• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۸
  • شناسه خبر: 13819

مقاوم سازی بیش از ۷۰ درصد منازل مسکونی روستایی بخش زنجانرود تا پایان سال جاری/ مهاجرت معکوس به روستاها در حال انجام است

پیام ملّت– بخشدار زنجانرود با اشاره به این که طبق برنامه ریزی های موجود تا پایان سال جاری ۲۰ درصد از منازل روستایی بخش زنجانرود مقام سازی خواهند شد گفت: تا پایان سال جاری میانگین بهسازی مسکن های روستایی در این بخش ...

پیام ملّت– بخشدار زنجانرود با اشاره به این که طبق برنامه ریزی های موجود تا پایان سال جاری ۲۰ درصد از منازل روستایی بخش زنجانرود مقام سازی خواهند شد گفت: تا پایان سال جاری میانگین بهسازی مسکن های روستایی در این بخش به بیش از ۷۰ درصد خواهد رسید.

حسین ولی بیگلوئی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که بیش از ۵۰ درصد منازل مسکونی روستایی بخش زنجانرود مورد بهسازی و مقام سازی قرار گرفته اند اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های موجود تا پایان سال جاری، ۲۰ درصد دیگر از منازل مقام سازی خواهند شد به طوری که میانگین بهسازی مسکن های روستایی در این بخش به بیش از ۷۰ درصد خواهد رسید.

به گفته ولی بیگلوئی طی سال های اخیر روستاییان جهت دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن با مشکل معرفی ضامنین کارمند مواجه می شدند که طی سال گذشته با دستور استاندار محترم معرفی ضامن کارمند منحل شد و روستاییان توانستند به صورت زنجیره ای در جهت دریافت تسهیلات ضامن همدیگر شوند به طوری که این امر موجب شد تا بحث مقاوم سازی با سرعت بالاتری پیش رود.

بخشدار زنجانرود با اشاره به این که طی سال گذشته ۶۰ مسکن در روستای اندآباد سفلی مورد بهسازی قرار گرفت افزود: در حال حاضر تسهیلات پرداختی جهت مقاوم سازی مسکن های روستایی ۴۰ میلیون تومان است اما با افزایش چشمگیر قیمت ها از جمله قیمت مصالح و هزینه نیروی کار، موجب شده است تا روستاییان در جهت تامین مابقی مخارج مقاوم سازی مسکن تحت فشار اقتصادی قرار داشته باشند.

این مقام مسئول همچنین با بیان این که منازل روستایی از سه سال گذشته مورد بیمه حوادث قرار می گیرند خاطر نشان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه بیمه از طریق اعتبارات دهیاری پرداخت می گردد و ۳۰ تا ۴۰ درصد مابقی نیز توسط فرد بیمه کننده پرداخت می شود.

ولی بیگلوئی افزود: طی سال گذشته جهت بیمه منازل مسکونی مبلغ ۳۸ هزار تومان مورد نیاز بود که ۲۰ هزار تومان آن از طریق دهیاری و ۱۸ هزار تومان نیز از طریق شخص بیمه کننده تامین می شد.

وی با بیان این که طرح بیمه منازل مسکونی توسط دهیاران در روستا ها ابلاغ می گردد عنوان کرد: بیمه می تواند پشتوانه ای در مقابل حوادثی از قبیل سیل، زلزله و آتش سوزی باشد.

بخشدار زنجانرود در ادامه گفت: شرایط زندگی روستا و روستانشینان تا حدودی بهبود یافته است و همین امر موجب شده است تا مهاجرت از روستا به شهرها کاهش یابد و عکس این عمل انجام گیرد به طوری که از دو سال گذشته مهاجرت معکوس به روستاهای این بخش در حال انجام است.

ولی بیگلوئی با بیان این که دو دلیل مهم موجب مهاجرت معکوس به روستاهای بخش زنجانرود شده است ابراز داشت: در حال حاضر هزینه زندگی در جوامع شهری افزایش یافته است و روستاییان مهاجر در شهر نیز بیشتر به کارهای خدماتی مشغول هستند و توانایی تامین هزینه زندگی با شرایط اقتصادی موجود را ندارند به همین دلیل برگشت به روستا و زندگی روستایی را ترجیح می دهند.

ولی بیگلوئی گفت: طی چند سال اخیر محصولات کشاورزی و دامداری با قیمت مناسبی در بازار عرضه می شود که همین امر نیز موجب رغبت بیشتر روستاییان شهر نشین برای مهاجرت معکوس به روستاها شده است‌ به طوری که در بخش زنجانرود نیز علل ذکر شده موجب شده تا برخی از روستاها بیش از ۱۵ مورد مهاجرت معکوس را در طول یک سال تجربه کنند./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست