• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۰۴
  • شناسه خبر: 13387

کش و قوس های شورای پنجم زنجان و انتخاب شهردار؛ فرجام اعتماد !

پیام ملّت ؛ صادق انصاری –  شورای پنجم شهر زنجان انتخابش را با حاشیه آغاز کرد و با همین «دست و فرمان» مسیر را پیش رفت.اعلام نتایج انتخابات شورای پنجم شهر زنجان یکی از پرحاشیه ترین انتخابات  این شهر بود. تعدادی از نا ...

پیام ملّت ؛ صادق انصاری –  شورای پنجم شهر زنجان انتخابش را با حاشیه آغاز کرد و با همین «دست و فرمان» مسیر را پیش رفت.اعلام نتایج انتخابات شورای پنجم شهر زنجان یکی از پرحاشیه ترین انتخابات  این شهر بود. تعدادی از نامزدهای انتخابات به اعلام نتایج الکترونیکی آن معترض شدند و مدعی شدند به صحت نتایج اعلام شده اعتماد ندارند. اگرچه مسئولان انتخابات استان زنجان برای اقناع معترضان جلسات مکرری برقرار کردند اما مدعیان مصر بودند که باید نتیجه انتخابات باطل اعلام شود اما مسئولان بر نتایج اعلام شده پافشاری کردند. رسول بیات فرماندار وقت زنجان و مجری انتخابات در گفت و گو با نشریه عصرملّت مدعی بود : ابطال انتخابات شورای شهر زنجان ، یک شوخی بی مزه انتخاباتی بود!.

نتیجه تصویری برای شورای زنجان

اعتراض مدعیان برای ابطال انتخابات شورای پنجم شهر زنجان راه به جایی نبرد اما فرماندار زنجان ، قربانی بزرگ این انتخابات گردید و درویش امیری استاندار وقت زنجان وی را برکنار کرد تا آبی بر شعله های آتش خشم معترضان باشد.

نتیجه تصویری برای شورای زنجان

احمد نصیری سکاندار اول شورای زنجان

شورای پنجم شهر زنجان بعد از حواشی نتیجه انتخابات ، فعالیت خود را با سجادخدایی ، حمیدرضا حمیدی ، کاظم افشارچی ، احمد نصیری ، مسعود مرادخانی ، امامعلی دادخواه ، سیدرحمان احمدی ، اسماعیل دویران و عباس راشاد آغاز کرد.

در اولین سال فعالیت احمد نصیری روز ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ با کسب ۷ رای از ۹ عضور شورا بعنوان رئیس و مسعود مرادخانی با ۵ رای نایب رئیس شورا شد.

انتخاب شهردار و حذف یگانه !

انتخاب شهردار یکی از کارویژه های این شورا برای شهر زنجان بود و هریک از اعضای شورا سعی کردند گزینه و یا گزینه های مدنظر خویش را بر کرسی شهرداری بنشانند. اما ظاهراَ سمبه سجادخدایی بر دیگران سیطره داشت و مسیح الله معصومی را از قم به زنجان کشاند تا سکان مهمترین نهاد انتخابی شهر را به او بسپارند.

حبیب ملایی یگانه که از اواخر دوره شورای چهارم سکان امور شهرداری زنجان را عهده دار شده بود به گونه ای کنج عزلت را برای وی رقم زدند که حتی نتوانست در دور مقدماتی در لیست گزینه های شورائیان زنجان قرار بگیرد.

نتیجه تصویری برای شورای زنجان

  مسیح الله معصومی از مجموع ۹ رای شورا توانست ۶ رأی را کسب نماید و سعید رفیعی با ۳ رأی بعد از او قرار گرفت و بدینگونه سکان اداره شهر به یارغار سجاد خدایی منتخب اول مردم شهر زنجان سپرده شد.

شهردار منتخب زنجان با روی کارآمدنش تحولاتی در حوزه عمرانی ایجاد کرد و برخی پروژه های معطل مانده شهر مانند پل غیرهمسطح امام حسین (ع) را به اتمام رساند ، پیاده راه سبزه میدان را با وجود مشکلات و موانع و اعتراضات در موعد مقرر به بهره برداری رساند و پل غیرهمسطح امام حسن مجتبی (ع) در ورودی گلشهر زنجان را یکساله تحویل داد تا سنت شکن وعده های تحقق نیافته باشد و البته برخی تصورات قالبی را در شهر زنجان فروریخت و مسلط بر اداره امور گردید و تغییرات و تحولات مدیریتی را آغاز نمود و اما در چینش مدیران دچار حواشی گردید و برخی منتقدان و حتی حامیان معصومی معتقد بودند برخی انتصابات و برخی اقدامات، وی را به کام نابودی خواهد کشاند. اگر چه وی گوش شنوایی برای سخن منتقدان نداشت و این جنس از سخنان را مغرضانه می پنداشت.

چالش ریاست در شورا

اعضای شورا شهر زنجان گویا راهی برای برون رفت از حاشیه سازی ندارد.  رأی ۷ نفره احمد نصیری در دور اول شورا برای اسماعیل دویران به ۵ رأی تقلیل پیدا کرد تا وی بر صندلی لرزان ریاست شورا تکیه بزند.

با برگزاری انتخابات سال دوم فعالیت شورای پنجم شهر زنجان، اسماعیل دویران با پنج رأی به عنوان رئیس جدید این نهاد انتخاب و معرفی شد.در این انتخابات سجاد خدایی با پنج رأی به عنوان نایب رئیس و حمیدرضا حمیدی نیز با پنج رأی به عنوان منشی شورای شهر زنجان انتخاب شدند.

نتیجه تصویری برای مراسم تحلیف شورای پنجم زنجان

شورا در سال سوم !

سال سوم فعالیت شورای شهر زنجان فرا رسید و جنگ قدرت در شورای پنجم زنجان همچنان ادامه داشت هرچند ادعای اعضای آن بر این بود که این شورا به منصب و قدرت نگاهی ندارد؛  اما واقعیت درون و افعال  اعضای شورا غیر از سخنان و برش هایی از آن بود که به بیرون ارائه می شد. در سومین گام فعالیت حمید رضا حمیدی توانست با کسب ۵ رأی ریاست شورای شهر زنجان را از آن خود کند و سجاد خدایی نایب رئیس شورا گردید.

آغاز چالش در شورا و شهرداری !

 از ابتدای سال ۱۳۹۸ زمزمه های نامبارکی از سوء مدیریت و سوء استفاده منصوبان و اطرافیان شهردار از منابع عمومی به گوش می رسید اما گوش شهردار از این سخنان و زمزمه ها پر شده بود و وقعی برای آنها ننهاد!.

روز نهم دی ماه همان سال به ناگاه خبر بازداشت مسیح الله معصومی شهردار زنجان ، سجاد خدایی منتخب اول مردم شهر زنجان در شورای پنجم و یکی از مدیران مناطق شهرداری توسط سازمان اطلاعات سپاه رسانه ای گردید و رئیس دستگاه قضایی استان که  در همایشی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان حضور پیدا کرده بود خبر بازداشت اعلام شده را تایید کرد و گفت : خبرهای خوبی در مبارزه با فساد در راه است و علت این بازداشت هم مسائل مالی و اقتصادی است و البته ممکن است تعداد بازداشتی ها به همین افراد ختم نشود!.

رسانه ای شدن بازداشت شهردار و عضو شورا ، زنجان را دچار شوک بزرگی کرد و تا حد بسیاری مراسم ۹ دی زنجان را تحت شعاع قرار داد بگونه ای که برخی زمان اعلام و رسانه ای شدن خبر را خیلی مناسب ندانستند و معتقد بودند فرصت زیادی برای اعلام این خبر بود. البته برخی رسانه های دولتی از انتشار خبر بازداشت تا انتخاب سرپرست برای شهرداری زنجان امتناع کردند و یکی از رسانه ها آن را حواشی ایجاد شده ! برای شهردار زنجان عنوان کرد و نوشت : « بعد از حواشی مربوط به شهردار زنجان، شهرداری زنجان بدون سرپرست اداره می‌شد »!.

شایعات و اخبار غیر رسمی و برخی خبرها از منابع مطلع حکایت از آن داشت که دامنه بازداشت ها ادامه دارد. بازداشت شهردار، عضو شورا و مدیر یکی از مناطق شهرداری زنجان تا مدت ها ادامه داشت. برخی با قرار تودیع وثیقه از بازداشت رهایی پیدا کردند و بعد از آن بود که برخی افراد مسئول و غیر مسئول در شهرداری و خارج از آن و سه تن از اعضای شورا به نهادهای نظارتی و قضایی احضار شدند و بدینگونه پرونده شورای شهر زنجان دچار بزرگترین چالش تاریخی گردید.

انتخابات در بحران !

کش و قوس بازداشت در شورا و شهرداری این نهاد انتخابی را دچار استیصال و سردرگمی کرد و شورائیان برای مدیریت اوضاع، انتخابات درون شورایی جهت انتخاب رئیس و هیأت رئیسه برگزار کردند. عباس راشاد اصولگرا با کسب رأی اعضا جایگزین حمیدرضا حمیدی گردید و احمد نصیری اصلاح طلب نایب رئیس شورا شد تا با پیوند اصولگرایی و اصلاح طلبی کشتی به گل نشسته شورا را رهایی بخشند!.

بازی شورا و انتخاب با کارت زرد !

شورای شهر زنجان بعد از اتفاقات رخ داده برای شهردار زنجان،به تبع مسئولیت خود در انتخاب شهردار، به دنبال گزینه هایی برای شهرداری بودند تا بلکه اوضاع نابسامان را دوباره سامان دهند. حبیب ملایی یگانه شهردار اسبق زنجان ، علیرضا فیروزفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان ، سعید عباسی عضو هیات علمی داشگاه زنجان ، سعید امیدی عضو سابق شورا و برخی افراد دیگر در لیستی بودند تا با دعوت از آنها گفت و گوها برای انتخاب شهردارمرکز استان زنجان به سرانجام برسد که در گام نخست شورای شهر  با پاسخ های سربالای فیروزفر و ملایی یگانه مواجه شدند.

عباس راشاد رئیس شورای شهر زنجان ، انتخاب شهردار را از بین دو سعید ( سعید امیدی و سعید عباسی ) عنوان کرد اما گویا بخت با سعید امیدی باز هم یاری نکرد و او از گردونه انتخاب خارج گردید و شورا نام سهند فلاحی مدیرعامل سیمان خمسه را به نامزدهای تصدی شهرداری اضافه کرد تا انتخابات را با کارت های زرد به مقصد برساندو بعد از این که  7 عضو شورا شامل (حمیدرضا حمیدی ، کاظم افشارچی ، احمد نصیری ، مسعود مرادخانی ، امامعلی دادخواه ، سیدرحمان احمدی و عباس راشاد ) بین سعید عباسی و سهند فلاح رای گیری کردند  و  مدیرعامل سابق سیمان خمسه با ۴ رأی در برابر ۳ رای سعید عباسی توانست بر اریکه قدرت در شهرداری زنجان بنشیند!.

رزاق وارد می شود !

اگرچه برخی انتخاب شهردار را تمام شده می دانستند اما عباس راشاد رئیس شورای زنجان در رابطه با انتخاب فلاحی معتقد بود او کارنامه مشخصی در مدیریت شهری ندارد و از رسانه ها خواست به موضوع انتخاب شهردار ورود کنند و بازی باخت را از دورن شورا به عرصه عمومی و کف خیابان های زنجان کشاند! و از سوی دیگر رزاق محمدی که با خروج خدایی از شورا وارد تیم شورا گردید انتخاب شهردار را به مصلحت نمی دانست و معتقد بود باید انتخاب سرپرست با حضور عضو علی البدل هم باشد ! و اینگونه شد که کار را برای سهند فلاحی غیر بومی سخت تر گردید تا به سرنوشتی مانند معصومی گرفتار نشود و او عطای منصب شهرداری را به لقایش بخشید و فرماندار زنجان در جلسه معرفی رزاق محمدی ، عضو علی البدل اول شورای زنجان، از انصراف شهردار منتخب خبر داد و گفت : شهردار منتخب زنجان با ارسال نامه ای مکتوب از پذیرش مسئولیت شهرداری انصراف داده است و شورا باید به زودی شهرداری را تعیین تکلیف کند.

   نامزدهای خیالی تا واقعی شهرداری !

پروژه انتخاب شهردار زنجان در نیمه سال سوم شورا به طلسم تبدیل شده است و رفت و آمد های بی فرجام ادامه دارد و این بار با ورود رزاق محمدی و ۵ عضو دیگر شورا گزینه هایی مانند سعید رفیعی ، سعید عباسی ، محمد همتیان و حبیب ملایی یگانه روی میز کار اعضا قرار می گیرد. در گام اول سعید رفیعی و سعید عباسی از گردونه بازی خارج می شوند و انتخابات درونی برای تصدی شهرداری زنجان آغاز می شود و محمد همتیان با ۵ رأی و یگانه با ۴ رأی به فینال راه می یابند و در نهایت حبیب ملایی یگانه با ۵ رأی شهردار زنجان می شود.

یگانه و چالش های شهرداری زنجان !

حبیب ملایی یگانه که از پرسنل شهرداری زنجان بوده و رده های مسئولیتی را بصورت پلکانی طی کرده است در انتخابی دیگر برای سومین بار عهده دار شهرداری زنجان شد.

شهرداری زنجان بعد از فراز و فرودهای فراوان و چالش های ساختاری و بحران های خودساخته برخی مدیران این سازمان و برخی اعضای شورا با چالش های جدی در درون سازمان و برون از آن مواجه است.

عدم مدیریت هزینه و درآمد در برخی مجموعه های شهرداری طی سالهای اخیر و انباشت مطالبات پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی از آن بحران مالی جدی را پیش روی «حبیبِ شهرداری زنجان» قرار داده است و از سوی دیگر رشد قارچ گونه مدیران سفارشی و بیگانه از شهرداری در برخی مناصب شهرداری از چالش هایی است که می تواند کار را برای شهردار کهنه کار زنجان سخت کند هرچند غلامحسین احمدی یار شفیق یگانه سرپرست سابق با ورود دوست و همکار دیرین اش به پاکسازی این نهاد از نیروهای وارداتی اقدام کرد و پرونده شان را تحویلشان داد تا راه خانه در پیش گیرند !.

نتیجه تصویری برای یگانه / شهردار زنجان

حاشیه های ایجاد شده برای شهرداری زنجان در جامعه بزرگترین و مهمترین چالش اجتماعی از حیث اعتبار و اعتماد را پیش روی این نهاد عمومی قرار داده است و به مدیریت و همت زیادی برای جلب رضایت عمومی نیاز دارد.

سرپرست شهرداری زنجان در گفت و گو با خبرنگار فارس گفته است: با توجه به اینکه برخی از مشکلات شهرداری ریشه در مدیریت دارد، از همین رو با استفاده از توان و نیروهای پاکدست شهرداری در داخل مجموعه، بدنه مدیریتی پالایش می‌شود.

حبیب ملایی یگانه با اشاره به ورود مجددش به چرخه مدیریت اظهار کرد: در شورا و شهرداری یک قول و قراری داریم که با کار شبانه‌روزی مشکلاتی که در سال جاری گریبان‌گیر شورا و شهرداری شد را با کار و تلاش مضاعف جبران کنیم.

سرپرست شهرداری زنجان با اشاره به اینکه تلاش شهرداری برگرداندن اعتماد عمومی خواهد بود و باید طوری باشد که مردم شهرداری را به عنوان یک نهاد خدمت‌رسان در خدمت خود بدانند، اضافه کرد: در این راستا از طرفی از وجود همکاران پاکدستی که در راستای جلب رضایت عموم مردم فعالیت دارند استفاده خواهیم کرد و این قول را به مردم می‌دهیم که روحیه خدمت بدون منت در شهرداری احیا و به محل کار و خدمت تبدیل خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تغییرات مدیریتی در دوره جدید نیز گفت: ریشه‌یابی برخی از مشکلات در برخی از حوزه‌ها قطعا به مدیریت برمی‌گردد که یا کارآیی لازم را نداشته و یا دچار انحراف شده‌اند، از همین رو لازم است که بدنه مدیریتی شهرداری پالایش شده و افراد پاکدست و متخصص روی کار بیایند.

یگانه تصریح کرد: به مردم قول می‌دهم که از نیروهایی استفاده خواهیم کرد که کاربلد و پاکدست باشند و بتوانند اعتماد عمومی را به شهرداری بازگردانند و در واقع شهرداری را محل خدمت به شهروندان بدانند.

سال ۱۳۹۸ برای شهرداری زنجان سالی سخت و کرونایی بود و در آخرین روزهای منتهی به سال ۱۳۹۹ با توجه به مشکلات و مسائل عمومی در حوزه بهداشت و شیوع کروناویروس در اقصی نقاط جهان با تصمیمات کرونایی نمی توان بر مشکلات شهرداری فائق آمد و برای سربلند بیرون آمدن در سال ۱۳۹۹ باید همت بلند و نگاه های امیدوار را جلب کرد.

«حبیب شهرداری زنجان» برای ماندن در حافظه تاریخی باید با سعی و تلاش خویش و مدیران منصوبش پاکدستی و بلند نظری را برای مردم به ارمغان بیاورد تا «یگانه شهر» شود.

به هر روی شورای پنجم در ماه های پایانی سال سوم قرار دارد و تصمیمات روزهای پایان سال ۱۳۹۸ با حمله کرونا ویروس در جهان همزاد گشته است و گویا اثرات ویروس بر تصمیات شورائیان زنجان نیز موثر واقع شده است و شورائیان زنجان باید از تصمیمات کرونایی شان در اداره امور شهر اجتناب کنند و آرامش و اعتماد از دست رفته را به شهر بازگردانند و فرجام اعتماد مردم به منتخبانشان نباید چنین مخدوش می گشت ، فرصت برای بازگشت اعتماد محدود است و زودگذر.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست