• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۶-۰۴
  • شناسه خبر: 12030

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان: طرح افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی غیر کارشناسی است/جامعه پزشکی شفاف سازی کند

پیام ملّت – رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مراسم بزرگداشت روز پزشک و داروساز، با بیان خدمات جامعه پزشکی به ویژه در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی و تمام بحران های کشور گفت: این خدمات بر کسی پوشیده نیست، اما گاهی فرامو ...

پیام ملّت – رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مراسم بزرگداشت روز پزشک و داروساز، با بیان خدمات جامعه پزشکی به ویژه در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی و تمام بحران های کشور گفت: این خدمات بر کسی پوشیده نیست، اما گاهی فراموش می کنیم که جامعه پزشکی چه مجاهدت هایی را در تمام این مقاطع حساس انجام داده است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملت» ، دکتر پرویز قزلباش ضمن اشاره بر جایگاه مهم پزشکان و داروسازان ایران دردنیا گفت: در حالی که جامعه پزشکی به اصول و قواعد حرفه ای خود معتقد است و در تمام مقاطع در کنار مردم بوده است، متأسفانه امروز شاهد قضاوت های ناحق، در حق جامعه پزشکی هستیم.

وی با بیان اینکه نظرسنجی ها حاکی از اعتماد مردم به جامعه پزشکی است،افزود:در هر صنفی تخلف و اشتباه رخ می دهدکه این تخلفات در فرآیند هایی دانشگاه علوم پزشکی به طور شفاف قابل بررسی و رسیدگی است.

قزلباش در ادامه گفت: به شهادت پیشکسوتان حوزه بهداشت و درمان،تعداد تخلفات پزشکی در زنجان پایین است و باید خطاهای پزشکی کارشناسانه بررسی شود.
وی افزود: فضا سازی هایی که علیه جامعه پزشکی شکل می گیرد کاملا غیر کارشناسانه و با غرض ورزی است.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی باید در بحث کارتخوان و موضوع فرار مالیاتی شفاف سازی کند و به روشنی در این باره برای مردم توضیح دهد، گفت: جامعه پزشکی همیشه قانون مدار بوده است و چارچوب قانون حرکت کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در باره فضاسازی هایی که در مورد غیر استاندار بودن ساختمان های پزشکان در زنجان ایجاد شده بود، توضیح داد: ساختمانی که با اصول و ضوابط یک ساختمان پزشکان ساخته شده باشد وجود نداشته است و پزشکان چاره ای جز استقرار در آن نداشته اند. دانشگاه علوم پزشکی از سرمایه گذاران در این زمینه استقبال می کند.

وی بابیان اینکه زنجان در الکترونیکی کردن پرونده های پزشکی پیشتاز است، افزود: همه نوبت دهی ها در زنجان الکترونیکی است ولی با موجی ازمراجعات به دلایل مختلف مواجهیم که باید ساماندهی شود.

دکتر پرویز قزلباش حفظ کرامت بیماران را مهم دانست و تصریح کرد: شهادت می دهم که بدنه جامعه پزشکی در حفظ این کرامت کوشا بوده است و این مهم را وظیفه خود می داند و مقید به رعایت اخلاق پزشکی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به مشکلات حوزه داروسازی نیز،گفت: تناسب بین بازار کار و تعداد فارغ التحصیلان این رشته وجود ندارد که باید ساماندهی شود.

دکتر قزلباش افزود: شکاف بین قیمت مصوب دارو و نوسانات اقتصادی موانع جدی را ایجاد کرده است که اگرهمراهی بخش خصوصی نبود، قطعاَ دچار مشکل می شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یکی از دغدغه های جامعه پزشکی را طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی عنوان کرد و گفت: آماری که طرح بر مبنای آن ارائه شده است،مخدوش است و منطبق بر واقعیت نیست.
وی افزود: این موضوع نیاز به بررسی های کارشناسانه بیشتری دارد. و باید در این باره مذاکرات بیشتری انجام شود و شفاف سازی صورت بگیرد، زیرا تصویب این طرح عوارض و اثرات قابل توجهی در جامعه خواهد داشت .

پرویز قزلباش با تأکید براینکه پذیرش دانشجویان علوم پزشکی بر اساس آمایش سرزمینی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: در ۸ سال گذشته تعداد زیادی دانشگاه و مرکز آموزشی پزشکی ایجاد شده است، در حالی که هر کشور اروپایی فقط ۱۰ دانشکده پزشکی دارد.

وی با اعلام اینکه از سال ۸۸ تا ۹۷ پذیرفته شدگان رشته پزشکی ۱۱۷ درصد، دندان پزشکی ۱۲۰ درصد، داروسازی ۱۶ درصد و پرستاری ۱۰۰ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: دوبرابر شدن ظرفیت پذیرش دانشجو نیاز به هزینه و اعتبارات بیشتری دارد که مهمترین آنها اختصاص تخت بیمارستان است که در حال حاضر۳۴/۱ تخت در اختیار هر دانشجو است و با افزایش پذیرش دانشجو امکان آموزش با کیفیت وجود نخواهد داشت .

در پایان این مراسم از پیشکسوتان عرصه پزشکی و بهداشت استان زنجان نیز تقدیر به عمل آمد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست