• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۳-۲۵
  • شناسه خبر: 11745

در گردهمایی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد: شناسایی چالش های منطقه ای

پیام ملّت – رونق تولید و مصرف کالاهای فرهنگی و حتی صدور آن به خارج از مرزها، در کنار برجسته کردن جنبه مولد فرهنگ در عرصه اقتصاد، می تواند زمینه صدور فرهنگ را نیز در پی داشته باشد، امری که در کشور تا کنون جدی گرفته ...

پیام ملّت – رونق تولید و مصرف کالاهای فرهنگی و حتی صدور آن به خارج از مرزها، در کنار برجسته کردن جنبه مولد فرهنگ در عرصه اقتصاد، می تواند زمینه صدور فرهنگ را نیز در پی داشته باشد، امری که در کشور تا کنون جدی گرفته نشده است.

زنجان میزبان نشست مدیران کل و معاونان فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه پنج بود. منطقه پنج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان است و قرار است نشست‌های مدیران آن به صورت فصلی در یکی از این استان‌ها برگزار شود.

چراغ کم فروغ صنایع فرهنگی در اقتصاد کشور

مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان امروز پس از اتمام جلسات تخصصی در جمع خبرنگاران حاضر شدند و ضمن ارائه نقطه نظرات خود پیرامون مسائل مختلف به سوالات اصحاب رسانه پاسخ دادند.

لزوم تلاش برای افزایش میزان تولید و مصرف کالاهای فرهنگی و هنری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه بین میزان تولید و مصرف کالاهای فرهنگی و هنری در یک جامعه و توسعه در آن نسبت مستقیمی وجود دارد، گفت: باید تلاش کنیم تا شاخص‌ها در این زمینه در کشور رشد پیدا کند.

فاطمه کرباسی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کشور را در قالب هشت منطقه تقسیم بندی کرده است، اظهار داشت: هدف از این کار این است تا چالش‌ها و راهکارها بهتر نشان داده شود.

وی افزود: هدف از برگزاری نشست‌های منطقه‌ای حضورمدیران در استان‌ها و مشاهده نقاط قوت، ضعف و تهدیدها و به اشتراک گذاشتن تجربیات موفق است.

کرباسی گفت: برنامه ریزی برای بازدیدهای مشترک هنرمندان این استان‌ها از بخش‌های موفق و الگوگیری از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در استان‌ها انجام می‌شود از جمله مصوبات نشست بهاره مدیران منطقه پنج بود.

باورپذیری نسبت به حوزه فرهنگ به عنوان بخش مولد اقتصاد تقویت شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز برگزاری نشست مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال غرب را زمینه ساز ارتقای شاخص‌های فرهنگی در چهار استان برشمرد و گفت: در زمان حاضر در حوزه فرهنگ و هنر در مرحله گذار قرار گرفته‌ایم و در چنین وضعیتی سیاست گذاری، برنامه ریزی و ترسیم چشم انداز، اهمیت زیادی دارد.

محمد محمدپور به ضرورت شناخت ابعاد و اعماق دوران گذر فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: هدف از شکل گیری مناطق هشت گانه، این است تا هر کدام از استان‌ها به تناسب مشترکات و ظرفیت‌ها و با همافزایی در کنار هم بتوانند مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پی گیری کنند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به رشد شاخص‌ها در حوزه فرهنگ و هنر استان آذربایجان شرقی ا شاره کرد و گفت: می‌توانیم با تبادل تجربیات همدیگر، آینده را بهتر ترسیم کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان به نقش رسانه‌ها در پیشبرد برنامه‌ها اشاره کرد و افزود: اگر اصحاب رسانه در کنار برنامه ریزان نباشند و نگاه تحلیلی خود را ارائه ندهند، به طور قطع برنامه ریزی ها به ثمر نخواهد نشست.

محمدپور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جهان امروز حوزه فرهنگ و هنر زاینده و تأثیر گذار است، اظهار داشت: در نظام برنامه ریزی کشور باید این باورپذیری نسبت به حوزه فرهنگ به عنوان بخش مولد اقتصاد تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تولیدات فرهنگی ما به خارج ازمرزها برسد، علاوه بر نتایج اقتصادی، صدور فرهنگ و هویت فرهنکی نیز را در پی دارد.

محمدپور با بیان اینکه رونق تولیدات فرهنگی در کشور چنان که باید نیست، افزود: موفقیت در این زمینه با اتکا به منابع محدود دولت امکان پذیر نیست و لازم است بخش خصوصی در این زمینه پای کار بیاید.

دبیر استان‌های منطقه شمال غرب کشور در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است دفتر این بنیاد در استان‌های شمال غرب کشور ایجاد شود تا بر اساس ظرفیت‌ها و مطالبات موجود در استان‌ها، فعالیت‌های آن پی گرفته شود.

بودجه حمایت از فیلمسازی در استان‌های شمال غرب به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه بیش از ۱۱ درصد جمعیت کشور در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان هستند، گفت: ۱۱ درصد از مساحت کشور نیز به این چهار استان اختصاص دارد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری تصریح کرد: جغرافیا و محدوده فرهنگی و هنری ما خیلی گسترده‌تر از محدوده چهار استان شمال غرب است چرا که ما در استان‌ها و حتی کشورهای همجوار مخاطبان زیادی داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به محدودیت اعتبارات در حوزه فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: بودجه در نظر گرفته شده برای چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان برای حمایت از فیلمسازی به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

سینمای ایران، سینمای پاک و معناگرا را در دنیا نمایندگی می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیزدر سخنانی به جایگاه و تاصیر رسانه در جامعه اشاره کرد و گفت: اصحاب رسانه تولید کننده خبر و حامل پیام هستند و اگر در این حوزه تعامل مطلوبی صورت گیرد، جامعه نیزآراستگی خاصی پیدا می‌کند و در جامعه یک پاکی و نزهت فرهنگی به وجود می‌آید.

سید ناصر اسحاقی افزود: تلاش رسانه‌ها در انعکاس مطالبات بخش عمومی و تلاش‌های بخش دولتی شایسته قدردانی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات صورت گرفته در حوزه فرهنگ و هنر در بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی، سینمای ایران، سینمای پاک و معناگرا را در دنیا نمایندگی می‌کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست