• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۹
  • شناسه خبر: 13843

ارتقاع کیفیت سیر تولیدی شهرستان طارم/سیر کمتر از ۳ هزار تومان ضرر و زیان شدید کشاورزان طارمی را در پی خواهد داشت

پیام ملّت– مدیر سازمان جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به این که سیر تولیدی این شهرستان در سال جاری از لحاظ کیفیت و عمکرد ارتقاع یافته است گفت: بیشترین نگرانی عدم بازاریابی مناسب محصول سیر این شهرستان در زمان بر ...

پیام ملّت– مدیر سازمان جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به این که سیر تولیدی این شهرستان در سال جاری از لحاظ کیفیت و عمکرد ارتقاع یافته است گفت: بیشترین نگرانی عدم بازاریابی مناسب محصول سیر این شهرستان در زمان برداشت است در صورتی که اطلاع رسانی های صحیح در ارتباط با کیفیت مناسب و عملکرد بالا می تواند در بازاریابی مناسب این محصول کمک نماید.

مجتبی اسکندری در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که طی مهر ماه سال گذشته در هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع شهرستان طارم سیر کشت شده است گفت: پیش بینی می شود در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری از این مزارع ۵۶ هزار تن سیر برداشت شود.

اسکندری تولید سیر را یکی از مهمترین محصولات کشاورزی طارم عنوان کرد و افزود: ۳۰ درصد محصول سیر کشور در طارم تولید می شود و بیش از نیمی از تولیدات به کشورهای روسیه و عراق و استانهایی نظیر گیلان و مازندران، تهران، همدان، کردستان و قزوین صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم ارقام سیر کشت شده را سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر شهر اعلام کرد و گفت: به طور متوسط درهر واحد از سطح ۴۰ تن سیر برداشت می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار نفر بهره بردار طارمی اقدام به کشت سیر در بیش از ۱۴۰۰ هکتار کرده اند اظهار داشت: سیر طارم امسال دارای عالی ترین کیفیت است از سویی دیگر میزان عملکرد نیز نسبت به سال های گذشته بالاتر می باشد.

اسکندری تاکید کرد: نگرانی حال حاضر نبود بازار مناسب است و از سویی دیگر وجود بیماری کرونا نگرانی نبود بازار این محصول را در بین کشاورزان دوچندان کرده است که این امر نیازمند این است تا اطلاع رسانی های دقیق تری در رابطه با کیفیت بالای محصول تولیدی سیر طارم انجام گیرد تا طی روز های پیش رو در زمان برداشت مشکلی برای فروش و بازاریابی محصول کشاورزان ایجاد نشود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان این موضوع که واردات سیر از کشورهای دیگر از جمله ترکیه به کشورمان، موجب عدم فروش سیر طارم می شود گفت: طی سال گذشته تنها ۱۰ درصد از محصول تولیدی صادر شد و از سویی دیگر قیمت بسیار پایین سیر که یک هزار و ۲۰۰ تومان تا دو هزار و ۵۰۰ تومان بود موجب شد کشاورزان خسارات بسیاری را متحمل شوند.

اسکندری افزود: طی سال گذشته کشاورزان بذر سیر را با قیمت بسیار بالایی نسبت به سال های گذشته تهیه و مورد کشت قرار دارند از سویی دیگر هزینه کاشت، داشت و برداشت این محصول نیز چشمگیر بود و اگر سیر تولیدی کمتر از ۳۰۰۰ هزار تومان در سال جاری در بازار عرضه شود یقینا همچون سال گذشته ضرر و زیان کشاورزان را در پی خواهد داشت که امیدواریم اطلاع رسانی های درست موجب کاهش این مشکل شود.

اسکندری همچنین با اشاره به این که در ۵۰ درصد از مزارع کار برداشت کرفس در این شهرستان به اتمام رسیده است اظهار کرد: در مزارعی که هنوز برداشت انجام نشده است کشاورزان فرصت دارند تا پایان فروردین ماه برای برداشت این محصول اقدام نمایند.

وی سطح زیر کشت کرفس در این شهرستان را ۱۲۰ هکتار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوای مناسب، خاك حاصلخیز، تامین آب مورد نیاز بطور مستقیم از رودخانه قزل اوزن و همچنین تامین نهاده های مورد نیاز و نشاء سالم، كرفس طارم از مرغوبترین محصولات كشور است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به این که كشت كرفس در مهرماه آغاز و فروردین ماه سال بعد برداشت می شود گفت: محصول تولیدی شهرستان علاوه بر تامین نیاز استان و سایر استانها به كشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود.

اسکندری با اشاره به خدمات كارشناسان جهادكشاورزی به كشاورزان طارمی از مرحله كشت تا برداشت، گفت: از اقدام های این مدیریت در خصوص محصول كرفس، اجرای برنامه‌های آموزشی، بازدید و ارایه توصیه‌های فنی، تامین نهاده‌های مورد نیاز و نشای سالم توسط شركت‌های خدمات كشاورزی است./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست