• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۷-۱۴
  • شناسه خبر: 12172

سند ارتقاء وضعیت زنان در زنجان رونمایی شد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان یک اتفاق مهم و راهبردی است که تاکنون در ۱۲ استان به تصویب رسیده است . به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» معصومه ابتکار در هشتمین جلسه شورای بر ...

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان یک اتفاق مهم و راهبردی است که تاکنون در ۱۲ استان به تصویب رسیده است .

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» معصومه ابتکار در هشتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان اظهار کرد:  برنامه دولت در شرایط فعلی اشتغال و معیشت مردم است و با اشاره به هفته نیروی انتظامی و گرامیداشت یاد شهیدان، امنیت را سرمایه بزرگی نامید که در سایه آن همه برنامه ها قابل تحقق است.

ابتکار با اشار ه به تأکید مقام معظم رهبری و امام راحل بر موضوع زن و خانواده از همان ابتدای انقلاب گفت:   از سیاست ها و برنامه های جدی دولت این است که به موضوع زنان و خانواده به طورجدی و بایک نگاه برنامه ای بپردازد و برنامه ای مبتنی بر داده ها و اطلاعات و شرایط و  سنتز های مطالعاتی در هراستان با هدف تحقق عدالت جنسیتی تدوین کند.

ابتکار افزود: مفهوم عدالت جنسیتی برگرفته از مفاهیم قرآنی است و میزان و درجه بندی افراد بر اساس تقوا است و ملاک نگاه عادلانه به زن و مرد است نه جنسیت آنها.

معاون امور زنان و خانوده ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از مولفه های مهم برای ما همواره بحث عدالت بوده است، گفت: یکی از زوایای مهم عدالت، عدالت جنسیتی است و ما باید بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که همه آحاد جامعه بتوانند به تعالی مادی و معنوی برسند که این زمینه را حکمرانی خوب و حاکمیت و دولت  ایجاد می کند.

ابتکار تصریح کرد:موضوع عدالت جنستی به کارآمدی نظام مرتبط است و در چهل سالگی و درگام دوم انقلاب یکی از مولفه های مهم این است که همه بتوانند در تحقق گام دوم مشارکت داشته باشند.

وی افزود: بر همین اساس زنان هم باید بتوانند هم نقش های خود در خانواده و هم  نقش های فردی و اجتماعی را انجام دهند و مردان نقش و مشارکت بیشتری در خانواده داشته باشند که هیچ زنی مجبور نباشد به خاطر ازدواج و فرزند آوری از کار و تحصیل باز بماند و یا به دلیل کار و تحصیل، ازدواج و فرزند آوری را به تأخیر بیندازد.

معصومه ابتکار با اشاره به در پیش بودن روز کودک گفت:برای ما بسیار مهم است که نسل جوان سالم و با نشاط داشته باشیم که قطعاً لازمه اش خانواده سالم است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد:  در سال گذشته  شاخص های عدالت جنسیتی  در ۸ محور و ۱۶۷ شاخص با همکاری دستگاه های مختلف تدوین و نهایی و ابلاغ شده است که این شاخص ها محور حرکت است . برای خانواده نیز شاخص های خانواده شکوفا در حال تدوین و نهایی شدن است که به سنجیدن وضعیت خانواده در نقاط مختلف کشورکمک می کند.

ابتکار در مورد سند ارتقاء وضعیت  زنان افزود: گاهی سوال می شود که چه نیازی به برنامه خاص برای زنان داریم ؟ واقعیت این است که در آینه آمار و تحلیل شرایط با وجود اینکه در خیلی زمینه ها مانند مرگ و میر مادران جمهوری اسلامی پیشرفت کرده است، شکاف های زیادی در بحث جنسیت وجود دارد که آمار به تفکیک جنس نشان دهنده عدم موفقیت در آن زمینه است.

ابتکار به کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب ۳۸ درصد دختران از تحصیل محروم می شدند که این آمار هم اکنون به ۳ درصد رسیده است اما در بین کودکان بازمانده از تحصیل تعداد دختران ۳تا ۴ برابر بیشتر از پسران است که  دلیلش مشکلات و محدودیت های فرهنگی است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری  در رابطه با دسترسی زنان به فضا های ورزشی نیز گفت: ماتاکنون سعی کرده ایم در جامعه الگوی زن مسلمان و الگوی روابط اجتماعی سالم را پیاده کنیم . باید فضاهای ورزشی برای دختران نیز برابر با پسران فراهم کنیم . یعنی هرجا سالن و امکانات ورزشی هست آنجا باید نیمی از وقت را  به دختران اختصاص بدهند. چرا که طبق آمار کم تحرکی و فقدان ورزش، فقدان نشاط و آثار روحی زیادی برای دختران دارد.

وی با اشاره به نیازبه بهداشت زنان به طور خاص گفت:  بهداشت باروری از موضوعات خاص زنان است که نیازمند سرمایه گذاری خاص است.

معصومه ابتکار با اشاره به انتصاب سمانه شاد دل به عنوان معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی استاندار زنجان نیز گفت: استان زنجان در خیلی از شاخص ها پیشرو است و امیدوارم شاهد حضور زنان توانمند بیشتری در مناصب مدیریتی باشیم .

۸/۱۸ درصد مدیران دولت زن هستند که طبق برنامه دولت  تاسال ۱۴۰۰ باید این میزان به۳۰ درصد برسد.

در پایان این مراسم از سند ارتقاء وضعیت زنان هم رونمایی شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست