• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۷
  • شناسه خبر: 13766

تعطیلات کرونایی مدارس و دانش آموزان ناشنوایی که جایگاهی در آموزش های تلویزیونی نداشتند

پیام ملّت– دانش‌آموزان استثنایی همچون ناشنوایان در آموزش‌های تلویزیونی جایی ندارند از سوی دیگر آموزش مجازی آنها نیز با مشکلاتی همراه است، برخی دانش‌آموزان که از میان خانواده‌های ضعیف هستند حتی به ابزار هوشمند دسترس ...

پیام ملّت– دانش‌آموزان استثنایی همچون ناشنوایان در آموزش‌های تلویزیونی جایی ندارند از سوی دیگر آموزش مجازی آنها نیز با مشکلاتی همراه است، برخی دانش‌آموزان که از میان خانواده‌های ضعیف هستند حتی به ابزار هوشمند دسترسی ندارند و باید در این باره آموزش دانش آموزان در کل کشور در نظر گرفته می شد که نشد.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» آموزش دانش‌آموزان استثنایی در تعطیلات کرونایی مدارس هر چند با برخی مشکلات اما با تلاش معلمان در فضای مجازی  جریان دارد، این دانش‌آموزان که به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند از گروه نابینایان، ناشنوایان، مشکلات جسمی تا معلولیت‌های ذهنی، از آموزش‌های تلویزیونی محروم هستند.

شبکه آموزش و ۴ سیما که دروس تلویزیونی دانش‌آموزان از طریق آنها ارائه می‌شود، برای آموزش دانش‌آموزان ناشنوا برنامه‌ای ندارند در حالیکه پیش از این قرار بود، زبان اشاره برای ناشنوایان در برنامه‌های پخش تلویزیونی استفاده شود.

برخی معلمان هم می‌گویند، دانش‌آموزان استثنایی در آموزش‌های تلویزیونی جایی ندارند از سوی دیگر آموزش مجازی آنها نیز با مشکلاتی همراه است، برخی دانش‌آموزان که از میان خانواده‌های ضعیف هستند به ابزار هوشمند دسترسی ندارند و باید در این باره کل کشور را در نظر داشت.

به عبارتی دیگر کلاس درس مدارس استثنایی با تعداد کمتری از دانش‌آموزان مثلاً ۷ یا ۸ نفر تشکیل می‌شود چون هر دانش‌آموز برنامه آموزشی خاص خود را دارد و کار معلم بر اساس پیشرفتی است که هر فرد دارد بنابراین در فضای مجازی آموزش این گروه از دانش آموزان بسیار دشوار است چرا که آنها برای یادگیری به تمرین و تکرار فراوان نیاز دارند.

رقیه حسن زاده؛مدیر مدرسه ناشنوایان انجم شعاع زنجان در این خصوص به خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت گفت: آموزش دانش آموزان در طی مدت تعطیلی مدارس در پی شیوع ویروس کرونا از طریق رسانه ملی انجام می گیرد و استفاده از فضای مجازی همانند پیام رسان هایی مانند سروش، واتساپ یا تلگرام نیز در آموزش از راه دور در طی مدت مذکور نیز کمک رسان والدین و دانش آموزان نیز بوده است.

وی با بیان این که برای آموزش دانش آموزان با نیاز ویژه در رسانه ملی برنامه ریزی صورت نگرفته است افزود: از جمله این دانش آموزانی که نیازمند فراگیری آموزش به صورت چهره به چهره هستند ناشنوایان می باشند که متاسفانه توجهی به این موضوع صورت نگرفته است.

مدیر مدرسه ناشنوایان انجم شعاع زنجان با بیان این که معلمان این مدرسه برای دانش آموزان ناشنوای پایه های تحصیلی خود محتوا به صورت طراحی سوال در دروس مختلف تعیین کرده و قبل از سال نو در اختیار دانش آموزان قرار داده اند گفت: آموزش برخی از دانش آموزان که کاشت حلزون شنوایی انجام داده اند تا حدودی راحت تر انجام می گیرد.

وی ادامه داد: آموزش دانش آموزانی که ناشنوای مطلق هستند مشکل است در این میان معلمان باید آموزش مورد نیاز را در اختیار والدین قرار دهند تا آن ها به فرزندان خود دروس را آموزش دهند.

مدیر مدرسه ناشنوایان انجم شعاع زنجان با بیان این که والدین برخی از دانش آموزان آسیب دیده شنوایی فاقد گوشی های هوشمند هستند و از سویی دیگر آشنایی با پیام رسان ها ندارند اظهار داشت: به دلیل مذکور ارتباط معلمان با برخی از والدین و دانش آموزان به صورت تلفنی انجام می گیرد تا از سایر همکلاسی های خود در امر تحصیل عقب نمانند.

به گفته حسن زاده در حال حاضر ۳۲ نفر دانش آموز آسیب دیده شنوایی در مدرسه انجم شعاع زنجان در مقطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی در حال تحصیل هستند که بیش تر دانش آموزان کاشت حلزون شنوایی شده اند اما در مقطع راهنمایی چند نفر از آن ها ناشنوای مطلق هستند.

اما خانم احمدی مادر یکی از دانش آموزان ناشنوایی است که معتقد است: آموزش دروس فرزندش در ایام تعطیلات که بر عهده اش محول شده است بسیار سخت است زیرا آموزش این گروه از دانش آموزان با روش های خاصی توسط معلمان انجام می گیرد که از عهده پدر و مادر در فضایی خارج از مدرسه دشوار است.

به گفته وی بسیاری از دروس همچون اجتماعی و علوم برای آموزش دادن به فرزندان دانش آموز ناشنوا، پایه ادراکی بالایی را برای دانش آموز می طلبد که افراد ناشنوا از آن عاجز هستند و همین عامل موجب می گردد تا والدین در آموزش فرزندان به دور از مدرسه و معلم با مشکل مواجه شوند.

به گفته خانم احمدی شاید تعطیلات مدارس در ایام کرونایی بیشترین اثر منفی را بر دانش آموزان ناشنوا داشته باشد زیرا از یک سو رسانه ملی با بی توجهی به آن ها برایشان برنامه ریزی آموزشی مدون در تلوزیون نداشته است و از سویی دیگر ممکن است علاوه بر افت تحصیلی دانش آموز در این سال قسمتی از آموخته های خود را نیز در اثر عدم تمرین و تکرار درست به فراموشی بسپارند و با آغاز سال تحصیلی بعدی این مسئله بیشتر نمود یابد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست