• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۰-۲۵
  • شناسه خبر: 12548

مصرف تریاک نقشی در کنترل دیابت ندارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: متاسفانه بیشتر مردم حتی پزشکان و کادر بهداشتی و درمانی علی رغم اطلاع از مضرات تغذیه نا سالم باز هم الگوی صحیح تغذیه را مراعات نمی کنند. به گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» ...

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: متاسفانه بیشتر مردم حتی پزشکان و کادر بهداشتی و درمانی علی رغم اطلاع از مضرات تغذیه نا سالم باز هم الگوی صحیح تغذیه را مراعات نمی کنند.

به گزارش« پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» محمد رضا صائینی در نشست مطبوعاتی با موضوع پویش ملی مبارزه با سرطان و بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با بیان اینکه  مطمئن شدن یعنی رسیدن به باوری که موجب تغییر رفتار می شود گفت: ما هم در مورد مواد غذایی مضر اطلاع داریم ولی باور نکرده ایم. به همین خاطر با اجبار نمی شود مصرف فست فود و غذاهای ناسالم دیگر را محدود کرد.باید همه ما به این باور برسیم و آن را مطالبه کنیم.

صائینی با بیان اینکه در سال های قبل استعمال سیگار در فضاهای عمومی به راحتی استعمال می شد ولی کم کم تلاش شد فرهنگ ممنوعیت سیگار در مکان های عمو می جا بیفتند گفت: اکنون هم می توانیم تلاش کنیم تا فرهنگ تغذیه صحیح در بین مردم جا بیفتند و به یک مطالبه تبدیل شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: ۸۰ درصد بیماری های قلبی و سکته ها و دیابت نوع ۲ با مصرف غذای ناسالم ارتباط دارد وی افزود: ارتباط مستقیم مصرف نمک در سرطان معده و مصرف چای داغ در سرطان مری و عدم تحرک بدنی و اضافه وزن در همه سرطان ها اثبات شده است.

محمد رضا صائینی ضمن تشریح رتبه بندی ده عامل خطر در ایران، رژیم غذایی نامطلوب اولین عامل خطر نامید و پرفشاری خون وچاقی و تحرک ناکافی را عوامل بعدی در ابتلا ب بیماری ها نام برد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همچنین باورهای غلط در مورد تاثیر مواد مخدر از جمله تریاک در کنترل دیابت را رد کرد و گفت: به صورت علمی به هبچ عنوان تریاک و مشتقات آن  در پایین آوردن قند خون و کنترل دیابت نقشی ندارد و بعضا خودش مزید بر علت هم می شود.

وی سوء تغذیه را با کم دریافت کردن انرژی متفاوت دانست و گفت: در کشور موضوع دریافت کم انرژی مطرح نیست موضوع درست نبودن تغذیه است یعنی میزان مواد مفید و مناسب دریافت نمی کند.

وی بر لزوم وجود میوه و سبزی در وعده های روزانه تاکید کرد و اگر روزانه  میوه و سبزی مصرف نکنیم در معرض ابتلا به سرطان  خواهیم بود.

صائینی در مورد خام خواری و گیاه خواری نیز با تاکید بر دو اصل تعادل و تنوع در تغذیه گفت: همه مواد غذایی به اندازه باید مصرف شوند و هر چیزی در تعادلش خوب است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد سنگگ نیز گفت: در مورد سنگگ میزان سبوس گیری آرد باید زیر ده باشد که خوشبختانه تولید  این آرد را در استان ممکن کرده ایم ولی بر خی ها رعایت نمی کنند .

وی افزود: رنگ سنگگ باید تیره باشد و پاشیدن سبوس روی سنگک ممنوع و مضر است.  درحالی که مردم ناآگاهانه  پول بیشتری هم بابت آن می پردازند.

صائینی همچنین از پایین اوردن سبوس گسری نان لواش از سال آینده خبر داد و گفت: پیش بینی می شود که در این مورد نیز مقاومت صورت بگیرد که مردم باید خودشان مطالبه گر باشند و از نانوایی ها نان سالم  طلب کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شعار پویش ملی مبارزه با سرطان را «سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید» عنوان کرد و گفت: نقش اطرافیان و کادر درمان در پروراندن امید در بیماران سرطانی بسیار موثر است.

وی همچنین بر لزوم برگزاری جلسات چگونگی اثر گذاری خبر بد«بد نیوز» بر سلامتی تاکید کرد و از پیگیری برگزاری این جلسات تا پایان سال خبر داد.

صائینی گفت: ثبت سرطان در استان تا قبل از سال ۹۳ آزمایشگاهی بود به همان علت فقط اطلاعات مبتلایان از آزمایش دریافت می شد  ممکن بود بیماری به آزمایشگاه شهر دیگری مراجعه کرده باشد و یا اطلاعلاتش ثبت نشده باشد و یا قبل از ثبت فوت کرده باشد ولی از سال ۹۳ ثبت سرطان جمعیت محور شده است که البته ممکن است بیش شماری هم درآن اتفاق بیفتد که به خاطر همین مدلسازی می کنیم که بر اساس آن سالانه در استان ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ مورد مبتلا به  سرطان وجود دارد.

وی با اعلام اینکه سالانه ۳۸ میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری های غیر واگیر می میرند گفت: ۱۷ و نیم میلیون نفر از این تعداد به دلیل بیماری قلبی و عروقی است. در استان زنجان نیز ۴۲/۸۳ درصد مرگ و میر به علت بیماری های قلبی است و ۱۴/۳۲ درصد هم متعلق به سرطان است که دومین دلیل مرگ و میر در استان است.

صائینی علل افزایش سرطان تغذیه غلط و عدم تحرک عنوان کرد و گفت با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان نیز بیشتر می شود

وی درصد مصرف سیگار در سنین بالای ۱۸ سال در استان را ۱۵/۲ درصد اعلام کرد و گفت: فقط ۷/۴ درصد مردم زنجان  به اندازه توصیه شده نمک مصرف می کنند  که یعنی ۹۲ درصد مردم استان بیش از استاندارد نمک مصرف می کنند.

وی اولین سرطان سینه در زنان را شایع ترین سرطان در استان و سرطان پروستات و معده را نیز دوم و سوم عنوان کرد و گفت: سبک زندگی سالم، تغذیه صحیح، پیاده روی روزانه و انجام به موقع معاینات را از عوامل مهم در پیشگیری از سرطان قلمداد کرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست