• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۳-۲۹
  • شناسه خبر: 11766

رئیس دستگاه قضایی زنجان مطرح کرد:پرونده هایِ خاک خورده!

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی – رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: مردم و سیستم قضایی از «پرونده های خاک خورده» رنج می برند و تعداد این پرونده ها در سیستم قضایی استان زنجان تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۱۱ هزار پرونده بوده می ...

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی – رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: مردم و سیستم قضایی از «پرونده های خاک خورده» رنج می برند و تعداد این پرونده ها در سیستم قضایی استان زنجان تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۱۱ هزار پرونده بوده می باشد و طی سال گذشته تقریبا به ۱۶درصد آنها رسیدگی شده است.  

به گزارش خبرنگار پیام ملّت ، حجت الاسلام و المسلمین صادقی نیارکی در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی استان زنجان که به مناسبت هفته قوه قضائیه سخن می گفت ، اظهار کرد : میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاههای تجدیدنظر ۶۸ روز ، دادگاههای حقوقی ۷۶روز، دادگاه کیفری ۷۵ روز، دادگاه بخش ۷۷ روز، دادسرا ۶۳ روز  و شورای حل اختلاف ۴۱ روز می باشد و میانگین استان زنجان نسبت به میانگین کشوری در وضعیت خوبی قرار دارد و باید باز هم این زمان کاهش پیدا کند.

وی به افزایش پرونده‌های قضایی استان زنجان اشاره کرد وگفت: در سال گذشته ، ۲۷۷ هزار و ۱۲۳ پرونده در سیستم قضایی استان زنجان مورد رسیدگی قرار گرفته که نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایشی بیش از ۸ درصد را نشان می دهد و افزایش ورودی پرونده‌ها به دادگستری نیازمند تحلیل بوده که چرا این اتفاق افتاده است.

Image result for ‫صادقی نیارکی / خبرنگاران / هفته قوه قضائیه‬‎

صادقی نیارکی به پرونده‌های «یکتا» اشاره کرد و افزود: ۱۲۱ هزار و ۸۸۰  فقره ورودی پرونده‌های یکتا بوده که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته و پرونده‌های یکتا پرونده‌هایی هستند که بدون تکرار و احتساب پرونده است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان به تعداد قضات دستگاه قضایی زنجان اشاره کرد و گفت: حدود ۱۴۰ قاضی در استان وجود دارد.

وی به پرونده های منتهی به محکومیت اشاره کرد و گفت: پرونده های جزای نقدی ۳۵ درصد ، حبس ۲۱ درصد و دیه ۲۲ درصد محکومیت ها را تشکیل می دهند.

مقام عالی قضایی زنجان ۱۰ اتهام  مهم پرونده های سیستم قضایی استان زنجان را خشونت‌های کلامی با ۹۰۲۸ پرونده، سرقت ۸ هزار و ۵۷۵ پرونده، خشونت‌های رفتاری ۸ هزار و ۲۷۶ پرونده ، تصادفات رانندگی ۶۶۸۳ پرونده و تهدید، تخریب، کلاهبرداری، مواد مخدر نام برد.

صادقی نیارکی افزود: موضوع خشونت رفتاری با موضوع قتل عمدی مواردی هستند که استان زنجان از آنها رنج می‌برد و به دغدغه برای مسئولان استان زنجان تبدیل شده است که چرا آمار قتل بالاست؟. البته مجموعه اقدامات قضایی سبب شده است طی ۶ ماه گذشته تعداد قتل به صورت محسوس کاهش پیداکند.

رئیس دستگاه قضایی استان زنجان به دادرسی الکترونیک اشاره کرد و گفت: دستگاه قضایی ایران جزء برترین سیستم های قضایی دنیا هست که از فناوری نوین استفاده می کند زیرا خیلی از کشورها ادعای دادرسی الکترونیک دارند ولی عملاً عقب هستند.

وی به ابلاغ پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: ابلاغیه یکی از معضلات سنوات پیشین سیستم قضایی بود اما امروزه مردم باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند تا دادنامه مستقیم به پست الکترونیکی خودشان ارسال شود که از نظر اخلاقی و اسلامی، حقوق اشخاص رعایت شود.

 صادقی نیارکی به تعداد پرونده های الکترونیکی اشاره کرد و گفت: تعداد ابلاغ های الکترونیکی در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۳ درصد که در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده و دردو ماهه سال جاری به بیش از ۸۰ درصدرسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری به بیش از ۹۰ درصد برسد.

وی به تخلفات صنفی اشاره کرد و گفت: تخلفات صنفی در سال گذشته افزون بر ۴ هزار مورد بوده که تعزیزات با موضوع مبارزه با کم فروشی ، گرانفروشی واحتکار برخورد کرده و حدود ۱۰ میلیارد تومان از صنوف متخلف جریمه دریافت شده است.

رئیس شورای قضایی زنجان به موضوع پیشگیری از آسیب‌های پس از ترک اعتیاد اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و زنجان از وجود معتادان متجاهر تقریبا پاک شده و ۶۳۱ معتاد به مراکز اجباری ترک اعتیاد معرفی شده‌اند و برای ۱۲۸ نفر معتاد اشتغال ایجاد شده است.

رئیس دادگستری کل استان زنجان پرونده‌های طلاق در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ را ۱۰۲۴ پرونده عنوان کردکه در سال ۱۳۹۷ به ۷۸۲ پرونده کاهش پیدا کرده است.

صادقی نیارکی به دفاع دستگاه قضایی از حقوق عمومی اشاره کرد و گفت : دستگاه قضایی در برابر مردم مسئول است و برای دفاع از حقوق مردم با هیچ کس و نهادی تعارف ندارد و برای همین منظور در حوزه آب چاه‌های غیرمجاز کشاورزی تعداد ۴۴۰ چاهای غیر مجاز پر شده و بالغ بر ۲۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب اتفاق افتاده است.

وی به جشن‌های گلریزان اشاره کرد و گفت: ۲۵۹ نفر از زندانیان با کمک خیرین آزاد شدند که در این زمینه با افزایش ۱۱۷ درصدی همراه بودیم.

رئیس دادگستری کل استان زنجان به پسماند روی اشاره کرد و گفت: این پسماند هم  مشکل زیست محیطی دارد و هم مشکل آلودگی که منجر به تشکیل پرونده‌های فساد در این زمینه شده که در محاکم حقوقی تهران در حال رسیدگی است.

Image result for ‫صادقی نیارکی / خبرنگاران / هفته قوه قضائیه‬‎

رئیس کل دادگستری استان زنجان به ارتباط دستگاه قضایی زنجان با رسانه ها اشاره نمود و تصریح کرد: رسانه‌ها پل ارتباطی  بین مسئولان و مردم هستند و مردم باید از طریق  رسانه‌ها در جریان امور قرار بگیرند طبق فرموده  امام خمینی(ره) مردم ولی نعمت و صاحبان انقلاب هستند اگر رسانه‌ها تشخیص دادند انعکاس بعضی اخبار موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام می‌شود نباید این کار را انجام دهند.

وی به  مطالبه‌گری  از جانب رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: البته مطالبه گری آسیب نمی‌زند و رسانه‌ها از جانب مردم از کارگزاران مطالبه می‌کنند که این موجب بی‌اعتمادی نمی‌شود اما موضوعاتی است که ممکن است در یک مقطعی به اعتماد عمومی مردم آسیب بزند

رئیس شورای قضایی استان‌ زنجان به ملاقات‌های مردمی اشاره کرد و گفت: از زمان حضور من در این مسئولیت سعی کرده‌ام که ارتباطم را با مردم حفظ کنم و در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ تعداد ۲ هزار و ۲۲۹ ملاقات مردمی بوده است چرا که وقتی پای صحبت مردم  می ‌نشینیم  متوجه می‌شویم که بیشتر در خواست مردم مطالبات به حق است.

مقام عالی قضائی زنجان در پایان به فساد در جامعه و دستگاه‌ها  اشاره کرد و گفت: کارهای انجام شده و فساد در داخل دستگاه های اجرایی و قضایی از ناحیه هیچ نهادی مطلقا قابل پذیرش نیست و جزو حق‌الناس است و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید با سازمان بازرسی همکاری بکنند و تاکنون ۶۳ مورد تشکیل پرونده در دستگاه های استان انجام شده که در تعزیرات حکومتی و دادگستری در حال رسیدگی است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست