• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۰
  • شناسه خبر: 13590

افت سالانه ۷۷ سانتیمتری تراز آب های زیرزمینی در زنجان/ از ۷ دشت استان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد

پیام ملّت– مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به وضعیت تراز آب های زیر زمینی در استان اظهار داشت: از ۷ دشت استان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد و بطور متوسط سالانه ۷۷ سانتیمتر سطح تراز آبهای زیر زمینی در آنه ...

پیام ملّت– مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به وضعیت تراز آب های زیر زمینی در استان اظهار داشت: از ۷ دشت استان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد و بطور متوسط سالانه ۷۷ سانتیمتر سطح تراز آبهای زیر زمینی در آنها افت می کند که بیشترین کاهش تراز به میزان یک متر و ۴۰ سانتیمتر مربوط به دشت ابهر است.

یوسف رضاپور در گفتگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که تعداد ۱۳ طرح تغذیه مصنوعی در این استان به بهره برداری رسیده است اظهار داشت: حجم ۴۶.۴ میلیون مترمکعب آب برای تقویت سفره‌های آبخوان شهرستان‌های زنجان و سلطانیه به بهره‌برداری رسیده است.

 رضاپور با اشاره به این که آبگیری طرحهای تغذیه مصنوعی از ابتدای بهره برداری تا پایان سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیون ریال در استان زنجان با ذخیره آب  ۲۵۴ میلیون مترمکعب، انجام یافته است گفت: این میزان با احتساب آبگیری سال ۹۸ که در حدود ۲۰ میلیون متر مکعب است به ۲۷۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان اظهار کرد: تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها به روش پخش سیلاب در دشت‌ها راهکاری است که تاکنون در بسیاری از مناطق کشور اجرا شده است و در این روش با نفوذ سیلاب به درون آبخوان علاوه برافزایش حجم مخزن و جلوگیری از روند شدید افت سطح آب زیرزمینی سبب کنترل سیل و حفاظت خاک نیز می‌شود.

این مقام مسئول، به آورد مطلوب رودخانه های استان در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: طرحهای تغذیه مصنوعی ذاکر، سهرین و کبود گنبد بدلیل بارندگیهای مناسب و آبگیری بموقع در حال حاضر سرریز می کنند.

وی افزود: برداشت‌های غیراصولی و بیش از حد مجاز از منابع آب‌های زیرزمینی به همراه حفر چاه‌های غیرمجاز سبب افت شدید کمی و کیفی منابع آب شده که پیامدهای سوء آن به صورت تخریب کیفی آب زیرزمینی، افت شدید سفره های آب زیرزمینی در استان و تخریب زیست بوم منطقه می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان نیز خاطر نشان کرد: از ۷ دشت استان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد و بطور متوسط سالانه ۷۷ سانتیمتر سطح تراز آبهای زیر زمینی در آنها افت میکند که بیشترین کاهش تراز به میزان یک متر و ۴۰ سانتیمتر بوده و به دشت ابهر اختصاص دارد و اگر این روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است ادامه یابد، می تواند ذخائر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست