• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۴-۳۰
  • شناسه خبر: 11818

مدیر امور باغبانی: خسارت ۲۲ هزار هکتار از سطح باغات بارده استان زنجان

پیام ملّت– مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: امسال در اثر سرمازدگی ۴۱۵ هزار تن محصول باغی استان از دست رفته است. بهنام اجاقلو در گفتگو با خبرنگار پیام ملّت با اشاره به سرمازدگیها در اوایل سال ج ...

پیام ملّت– مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: امسال در اثر سرمازدگی ۴۱۵ هزار تن محصول باغی استان از دست رفته است.

بهنام اجاقلو در گفتگو با خبرنگار پیام ملّت با اشاره به سرمازدگیها در اوایل سال جاری به ویژه در اردیبهشت ماه اظهار کرد: با توجه به اقدامات مختلفی که در مواجهه با سرمازدگی در اردیبهشت سال جاری توسط کشاورزان و باغداران انجام شد، بیش از ۲۲ هزار هکتار از سطح باغات استان به ویژه میوه­های هسته­دار و دانه­دار خسارت دیده است.

25 هزار هکتار از باغات همدان دچار سرمازدگی شده است

وی با بیان اینکه میوه­های بادام و گردو بیشترین خسارت را داشته اند، ابراز کرد: بدلیل اینکه در اردیبهشت ماه امسال بیشتر درختان میوه هسته­دار و دانه­دار استان شکوفه داده بودند در اثر سرمازدگی، میوه­هایی از قبیل گردو، بادام، هلو و شلیل بیشترین سرمازدگی و خسارت را دیده­اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سطح باغات بارده استان را ۵۴ هزار هکتار برآورد کرد و گفت: سطح باغات استان ۶۸ هزار هکتار است که از این میزان ۱۳ هزار هکتار نهال بوده و ۵۴ هزار هکتار بارده می­باشد که امسال ۲۲ هزار هکتار از این میزان خسارده دیده است.

به گفته «بهنام اوجاقلو» سال گذشته میزان خسارات سرمازدگی به باغات استان دو برابر سال جاری بوده به طوریکه در سال ۹۷  به باغ هاي گردوی شهرستان زنجان و سلطانيه ۹۰ تا ۱۰۰ درصد، ماهنشان، ابهر، خدابنده، ايجرود، طارم و خرمدره نيز ۸۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده بود.
وی ادامه داد: سال قبل به سه هزار و ۹۵۰ تن گردو در زنجان ، ۲هزار و ۲۵۰ تن در خدابنده ، خرمدره يک هزار و ۳۲۰ تن، يک هزار و ۱۷۰ تن در ايجرود، ابهر يک هزار و ۲۶۰ تن، طارم ۹۶۰، ماهنشان ۴۵۰ و سلطانيه نيز ۳۰۰ تن براثر سرمازدگی اواخر فروردين خسارت وارد شده بود و امسال نیز باغات استان ۴۱۵ هزار تن محصول را از دست داده است.

مدیر امور باغبانی استان با تاکید بر اینکه باید همه کشاورزان و باغداران محصولات خود را بیمه کنند، خاطرنشان کرد: هر ساله محصولات کشاورزی با عوامل متعددی از قبیل افات، بیماریهای گیاهی، عوامل نامساعد جوی و غیره دچار خسارت می­شوند و باغداران را با خسارات مالی زیادی روبرو می­سازد که در صورت بیمه محصولات، بیمه مرکزی این خسارات را تا حدودی جبران میکند.

اجاقلو اظهار کرد: امسال نیز طبق سالهای قبل برای برخی از باغدارانی که بر اثر سرمازدگی دچار زیان و خسارت شده­اند و محصولات خود را بیمه نکرده­اند تمهیداتی توسط دولت برای این باغداران در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: یکی از مساعدتهای دولت که در سال جاری برای کشاورزان خسارت دیده استمهال یکساله وام کشاورزان است که طبق آن بازپرداخت وام باغداران و کشاورزان خسارت دیده یک سال به تاخیر افتاده است.

به گفته مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان برخی از محصولات و میوه­ها افزایش قیمت داشته که این افزایش قیمتها با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور و کاهش عملکرد باغات و همچنین سرمازدگیهای اوایل سال مناسب بوده ولی با وجود این قدرت اقتصادی و درآمد کشاورزان و باغداران افزایش زیادی نداشته است.

انتهای پیام/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست