرس و فشارهای ناشی از آن و حتی برخی عوامل موثر در فرایند رشد جنین و دوران کودکی اشاره کرد.

زنان سه برابر مردان نمک مصرف می‌کنند

وی، افزایش شمار مبتلایان فشارخون در ایران را بیش از همه، متوجه چند عامل اصلی از جمله مصرف زیاد نمک و چاقی برشمرد و گفت: مصرف روزانه نمک در ایران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است؛ به طوری که در دنیا پنج گرم و در ایران ۱۱ گرم است.

ملک زاده افزود: مصرف نمک در بین زنان ایرانی حدود سه برابر مردان است. بر پایه نتایج مطالعات ملی بار بیماری‌ها در ایران، در سال ۹۵، مصرف نمک تنها در ۱۲ درصد مردم، محدوده سالم را رعایت کرده است.

۲۹ میلیون نفر اضافه وزن دارند

وی افزایش چاقی و بی تحرکی در ایران را به عنوان عامل مهم فشار خون بالا نام برد و گفت: درحالی که ۸۰ درصد ایرانی‌ها تحرک بدنی کافی ندارند، شمار افراد چاق و دارای اضافه وزن در ایران به ۲۹ میلیون نفر رسیده است که این نیز هشدار جدی برای افزایش شمار مبتلایان به فشار خون است.

ارتباط فشار خون بالا و کم‌کاری کلیه‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: پرفشاری خون احتمال ابتلا به کم‌کاری کلیه را به طور متوسط تا بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و هرچه متوسط فشارخون و وزن فرد مبتلا با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند، خطر کم‌کاری کلیه‌ها نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر افراد، قادر به کاهش فشارخون و وزن خود نیستند، دست کم می‌توانند مانع افزایش فشار خون و وزن شده و از خطر کم‌کاری کلیوی بکاهند.

وی، فشار خون را یک بیماری صد در صد قابل درمان دانست که در عین حال، اگر معالجه نشود ممکن است به طور ناگهانی عاقبتی مرگبار و یا ناتوان‌کننده برای فرد مبتلا رقم زند.

مشکلی به عنوان درمان ناقص فشار خون بالا

ملک زاده، علاوه بر بی خبری بسیاری از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود، همچنین «عدم کنترل» و «درمان ناقص فشار خون» افرادی که از ابتلای خود به این بیماری آگاهند را مشکل دیگری دانست که باید به آن توجه جدی شود.

به گفته وی، نتایج یک مطالعه در کشور نشان داده است که تنها ۵۰ درصد مبتلایان فشار خون که از بیماری خود اطلاع دارند، فشار خونشان کنترل می‌شود و در بین افرادی که فشار خونشان کنترل می‌شود نیز، فقط ۵۰ درصد درمان می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از مشکلات موجود در درمان فشار خون، انجام ندادن هیچ‌گونه اقدامی برای درمان، با وجود آگاهی از ابتلا به آن است. مشکل دیگر، نقص در روند درمان است؛ به طوری که داروها به درستی و کامل مصرف نمی‌شوند. به عنوان مثال، هر قرص، هشت ساعت در خون فرد باقی می‌ماند و ممکن است بنا به تشخیص پزشک معالج نیاز به تجدید قرص باشد، اما بیمار این دستور را رعایت نکرده باشد.

ملک زده افزود: احتمال ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن، بیشتر می شود و به همین دلیل ممکن است افراد مبتلا در سنین بالا نیاز به قرص‌های بیشتری داشته باشند یا قرص‌های خود را با دستور پزشک، برای کنترل بهتر فشار خون تغییر دهند. اما آنچه بسیار مهم است تکمیل روند درمان و اطمینان از تحت کنترل بودن فشار خون است.

به گفته وی، هم اکنون داروهای درمان فشار خون با کیفیت بسیار مناسب در کشور تولید می‌شوند و در دسترس هستند.

ملک زاده گفت: یکی از راه‌های ساده کنترل فشار خون، استفاده از دستگاه‌های فشارسنج در منزل است. ضروری است که تمام خانواده‌ها این دستگاه را داشته باشند و فشار خون افراد به ویژه کسانی که در معرض خطر هستند، به طور مرتب کنترل شده و در صورت داشتن فشار خون بالا به پزشک مراجعه کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست