• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۸
  • شناسه خبر: 13801

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس؛خسارات کرونا بر نشریات کاغذی خصوصی/ معاونت مطبوعاتی از روزنامه‌ها و خبرنگاران حمایت کند

پیام ملّت-عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل اتاق فکر بررسی تبعات و محدودیت‌های اعمال شده در مبارزه با کرونا مورد توجه قرار بگیرد. به گزارش”پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت“و به نقل از فارس، محمداسما ...

پیام ملّت-عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل اتاق فکر بررسی تبعات و محدودیت‌های اعمال شده در مبارزه با کرونا مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش”پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت“و به نقل از فارس، محمداسماعیل سعیدی، در مورد ممنوعیت انتشار رسانه‌های کاغذی اظهار داشت: درگیری کشور با ویروس کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده و کادر درمانی هشدارهایی مبنی بر انتقال بیماری ویروس را می‌دهند، یکی از راه‌های انتقال بیماری ماندگاری این ویروس روی اجسام برای ساعت‌های طولانی است بر همین اساس انتشار کاغذی رسانه‌ها در کشور تا پایان دوره بیماری با محدودیت‌های اجتماعی کرونا مواجه شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: چاپ کاغذی رسانه عاملی برای انتقال بیماری کووید ۱۹ در کشور است، دریافت روزنامه و مجله از دکه‌های روزنامه فروشی و انتشار آن توسط پیک‌های موتوری می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد، توصیه‌هایی مبنی بر ممنوعیت چاپ رسانه‌های کاغذی از طرف ستاد مدیریت بحران و وزارت بهداشت و درمان در شرایط کنونی که کشور به شدت درگیر ویروس کرونا است مشخص شده که باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: با پیشرفت تکنولوژی امروزه دسترسی به فضا و دنیای مجازی به حداکثر خود رسیده است و شاهد استفاده از تکنولوژی دنیای مجازی در روستاهای کشور هم هستیم، مخاطبان روزنامه‌ها و مجلات می‌توانند این رسانه‌ها را به صورت مجازی جستجو و مورد مطالعه قرار دهند تا زمانی که ویروس کرونا در کشور مدیریت شده و محدودیت‌های مبارزه با بیماری کاسته شود.

نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: نشریات کاغذی همچون تولیدات فرهنگی، کارهای هنری و دیگر مشاغل کشور دچار محدودیت‌های شده‌اند و سرنوشت آنها جدای از سرنوشت جامعه نبوده و بعد از اتمام این بیماری شرایط به حالت قبل باز نمی‌گردد در حال حاضر همه این محدودیت‌ها را تحمل می‌کنند تا بیماری از بین برود.

سعیدی شرایط ایجاد شده را تحولی بزرگ برای کشور یاد کرد و گفت: شرایط ایجاد شده تحولی بزرگ در تمام حوزه‌ها خواهد بود، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در این راستا می‌گویند بعد از کرونا حتی ارکان‌های سیاسی دنیا هم تغییر خواهند یافت؛ بدون شک تا پایان بیماری کرونا با تبعات و تغییراتی روبرو خواهیم بود، حتی این تغییرات در سبک زندگی افراد هم قابل رویت است در این بین نشریات کاغذی با محدودیت‌های اعمال شده در شرایط جدید، عادت‌های نو و ارتباطات تازه‌ای در مسیر رسانه‌های کشور را تجربه خواهند کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: معاونت مطبوعاتی کشور باید در این شرایط از رسانه‌های چاپی حمایت کند همانطور که دولت برای مشاغل متفاوت برنامه‌ریزی دارد برای مطبوعات و موضوعات فرهنگی هم باید برنامه ریزی مشخصی را طراحی کند.

وی یادآور شد: تشکیل اتاق فکر و بررسی تبعات محدودیت‌های اعمال شده در مبارزه با کرونا مورد توجه قرار بگیرد، صرفا تمام حمایت‌ها به گزینه مالی ختم نمی‌‌شود؛ گاهی این حمایت‌ها نیازمند توجه دولت در راستای هموار کردن قوانین است، از هم اکنون باید تمهیداتی در این راستا در نظر گرفت تا در آینده با خسارات جبران ناپذیری پس از بحران روبه‌رو نباشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: تعطیلی روزنامه های خصوصی و بیکاری خبرنگاران از آسیب‌ها وخسارات جبران ناپذیری است که به حوزه فرهنگی کشور وارد می شود، بدون شک باید اتاق فکری در این راستا تشکیل شود تبعات منفی آن از همین الان مشخص گردد.یکی از فرضیات، احتمال تعطیلی نشریات کاغذی است، نشریات دولتی تحت حاکمیت دولت وضعیت مشخصی دارند اما نشریات غیردولتی آسیب پذیرترند و احتمال تعطیلی آنها بیشتر است باید تمهیدات لازم برای حمایت این گروه از مطبوعات در نظر گرفته شود، مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت باید برای کنترل این بحران برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدتی داشته باشیم، خبرنگاران جزو اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که همیشه همراه مردم و مسئولان بوده‌اند باید از همین الان شرایط شغلی آنها تا پس از کرونا مشخص شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: امیدوار بودیم جلسات مجلس در صحن علنی در زمان کرونا برگزار شود تا موضوعات و مشکلات مردم حضوری مورد رسیدگی قرار بگیرد در حاضر کمیسیون‌های مجلس تعطیل شده‌اند و همین عاملی بر آن شده که بسیاری از موضوعات ناظر بر تبعات کرونا غافل بمانیم؛ در اولین جلسه بازگشایی مجلس بدون شک یکی از موضوعات مورد بررسی ممنوعیت چاپ رسانه‌ها است که با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست