• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۷
  • شناسه خبر: 13769

گزارش پیام ملّت به مناسبت روز جوان؛جوانان رها شده در فراموشی مسئولان ….

پیام ملّت؛زینب سودی- تبریک و تهنیت های پیامکی و تلویزیونی روز جوان را که بگذرانیم، باز جوانان می مانند و بی مهری مسئولینی که چشم منتظر جوانان به تدابیرشان دوخته شده است.

روز جوان مصادف با میلاد حضرت علی اکبر(ع) بهانه ای ست که حداقل سالی یکبار آمار جوانان کشور را بررسی و مسائل پیش روی آنان را احصاء کنیم.

به گزارش “پایگاه تحلیلی- خبری پیام ملّت” جوانی که زمانی به محض فارغ التحصیلی از دانشگاه و حتی دبیرستان، خیالش از اشتغال و کسب درآمد راحت بود،حالا تا سال ها بعد از اتمام دوره دکتری هم امیدی به اشتغال و درآمد ثابت و درنتیجه ازدواج ندارد.

از سویی هزینه بر بودن باشگاه های ورزشی واستفاده از امکانات و دستگاه های ورزشی، امکان ورزش کردن را برای همه جوانان ناممکن می کند و تنها راه، ورزش های همگانی است که نیاز به حرکت های جمعی و محلی دارد.

تفریح و اوقات فراغت جوانان یکی دیگر از اقداماتی است که باید فکری به حال آن کرد که در استان زنجان و خصوصاً شهرستان های آن به شدت ضرورتش احساس می شود.

موضوع اما آنجا مهم تر می شود که همه این ها با معضل آسیب های اجتماعی گره خورده و تأمین آنها یعنی فاصله از این آسیب ها و عدم تأمین شان بدون شک جوانان را با این آسیب ها درگیر خواهد کرد.

امیر، جوان ۳۰ ساله زنجانی فارغ التحصیل مهندسی نرم افزار است که تا کنون چندین شغل را تجربه کرده و از نبود سرمایه برای ایجاد ثبات در شرایط نوسان بازار می گوید. از حرفهایش به نظر می رسد فعلا نمی تواند برنامه ای بلند مدت برای آینده خود ترسیم کند. می گوید این مشکل تمام دوستانم هست مگر کسی که پدرش سرمایه کار را برایش فراهم کرده باشد. می گفت: احساس می کنیم که به حال خود رها شده ایم و کسی حواسش نیست که سالهای جوانی ما چگونه می گذرد؟

طبق آمار اعلام شده براساس تعاریف، ۲۵ درصد از جمعیت استان زنجان در سن جوانی یعنی ۱۹ تا ۳۵ سال هستند و وقتی صحبت از پیری جمعیت و فرزند آوری می شود باز هم نگاه ها به جوانانی است که از قضا هم امکان ازدواشان را فراهم نشده و هم سن باروری شان نگرانی دیگری ایجاد کرده است. جلسات شورای راهبردی جمعیت استان نیز تا کنون به دلیل نبود برنامه ای مدون بی نتیجه بوده است.

دنبال متولی امور جوانان در کشور که می گردیم، لابد باید وزارت ورزش و جوانان را در رأس آن ببینیم که بعد از ادغام سازمان تربیت بدنی با سازمان ملی جوانان در سال ۸۹، عالی ترین مرجع رسیدگی به مسائل جوانان همین وزارتخانه است.

درتشریح اهداف و و ظایف و اختیارات آن،توسعه و تعمیم ورزش همگانی،توسعه و ارتقای ورزش قهرمانی ساماندهی و گسترش ورزش حرفه ای، توسعه و تقویت ورزش بانوان و …. و در بند دیگر ارتقای هویت دینی انقلابی و ملی جوانان ، ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی ، مسئولین پذیری ، هویت و…. و اتخاذ سیاست های حمایتی در جهت اشتغال و ازدواج جوانان از جمله اهداف آن تعیین شده است.

نگاه کوتاهی بر مصاحبه ها و اهم مسائل مورد توجه وزیر ورزش و جوانان و روسای اداراتش در شهرستان ها نشان می دهد که بی توجهی به مسائل و مشکلات جوانان اتفاقاً به دلیل ادغام همین دو سازمان بوده که باعث شده مسائل جوانان تحت الشعاع برنامه های ورزشی قرار بگیرد. چرا که امور جوانان فقط محدود به یک وزارتخانه و سازمان نیست که بشود آن را فقط از این وزارتخانه انتظار داشت.

مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان زنجان در گفتگو با خبرنگار پیام ملّت در همین رابطه گفت: به دلیل اینکه فعالیت های ورزشی بیشتر به چشم میخورد و گسترده تر است اینطور به نظر می رسد که این سازمان نسبت به سایر مسایل جوانان بی تفاوت است. در حالی که اداره ورزش و جوانان متولی تمام نیازهای جوانان نیست و کل دستگاه های اجرایی در آن سهیم اند و تخصیص تسهیلات و مجوزهای ساخت مسکن و اشتغال جوانان مستقیماً به ما مربوط نمی شود و در حوزه ای دیگر درباره آنها تصمیم گیری می شود. ما فقط پیگیری کننده و هماهنگ کننده این امور هستیم؛ نه تصمیم گیرنده در آن.

دکتر علی خلیلی گفت: در حالی که صفر تا صد همه رویدادهای ورزشی به عهده این سازمان است و تمام کارهای نظارتی و اجرایی و برنامه ریزی آن در همین سازمان اجرا می شود ولی در امور دیگر جوانان ، همه دستگاه ها از قوه مقننه در تصویب قوانین و سازمان ها و وزارتخانه های مختلف قوه مجریه، تا قوه قضاییه مسئول هستند.

مدیر اداره ورزش و جوانان زنجان در رابطه با اقدامات ستاد ساماندهی امور جوانان استان نیز گفت: ما در این ستاد به ریاست استاندار و دبیر اداره ورزش و جوانان پیگیری امور مختلف مربوط به جوانان را در دستور کار داریم و نهادهایی که باید در راستای جوانان اقداماتی انجام دهند را مورد سوال قرار داده و پیگیری می کنیم.

وی تاکید کرد قطعاًرفع صفر تا صدی نیازهای جوانان از عهده یک وزارتخانه خارج است .

خلیلی به توسعه یافتگی و تخصیص اعتبارات به عنوان مهم ترین عامل پیگیری امور جوانان اشاره کرد و گفت: کاری که این سازمان انجام می دهد پیگیری اعتباراتی است که به جوانان اختصاص داده شده است.

یکی از مهم ترین مصوباتی که در مورد جوانان به تصویب رسیده و متاسفانه هنوز هیچ اقدام موثری در این رابطه اجرا نشده است قانون تسهیل ازدواج جوانان است که طبیعتاً دولت موظف به اجرای آن است و تبعاً وزرات ورزش و جوانان هم با انجام هماهنگی همه نهادهای مسئول در انجام وظایفشان، باید درگیر آن باشد. قانونی که رهبر معظم انقلاب نیز از از اجرایی نشدن آن گلایه کرده است.

این قانون۱۴ سالی هست که برای رفع موانع اقتصادی و فرهنگی و معیشتی پیش روی ازدواج جوانان تصویب شده است و در بردارنده تمام خدماتی است که نهادها و سازمان های مختلف باید در زمینه تسهیل ازدواج جوانان انجام دهند.

ماده ۳ این قانون مربوط به ایجاد صندوق اندوخته ازدواج جوانان است که در حوزه مسکن و اشتغال باید تسهیلاتی در اختیار جوانان قرار دهد که باید ۳ ماه بعد از تصویب این قانون ایجاد میشد که هنوز خبری از آن نیست.

همچنین طبق این قانون از محل همین صندوق، هزینه زندگی زوج هایی که منبع درآمدی ندارند به مدت ۲ سال باید پرداخت می شد که تا کنون عملی نشده است.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان زنجان درباره اقدامات انجام شده در حوزه ادواج جوانان در استان زنجان گفت: فعلا وظیفه ما پیگیری وام های ازدواج و همچنین آموزش های قبل و بعد از ازدواج است که از طریق ۶ مرکز مشاوره ازدواج در استان در روستاها و حتی مساجد صورت می گیرد و ۱۵۰ کارگاه آموزشی ازدواج برای جوانان در سال ۹۸ برگزار شده است.

به نظر می رسد تمرکز بر اجرای همین قانون تسهیل ازدواج جوانان به تنهایی می تواند بسیاری از مقدمات آسیب های اجتماعی را که در سازمان های عریض و طویل به دنبال کاستن آن هستیم، از بین ببرد.

درست است که اتکا و وابستگی به اقدامات دولت نمی تواند بهانه ای برای عدم اشتغال جوانان باشد و مثال هایی از جوانانی که در همین شرایط توانسته اند کسب و کاری راه بیندازند و موفق شوند فراوان است؛ اما دلیل نمی شود نقش دولت و وزارت ورزش و جوانان و سایر نهاد ها از جمله وزارت مسکن و اقتصاد و … را نادیده گرفت و کوتاهی در انجام مسئولیت های مربوط به ساماندهی امور جوانان را کوچک شمرد. چرا که آینده جمعیتی ایران به کیفیت و چگونگی همین اقدامات وابسته است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست