• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۸
  • شناسه خبر: 13791

مصطفی طاهری در گفتگو با پیام ملت: مسکن موتور اقتصاد را روشن می کند/ راهبردهای کوتاه مدت برای جهش تولید در سال ۹۹

پیام ملّت-منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم گفت: فعال نمودن بخش مسکن به عنوان موتور پیشبران اقتصادی و ایجاد اشتغال در این حوزه ضرورت دارد. مصطفی طاهری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت با بیان اینک ...

پیام ملّت-منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم گفت: فعال نمودن بخش مسکن به عنوان موتور پیشبران اقتصادی و ایجاد اشتغال در این حوزه ضرورت دارد.

مصطفی طاهری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت با بیان اینکه فعال نمودن بخش مسکن نیاز به ساخت یا نوسازی بیش از ۶ میلیون واحد دارد اظهار کرد: توجه ویژه به این حوزه از الزامات جهش تولید به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه بدیهی است که ایران هم اکنون در شرایط کاملا خاصی قرار دارد، تصریح کرد: مشکلات ساختاری انباشته شده در اقتصاد ملی، تحریم های یکجانبه و موضوع کرونا عوامل شکل دهنده این شرایط خاص هستند.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم با بیان اینکه الزامی است که واحدهای تعطیل شده فعال شده و به واحدهایی که با بخشی از ظرفیت تولید مشغول به کار هستند کمک شود، تاکید کرد: نیاز به عبور از سیاست شکست خورده پول پاشی کور برای رشد تولید و اشتغال همچون سه دهه گذشته و اعمال سیاست هدایت اعتبار مشاهده می شود.

طاهری با اشاره به اینکه باید تمرکز واقعی و عملی بر حمایت از سرمایه گذاری های توسعه ای صورت گیرد، اظهار داشت:واحدهای فعال موجود باید به جای سرمایه گذاری های ایجادی و راه اندازی واحدهای جدید توسعه پیدا کنند.

وی به مشکلات بخش کشاورزی کشور اشاره و عنوان کرد: مشکلات موجود در این حوزه از جمله نبود الگوی کشت، برنامه های ناقص ابخیزداری، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، ناتوانی در بازاریابی محصولات کشاورزی و نوسانات شدید در قیمت ها هستند که باید نسبت به برطرف کردن آنها اقدام شود.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم به ظرفیت صنایع دستی اشاره و ابراز کرد: ایجاد و حمایت از اشتغال خوشه‌ای صنایع دستی و فرش دستبافت با شرکت های پشتیبانی قوی و بازاریابی محصولات تولیدی نیز از جمله اقدامات مهم در راستای رسیدن به هدف مذکور است.

وی با بیان اینکه تمرکز سیاست هدایت اعتبار و ارایه مشوق های دولت به کسب و کارهایی که دارای سه ویژگی ضریب فزاینده تولیدی بالاتر، ضریب اشتغال بالاتر و وابستگی کمتر به واردات واسطه‌ای و ارز هستند از اقدامات مهم دیگر در جهت تحقق جهش تولید است، خاطرنشان کرد: توجه به این موضوع می تواند نقش موثری در رونق اقتصاد ایفا کند.

طاهری با اشاره به اینکه عدم واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند ضروری است، تاکید کرد: بایستی دسترسی به لیست واردات برای دانشگاهیان، تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان به سهولت انجام گیرد به این ترتیب بخشی از نیازهای کشور مشخص خواهد شد تا در صورت ارائه طرح های مناسب و واقعی امکان ساخت داخل فراهم شود.

منتخب مجلس یازدهم با بیان اینکه نظارت مستمر و جسورانه مجلس یازدهم بر تمرکز عملی و واقعی دولت فعلی برای جهش تولید در سال ۱۳۹۹ بسیار حایز اهمیت است، ادامه داد: گرفتار نشدن در چرخه تکراری رها سازی اقتصاد کشور توسط دولت ها در سال پایانی عمر خود و منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با تاکید بر جلوگیری جدی از قاچاق کالا و اصلاح جدی گمرک افزود: لازم به ذکر است که بسیاری از تئوری های اقتصادی برای جهش تولید و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در کشورها، راهبردهایی میان مدت و کوتاه مدت ارائه داده اند.

طاهری با بیان اینکه اقتصاد ایران ظرفیت تحریم پذیری بالایی دارد و به راحتی قابل تحریم شدن است و تصریح کرد: دلیل این اتفاق را می توان در خام فروشی و عدم تنوع تولید کشور جستجو کرد.

منتخب مجلس یازدهم با اشاره به اینکه برای حل مشکل راحت تحریم شدن قاعدتا باید کاری کرد تا هزینه های اعمال تحریم علیه کشور افزایش یابد و اذعان کرد: این اتفاق هرگز تنها در صورت جهش و تنوع دادن به تولید کشور حادث خواهد شد.در واقع این تنها راه حل کردن اقتصادی فلج کردن تحریم ها است.

وی خاطرنشان کرد: جهش تولید می تواند فرصت های از دست رفته اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۰ به واسطه ثبت نرخ رشد اقتصادی منفی، میانگین منفی و نوسانی را تا حدودی جبران کند.

وی با تاکید بر اینکه جهش تولید بزرگترین دغدغه خانواده ها و جوانان فارغ التحصیل یعنی اشتغال را پاسخ خواهد داد افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد، کاهش فرزندآوری به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی است.

منتخب مجلس یازدهم عنوان کرد: جهش تولید ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های دانش بنیان را رونق می دهد.

طاهری با اشاره به اینکه جنبش تولید انعطاف پذیری سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تبعات ناشی از مشکلات ساختاری اقتصادی را در شرایط بحرانی کنونی تقویت خواهد کرد عنوان کرد: مشکلات ساختاری اقتصادی مذکور شامل رشد بالای حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست