• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۸-۲۰
  • شناسه خبر: 12236

رییس کانون وکلای دادگستری : ما به دنبال بازداشت نیستیم

پیام ملّت– رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: یکی از وظایف حاکمیت فراهم کردن عدالت است که  مشکل اصلی این است که جمهوری اسلامی در عملی کردن این مهم مشکل دارد و در مقام عمل نیز حاکمیت باید عادل‌ترین افراد را ان ...

پیام ملّت– رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: یکی از وظایف حاکمیت فراهم کردن عدالت است که  مشکل اصلی این است که جمهوری اسلامی در عملی کردن این مهم مشکل دارد و در مقام عمل نیز حاکمیت باید عادل‌ترین افراد را انتخاب کند که باز هم ممکن است، خطا وجود داشته باشد.

به گزارش«پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» و به نقل از فارس، علی بهادری جهرمی  در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه زنجان اظهار کرد: عدالت همچون آزادی مفهوم زیبایی دارد، اما مشکل از آن جایی آغاز می‌شود که از عدالت تفاسیر مختلفی ارائه می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری با اشاره به اینکه عدالت باید به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا کند، تصریح کرد: برای مثال جنسیت نباید مبنای تحقق عدالت باشد، چون اگر چنین اتفاقی رخ دهد دچار مشکل خواهیم شد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در جامعه آرمانی نبوی و مهدوی نیز عدالت به مفهوم 100 درصدی و کامل محقق نخواهد شد، اضافه کرد: حتی در حکومت مهدوی نیز که شخص حاکم عادل است، ممکن است کارگزار تخلف کند و عدالت به صورت کامل محقق نخواهد نشود، چون انسان مجری عدالت است که او هم  ممکن است خطا کند و در راستای همین امر عدالت را نقض کند.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند انقلاب رسانه‌ای هستیم و وقتی رسانه وابسته به اقتصاد باشد، قطعا اطلاع‌رسانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، تصریح کرد: ما نیازمند رسانه‌های مستقل هستیم تا اطلاع‌رسانی درست انجام شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی انقلاب سیاسی کردیم ولی در زمینه اقتصاد و فرهنگ انقلاب نکردیم، اضافه کرد: تغییرات به صورت تدریجی اتفاق می‌افتاد و امکان تعطیلی اقتصاد برای درست شدن مبانی وجود نداشت.

رئیس کانون وکلای دادگستری همچنین در اعتراض یکی از دانشجویان مبنی بر دستگیری دانشجویان و صدور احکام سنگین برای آنها گفت: نباید چون کسی دانشجو است با آن برخورد نشود، اصلا چنین قانونی نداریم و رویکرد رئیس جدید قوه قضائیه به بازداشت کردن نیست، چرا که هزینه برای حاکمیت دارد، هرچند که بنده آماری از دانشجویان در بازداشت و زندانی شده ندارم.

وی افزود: البته ما بحث حقوق عامه را راه‌اندازی کرده‌ایم و پیگیری حقوق عموم هستیم، پس اگر دانشجویی حس می‌کند در حقش اجحاف شده است، ما پیگیری می‌کنیم، حتی اگر خواستند پرونده را رسانه‌ای خواهیم کرد.

بهادری جهرمی در واکنش به طرح این موضوع که حقوق شهروندی یک قانون است نیز گفت: حقوق شهروندی یک منشور است که دولت صادر کرده است و گفته است که می‌خواهد آن را اجرایی کند، حالا باید این موضوع را از دولت پیگیر بود که چقدر از آن اجرایی شده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری همچنین در ارتباط با فیلتر برخی از شبکه‌های مجازی مثلا توئیتر گفت: شاید ده‌ها هزار پرونده قضایی داریم که کسی در توئیتر یا تلگرام به دیگری اتهام زده یا کلاهبرداری کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر کشور و مجموعه‌ای در صورتی اجازه فعالیت به افراد را در شبکه‌های مجازی خواهد داد که در چارچوب قوانین آن کشور انجام شود، تصریح کرد: وقتی این اتفاق رخ ندهد و مجرم توهین کرده و اتهام زده است، فیلتر کردن اجبار می‌شود.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه در حوزه عمل نیز بنده نمره آرمانی به اجرای قانون اساسی نمی‌دهم، تاکید کرد: در حقوق مثبت، دولت نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها است.

رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: آیت‌الله رئیسی مصرّ است که به صورت حداقلی از ابزار بازداشتی استفاده شود، ما به دنبال بازداشت نیستیم، چون حق شهروند محدود می‌شود و دلیل دوم این است که بازداشتی‌ها هزینه برای ما دارد، پس حاکمیت بیکار نیست که برای خودش هزینه درست کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست