• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۰۲
  • شناسه خبر: 13381

گزارش پیام ملّت از گسترش و شیوع «کرونا ویروس» در زنجان : درخانه نمانیم ، خانه نشین می شویم!

پیام ملّت ؛ صادق انصاری – «کرونا ویروس» از « ووهان چین » با سرعت نور در جهان سیر می کند و مرزها را در نوردیده است. ویروسی ناشناخته و مرگبار ، کوچک و بزرگ ، مسئول و غیر مسئول ، شاغل و بیکار و … نمی شناسند « حکم مرگ ...

پیام ملّت ؛ صادق انصاری «کرونا ویروس» از « ووهان چین » با سرعت نور در جهان سیر می کند و مرزها را در نوردیده است. ویروسی ناشناخته و مرگبار ، کوچک و بزرگ ، مسئول و غیر مسئول ، شاغل و بیکار و … نمی شناسند « حکم مرگ » را برای هرکس او را در آغوش بکشد و به پیشوازش برود صادر می کند.

مهمان ناخوانده از شهر« ووهان چین » ابتدا خودش را به « شهرسوهان ایران » رساند تا « داس » را بر دست بگیرد و زندگی آدمیان را در گوشه گوشه ایران پهناور  با هر رنگ و نژاد و پوستی درو کند. آنچه از این ویروس مرگبار تاکنون شنیده شده و گفته شده است فعلا حدس و گمان و تجارب بیمارستانی و درمانگاهی است و نه شناختی از ماهیت آن وجود دارد و نه دارویی توانسته است علاج درد باشد.

نتیجه تصویری برای کرونا زنجان

خبر مبتلا شدن دو تن از هموطنان قمی به این ویروس  و نتایج مثبت آزمایشگاهی و سرعت بالای انتشار آن ورق فعالیت ها در کشور را برگرداند و همه اجزای حاکمیت را وادار به فعالیت برای مهار آن کرد. تجهیز بیمارستان ها و ایجاد بیمارستان های ویژه برای بستری کردن بیماران کرونایی و تولید و تهیه و توزیع اقلام ضدعفونی برای در امان ماندن از حمله مرگبار کروناویروس و سایر اقدامات پیشگیرانه تنها بخشی از فعالیت هایی بود که می تواند و می تواند در مهار این بیماری نقش داشته باشد.

دولت ، مجلس و قوه قضائیه و نهادهای نظامی و انتظامی در کنار پویش های مردمی دست به دست هم دادند تا در مبارزه ای فرا گیر علیه این مهمان ناخوانده شرق و یا شاید غرب ! مبارزه کنند.  

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در راستای انجام وظایف و ماموریت های محوله تلاش کرده است با ایجاد زیرساختهای بیمارستانی و فرهنگی در کاهش لطمات بیماری اقدام کند.

پرسنل نظام سلامت در استان زنجان کمربندها را برای مقابله با ویروس کرونا محکم بستند و مهمترین نکته حمایت گسترده مردم از تیم های پرستاری و پزشکی و همه عوامل بیمارستانی و درمانی در اقصی نقاط کشور و استان زنجان بود و این همبستگی با اجزای نظام سلامت در نوع خود بی نظیر بود. بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) و بیمارستان ارتش در زنجان و برخی مراکز در شهر زنجان و شهرستان ها به محل رجوع افراد مشکوک به کرونا ویروس است تا از سرایت و انتقال آن به دیگر افراد جامعه و اعضای خانواده ها جلوگیری گردد.

هرچند شایعات و اخبار غیرمستدل و غیرموثق عرصه کار و تلاش را برای پرسنل نظام سلامت در ابتدای امر دشوار کرده بود اما حضور موثر و مسئولانه رسانه ها در استان زنجان توانست از بروز مشکلات جلوگیری کند و مدیرام و مسئولان نظام سلامت زنجان با ارتباط مستمر آخرین اخبار و رویدادها را در اختیار مردم قرار دهند.

پیشگیری مهمتر از درمان !

استاندار زنجان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در استان زنجان قبل از شیوع کرونا گفته است : اقدامات پیشگیرانه سبب گردید روند شیوع این بیماری در زنجان کند باشد  و ورود ویرووس کرونا به زنجان را یک ماه به عقب انداخت.

فتح‌الله حقیقی با بیان اینکه ۷۰ برنامه و اقدام فقط در حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری کرونا انجام شده است، گفت: فعال کردن صدها تخت بیمارستانی در تمام شهرستان‌های استان برای پذیرش و درمان بیماران، یکی از این اقدامات است.

وی گفت: تمام امکانات موجود استان در دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های نظامی و شهرداری‌ها برای ضدعفونی کردن سطح شهرها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار داده شده است.

نتیجه تصویری برای کرونا زنجان

مقام عالی دولت در استان زنجان ادامه داد: کارشناسان بهداشتی با استقرار در تمام مبادی ورودی استان نسبت به تَب‌سنجی اقدام کرده و در صورت مشکوک بودن افراد به قرنطینه ارجاع داده می‌شوند.

استاندار زنجان با بیان اینکه واحدی فقط برای تولید ماسک در این استان وجود نداشت، گفت: به همت واحدهای تولیدی که خط تولید خود را تغییر دادند، روزانه ۵۰ هزار ماسک یکبارمصرف در استان تولید می‌شود.

استاندار زنجان با اشاره به مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده، تصریح کرد: هیچ مشکل و کمبودی در خصوص وایتکس نداریم .

حفظ سلامتی در گرو رعایت مسائل بهداشتی است

استاندار زنجان با بیان اینکه تلاش تمام مسؤولان به حداقل رسیدن آسیب‌ها و مشکلات است، گفت: مردم نیز باید در کنار مسؤولان برای حفظ سلامتی تمام جامعه، نکات اعلام شده از سوی بهداشت و درمان را رعایت کنند.

وی با اشاره به تعطیلی مراکز علمی، آموزشی و ورزشی، اظهار داشت: بخش خصوصی، آموزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز شرایط را ملاحظه و مراعات کنند تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم وگرنه در صورت تخطی و عدم رعایت توصیه‌های ستاد پیشگیری از بیماری کرونا باید پاسخگوی قانون باشند زیرا هیچ چیز بالاتر از سلامتی مردم نیست.

حقیقی تصریح کرد: همه باید توجه کنند که ویروس کرونا خودش آمده و کسی آن را وارد کشور نکرده و لذا امروز وقت آن است که همه کمک کنند تا مشکلات حل شده و به حداقل برسد.

حقیقی تاکید کرد: به این منظور از مردم تقاضا می‌شود ضمن اجرا و رعایت موارد و دستورالعمل‌های بهداشتی از مسافرت در این ایام نیز پرهیز کنند.

وی اظهار داشت: مسؤولان نیز تمام توان خود را در طبق اخلاص قرار داده و برای حفظ سلامتی جامعه تلاش می‌کنند.

مردم به شایعات توجه نکنند !

دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفتو گو با خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت گفت » متاسفانه در بحث بیماری و میزان افراد مشکوک به کرونا و سایر موضوعات مرتبط با آن شایعاتی مطرح می شود که فاقد اعتبار است و ما از مردم موضوع پنهانی نداریم و اگر خبری دال بر مبتلایان و یا میزان مرگ و میر باشد اطلاع رسانی خواهد شد و دلیلی برای کتمان وجود ندارد و البته از مردم درخواست داریم اخبار لازم را از رسانه های رسمی دنبال کنند و اسیر اخبارو شایعات شبکه های اجتماعی نشوند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن image-3-1024x768.png است

مصرف دارو بدون تجویز پزشک ممنوع!

وی به نقل و قول ها درخصوص مصرف ویتامین d اظهار کرد: در این رابطه نقل‌های مختلفی وجود دارد و افرادی که کمبود ویتامین D دارند باید این ویتامین را مصرف کنند، ولی در این مقطع زمانی که امکان افراط و تفریط وجود دارد؛ از مردم تقاضا داریم هرگونه دارو را تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنند، چراکه اگر ویتامین d غیر اصولی استفاده شود می‌تواند باعث مسمومیت شود و مسمومیت هم ممکن است مشکلات جسمی جدی ایجاد کند و در این خصوص اگر مردم عزیز در این ارتباط سوالی دارند با پزشک مشورت کنند و با نظر پزشک‌شان اقدام به مصرف کنند.

نتیجه تصویری برای کرونا زنجان

وی ادامه داد: اخیراً گزارش‌های متعددی داریم از بعضی از استان‌ها که میزان مسمومیت با الکل خیلی افزایش پیدا کرده و تعداد قابل توجهی از این افراد کارشان به دیالیز کشیده شده و تعدادی هم فوت کردند که در این زمینه افراد باید اطلاعات صحیح را از مجاری صحیح به ویژه صدا و سیما و دانشگاه‌ها پیگیر باشند.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: دانشگاه با همکاری استانداری پیگیر تهیه ژل و اسپری‌های با پایه الکل هستند و این پیگیری‌ها سبب شده شرکت‌های تولید کننده این محصولات به طور سازمان یافته محصولات خود را در اختیار آن مجموعه‌ای که مسئولیت توزیع دارد قرار دهند که حتما، یک آهنگ منظم پیدا خواهد کرد.

درخانه بمانیم !

به گفته دکتر قزلباش نکته مهم در مورد توزیع مواد ضدعفونی ازجمله ماسک این است که اگر چند برابر موجودی هم ماسک توزیع شود بازهم کمبود خواهد بود ولی باید متوجه بود که همه افراد نیاز به استفاده از ماسک ندارند در حالی‌که کارکرد ماسک ایجاد مانع برای پخش قطرات بزاقی فرد مبتلا است و کمکی به پیشگیری نمی‌کند.

نتیجه تصویری برای کرونا زنجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان استفاده از ماسک را یک مسئله بسیار جزئی در مقابل اصول اصلی پیشگیری از بیماری دانست و گفت : تنها راه قطع چرخه انتقال ویروس ماندن افراد در خانه است و مردم باید در خانه بمانند و در جمع‌های چند نفری شرکت نکنند؛ زیرا حضور فرد مبتلا در اجتماع می‌تواند حدود ۲ الی ۳ فرد را به ویروس آلوده کند، به این ترتیب تعداد مبتلایان به بیماری افزایش پیدا می‌کند؛ اکنون باید زنجیره قطع شود تا اجازه ندهیم یک فرد، سه فرد دیگر را نیز به ویروس کرونا آلوده کند.

غربالگری در سامانه سلامت

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه شبکه بهداشت و درمان و پایگاه‌های استان یک جمعیت را تحت پوشش دارند، تصریح کرد: هم‌استانی‌ها می‌توانند با مراجعه به آدرس الکترونیکی https://salamat.gov.ir، نسبت به غربالگری خود در مورد ویروس کرونا اقدام کرده و راهنمایی‌های لازم را در این رابطه از طریق پیامک دریافت کنند تا بدانند که آیا نیاز به مراجعه به پزشک است یا خیر؟ امید است با این سیستم بتوانیم تعداد زیادی را تحت پوشش قرار دهیم تا این زنجیره قطع و یا ضعیف شود.

ویروس سرما و گرما نمی شناسد !

دکتر قزلباش با اشاره به اینکه در حال حاضر زود است که بخواهیم در مورد اینکه آیا ویروس کرونا در فصل گرما از بین می‌رود یا خیر، نظر دهیم، زیرا این موضوع تنها خوش‌بینانه است.

نظارت همگانی بر بهداشت عمومی !

وی با اشاره به نظارت همگانی بر مسائل بهداشتی جامعه گفت : مردم باید مسئولیت خود را در قبال دیگران و جامعه بدانند و آن را تقاضا کنند رعایت بهداشت و نظافت در جامعه یک وظیفه و تکلیف همگانی است.

وی تصریح کرد : اگر نظارت همگانی و مسئولیت‌پذیری همگانی در رابطه با رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها و اماکن عمومی ، غذاخوری ها و غیره نباشد مشکلات پیچیده تر خواهد شد و برای کاهش مشکلات به همکاری و همراهی مسئولانه تک تک اعضای جامعه نیاز است.

وی تاکید کرد : ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حفظ سلامت خود، جامعه و داشتن روابط اجتماعی نیازمند ارتقای آگاهی و دانش نسبت به این مساله است و آنچه باید از ویروس کرونا آموخت ارتقای سطح بهداشت خواهد بود.

قزلباش اظهار کرد: سطح توقع از شبکه بهداشت و درمان از دیگر دستاورد شیوع کروناویروس است و این ویروس نقاط ضعف موجود در این حوزه را نمایان خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بحث رعایت بهداشت نیازمند عمل به مسؤولیت اجتماعی توسط افراد در جامعه است و آموزش و خواست ما، ۲ اصل در ارتقای بهداشت عمومی محسوب می‌شود تصریح کرد: هرچند تغییر رفتار ارائه کنندگان خدمات در جامعه خوب است ولی مطابق انتظارات نیست.

مسافرت ممنوع !

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: اتخاذ تصمیم در مورد قرنطینه شهرها بسته به اطلاعات دریافتی است و آنچه مهم است در حال حاضر ورودی شهرها از جمله زنجان با توجه به جغرافیای این استان کنترل شده و جلوی ورود مسافران گرفته می‌شود.

نتیجه تصویری برای کرونا زنجان

وی تاکید کرد: کنترل ورودی استان به هلال احمر و نیروی انتظامی استان زنجان سپرده شده است، ضمن اینکه قبول دارم که کنترل‌ها نمی‌تواند آن قدر سفت و سخت باشد که مانع هر ورودی شود.

دکتر قزلباش بیان کرد: موضوع بررسی تعطیلی مراکز خرید و بازار زنجان در دستور کار قرار دارد و اگر عملیاتی شد حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد، ضمن اینکه خود بازاری‌ها هم برای تعطیلی در صورت نیاز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: در این فصل دیگر بیماری‌های حاد تنفسی نیز شیوع پیدا کرده و کرونا هم با علائم حاد تنفسی بخشی از بیماران حاد تنفسی این فصل را شامل می‌شود.

شست و شوی دست با آب و صابون !

وی مهمترین راه پیشگیری از ورود کرونا ویروس را رعایت بهداشت شخصی دانست و گفت : شستن مرتب دست ها با آب و صابون کم هزینه ترین و در دسترس ترین اقدام می تواند باشد و ما توصیه می کنیم آب و صابون و یا مایع شستشوی دست موثرترین راه نظافت است.

زنگ خطر رشد اپیدمی کرونا در استان  زنجان به صدا درآمده است

اما روند روبه رشد شیوع بیماری در زنجان مسئولان نظام سلامت را نگران کرده است به گونه ای که معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان بر این باور است : شمار مبتلایان به بیماری کرونا در این استان به روبه افزایش است که این به معنی حرکت به سوی اوج اپیدمی بوده که خبر خوبی برای عموم مردم نیست.

دکتر علیرضا شغلی در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد، در مجموع جان باختگان بیماران کرونایی استان را – ۲۷ اسفندماه – ۱۳ نفر اعلام کرد و افزود: هر رقم دیگری غیر از این کذب محض است و قاطعانه تکذیب می‌شود.

وی اضافه کرد: در بحث اپیدمیولوژی بیماری‌های واگیر، ضریبی وجود دارد که باتوجه به آن هم  اکنون متوسط افرادی که ممکن است توسط یک فرد آلوده، مبتلا به بیماری شوند حدو سه تا چهار نفر است.

این مسؤول ادامه داد: به این معنی که هر فرد مبتلا می‌تواند سه تا ۴ چهار نفر دیگر را به ویروس کرونا آلوده کند و در واقع این مفهوم را می رساند که اگر عموم مردم زنجیره ابتلا را قطع نکنند، به صورت تصاعدی افزایش تعداد موارد مثبت رخ خواهد داد.

شغلی افزود: برای کاهش این بیماری در استان باید زنجیره انتقال ویروس قطع  شود چراکه هر یک از  افراد می‌تواند یک حلقه در این زنجیره باشند و اگر نکات بهداشتی و توصیه‌های متخصصان را رعایت نکنند، تک تک  افراد  قادر هستند حلقه برای این زنجیره انتقال باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان ادامه داد: تغییر رفتار مردم در کوتاه مدت بسیار دشوار است و از طرفی سرعت انتشار ویروس بسیار بالاست و در این میان به ناچار باید از هر روشی که شده از مردم حفاظت کرد  تا با اتحاد و یگانگی، این ویروس از جامعه ایرانی رخت بندد.

وی اظهار داشت: با توجه به مقایسه های کشوری که مبتنی بر جمعیت کل استان موارد مثبت بیماران کرونایی اعلام شده  زنجان در مرحله به رنگ زرد قرار دارد که بالا بوده و در واقع سرعت رشد موارد نگران کننده است.

وی اضافه کرد: سرعت و قدرت شیوع این بیماری بسیار  بالاست و این در حالی است که ناشناخته های زیادی هم در مورد این بیماری وجود دارد و تجربه های کنونی کشورمان نیز به یافته هایی در چین  باز می گردد و بهترین راهکار این است که در مقابل این بیماری مرموز  از ابتدا وارد چرخه آلوده کنندگی نشویم.

شغلی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر بازار شایعات بسیار داغ است که به هم استانی ها توصیه می شود به هیچ عنوان به این موارد توجه نکنند و مطالب لازم را فقط از طریق کانال‌های اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کنند.

استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای دید و بازدید عید

اما مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان از مردم درخواست کرد برای پیشگیری از کرونا ویروس دید و بازدیدهای نوروزی را با فضای مجازی به سرانجام برسانند.

اسماعیل رحمانی با اشاره به اینکه اقدامات دانشگاه علوم‌پزشکی استان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه و استان انجام شده است، تصریح کرد: در راستای اقدامات ستاد مبارزه با کرونا، جلسات فوق‌العاده‌ای به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان، جلسه قطب ۶ دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برای هم‌فکری و تبادل نظر، ایجاد کانال اختصاصی برای انتقال محتوا و تولید محتوا با مفهوم آگاهی و غیره از جمله اقدامات کمیته اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا در استان بوده است.

مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه پویش‌های مردمی نیز در ضدعفونی کردن معابر کمک می‌کنند، ادامه داد: هر اقدامی در حوزه پیشگیری کروناویروس مسئول مستقیم خود را دارد و در این حیطه هم فعالان باید برای پیشگیری از صدمات احتمالی، اقدامات خود و کسب نظرات تخصصی به متخصص مسئول در این حوزه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه اکنون از مرحله آموزش در رابطه با ویروس کرونا گذشته‌ایم و باید برای مبارزه با ویروس کرونا در خانه بمانیم، خاطرنشان کرد: یک نفر از اعضای خانواده هفته‌ای دو بار برای تامین مایحتاج خانواده از خانه خارج شود. باید بدانیم که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونا جهانی شده است. در حال حاضر در مرحله اقناع افکار عمومی قرار داریم، مردم باید بپذیرند که حفظ سلامتی مهم‌تر از هر اقدامی است که در این راستا بسته‌های ویژه طراحی شده که در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست